Hej hej! Idag var vi och åkte skridskor med skolan, det var istället för vår vanliga idrottslektion. Jag insåg idag att jag inte har åkt skridskor på jätte länge, tror sist var för ett år sedan då vi också var och åkte med skolan. Men det var i alla fall jätte roligt. Det var som vanligt lite vingligt när man precis ställde sig på isen men efter ett litet tag hittade man balansen. Jag tycker skridskor är lite som att cykla, när man väl har lärt sig det så kan man det. Eller så känner i alla fall jag, men jag gick förvisso på skridskoskola när jag var liten så då blev jag ganska duktig på att åka.😊


Likes

Comments

Jag har lite blandade känslor över hur mitt benpass gick idag. Jag kände mig ganska seg och trött (speciellt i början av passet) och jag kunde inte riktigt fokusera på det jag skulle göra, det blev dock lite bättre i slutet. Men även fast det kändes på det sättet så kändes det ändå som ett ganska bra pass. Jag blev riktigt trött i benen och jag känner redan nu att jag kommer ha träningsverk imorgon. Men det är härligt, då känns det i alla fall som man har tagit i.

Här har ni dagens pass:

10x3, 4x2 Squats

Dropset x4 (10/10/10) Abductor

10x3/ben En bens benpress

10x4 Squats i kabelmaskin med miniband

Superset: 15x4 Tåhävningar i smithmaskin och så många man orkar x4 Tåhävningar utan vikt

20x3 Donkey kicks med gummiband och vikt runt vristen


Likes

Comments

Är helt kär i kläderna jag fick hem från Gymshark igår! Både linnet och tightsen! På sidorna av tightsen finns det fickor som man kan lägga mobilen i och det är verkligen så bra! Har alltid problem med var jag ska göra av min mobil under tiden jag tränar för jag vill kunna ha mobile lättillgänglig så att jag kan lyssna på musik. Var dessutom i stor behov av ett nytt träningslinne och detta är nog mitt nya favorit linne. Jag gillar att det inte är så långt och att det är tight. Invigde kläderna såklart idag under mitt pass, tränade armar och avslutade med intervaller på bandet.

Kände mig väldigt motiverad under dagens pass, tror det beror på mina nya träningskläder😄 Haha, blir så motiverad när jag har nya träningskläder!😄

Likes

Comments

Hej! Idag har jag knappt inte gjort något annat än att jobba med UF och dansa😄 Imorse kl 8 träffades vi i skolan för att börja jobba med UF, vi fick faktiskt väldigt mycket gjort, det är sällan vi är så produktiva. Vi hann skriva ett helt manus, ha ett möte med vår lära och filma nästan hela filmen.

Kl 16 hade jag och Elin privatträning, vi ändrade lite i vår par och jag tycker faktiskt att det blev riktigt bra! Vi fick även en ny startpose, vilket vi har velat ha hur länge som helst. Den vi hade innan var så sjukt tråkig😄

Nu när jag kom hem så hade jag ett lite paket som väntade på mig! Har längtat efter det så länge! Jag vann ju en tävling i julas på Instagram där jag fick välja två valfria plagg från Gymshark. Och äntligen fick jag dem, ett par tights och ett linne. Så sjuk sköna och snygga!😊 Ska försöka ta några bilder på dem imorgon.

Likes

Comments

Något som jag tycker är väldigt svårt är hur man ska planera löpträningen på vintern. Här i Skåne där jag bor skiftar det just nu mellan några minusgrader och några plusgrader. Det är väldigt jobbigt då det blir så sjukt halt om det skulle vara lite blött på marken (vilket det väldigt ofta är) och sedan bli minusgrader. Och när det bli så halt så går det inte att springa, eller jag kan i alla fall inte det. Det är ju extremt irriterande om man har planerat att man ska springa 3 pass en vecka men sedan bara kan springa ett för att det är halt de andra dagarna.

Om det bara är några minusgrader så tycker jag själv inte att det är något problem med att springa ute, men det är såklart inte lika roligt som att springa på sommaren. Jag har löptränat regelbundet i ganska många år nu men detta året har jag för första gången planerat om min löpträning inför vintern. Både för att slippa problem med att det är halt ute, springa ute när det är kallt (även fast det går så tycker jag att det är ganska jobbigt mentalt att ge sig ut och springa om det är -5 grader) och för att kunna fokusera mer på styrketräningen.

Innan jag ändrade om min löpträning så sprang jag 2 (ibland 3 pass ute i veckan), ett "vanligt" löppass på ungefär 5km och ett intervallpass. Nu i vinter har mitt mål varit att springa ett 5km pass ute och två korta intervallpass på löpband i samband med styrketräning (oftast efter ett pass). Jag tycker att detta är ett väldigt bra upplägg för jag klarar av att hålla igång min kondition men jag behöver inte lägga på mycket tid eller fokus på löpningen. Och eftersom att det bara är ett löppass i veckan som jag springer ute så är det mycket lättare att undvika att springa när det är halt, för det är sällan halt i en hel vecka i alla fall där jag bor, så då kan man anpassa de passet efter vädret och underlaget.

De två intervallpassen som jag springer på löpband är ganska korta, oftast mellan 15-25min. Jag tycker att det är lagom om man bara vill hålla igång konditionen, man får upp flåset och farten i benen. Jag springer oftast dem efter mina vanliga pass på gymmet men ibland händer det att jag börjar det och sedan tränar styrka.

Detta konceptet fungerar ju också jätte bra om man vill komma igång med löpträning eller konditionsträning nu under vintern men inte vill vara ute och springa så mycket när det är kallt. Och det passet som jag har valt att springa ute går ju precis lika bra att springa på ett löpband om man helt vill undvika att springa ute. Anledningen till att jag väljer att springa de passet ute är för att jag tycker att det är så tråkigt att springa på löpband. Jag klarar av att springa intervaller för då "händer" det något hela tiden eftersom att man varierar tempot, men om man bara ska springa i samma tempo i 5 km så blir jag så extremt uttråkad.

Ett av de intervallpassen som jag springer oftast nu är 10x1min intervaller. Alltså att man springer 1min, och vilar 30s, detta gör man 10 gånger. Börja passet med några minuters lugnt jogging som uppvärmning.


Likes

Comments

Hej hej! Idag eftermiddag var jag på gymmet och tränade ett pass med fokus på marklyft och pull ups. De två övningarna står med på min lista på mål 2017, jag ska kunna ta 90kg i marklyft och kunna göra 3 pull ups. Så det tränade jag på idag och jag ser redan skillnad från innan nyår. Sist jag körde marklyft så tog jag 65kg i marklyft och idag lyckades jag ta 70kg, såklart har jag inte blivit så mycket starkare men jag har förbättrat min teknik.😊

Dagen pass:

Marklyft: 10x2 (30kg), 6x4 (50kg), 2x2 (65kg), 2x1 (70kg), 12x1 (30kg)

Pull ups med smalt grepp i maskin: 8x2, 5x2, 2x3

Marklyft med hantlar: 10x4

Latsdrag: 10x3

Likes

Comments

Hej på er! Hoppas ni mår bra? Det gör jag. Det är så skönt med helg även fast jag bara har gått fyra dagar i skolan denna veckan, men borde ju vara mindre trött än vad man brukar men jag är alltid så "segstartad" efter lov. Det tar mig typ 1-2 veckor innan jag har kommit in i skolrutinen igen.

Idag började jag min dag med att jobba och jag var klar ungefär kl 12. Då åt jag lunch och kollade på det sista avsnittet på säsong 3 av Skam, längtar så till nästa säsong kommer ut! Tycker dock att säsong 1 och 2 var lite bättre än 3:an, men har hört många som har sagt det motsatta också, att de tyckte att 3:an var bäst. Det jag tyckte var synd med säsong 3 var att man knappt får se några av de karaktärer som var med i 1:an och 2:an. Men jag tyckte absolut inte att den var dålig!

Resten av dagen har jag bara tagit det lugnt, och fotat lite till bloggen och Instagram. Senare ikväll kommer min pojkvän hit så då blir det ännu mer mys och kanske någon film eller spel.

Hoppas ni också har en mysig lördag!💗

Likes

Comments

Tights här / Linne här / Tights här

Gråa tights här / Rosa-beige tights här

Grå sport-bh här / Svart sport-bh här

Likes

Comments

Sitter just nu på mitt rum med "Shape of you" på högsta volym, bästa låten! Tror jag har lyssnat på den typ 10 gånger nu i rad😄 Eller ja, jag sitter inte direkt på mitt rum, snarare halvt dansar för mig själv och sjunger. Vet inte varför men fick en riktig energi kick efter att vi hade ätit, som en sockerkick fast jag har inte ätit något socker😄 Men det är en härlig känsla så jag klagar verkligen inte, känner mig typ extremt lycklig utan anledning!

Jag skulle egentligen ha pluggat lite ikväll men just nu kan jag knappt sitta still så det kommer inte att funka, haha. Får se om jag lugnar ned mig lite senare så att jag kan plugga lite😄

Likes

Comments

Squats med gummiband:

Att använda gummiband när man gör squats är ett jätte bra sätt att få bättre kontakt i rumpan och i utsida lår. När jag gör vanliga squats kan jag ibland ha svårt att få kontakt i rumpan (speciellt om man inte har värmt upp ordentlig) men det har jag inte problem med när jag använder gummibandet. Jag lägger nästan alltid in denna övningen som den första eller andra övningen i mina benpass eftersom att den engagerar hela kroppen och kräver mycket energi, precis som vanliga squats. Tänk på att ni inte kommer att kunna ha samma vikter som nu brukar ha när ni gör squats, det blir extremt mycket svårare och tyngre när man har gummibandet.

Höftlyft i leg extensions maskin:

Jag har faktiskt ganska nyligen upptäckt denna övningen, har gjort höftlyft med fria vikter tidigare men om man gör de i maskin blir det mycket lättare att lägga på tyngre vikter. Jag gillar att hålla emot i den exentriska fasen, lova att det kommer att kännas mer i rumpan.

Utfallssteg:

Det finns extremt många varianter på utfall, min favorit är gående utfallssteg med vikter i händerna. Testa att pausa i nedre läger i övningen, spänn rumpan och håll överkroppen rak, då känns det mycket mer i rumpan. När jag gör denna övningen brukar jag använda ca 12kg vikter, en i varje hand, och göra 20 repetitioner (10 på varje ben).

Donkey kicks med gummiband:

Att avsluta ett benpass eller göra denna övningen i superset är verkligen sååå bra! Man får mycket bättre kontakt i rumpan om man har denna övningen som superset med tex utfall eller squats och om man har den i slutet av ett pass så kan man verkligen pumpa ut all sista kraft man har. När jag gör denna övningen i superset brukar jag göra ca 15 repetitioner och om jag har den i slutet av passet så gör jag så många jag orkar.

Abductor maskin:

Hade tyvärr ingen bra blid till denna övningen. Men asså gud vad den är bra för utsida lår och rumpa. Jag gillar att köra dropset, 10/10/10 x3-4 sets, kan knappt gå efter det. Jag brukar även ha denna övningen ganska tidigt i mina pass eftersom att det är ganska tung.

Likes

Comments