Tillsammans med två andra killar bestämde vi oss tidigare i veckan för att komma bort från Side under vår lediga lördag. Lämna vårt ''hem'' och vår vardag, så vi tog oss till Alanya under fredagskvällen. Vi tog in på hotell, åt middag och kollade på fotbollen Swe- Fra, tog därefter en drink med team Alanya och drog därifrån vidare. Senare kväll/natt än planerat men kl. 10 dagen efter var vi vakna och redo för hotellfrukost. VI låg på stranden i några timmar, åt på en restaurang i hamnen och åkte sedan upp i bergen (mer bilder från det kommer). Vi var tillbaka i Side kl. 23, hur utvilade vi var vet jag ej men vi hade en väldigt fin dag ihop.

HUR härligt ser inte vattnet ut??

I lördags på min lediga dag beslutade jag mig tillsammans med två andra tjejer att bege oss till stranden. Jag fick verkligen semesterkänsla! Vädret var perfekt, ca 29 grader och lite vind. Vattentemperaturen ligger på ca 25 så det var verkligen riktigt härligt. Jag och en annan tjej beslutade oss för att ta en promenad längs med strandkanten utan att veta vad vi skulle se. Dessvärre glömde jag kameran men ju längre vi gick, desto finare blev det! Fick lite Karibien känsla efter att tag (notera att promenaden blev ca 9km lång haha). Vi avslutade med några drinkar, vilket faktiskt blev min sista nu innan min nya ''diet'' haha. Det känns bra dock så ska inte klaga. Blev några få bilder, måste bli bättre på att komma ihåg min kamera!

ÄNTLIGEN känner man att säsongen börjar dra igång på riktigt. Fler folk på gatorna, restaurangen och framförallt, hotellet. Just nu är jag så glad då jag trivs så bra med jobbet också, även fast det är en utmaningen varje dag att gå upp här i Turkiet så blir jag ändå alltid så glad och positiv. Att mitt jobb också går ut på att sprida glädje, motivera och inspirera andra människor till att pusha lite mer och vara lite hälsosammare är ju så fantastiskt. Med tre träningspass om dagen känner jag nu att det känns lite i kroppen, så har försökt dra ner lite på tempot med allt runt omkring. Imorgon (klyschigt på en måndag haha) så ska jag även påbörja en ny ''diet''. Inte i meningen bli supersmal på tre veckor, utan mer ha lite baktanke på hur vad jag äter med tanke på hur mycket jag tränar och också med mina nya träningsmål. Mer om det en annan gång, kanske när jag startat. Denna veckan är späckad så tänkte dela med mig av allt kul som kommer!

Måndag: Jobbar till ca 12, därefter ska vi ha team dag och DYKA!

Tisdag: Jobb till 18, efter det vandring genom Side

Onsdag: Jobb till 17.30 och sedan bär det av till Alanya

Torsdag: Ledig i Alanya

Fredag: Jobb till sent + middag

Lördag: Ledig 100%, inbokad massage

Söndag: Jobb till sent

Svårt att klämma in gym på detta. Vanligtvis jobbar jag 8.30-17.30/18 så vi får se nu när det är så mycket roligt inbokat. Ser så fram emot imorgon, att dyka! Ni får självklart en update efter, kameran ska givetvis med.

Ungefär såhär tänker jag väl mig att det ska se ut imorgon haha

Jag förstår lyckan hos alla studenter just nu och kan nästan känna mig lite avundsjuk. För ett år sedan idag var det min tur, jag har verkligen inte insett hur fort tiden har gått. För ett år sedan hade jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle bott två månader utomlands och skickat in min första ansökan till var jag vill spendera mitt vinter halvår.

Detta har jag gjort under det senaste året:

- Reste till Kroatien med min fina mamma och syster

- Började jobba på H&M & fick fasta tider på SATS

- Utbildade mig till Yoga instruktör & grundläggande PT

- Jag besökte min fd''hemstad'' och älsklingsstad Paris

- Jag reste till Afrika (Tanzania & Zanzibar) för första gången (och tog en sväng om Dubai på vägen hem)

- Jag har badat med delfiner

- Tagit körkort

- Jag fick jobb på Ving, vilket resulterade i..

- Att jag åkte till Mallorca på utbildning och....

- Att jag flyttade utomlands (!) och bor numera själv

Helt otroligt hur mycket som kan hända på ett år... Därför får detta inlägg bara fyllas av bilder från dagen för ett år sedan, den bästabästa. Har nog inte heller insett hur mycket jag saknar E3AB 2016.

• Minnen

Vi satte oss på ett café och tog varsin turkisk pannkaka med fetaost och spenat (låter konstigt men är gott haha), vattenmelon samt lite glass och bara var. Efter det besökte vi Topkapi Palatset, dessvärre blev det inte så mycket bilder då man inte fick ta några... Så det blir mest bilder på mig nu haha. Efter det gick vi till ett annat café (enda vi gjorde låter det som) och tog en kaffe. Gick därefter 1h och kikade runt, hamnade på en annan bazaar och inne i lite butiker. Vi åt middag i närheten av hotellet, hämtade våra väskor och begav oss mot flygplatsen. Där kunde man tro att vår resa var slut, men nej. Taxichauffören kör först mot fel flygplats och sedan hamnade vi i kö. Det tog dubbelt så lång tid som det skulle och vi satt säkert i 2h. Både jag och C i nervsammanbrott, men tillslut kom vi fram och rusade in på flygplatsen 25 min innan take-off. Snacka om att vi var lyckliga då vi i taxin kollat och vår enda andra möjlighet var en 8h resa med mellanlandning Ankara (priset vill jag inte ens nämna)... Jag sov väldigt gott i min säng när vi landat och åkt tillbaka hem.

Sammanfattningsvis har Istanbul överraskat mig. Hade ingen aning om vilken fin stad det var. Dessvärre har väl media också målat upp en bild av staden, men jag är så glad att jag åkte. Man kan inte vara rädd för livet, och det finns såå mycket att se verkligen. Detta var min första gång i Istanbul vilket blev lite ''turistigt'', men det är inte min sista.

Vi fortsätter där jag sluta igår. Strax bredvid parken låg både Hagia Sofia och den blå moskéen. Dessvärre kunde vi inte gå in då jag bar kjol och C bar shorts menmen, vi fick se allt utifrån istället.

Vi satte oss därefter och tog varsin drink och pratade lite innan vi begav oss till hotellet där vi bara va lite innan och fixade oss inför middag. Jag hade gjort lite research och hittat en restaurang i närheten som skulle ha fin utsikt. Vilket den hade, 110%. Det var rooftop med fantastisk utsikt över Istanbul i solnedgången. Vi njöt även fast själva middagen inte var en höjdare.

Kvällen avslutade vi i Tophane med shisha och varsin drink. Vi somnade sedan gott strax innan 00 haha. Dagen därpå vaknade vi vid 9 och begav oss ut vid 10.30. Vi startade med att besöka The Great Bazaar vilket var en aning större än de i Manavgat och Side hehe. Med ett skärp till mig och en lampa till C som vi därifrån efter 2h. Det fanns massa fint men jag kände att jag inte visste var jag skulle börja haha. Efter det gick vi planlöst längs med vattnet och bara njöt. Istanbul är otroligt fint, hade ingen aning!

Del 3 publiceras imorgon

Hej! Hoppas att ni alla mår bra. Återigen, länge sedan jag bloggade meeeeen jag tänker inte ursäkta mig denna gången. Jag har nämligen varit i Istanbul! Vilket var helt fantastiskt roligt! Jag tillsammans med C åkte direkt efter jobbet i tisdags till Antalyas flygplats och landade i Istanbul ca 21.00. Därefter åkte vi direkt till Aksaray och åt kebab innan vi begav oss till hotellet och checkade in. Blev otroligt mycket fina bilder då jag och C lyckades gå totalt 6-6,5 mil (!!) under våra två dagar.

Vi inledde onsdagen med att gå mot bron. Vi bodde på den europeiska sidan men tänkte att vi skulle börja resan på den asiatiska och ''jobba oss tillbaka'' till den europeiska.

Här står jag mitt på gränsen mellan Europa och Asien vilket jag tyckte var otroligt mäktigt haha

Vårt första stopp blev Galata-tornet som just nu är Istanbuls äldsta stående byggnad (från 1348), där uppe var den en så otroligt vacker utsikt över staden!

Vi fortsatte sedan mot Taxim-torget. Alla demonstreringar och liknande som sker i Istanbul ''hålls/sker'' på detta torget. Vi gick hela gatan upp till torget och tog sedan en fika där. Haha, varför vara rädd? ;)

Efter det tog vi en lååååång promenad och gick längs med hamnen hela vägen tillbaka till den europeiska sidan. Där bestämde vi oss för att gå igenom en park och åter igen, äta/fika haha.

Del 2 kommer imorgon

I lördags, innan vi begav oss hem från Alanya, så passade vi på att besöka slottet. Jag hade hört att det skulle vara fin utsikt där uppe och tänkte att det i solnedgången skulle vara otroligt fint just då. 20 min innan stängning kom vi upp, 3,5km över vattnet, och vi blev inte besvikna kan jag säga. Tyvärr blir ju bilder sällan lika fina som det man själv ser men men. Nästa gång skulle jag vilja promenera upp, så otroligt vacker utsikt hela vägen upp!

Äntligen en ledig dag. Som verkligen är ledig. Gårdagen resulterade i hela fem träningspass, tre på jobbet och två ''egna''. Jag tillsammans med två andra guider begav oss strax efter kl.20 ut för ett pass backintervaller. Side är ju väldigt platt så att hitta backar är svårt haha, men under min pw's som jag tagit har jag hittat några och en av dem passade perfekt för detta. Tänkte att jag kunde skriva passet nedan ifall någon skulle vilja prova. Annars flöt gårdagen på bra, startade dagen med en pw med tre gäster och sen flöt schemat på. Eftersom jag inte vilat på ''riktigt'' på ungefär tre veckor har denna dagen resulterat i inget annat än vila. Och äntligen fick jag äta gröt haha. Som jag längtat, för konstigt nog är inte hotellfrukost jättekul längre. Saknar gröt, avocadomackor och smoothies, även fast en frukostbuffé inte är tråkigt, så någonstans är basic väldigt skönt. Jag känner redan nu att min energi börjar komma tillbaka och senare tänker jag mig en promenad, härligt att jag kommit igång så min kropp vill och nästan måste få röra på sig. Imorgon står intro på schemat, jag har ingen aning om vad schemat är mer än att jag och en tjej i Alanya som har samma tjänst ska presentera vad vi gör. Blir säkert intressant, och kul att träffa Alanya-teamet. Bilden nedan är från de fina ruinerna som finns i Side. Ta hand om er <3

Backintervalls pass

Uppvärmning:

Promenera ca 10 min + jogg upp och ner för backen 2ggr

Omgång 1:

Spring så snabbt man kan upp, promenera ner x 5

Omgång 2 ( x 1 av varje):

- Springa så snabbt man kan upp, jogga ner

- Squatjumps till toppen, promenera ner

- Springa så snabbt man kan upp, utfallsgång ner

- ''Klättra'' (gå med händer och fötter i marken) upp, promenera ned

- Springa allt vad man kan upp, krabbgång ned

Omgång 3:

- Spring så snabbt man kan upp, promenera ner

Hålla plankan 2 min

- Springa så snabbt man kan upp, promenera ner

Jägarvila utan vägg 1,5 min

x 2

Springa allt man kan upp en sista gång och promenera ned x 1

Avsluta med stretch och promenera ca 10 min efter.

Kan säga er att svetten kommer rinna och man är på mjöklsyragränsen flera gånger ;) Lycka till!

Undra hur många inlägg jag kommer inleda med att be om ursäkt. För jag vill ju blogga, men jag är så dålig på att finna tiden. Allt går i ett känns det som. Min älskade mammi var här förra veckan vilket var supermysigt. Efter det har det mesta gått i ett, och kommer fortsätta så maj ut iallafall. Sju middagar inbokade på 14 dagar och kanske en liten weekend resa inbokad, tid och jag just nu. Igår slog värmen till ordentligt med hela 37 grader, vattegympan blev alltså extra svettig om jag säger så. Dock otroligt härligt med värme, det behövs. Har börjat många morgnar med att promenera vilket är otroligt härligt, att gå längs med vattnet samtidigt som man både laddar upp inför dagen och får rensat sina tankar.

Saknaden kom idag. Inte till Sverige, även fast den svenska luften och att bara gå igenom stan eller skogen skulle vara fantastisk så är det er där hemma mina tankar går till. Min familj, mina vänner och mitt hjärta. Det är tufft nu när man börjar passera ''turistgränsen'' när man varit här i snart sju veckor, allt börjar bli vardag och jag spendera tid med de jag trivs med. Förstå mig rätt, mitt team är super, men det är fortfarande MINA som jag vill umgås med. Den delen av mig är kvar hemma. Och proffs som jag är så skjuter jag ju detta bort från mig.

Med detta säger jag godnatt, ni är i mina tankar och jag saknar er. Jag mår bra, men denna perioden visste jag också skulle komma. Det gör det inte lättare, men ni är med mig <3