View tracker

Vi har tagit inspiration av konstnärs duon Van Gogh och Gauguin. De två konstnärerna kom tillsammans för att diskutera och influeras av varandras uttryck i målandet. Van Gogh som gillade att måla snabbt och använda tjocka pigment i sin konst, samtidigt med att arbetade efter modeller eller direkt från naturen i sina konstverk, av målande. Medans Gauguin arbetade med abstrakt och föredrog att arbeta från minnet, med en arbets metod där han använde sig av tunna lager av färger där han jobbande sig fram sina motiv.

I vårar konstverk har vi valt att insperaras av de två med metoderna dom använder sig utav. vi arbetade både utifrån tanken och med avbildning vid  målandet. Den tydligaste inspirationen tog vi  främst från van Gogh i samband med hur vi annvände oss av färgarbetet. Vi arbeta med tjocka lager färg, vilket förekommer med användningen av akryl som vi använder från mörkt till ljusa färger.

Hur kommer våra ord "sol och måne" in i sammanhanget? Vi har förknippat vårar konstverk med att dem stängda blommorna skall likna månen och de öppna skall föreställa solen. Att något är uppät och stängt, natt och dag, Blommor brukar ofta stänga sig en aning i samband med att det blir natt och kylan kommer ut. Det var våran grundtanke för att förknippa vårar motiv till de orden fick fick tilldelade.

Vad skulle vi kunna göra för att förknippa mer till konstnärsduon? Vi skulle kunna ha förändrat bakgrunden på våra värk genom att göra (snurror) vilket blir insporatat av Van Gogh. I samband med den helsvarta bakgrunden skulle den kunna ha varit i en färg, vilket efterliknar Gauguin med sina påträtt målningars bakgrund.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

lektion 2: (lektion 1 för mig) Jag kom in i projektet en lektion senare än resterande i klassen. Pågrund av detta hoppade jag in i en grupp med Patricia och Louise, De hade redan blivit tilldelade uppgiften och startat med en ide för projektet, De två orden som de "vi" fick var sol och måne, Uppgiften fick ut på efter orden skulle man skapa ett konstverk som associerade till orden utan att vara bokstavlig. Processen startade att vi diskuter över vad de hade tänkt och den iden fortsatte vi att arbeta på iden, Snabb Skisser gjordes och diskution över hur vi ansåg att vi ville ha konstverket. Även valdes en konstnärs duo ut, Van Gogh och Gaugain.

Lektion 2: Patricia var sjuk, jag och Louise fortsatte att disketters och bestämma vilken metod vi skulle använda oss utav, Akryl valde vi pågrund av att det var en färg som kan skapa ett stort gjort i en tavla även en enkel färg att handskas med. Storleken på tavlan valde vi att göra på ett A3 papper vilket från början vi ville ha en duk eller en tjockare kartong. Dock fans inte den rätta storleken vi önskat så valet blev efter förslag att använd vanligt papper i lite tjockare format och tejpa ner den till bordet vid målning så det inte skulle buckla sig. - vilket fungerade bra. Först skissade vi upp hur vi ville ha det med blyuch, motiv vi valde var en lilja. Idéen är att den stängda blomma skall föreställa månen och den öppna skall föreställa solen. natt och dag/stängd och öppen, motsatsen till varandra. Processen vi starta var att måla av från tankarna med sedan så valde vi att hitta inspiration från internet och delvis målade av.

Lektion 3: I samband med att vi inte hade super mycket tid så var det ingen tid att spilla och därför började vi direkt trotts att vi saknade en av våra grupp deltagare. Processen startade främst när vi startade med målandet av akrylfärgen. I samband med detta så fick vi tip att använda akrylfärgen från mörkt till ljusa färger. Det blev lång tid att till man lyckades få fram till den grunden man ville, den började från att vara rosa till den grunden nu. (tredje bilden) Genom att använda en grön/lila tonad vit färg kunde vi lyckas få skuggningar och få ett nytt djup i blomman. Vi arbetade genom att samarbeta på samma teckning men var sin blomma, vilket gjorde att vi kunde fördela projektet lite jämnare. Valet blev att måla bakgrunden svart för att framhäva blomman.

Den Svarta bakgrunden koppa jag främst till påträtt som konstnären Gaugain ofta målade med en enfärgade bakgrunder, Han använde främst en färgglad bakgrund färger dock genom våran användande av den svarta kopplar vi det till Van Gogh som ofta valde att använda sig mörka färger i sina konstvärk.




Lektion 4: Hela denna lektionen fick åt att fortsätta måla på konstverket. att arbeta mer med att skapa ett djup i blommorna och även få de o-utvecklade blommorna att få lite färg på sig.

Lektion 5: Dagen för visningen av konstverken för projektet Antonym, första lektionen på morgonen startade jag med att göra bladen och själken ljuare (hilita) detta pågrund av att den smälte till alldeles för mcyekr med bakgrunden. Med en ljusare grön målade jag in skälmen och samtidigt med en gul för att få en ny ton i färgen. Hela processen av konstverket har varit att måla och måla över, arbeta från mörkt till ljust och tvärt om, gå tillbaka efter torkat och måla över. slutresultatet av det slutgiltiga konstverket fick en helt ny känsla av att skälken och bladen blev ljusare.

Likes

Comments

View tracker

Bilderna som togs, finnes nedan. Tanken var att efterlikna känslan av rörelse i Miru Kims bild, Exempelvis med positionen. Pågrund av att jag kopplar bilden till deprition och avslut i livet i samband min tolkningen av konstnärens bild har jag valt att använda mig av ett järnvägsspåret för att skapa känslan i bilden. Nedan är några av bilderna som valdes att använda och exprimera med. Jag gillade bråda bilderna och tyckte att båda förklarar budskapet som jag var utefter i bilden.

Pågrund av att jag gillade båda bilderna vilje jag kombinera de två och testade att slåsamman dem. Vilket resulterade till bilden nedan. Resultatet bliv inte särskilt bra och jag skulle igenkligen vilja ha en tydligare och skarpare bild av de båda trots att de sitter över varandra.

Valet blev att inte använda denna bild ovan eller att utveckla och arbeta vidare på den. Detta då känslan av rörelse ansåg jag försvann en aning. Nedan blev bilden som jag valde att använda som slutprodukt på detta projekt. Kvaliteten av fotot är lite sämre pågrund av att en iphone användes. Detta resultat med en pixligare blid vilket jag gillade i samband med reslutatet av fotografiet, pågrund av att det ger en ytterligare känsla till bilden, Med exempelvis rörelse .

Bilderna skulpterades och exprimerades i photoshop där några få ändringar valdes att göras. exempelvis boxen som finns placerad i mitten av övre del av fotografier.

Slutsammanfattning: Bilden är tagen på ett järnvägsspår där man kan se lite "urban style" i bakgrunden med samband med järnvägsspåret och tegelvägen. Med kopplingen till Konstnärens Miru Kims konstverk ser jag vissa kopplingar dock valde jag att göra min tolkning en aning "ljusare" och en annan betydelse bakom verket. Jag vill förmedla med denna bilden att ungdomar har större mentala skador och flera självmords försök sker nu för tiden i samhället. Ett problem som inte bara ligger på ungdomen som mår dåligt utan på samhället som heltet.

Likes

Comments

Att se sig själv från ett annat håll, eller också att få uttrycka sig genom ett andra moment. Del två av uppgiften "Att se... "går nu ut på att skapa sin egna tappning eller också kallad parafras av konstverket som man valde att analysera, Verket jag analyserade var av konstnären Miru Kim som hette "Old Croton Aqueduct, Bronx, NY, USA".

Nu gäller det att skapa en egen tolkning av värket med egna erfarenheter eller egen tolkningar till porträttet, eller genom att öka på meningen bakom verket och göra en tydlig parafras med verket.

Kort förklaring till Miru Kims baktanke (och min egna vid skapelsen) av konstverket var att det var en mörk period i hennes liv, Detta har jag främst tagit från intervjuer där konstnären har förklarat verket samt att omgivningen och händelsen i konstverket speglar. Pågrund av omgivningen och tolkningen jag fick av konstverket, då den mörka tunnel med ljuset (tåg) som kommer i bakgrunden, som ger en stark känsla till händelsen som kanske håller på att ske (självmordförök) har jag valt att förknippa detta till mitt konstverk.

Inte för att det är något som ligger just mig själv nära till hjärtat, har dock dagens samhälle dykerpå detta problem allt för ofta med unga. Dagens samhälle som idag har större krav och förhoppningar på unga samt att hjälpmedlen som finns är allt för få eller ohjälpsamma. Samhälle är desto stressigare och opersonligt för märka om någon person behöver hjälpa.

Min personliga variation av verket är tänkt att använda sig av min uppfattning av Mirus bild, Då min tolkning är att der är ett självmordsförsök vill jag fortsätta på detta spåret för att få en diskussion bakom verket. Med hjälp av photoshop har jag synkat tre stycken tagna fotton för att skapa det slutgiltiga verket. Nedan är kladskissen där tanken bakom fotot är.

tanken till den nya avbildningen av konstverket:

- sittande på marken på rälsen, huvudet ner mellan benen och håller för öronen.

- mörk omkrättsning omkring, tunnel eller under bar himmel

- Svarta trasiga kläder, ytterplagg liggande bredvid rälsen.

- Rinnande smink ner för kinderna.

Likes

Comments

Upphovsrätt är en lag har en grunden på att en person om har gjort ett verk skall ha ensamrätt på detta verk, Andra personer kan inte ta deras vrak och exempelvis sälja vidare dem eller använda dem mm. Upphovsmannen har ensamrätten och äger en ekonomisk rätten och även Idéen och bestämmer helt över sitt verk. Om en upphovsperson tillåtet att man får använda hans eller hons verk som bestämma hur verket får användas. Att ha Upphovsrätten över något betyder att det håller 70 år efter att upphovsmannen har gått bort. Om reglerna bryts så kan man bli bötas med höga summor eller också fängelse straff upp till 2 år.

Vid lån av bilder eller texter på internett så skall man alltid kontrollera och kanske också kontakta upphovsmannen och be om lov respektive kanske köpa sina rättigheter för att använda upphovsmanens värk. Eller vid texter skall man skriva om dem i sina egna ord och inte kopiera rakt av, vid citat skall man alltid nämna författaren eller upphovsmannen namn.

I Sverige följer man lagarna i upphovsrättsförordningen (1993:1212) och internationella upphovsrättsförordningen (1994:193)

Likes

Comments

Nu har vi fått våran sista uppgift för ettan, i samarbete med naturkunskapen skall vi analysera ett konstverk samt skillnaden mellan manligt och kvinnligt. Tillsammans med Elin, Vanessa N och Fatima Så arbetar vi tillsammans för att bygga upp modellen av dagens ideal samt att analysera ett konstverk. Här är våran inspirations bord för dagenssamhälles ideal:


För att kunna analysera dagens ideal så bygger vi en lerfigur. Tillsammans med ståltråd byggdes en stålform för kroppen på figuren, sedan började vi bygga på med lera samt att forma figuren. work in progress... 

Likes

Comments

Under dessa lektionerna har jag arbetat med att färglägga mitt mönster denna process tog lite längre tid pågrund av att jag missade att lägga över alla färg delarna i olika lager. När jag inte gjorde detta så blev de svarta linjerna mindre och mindre och till slut suddades ut. Men efter detta så fyllde jag i linjerna åter igen, Denna gången på photoshop, denna process tog väldigt lång tid och var väldigt utmattande, pågrund av att det visade sig att jag inte behövde göra detta när jag kom på det med lagrarna. Efter allt de så var det bara att börja med färgläggning mönsteret i olika lager. Resultatet av färgvalet blev valt pågrund av att i mina ögon så är de naturvänliga färger och har en stor relation till min inspiration tagen från Alhambra palatset.

Mitt färglagda mönster:

Sedan när hela gärgläggningen var klar och jag var nöjd med den så skulle man göra en translation av bilen, min translation är nedan. Nu i efter hand så märkte jag att när transaktionen rodnade upp sig så blev det lite snett och lucker på vissa ställen, detta troligen pågrund av att högra sidan av bilden inte blev rakt inkopierat när transaktionen kom till, den skulle ha flyttats några millimeter upp på bilden.

Här är min translations bild: 

Likes

Comments

Under denna veckans lektion och förra veckans lektion så har jag arbetar med mitt mönster. Detta mönstret har jag kommit på med inspiration från mitt inspirations kollage. 

Jag började med att skissa en fjärdedel av mönstret, Denna del saknade jag in i datorn och med hjälp av photoshop så kopierade den bilden fyra gånger, gjorde om så att det blev ett nytt mönster, delarna systerade jag och satte ihop, så det blev en spegelsymetri i bliden samt att det blev en roteringssymetri, Min bild räknade jag ut att den gick att rotera 8 gånger och den såg ändå ut lika dan istället för 4 gånger som jag målade ypp den i. 

Varför jag valde att göra ett sådana här mönster var pågrund av att alla former och mönster man hittar i Alhambra palatset är en väldig blandning av runda och spetsiga former. Min tanke var att kombinera detta och då en känsla av sofistikerat och lyx med färger som är jord nära.

Under dagens lektion så fyllde jag i alla svarta linjer på grund mönstret, detta pågrund av att när jag skulle färglägga mönstret innan jag fyllde i linjerna så blev linjerna smalare och smalare och till slut så tunna att de knappt syntes...

Här är mitt mönster som inte är färglackt. 

Likes

Comments

Idag fick vi en ny uppgift så vi skall komma på ett symmetriskt mönster som skall vara både speglings symmetriskt och rotation symmetriskt. Mönster skall tas inspiration från palatset Alhambra i norra Spanien.  

Här är mitt kollage som jag har tagit min inspiration ifrån palatsens Alhambra samt annan arabisk arsitekt. Färgerna jag har valt att använda mig utav är väldigt enkla och naturnära  färger som beige, grå och en liten ton av blå/turkos. Kollage/insperationen jag hitta hade en skön blandning av runda och spetsiga former.  

Likes

Comments

Nu har vi blivit klara med landskap och abstrakta konst projektet. Under veckorna så har vi haft tre stycken uppgifter. Nr 1: att göra en landskaps bild där man har utgått från tre stycken ord (idyll, rädsla och dröm) Mina tre ord blev Santa Monica beach, ensamhet och framgång. detta tycker jag att jag har fått in i min bild på ett bra sätt. Framgång så har jag målat en dyrbar bil som står i vänstra hörnet av bilden. Som en rädsla så ville jag få in ensamhet på två olika sätt, den ena är att bilden är helt ensam på stranden eller att borta i fjärran på stranden skall det likan att någon går ensam. Den sista ordet idyll, så valde jag Santa Monica beach och detta syns ganska självklar att det är en strand samt borta i fjärran så skall det likna Santa Monica pieren. 

vad är en landskaps bild? För mig är en landskaps bild en bild som visar ett landskap eller som skall likan ett såkallat landskap. Det behöver inte vara en traditionell landskaps som jag har gjort eller en med ängar som sträcker sig bort i horisonten. En lanskaps bild kan också vara i när insomning på en blomma med gräs med en vy i bakringen eller något likande. Jag tycket att det skiljar sig från person till person vad man tycket är en landskaps bild. 

här är min landskaps bild, "Ensamhet, framgång och Santa Monica beach"   

nr 2. Vi skulle sedan gör en abstrakt bild med inspiration av landskaps bilden, Här är min abstrakta bild. 

nr. 3 Samtidigt så skulle vi göra en beskrivning av den abstrakta bilden så att en klasskompis göra bilden så lik som jag gjorde den, endas att gå efter beskrivningen. 


När jag fick en beskrivning så fick jag hildas beskrivning, med lite fusk pågrund av att jag s

att bredvid henne när hon gjorde sin abstrakta landskapsbild, men såhär blev den bild. 

Likes

Comments