View tracker

...alldeles för snabbt. En månad sedan jag började på nytt, spännande jobb och en månad sen träningssatsningen inför Vätternrundan körde igång. Känslan i kroppen är riktigt bra. Jag får bra kontakt i styrkepassen och jag orkar mer än vad jag tror på cykeln. Senast igår brände jag av ett distanspass på 2 h och 15 minuter tillsammans med kära spinningdeltagare på gymmet. Vi hade Vasaloppsspinning och passet var fullsatt, vilket var jättekul! Idag tog jag en välförtjänt vilodag och imorgon kör vi igång veckans träning igen. 

De problem/svårigheter/rädslor som dykt upp under den senaste månaden är följande:

1. Svårt att hålla kosten 100 % i och med det nya jobbet. Måste styra upp detta.. 

2. Viktigt att hålla träningsschemat strikt, vissa veckor har jag känt för fler vilodagar men det hinns helt enkelt inte med. Planera och packa väskan - gå till gymmet! Svårare än så är det inte...  Faktiskt. 

3. Under distanspassen  får rumpan lida. Försöker lösa det genom ett inköp av cykeltights, testat dem en gång och det känns väldigt mycket bättre. Hoppas det känns så efter 20 mil också. 

4. Känner mig för övrigt löjligt sportig i cykeltights och cykeltröja.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

I torsdags jobbade jag min sista dag på mitt gamla jobb. Slutade vid 13-tiden och mötte direkt upp Sofia för ett benpass på Nordic. Jag hade aldrig varit där förut, så kändes lite kul att testa. Det var ben på schemat (mitt träningsupplägg kör igång på söndag) och Sofia hade lagt upp passet. 5 benövningar, 4 set (10,8,6,4) sen avslutade vi med att gå i 15 min i trappor (stairmaster). Jag var helt DÖD efteråt. Det tog riktigt bra kan jag lova.

Efter det gick vi på stan ett par timmar och innan jag åkte hem så hade jag en dejt med SPRINT-tjejerna och vi skulle köra igenom passet en gång tillsammans med andra instruktörer. Oj oj, mina ben har fortfarande inte återhämtat sig.

Idag så ska jag inte göra mycket. Är slut i kroppen efter veckans träning och urladdning med jobbet osv. Eventuellt tar jag mig in till stan senare och kollar lite butiker, vi får se. Hoppas ni får en härlig helg!

Likes

Comments

View tracker

Igår träffade jag min PT för att gå igenom mitt träningsupplägg inför Vätternrundan i Juni. Jag är så taggad och redo! Jag kommer att träna totalt 3 styrketräningspass och ett distanspass per vecka. Utöver det så kommer jag varje onsdag leda ett SPRINT-pass och varannan söndag även hålla i ett spinningpass. De söndagar jag inte instruerar ska jag istället köra intervaller. Så i snitt blir det 3 cykelpass och 3 styrkepass per vecka. Tanken är dessutom att lägga på ett simpass/veckan längre fram då det är dags att förbereda sig inför Vansbrosimmet. Beställde en baddräkt tidigare i veckan så när jag fått in vanan med dessa pass så tänker jag mig ett morgonpass/veckan i simbassängen.

Största utmaningen med detta inlägg och med att genomföra Vättern är att få vanan att sitta på cykeln länge. Distanspassen skall ligga på 2 timmar i början men sedan utökas till minst 4 timmar eller längre och delmålet är att ha genomfört mellan 8-12 st distanspass innan start. Det kommer bli en mental kamp, helt klart.. Men jag ska fixa det!

Då halva denna vecka har gått & jag instruerar fler pass än vanligt denna vecka + att jag slutar mitt gamla jobb så kommer jag vänta med att köra igång med det nya upplägget tills på måndag. Men jag kommer inte vila från träningen för det, ikväll ska jag leda ett 60 minuter långt spinningpass, imorgon köra ben med en kompis, fredag köra igenom nya SPRINT-passet (som är grymt!!) och på söndag leda spinningpass. Men från och med nästa vecka kör vi alltså enligt det nya upplägget och planen är följande:

Måndag: Styrka 1
Tisdag: vila
Onsdag: SPRINT + styrka 2
Torsdag: Styrka 3
Fredag: Vila
Lördag: Distanspass minst 2 h
Söndag: Spinning 45/Intervaller

Jag ser framemot att testa detta och jag hoppas att det även kommer funka i min övriga vardag. Börjar ett nytt jobb på måndag och tror att jag jobbar 8-17 så vissa dagar skulle jag faktiskt kunna träna på morgonen, vilket är helt klart en fördel.

Let's do this!

Likes

Comments

Vem är jag som skriver denna blogg? Det tänkte jag berätta lite om i detta inlägg med fokus på min träningsbakgrund.

Jag är en 25årig glad tjej som alltid haft ett intresse för träning. När folk frågar mig vad jag har för hobby så är det alltid träning som kommer upp som första alternativ. Just träning är ju ett ganska brett begrepp men jag skulle nog sammanfatta det hela med att "Jag gillar att träna". Att röra på sig har alltså alltid varit en stor del av mitt liv och när jag var liten så var det fotboll & slalomåkning som gällde. Jag skulle bli en ny Hanna Ljungberg eller Malin Moström men ett knäskada satte slut på min "lovande" karriär och när jag var 17 år la jag fotbollsskorna på hyllan. Vad ska jag göra nu tänkte jag? Började styrketräna lite, men kom som inte riktigt in i det. Tidigare styrketränade jag endast för att jag var tvungen, för det skulle göra mig till en bättre fotbollsspelare. Jag tog ett uppehåll från allt vad idrott heter och det var i samma period som då man hade fullt upp i gymnasiet med fest, killar och nya vänner.

Ett år senare så skaffade jag gymkort och försökte än en gång ge styrketräningen en chans. Gick på mycket gruppträning under den perioden och det var främst BodyPump, Spinning och BodyCombat som gällde. Började sakta men säkert få tillbaka träningsglädjen och träningen började bli en del av vardagen igen. Och en kväll bestämde jag mig för att springa Tjejmilen. Löpning hade jag inte gjort sedan jag spelade fotboll något år tidigare så jag fick verkligen börja om på nytt. Satte upp ett delmål att delta i Vårruset några månader innan för att se om jag fixade 5 km. Vi var ett tjejgäng som tränade och sprang tillsammans och vips så hade vi fixat vår första tjejmil. Det året var början till att jag började sätta upp nya mål, allt för att utvecklas och motiveras. Under de 2 kommande åren hann jag delta i flera lopp och det längsta blev Göteborgsvarvet 2013.

Efter Göteborgsvarvet kände jag mig rätt nöjd på löpning och jag hoppade in i gymmet igen och har väl inte riktigt lämnat det än (och kommer inte göra det heller!). För att utvecklas inom styrketräningen har jag under två omgångar anlitat världens bästa PT. Jag har fått lära mig grundtekniken i styrketräning, lärt mig hitta kontakt med mina muskler och framför allt har jag lärt mig att pressa mig själv. Utöver styrketräningen började jag även cykla en hel del och deltagit i diverse lopp, bland annat har jag testat på en mini-version av triathlon (simning, cykling, löpning) och deltagit i Toughest.

Jag har även fått möjlighet att bli spinninginstruktör på gymmet där jag tränar. Det har gett mig stor kunskap kring att vi alla är olika, vissa tränar prestationsintriktat (delta i lopp, tävlingar etc) och andra tränar helt enkelt för att må bra och för känslan som uppstår efter ett genomfört träningspass. Som instruktör är det viktigt att se de olika individerna och försöka förmedla bästa möjliga träningsupplevelse!

Just nu är jag starkare än jag någonsin varit och just därför så känns det som rätt tillfälle att ge sig på nästa stora utmaning; nämligen en Svensk Klassiker. Hur jag kommer lägga upp träningen kommer i ett senare inlägg!

Likes

Comments

För dig som har hittat hit till min nystartade blogg, välkommen! Denna blogg kommer användas under min resa till det stora målet; nämligen ett diplom i en svensk klassiker. I skrivande stund känns detta mål fantastiskt ouppnåeligt, men jag lever efter mottot "vill man så kan man". Och om jag vill? Självklart. Då bör resten lösa sig med lite träning. Jag har nog funderat på detta i ungefär 8-10 år och att jag nu äntligen tagit tag i saken känns otroligt spännande men samtidigt läskigt. Planen är att genomföra denna klassiker under 2016 och en bit in i 2017. Min plan är att genomföra varje delmoment enligt nedan:

1. Vätternrundan
2. Vansbrosimmet
3. Lidingöloppet
4. Vasaloppet

För att hålla glöden uppe så har jag valt att skapa denna blogg; här kommer jag dela med mig av hur jag tränar inför varje delmoment, mina funderingar & tankar angående klassikern eller träningen rent generellt, eventuellt dela med mig av lite träningstips m.m. Och förhoppningsvis kommer jag även kunna avge en rapport efter varje avklarat lopp!

För att ge er en liten update såhär i starten så har höstens fokus varit att bygga upp kroppen rent styrkemässigt samtidigt som jag spinnat en del för att bibehålla konditionen. Jag har styrketränat i snitt 3-4 ggr/veckan samt deltagit/instruerat 1-2 spinningpass. Men tråkigt nog har slutet av hösten/början av vintern kantats av några förkylningar, vilket inte alls känns bra men förhoppningsvis kommer jag nu slippa detta under detta kommande halvår (peppar peppar)...

Med detta sagt så är det nu dags att lägga in en ytterligare växel - i kommande inlägg kommer jag berätta lite mer om vem jag är och min träningsbakgrund och dela med mig av min träningsplan inför första delmålet; Vätternrundan.

Likes

Comments