Ligger just nu i sängen, redo för min sista natt här i Santa Monica. Planet hem går imorgon kl 2, och vi lämnar huset vid 10:30.

Min sista dag här spenderades på ett väldigt bra sätt. Vi började med en lugn morgon för att sedan gå till affären för att köpa lite snacks att ta med hem till Sverige. Efter detta gick vi hem igen för en tidig lunch för att sedan ta bilen till Main Street. Väl där gick vi till Urth Café där jag tog min sista, underbara jordgubb/mango-smoothie. Önskar verkligen att vi hade detta café hemma i Sverige!
På vägen tillbaka till bilen stannade vi på American Apparel, där jag köpte en jättesöt klänning.

Efter detta åkte vi hem till Jack, där vi träffade honom och Jonah ett tag. När Jonah gick kom en annan kompis dit, så vi umgicks med dem ett tag till innan det var dags för oss att åka hem.

Efter middagen åkte vi hem till Ethan för att träffa hela gänget en sista gång. Där gick vi en promenad med Andrews hund innan vi gick in och kollade på Sagan om ringen ett tag, innan jag och Abby åkte hem igen.

Måste säga att det kändes tungt att säga hejdå till dessa härliga människor. Jag är säker på att en av dem kommer att vara en vän för livet, och att jag kommer att träffa några av dem igen.

Fick även säga hejdå till min värdpappa ikväll, då han kommer att åka till jobbet tidigt imorgon. Allt känns verkligen ledsamt nu, då jag verkligen har trivts så himla bra här. Inget kunde ha varit bättre, varken min placering, min värdfamilj eller sakerna vi har gjort.

Nu leder min upplevelse här mot sitt slut, och jag kan inte vara lyckligare över att fått möjligheten att göra detta. Jag ångrar inte mitt beslut att göra detta utbyte för en enda sekund, och varje stund här på andra sidan Atlanten har varit perfekt. Jag har fått ut precis allt jag ville av detta, upplevt nya saker, träffat nya människor och pratat en massa engelska. Min värdfamilj har varit helt fantastisk, och jag kan inte tacka dem tillräckligt mycket för allt. Jag lär komma tillbaka hit, och de har sagt att jag är varmt välkommen. Jag har fått uppleva ett riktigt äventyr helt enkelt! Att åka på detta utbyte var helt enkelt ett av de bästa besluten jag har gjort, hittills.

Jag kommer att fortsätta blogga om de saker jag och Abby gör hemma i Sverige, även om jag kanske inte kommer blogga varje dag.

Hoppas att ni har tyckt att det har varit roligt att följa min resa och att bilderna och inläggen har varit intressanta.

Här kommer mina sista bilder, enjoy!

Hej på er!
Idag spenderade jag och Abby förmiddagen i LA på en jättefin shoppinggata vid namn the Grove, tillsammans med hennes mormor. Vi hade en jättetrevlig dag med lunch på the Farmers market, lite shopping och slutligen de LA:s bästa cupcakes. Måste säga att detta shoppingområde var ett av det finaste, sett till utseendet, jag besökt.

Lunchen på Farmers market, Californias first one, var väldigt trevlig! Detta var alltså den första farmers market i Kalifornien, där de sålde grönsaker och frukt mm, numera är det fullt med alla sorters restauranger. Min lunch var oroligt god, franska crepes med jordgubbar och nutella (alla som känner mig vet hur obsessed jag är med nutella) - sååå gott! 😍

Efter lunchen gick vi runt och kollade i lite affärer. Jag köpte inget, men det är ju alltid kul att kolla! På vägen tillbaka till bilen stannade vi till vid Sprinkles, LA:s bästa cupcakesställe där jag och Abby tog varsin chokladcupcake - den godaste cupcaken jag någonsin har ätit! 😍

Efter denna härliga shopping-/lunchdag bar det av hemåt igen. Väl hemma tittade vi bl.a. på 17 Again, då det var kul att se den igen efter att ha sett Samohi, Abbys gamla High school, där de spelade in filmen.

Nu ska jag göra mig i ordning för kvällen, imorgon träffar vi Jack och Ethan för sista gången. 😕 Har varit väldigt kul att lära känna dem! Har även börjat packa ihop alla mina saker igen, känns så himla trist! Trivs verkligen som fisken i vattnet här, har inte längtat hem en enda gång - dock blir det såklart skönt att komma hem, på ett vis.

Skriver mer imorgon. Ha en bra dag så länge!

Jennifer

Hej på er! Sitter just nu i bilen påväg till the Grove. När detta inlägg publiceras lär jag dock vara hemma i huset igen.

Gårdagen spenderades först på Annenberg Beach House där vi tog ett dopp i poolen innan vi gick ut till själva stranden. Väl där tog jag ett dopp i havet, vilket var lite kallt, men inte alls särskilt farligt, utan väldigt skönt. Efter stranden gick vi hem igen för att äta lunch och titta på några avsnitt av Sense8, vilket är riktigt bra!

Efter lunch åkte vi till en djuraffär för att köpa lite presenter till mina små hundar, Angus och Wiggo. Efter det gick vi till ett donutställe, Dunkin' Donuts, och köpte en var att ta med hem - supergott! Efter detta var vi hemma ett tag igen innan vi åkte till biblioteket och lånade några filmer. En av filmerna vi lånade var Bridesmaides, vilken vi kollade på innan middagen - jätterolig och bra film!

Kvällen avslutades med att kolla på Teen Wolf på tv, vilket var lika spännande som vanligt. Inlägget om min dag idag kommer senare. Ha det bra så länge!

Hej på er!

Nu är det snart dags för mig att krypa ner i sängen igen här hemma i Santa Monica. Helgen spenderades på ett jättefint hotell i Palm Desert. Det var nästan 40 grader varmt igår när vi anlände, och poolen hade en superhärlig temperatur. På vår väg dit stannade vi till vid ett jättefancy shoppingställe, med alla dyra affärer, så som Gucci, Prada, Coach och många fler. Provade en superfin klänning i en designeraffär där, så himla snygg! Tyvärr var den ju även väldigt dyr, reapriset som var 70% av originalpriset var 800 svenska kronor, så lite väl dyrt för något man inte använder så ofta. Dock köpte jag tillslut en tröja på American Eagle och ett till par Vans då de var på stor rea.

Efter lite shopping åkte vi alltså till hotellet, där det var hur varmt som helst. Efter att ha vilat lite på rummet gick vi direkt till poolen, där vi svalkade av oss fram tills det var dags att åka och äta middag. Middagen intogs på en 'typical Californan restaurant', nämligen Cheesecake Factory. Här var portionerna enorma, så jag tog en jättegod pasta från barnmenyn, som fortfarande var lika stor som en vanlig vuxenportion. Till efterrätt delade vi sedan på en megastor bit oreo-cheesecake - så otroligt gott! 😍

Efter detta åkte vi tillbaka till hotellet för att doppa fötterna i poolen ett tag innan det var dags att gå upp till rummet. Vi bodde i en svit, vilket betydde att vårt rum var ganska stort med ett vardagsrum och ett sovrum. Sängarna var superstora, och jag fick sova helt själv i en gigantisk, jättemjuk säng - underbart! Har på riktigt aldrig sovit i en så skön säng, så mjuk och härlig.

Idag började vår dag vid 8:30, då vi gick ner för att ära frukost. Hotellfrukostar är något av det bästa jag vet, så jag var mycket nöjd! Efter frukost gick jag i poolen ett tag igen för att svalka av mig innan hemresan. På vägen hem stannade vi först på en liten marknad där de hade en massa söta små saker. Vi fortsatte sedan till Palm Springs Art Museum, vilket jag tyckte väldigt mycket om! De hade många fina skulpturer av hästar, vilket var roligt. Vi fick även göra varsitt eget konstverk med hjälp av mallar och en slags kemikalie i vatten. Jag gjorde en Pegasus, ovanligt att hästar är inblandade? 😉

Efter detta fortsatte vi hemåt, och ca halvvägs stannade vi på IN-N-OUT, ett jättepopulärt hamburgerställe, för lunch. Måste verkligen säga att det är en av de godaste hamburgarna jag har ätit i mitt liv, så här långt!

Det var väldigt spännande att få se öknen, vilket var helt nytt för mig. Det var som sagt otroligt varmt hela tiden, men det gjorde inte så mycket. Dock var det rätt skönt att komma hem till Santa Monica och havet igen, haha. 😊

Nu är det sovdags för mig. Imorgon ska vi spendera förmiddagen på stranden. Här kommer lite bilder från vår lilla tripp!

Hej på er!

Idag började min dag hyfsat tidigt, kl 10:30 lämnade vi huset för att åka och hämta upp en kompis för att sedan fortsätta till Marina del Rey för en båttur. Vi fick tyvärr inte se några havsdjur, men utsikten var fantastiskt vacker! Tog en del fina bilder, och är jättenöjd med den delen av dagen. Efter detta åkte vi hem igen för att ta det lite lugnt innan vi åkte till the Groundwork, ett café, för att köpa något gott att dricka innan vi åkte för att lämna kompisen.

Nu har jag nyligen ätit hemmagjord pizza till middag, tagit en dusch och precis packat allt inför morgondagens utflykt till Palm Springs. Jag är väldigt excited för en helg på hotell där, trots att det är helt fruktansvärt varmt där just nu. Förhoppningsvis finns det wifi på hotellet, annars får jag blogga om det på söndag när vi kommer hem igen.

Nu ska jag och Abby snart iväg för att träffs Jack och Ethan för att se premiären av the Gallow, en ny skräckfilm. Får se hur lätt det blir att somna ikväll, haha. 😊

Idag, om precis en vecka, är vi i Sverige. Jag känner verkligen inte för att åka härifrån, allt är bara så perfekt. Jag har verkligen trivts som fisken i vattnet här, från första stund. Dock ska det självklart bli roligt att träffa alla igen och visa Abby Sverige, men jag känner mig liksom inte klar här. På något vis känns det även som att jag alltid har varit här, haha. Men nog om det!

Ska alldeles strax gå, men ni får lite bilder från dagen!

Jennifer

Denna dag har verkligen varit hur bra som helst. Den började med att jag och Abby åkte ner till the Promenade för lite shopping. Handlade en del på Victoria's Secret igen, gick till en jättemysig tvålaffär där jag köpte lite grejer, bl.a. en badbomd (som luktar i hela mitt rum just nu) och en handkräm. Pengarna för handkrämen gick direkt till en organisation som försöker motarbeta hajfisket. De fångar alltså upp hajen, skär av fenorna, och släpper i den igen, vilket leder till att den dör på botten - hemskt! Så trots att jag förmodligen är en av de mest hajrädda människorna i världen bestämde jag mig för att vara med och hjälpa dessa, ändå vackra, djur.

Efter shoppingen gick vi till en riktig diner, Johnny Rocket's, där vi åt varsin hamburgare och drack varsin milkshake - något av det godaste jag har ätit! När vi hade avnjutit denna härliga måltid bar det av till Jacks hus, där vi bara umgicks och hade trevligt i någon timme innan vi åkte hem igen för middag innan vi möttes upp igen för en konsert ute på Piren.

Nu var det alltså dags för konsert ute på piren. Det var något väldigt gammalt band som spelade, men det var väldigt trevligt att få se piren helt upplyst och fin och höra lite livemusik. Efter ett tag gick vi dock ner på stranden för att träffa killarna, då de inte kunde komma upp pga alla människor. Vi satte oss sedan på en gräsmatta precis nedanför piren där vi delade lite tacochips och bara hade det himla kul och trevligt, som vanligt.

När Abby och jag kom hem kollade vi på ett till avsnitt av the Carrie Diaries innan det var dags att gå och lägga sig. Nu ska jag läsa lite innan jag släcker lampan. Imorgon ska vi på en båttur med en annan kompis, ska bli kul!

Ha en bra dag där hemma!

Jennifer

Ligger lite efter med i läggen, men här kommer gårdagen!

Denna dag spenderades tillsammans med kusinerna på Santa Monica Pier. Här åkte vi olika attraktioner så som the Ferris Wheel, vilket gav en otroligt fin utsikt över stranden och havet, lika så gjorde bergochdalbanan. Här åt vi även chees on a stick, som hot dog on a stick, fast ost istället - supergott! 😍

Efter detta åkte vi hem och tog det lugnt resten av dagen, åt en god middag (pasta med tomatsås, mon favorit!) och kollade på en massa avsnitt av the Carrie Diaries, vilket var väldigt mysigt! Glömde nämna att vi även bakade pretzels, vilket var jättegott!

Här kommer lite bilder!

Jennifer

Här kommer det, inlägget om Universal!

Dagen började kl 8 och slutade kl 4, så det blev en lång men rolig dag med mycket nya upplevelser.

Det första vi gjorde var att åka touren runt alla movie sets, med en börjad i Storstaden, en blandning mellan Chicago, New York och LA. Här har en massa filmer och tv-serier spelats in, men för att välja en kan vi ta Ghost Whisperer. Vi fortsatte sedan uppåt, genom en tunnel, där vagnen plötsligt stannade. Vi blev ombedda att ta på oss våra 3D-glasögon. Vi befann oss nu i Jurassic Park och fick uppleva en fight mellan en stor T-Rex och King Kong - supercoolt! Detta skedde dessutom inte bara i 3D, utan hela vagnen skakade och svängde och vatten sprutades vid speciella tillfällen.

Därefter fick vi se bilar från olika filmer, bl.a. från 2 Fast 2 Furious, Back to the Future och Jurassic World. Därefter fick vi se hur man gjorde filmregn och bli utsatta för en stor flodvåg innan vi fortsatte in i Little Europe. Little Europe är en stad som de kan göra om till vilken stad i Europa som helst bara genom att ändra språket på skyltarna. Vi fick även se Little Mexico och the Wild West. Efter detta fick vi åka in på ett ställe där de höll på att spela in en film, då det var söndag och alla var lediga. Vi befann oss nu i en tunnelbana och fick här uppleva en jordbävning med nedfallande bilar, eld och en översvämning - väldigt häftigt!
Efter detta var det dags för det jag var mest orolig för - Jaws. Dock var det inte så illa som jag hade trott, men ändå väldigt häftigt att få se den mekaniska hajen!

Vid ett set fick vi syn på Domonics (en av huvudpersonerna i Fast and Furious ) bil, och det blev en grej av detta. Guiden ringde polisen och vi fick veta att vi hade ett vittne ombord som måste skyddas, därför skulle vi till Fast and Furious-gängets gömställe. På vägen till detta gömställe fick vi se Bates Motel, vilket jag uppskattade väldigt mycket då jag verkligen älskar tv-serien som är baserad på just Psycho.
Efter detta fick vi se en flygkrasch-scen innan vi nådde vårt gömställe. Där fick vi ta på oss 3D-glasögonen igen för att uppleva en biljakt där the bad guy försökte få tag på vittnet ombord på vår vagn samtidigt som hela Fast and Furious-gänget kämpade för att rädda oss. Även här åkte vagnen hit och dit och simulerade att vi åkte väldigt fort samtidigt som vatten sprutade vid vissa tillfällen. Detta var nog en av mina favoriter! Här var touren slut, och nu var det dags för alla åkattraktioner.

Den första attraktionen vi åkte var The Mummy, en helt hemsk bergochdalbana i totalt mörker som gick hur snabbt som helst, åt alla håll och kanter, även bakåt. Här fanns skrikande mumier och baggar på väggarna, baggar som de på något vis simulerade så att det kändes som att de kröp upp längs våra ben. Den värsta bergochdalbanan jag har åkt i mitt liv!

Nu var det dags för Jurassic Park, en båttur där vi fick se alla dinosaurier. Detta låter ju inte så illa, kanske till och med lite mysigt, men detta var bara lugnet före stormen. Plötsligt åkte vi upp i en svart tunnel där alla de läskigs dinosaurierna fanns och plötligt ramlade det ner en stor T-Rex framför oss (vill understryka att vi satt på första raden) och därefter föll vi i rakt ner i totalt mörker och vattnet bara skvätte. Det tog ca 2 timmar för oss att torka, men det var värt det!

Efter denna upplevelse var det dags för Transformers. Denna attraktion var som en lite långsam bergochdalbana fast med en simulation där vi var en transformer i en fight med de onda. Måste även understryka att simulationen inte var långsam, vi åkte superfort hit och dit och vid ett tillfälle föll vi handlöst från en skyskrapa - helt sjukt häftigt! Denna var min absoluta favorit. Den sista attraktionen vi åkte var Minions. Även detta var en simulation där vi var en minion på uppdrag, vädligt roligt! Tyckte väldigt mycket om denna också, simulatorer verkar liksom vara min grej.

Vi såg även en del shower under dagen, bl.a. en show om hur man gör specialeffekter med green screen, fejkblod mm. Vi såg även en show som heter Waterworld, en slags teater i vatten baserad på filmen med samma namn. Här gjorde skådisarna stunt på vattenskoter och hoppade ner i vattnet från högs höjder. Vi fick även se en hel del eld och explosioner. Den sista showen vi såg var Animal Stars, där vi fick se hur man tränade filmdjur, vilket var häftigt! Vi fick under showen se tvättbjörnar, katter, hundar, råttor, marsvin och en massa olika slags fåglar som var otroligt väldresserade. Vi fick även möta lite speciella kändisdjur, bl.a. den vits hunden, vars riktiga namne är Juicy, från filmen The Proposal och självaste ugglan från Harry Potter - väldigt häftigt!

Efter denna show gjorde vi en sista grej, såg Shrek i 4D. 4D är alltså när man har 3D-glasögon på sig samtidigt som de t.ex. blåser på en om det är blåsigt i filmen, sprutar vatten och rör sig, precis som på touren och i alla simulatorer. Måste säga att det var väldigt roligt att få se detta!

Efter filmen gick vi runt och kollade lite innan vi tog en frozen yoghurt på The CityWalk, precis utanför Universal Studios. Ett perfekt avslut på en perfekt dag!

Bilder kommer i separata inlägg då det är ganska många.