Idag har vi varit ute på Rottnest Island, en ö med fina ställen att bada på och olika cykelleder. Den 45 minuter långa båtturen ut imorse var VÄLDIGT lång då både jag, Gabriella och en hel del andra blev sjösjuka. Vågorna var så stora att man inte ens kunde stå upp.. Inte så värst smart för en som är både åksjuk och sjösjuk! Så besättningen delade ut spypåsar i mängder och ah, resten kan ni själva lista ut. Efter att ha fått i oss lite energi väl på land så hyrde vi cyklar och åkte till olika stränder för att sola/snorkla bl.a.

Väl hemma 9 timmar senare så var våra kroppar allt annat är gyllenbruna...snarare tomatröda. Eftersom det varit så blåsigt idag på ön så har vi inte märkt att solen bränt, vilket gör att man fortsätter att vara i solen.
Efter lite vila så åkte vi ut med bilen på kvällen och tittade på julljus på husen här omkring, helt fantastiskt hur mycket de pryder deras hur med här jämfört med Sverige!

Nu är vi hemma i Perth igen! Vår 11 dagars resa har varit helt fantastisk! Vi har sett många fina platser och njutit ordentligt av att bara få vara.

Ny återstår 5 dagar innan jag åker hem, så nu tänker jag njuta riktigt mycket innan det är tillbaka till kylan igen!

Frukost på stranden imorse

Vi stannade till på ett snäckmuseeum på vägen hem. En man som samlat på sig 40.000 snäckor under sitt liv.

Strandhäng är vad vi har roat oss med de senaste dagarna. Igår när vi låg på stranden såg vi hur ett enormt rökmoln syntes på himlen en bit bort. Tydligen var det en skogsbrand som var igång!

Idag är det ganska mulet med risk för regn så vi tänkte besöka en skog med enorma träd!

Imorgon åker vi hemåt men stannar en natt till på väg hem.

Vårt fina trädgårdsfår som vandrar runt här på campingen!

Igår anlände vi till Denmark. Våran sista destination på den här bilresan. Här bor vi på en mysig liten camping ute på landet bland får och höns. Tanken är att vi ska ta bilen till olika småstäder här i närheten och ha campingen som mittpunkt.

Resan hit gick smidigt i början med höll på att sluta i katastrof. Det är inte ofta man faktiskt ser rattfyllister ute på vägarna och lägger märke till dom, men igår hände detta oss då vi hamnade framför en bil med en kraftigt berusad man bakom ratten. Vi är på en landsväg och ser i backspeglarna hur bilen bakom börjar vingla över båda vägbanor, upp och ner ur diken och till slut så voltar bilen och flyger in i skogen. Då vi var de enda på plats just då ringde vi polis och ambulans och vinkade in bilar som passerade. Mannen kunde själv ta sig ut och mådde efter omständigheterna bra. Tragiskt nog minns han dock inte vad han precis varit med om pga alkoholen.
Vi hade tur då han inte hann skada oss eller någon annan på vägen. Låt detta bli en påminnelse om att inte köra bil berusad!!!

Idag försöker vi inte tänka så mycket på vad som hände igår, så idag blir det en turistdag med marknadsbesök och annat!
Ha det bra där hemma och ta hand om varandra! Puss

Igår fortsatte vi vår resa och körde vidare till Esperance. En liten stad vid kusten som har fantastiska stränder.
Här bor vi på en camping precis vid vattnet i en liten stuga.

Idag har vi bestigit ett berg och efter lunch när solen kom fram ordentligt så låg vi på stranden. Lucky Bay är en strand som har utsetts till den vitaste stranden i Australien så vi kände att den var den rätta för oss att se! Havet var inte jättevarmt eftersom vi är så långt söder ut, men ett dopp fick det bli ändå!

Imorgon ska vi åka ut med en båt bland alla småöar. Vi kommer säkerligen få se både sjölejon, sälar och delfiner. Och om vi har tur någon val också!

Här kommer lite bilder från dagen!

Igår kväll kom vi fram till Kalgoorlie, en gruvstad mitt i ingenstans, ca 6 timmar från Perth. Resan hit var seg men vi gjorde den till det bästa med många stopp längs vägen och allsång i bilen. Några påkörda kängurus längs vägkanterna såg vi också...

Vi kom fram lite innan 18 och checkade direkt in på vårt motell (liknar mer ett hotell tycker jag).
Sen åkte vi upp till en utsiktsplats som har utsikt över den största guldgruvan här i trakterna.
Det var helt sjukt hur stor den var och man kände sig så liten när man stod där och kollade ner på alla lastbilar som körde upp och ner för att hämta last med guld. Tydligen väger dom runt 166 ton, och med fullt last 225 ton och det tar 40 minuter för den att ta sig ner och mer än en timma att ta sig upp då den bara kan köra 12,5 km/h med fullt last sen.
Och ungefär 68 kilo guld får de fram här varje dag, rolig fakta!

Idag har vi turistat lite och gått och kollat i staden, som är en lång gata full av gamla pubar från tiden då det bara fanns gruvmän i staden! Sen har vi försökt vaska fram lite guld, lite hittade vi allt!

Imorgon ger vi oss av ner mot kusten då det inte finns mycket mer att se på här i Kalgoorlie. Hoppas vädret håller i sig så att vi kan få njuta ordentligt av Australiens vitaste stränder bara! Ha det bra kram!

Vi hamnade bakom stora gruvlastbilar på vägen upp som är tvungna att ha poliseskort då de tar upp båda sidor av vägen.

Vattenrören som försörjer gruvstaden med vatten kunde man följa hela vägen från Perth(60 mil)

Den röda pilen pekar på en av gruvlastbilarna(166 ton tunga)

Uppe tidigt och packat klart! Nu äter vi frukost innan vi ska ge oss iväg på en stor bilresa genom landet. Vi kommer vara borta i 11 dagar(10 nätter) och få se en del av Australien jag aldrig sett ! Ska bli roligt att få se Australiens vitaste strand som finns längst ner på kusten också!

Jag kommer slänga in lite bilder då och då, men kan inte säga att det blir varje dag då jag inte har internet på telefonen under hela resan.
Ha det bra! Puss

Idag har vi traskat runt i Fremantle (ca 20 minuter från Perth). Gick runt och kollade lite på marknaden och åt lunch i hamnen och så.

På kvällen åkte vi till bion, en drive-in bio!! Precis som de gör i filmen Grease! Riktigt cool upplevelse!

Tror ni inte att alla moln försvinner och det blir strålande solsken precis efter jag lagt upp det förra inlägget? Klart att det blev!! Svensk som man är så slänger man sig i solstolen och njuter! 19 dagar kvar av värme och sol!

Sitter just nu och försöker planera en roadtrip på några dagar som jag och Gabriella ska göra. Idag skriver Gabriella sin sista tenta sen har hon lov fram till februari, håller tummarna för henne att allt går bra!

Idag är det klibbigt kvavt och grått på himlen och det kommer regnskurar lite då och då. Ganska mysigt att höra på faktiskt! Känns lite som man befinner sig i en regnskog när regnet smattrar mot altantaket och palmerna i trädgården.

Bild från igår kväll då vi drack drinkar på ett mexikanskt ställe.