Header

Ett gött ryggpass för några dagar sen när det var helt tomt på gymmet. Passade på att filma lite. Mina favorit övningar när det gäller rygg är marklyft, sittande kabelrodd, enhands hantelrodd, Latsdrag och en av de nya är shrugs.

Marklyft är en jättebra och givande övning som kräver och använder sig utav flera muskelgrupper samtidigt. Dock är en övning som man inte ska lasta på för mycket vikt innan man verkligen fått in tekniken. Det är en bra att öva den tillsammans med någon så att den personen som inte utöver marklyft kan kolla och påpeka saker. Det är inte bra att vrida huvudet och kolla sig själv i spegeln, då man belastar ryggraden under denna övningen och därmed kan skada sig.

Sittande kabelrodd är en övning som jag gillar främst för att jag känner mig extra stark heheh. Nä men jag får extremt bra kontakt i ryggmusklerna. Likaså med enhands hantelrodd. Dessa kör jag även i smithmaskinen när jag vill ta lite tyngre, då det blir lättare att lägga till lite vikter än att hämta en tung hantel.

Latsdrag är även en basic favorit som jag tror de flesta gillar. Jag tar dock inte tungt i denna övning då jag har lite problem med mina axlar så kör lungt tills det försvinner. Tror att det beror på brist av muskler kring mina axlar. Därför kör jag mycket med hantlar och lösa vikter så jag bygger upp stabiliseringsmuskler runt om.

Shrugs är en ny övning som jag velat testa ett tag nu. Det är en väldigt basic övning som inte ser ut att vara så jobbigt eller effektiv men jag kan lova att det tar som bara den. Det är korta rörelsemoment men de bränner som bara den

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Sååå ljuvlig och så underbar!!! Äter den till allt 😍 Den är perfekt och smakar som Nutella och konsistensen på den är så underbart krämig och god. Lätt min nya favorit. Äter den till efterrätt med banan och Stevia glass, på kvällen bara för att gotta till det eller som idag la jag lite på gröten!

Idag provade jag ta hälften så mycket gröt som senast och det blev mycket bättre portion som jag faktist orkade äta upp. Dessutom har jag märkt att om man blandar ner till kokosolja i gröten blir den mycket lenare och den nästan smälter i munnen!! Så mitt number one tips ifall ni vill äta gröt men inte gillar det så prova med kokosolja. Idag provade jag även att ha i vaniljpulver men märkte tyvärr inte sån större skillnad. Däremot ifall man blandar ner lite vaniljpulver i chiapudding smakar det sjuukt gott!

Kommer snart upp ett inlägg om mina favvo rygg-övningar, ha det underbart sålänge!!

Likes

Comments

Känner att jag tränat ett tag men får inga framsteg längre och vill att det ska ändra på sig. Därför tänker jag lägga upp ett schema över sommaren som jag ska följa. Det ska innehålla kost träning och små mål som ska uppnås för att få det lite roligare. Sommaren känns perfekt att börja få ordning på min kost då jag inte kan kontrollera vad jag kan äta i skolan dessutom tar skolan väldigt mycket av min tid.

Så en av mina mål är att jag ska röra på mig varje dag under sommarlovet. Om jag inte åker till gymmet så ska jag ta en promenad eller gå ut och springa. Ska fortsätta tänka och planera lite på vad jag vill och så vidare. Publicerat schemat/planen framöver.

Ha det bra sålänge!

Likes

Comments

Motivationen är nog det tuffaste... En varm fin dag som idag vill jag bara hem efter skolan och njuta av solen samt trycka i mig massa godsaker. Men istället ska jag bara hem och vända för att hinna gymma. Ibland har jag svårt att balansera skolan träning och "annat". Men jag brukar motivera mig genom att lyssna på musik och tänka på hur det känns att vara i gymmet och känna hur jag blir starkare och hur skönt det känns när man får träningsvärk och får bekräftelsen att man lyckades på passet. Jag brukar även titta tillbaka på hur jag mådde och såg ut innan jag började träna.

En av mina favorit motto/citat är "Consistency is key". Det är något som jag verkligen tänker på dagligen. Genom att alltid göra det oavsett hur jobbigt man tycker det låter så blir det tillslut till en livsstil. Jag älskar att träna och känslan men att ta mig ditt kan ta sin lilla tid ibland.

Likes

Comments

Så skönt att få sluta tidigare idag!! Träffade även på en kompis så det blev ändrade planer och jag tränade bröst och triceps. Dessutom bänkade jag idag ordentligt för första gången och tog 40kg, innan har jag endast kört med hantlar så är väldigt nöjd. Vi provade massa nya övningar så det var sjukt kul! Är helt slut nu och har proppat i mig massa protein nu till natten så mina muskler kan växa. Har nu på det senaste börjat fokusera väldigt mycket på mina armar och rygg då jag känner att jag aldrig riktigt tränat det innan. Så mitt träningsschema har ändrat lite på sig från typ ben två gånger i veckan till kanske en. Jag varvar mitt schema så allting får ungefär lika mycket tid men jag lägger upp mina träningar lite bättre och tyngre för min överkropp för tillfället.

Likes

Comments

Frukost är ju det viktigaste målet av dagen men ändå är det så sjukt svårt att få i sig det. Jag tar ju så mycket hellre lite extra sömn framför att tillaga frukost och sen må illa när jag ska äta det.

Det kanske bara är jag men det känns som om frukost ofta är någonting man skippar. Problemet är väl hos mig att jag är extremt morgontrött och tvingas gå upp runt halv sex om jag ska hinna fixa frukost som är nyttig och inte tar allt för lång tid att tillaga.

Vanligtvis brukar jag smöra några bröd och trycka i mig lite fort men nu börjar min mage klaga lite. Jag är lite känsligt mot gluten eller om det är fibrer. Jag vet iallafall att bröd inte funkar för mig men vad ska jag byta ut det mot då? Har svårt att hitta något som jag snabbt kan fixa och fortfarande tycker är gott.

Idag provade jag att göra gröt, jag använde mig utav 1dl havregryn, 2dl vatten, lite salt, chiafrön och en sked kokosolja. Jag toppade det med vaniljkvarg och frysta bär. Underbart gott men det blev alldeles för mycket. Och det var super varmt så det tog ett tag innan jag kunde börja äta det utan att bränna mig. Nu efteråt är jag väldigt mätt, nästan så jag mår lite illa. Ska prova en gång till med lite mindre och se om det blir bättre då.

Vad gillar ni att äta till frukost? 😇

Likes

Comments

Härom dagen tog jag mig in till stan för att köpa mitt efterlängtade proteinpulver, var väldigt osäker på vilken smak jag skulle köra på, min gamla var peach cheesecake som var helt okej. Men denna gången ville jag kunna blanda ner den i olika saker tex smoothies och havregrynsgröten utan att den förstör smaken allt för mycket. Blev iaf choklad smak och den smakar sjukt mycket godare än vad jag hade förväntat mig. Det är som att dricka oboy eller chocolate milkshake. Och doften asså *himmelsk*!!! Älskar den, kunde nog inte varit mer nöjd :))

Förra proteinpulvret jag hade fick jag från min syster när hon tröttnade på smaken så fick ju bara det lilla sista som var kvar. Detta delade jag med mig till min kompis så vi både har fått prova på att dricka protein innan vi bestämde oss för att köpa en hel burk vilket kändes skönt. Skulle kännas extremt ovärt om jag köpte det bara för att märka att jag inte gillade det. Men nu är det första gången jag har en hel burk eget som jag ska försöka ta så regelbundet som möjligt. Jag tänker nu i början ska jag trappa upp till en rimlig mängd istället för att chocka min kropp med en massa protein. Tänker mig att jag kan börja ta en efter varje eller vart annat träningspass och sen efter hand även ta i det i min frukost. Får se hur det blir, detta är planen iallafall.

Så detta proteinpulvret är ifrån Biotech tror jag, är inte helt insatt men vet iallafall att denna är väldigt bra ifall man inte vill få i sig de extra kalorierna eller onödiga sockret. Den är fri från det mesta så som laktos och gluten. Har endast provat fitnessguru's proteinpulver innan så kan inte riktigt jämföra det med något som har samma kvalitet. Däremot tycker jag synd om de som ännu inte valt att byta från fitnessguru för de är verkligen vidriga. Dessutom klumpar de sig och luktar illa.

Nej jag skulle rekommendera att köpa något ifrån mm sports eller gymgrossisten, känns som om de har bäst och mest koll på vad som funkar.



Likes

Comments

Usch vad jobbigt!!

Hatar att springa och träna kondition. Idag så sprang vi 2km i skolan och gud va slut jag är. Jag tränar sällan d.v.s. aldrig kondition och därför är jag väl helt okej nöjd med mitt resultat. På gymmet när jag kör kondition kör jag ett pass på crosstrainern som jag gillar. Men nu känner jag att jag kanske borde lägga mer tid på den. Får se kanske planerar in några extra pass kondition i framtiden.

Nu bär det av till gymmet för ett grymt triceps pass :))

Likes

Comments

Eftersom jag inte hade mycket tid idag till gymmet så körde jag ett effektivt och snabbt pass för magen. Som ni ser är det tre delar men jag kör dessa rundor var för sig tre gånger sedan plankan emellan varje runda. Alltså kör man varje övning tre gånger. För att avsluta hela passet brukar jag även använda mig utav en hantel och köra magböjningar längs sidorna.

Detta är ett grymt pass om man känner att man varken har tid eller ork att ge allt.

Likes

Comments

Jag startar nu en blogg för att anteckna mina träningar och mina framsteg, hoppas ni kan finna inspiration till att själva börja träna och leva sunt!

Jag är sexton år gammal och läser teknik på Gtg. Jag har sedan jag var liten tyckt om att röra på mig men det var inte förens några månader sen märkte jag hur mycket jag tycker om att gymma. Jag har haft några perioder då jag lagt mer tid på träningen, denna perioden jag har nu hoppas jag stannar länge.

Är så sjukt motiverad för tillfället att bara ge allt och utvecklas!



Likes

Comments