View tracker

Blev inget inlägg igår. Skulle sätta mig en stund på kvällen men det blev inte så.

Vad gjorde jag igår då? Pluggade lite. Sen var jag på besök nummer två hur dietisten. Hur gick det? Inte så bra tyvärr. På tre veckor (mellan besöken) hade jag gått ner 400 gram men gått upp 2 % i fettvikt och minskat nästan 2 kg i den fettfria massan. Räknat på det lite själv och det verkar vara vatten men även muskler. Men jag ska inte hänga mig upp för mycket på det. Har redan grubblat hela dagen igår och jag tänker inte slösa mera energi på det och istället koncentrera mig på det som är viktigt. Och hur länge kommer jag att gå hos dietisten egentligen? Kommer kanske träffa henne ett par gånger till och då får jag möjligheten att väga mig på Tanitavåg men sen när det är över så har jag ju bara min vanliga våg att gå efter. Som sagt man ska ta Tanitavågens resultat med en nypa salt sa både dietisten och google.

Men, besöket var inte bara skit. Jag fick plats i en viktminskningsgrupp som börjar redan idag. Tre fredag i rad från och med idag är det föreläsningar om bra mat. När detta är avklarat är det åtta gruppbesök som jag inte riktigt vet när och hur men det kommer. Så idag klockan två ska jag på mitt första möte och om ca. 4 veckor ska jag träffa dietisten igen. Målet är att under dessa 4 veckor gå ner 5 kg (minst) så att det händer något på den jävla vågen vid nästa besök.

Jag har gått ner 2.1 kg (idag) sen i måndags, alltså på 4 dagar utan att svälta mig eller träna. 2.2 kg sen högsta vikt. Skiter vart dessa kommer ifrån som det är just nu med en så stor övervikt som jag bär på. Vet ni hur mycket jag vill gå ner? Det ultimata målet är - 42.4 kg vilket skulle ge mig ett BMI på 19.5. Idag har jag ett BMI på 35.2 och som högst har jag haft 36.1. Behöver gå ner 200 gram till för att gå från fetma grad II till fetma grad I. Borde inte vara så långt bort. För att nå "bara" första vikten på övervikt behöver jag gå ner 13.2 kg och för att nå första vikten för normalvikt behöver jag gå ner 26.2 kg. Sen vill jag ner 14 kg till. Men ett kg i taget. Första riktiga delmålet är - 5.4 kg! Bara 3.2 kg dit.

Så det var det om min gårdag och lite om min dag idag. Kvällen är lite oklar än men något ska väl hittas på.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej hej igen. Idag hände något som jag hoppas kommer bli enny vändning för mig. Någon som jag inte har skrivit om här är att jag har precis avslutat en ADHD-utredning. ADHD har jag inte men väldigt många symptom från ADHD:n är där. Jag har tidigare både haft kontakt med BUP, gått två omgångar hos kuratorer på vårdcentralen och tagit både Citalopram och Ataraxutan större framgång. Men när psykologen på ADHD-enheten hade avslutat min utredning rekommenderade hon mig att gå till vårdcentralen för att prata med en kurator och träffa en läkare för att få Voxra utskrivet. Voxra är en medicinsom ADHD-patienter får och hon tror att den skulle hjälpa mig mot min depression samt ge mig lite mera kraft och ork då den är uppiggande. Den inverkar på kemiska substanser som kallas för noradrenalin och dopamin. Noradrenalin driver energinivåerna i kroppen och dopamin driver vårt belöningssystem.

Jag tog tag i det idag och ringde upp vårdcentralen. Fick en läkartid en kvart senare och fick träffa en läkare som kollade i mina journaler, frågade mig hur jag mådde och skrev ut Voxra ganska så omgående. Skönt att jag inte behövde kriga för dem. Började idag på 150 mg. Känner mig lite piggare redan och liksom lite lättare på något sätt. Om fyra veckor är det dags för återbesök för att se hur jag mår och om jag behöver öka till 300 mg eller kan vara kvar på 150 mg. Läste på lite på nätet och det verkar som om Voxra hjälper så är dessa piller ett mirakel. Man blir glad, pigg, koncentrationen ökar, får massor med livslust, orkar med vardagens på ett helt annat sätt, vill träna, sexlusten ökar, sug för socker, mat, alkohol och cigaretter minskar. Så jag hoppas hoppas hoppas att detta ska hända mig!

Den andra medicinen på bilden är sömntablett då jag har lite svårt att sova ibland. Fick dessa utskrivna för någon vecka sen och har tagit dem ett par gången. Lär behöva ta dem med Voxran eftersom man får svårt att sova av dem i alla fall såhär i början.

Så idag känner jag mig lite gladare och liksom fylld med hopp. Jag vill inte må såhär och leva såhär utan jag vill vara pigg, glad och se fram emot allt som livet har att erbjuda.

Likes

Comments

View tracker

Gårdagens inlägg var ju allt annat än uppåt. Efter att jaghade skrivit det pratade jag lite med min sambo och grät en skvätt. Brukarhjälpa att gråta lite när man mår så som jag gjorde igår.

Idag blev det lite nya tag. Har skött maten och pluggat såsom jag faktiskt hade planerat. Annars så har inte dagen bjudit på någotspeciellt. Fick blommor av sambon bara sådär, väldigt gulligt! Det gjorde miglite gladare.

Har börjat läsa denna bok. Har hört så mycket gott om denoch hoppas att den kanske kan hjälpa mig så som den har hjälpt andra. För nuvet jag, jag är sockerberoende och sockermissbrukare. Det har jag varit i mångaår. Upp och ner i vikt. På och av med träningen. Perioder av mani då jag klararav allt, har tusen bollar i luften och perioder där jag ligger i sängen, äteroch tittar på serier. För att sammanfatta detta har jag varit på och av medmitt liv. Så, för att koppla ihop till gårdagens deppiga inlägg så måste jagförst och främst ta tag i min vikt. Jag måste radikalt ändra på hur jag äter, hurjag tränar och hur jag lever överhuvudtaget. Allt detta hänger ihop för mig.Jag behöver en rutin! Då kommer pusselbitarna falla på plats.

Jag sa till min sambo igår genom tårar att det är bara jagsjälv som kan ändra mycket av det som jag inte gillar med mitt liv. Det är jufullständigt sant. Som att slå huvudet på spiken. Och vad tynger mig mest?

Min vikt. Japp,det är något som bara jag kan ändra på. Nyttig mat i lagom mängder på så fastatider som det bara går. Motion minst tre gånger i veckan och minst en timme åtgången. Vardagsmotion så som att gå minst 10000 steg om dagen. Nog med sömngenom att vara i säng på vardagarna senast mellan 22:30-23:00 och gå upp vid07:00 på morgonen. Stressa mindre genom att planera mina dagar och följaplaneringen.

Skolan. Jag läsermina sista 30 hp för att kunna ta ut min examen. Första 2.5 åren gick väldigtbra men nu får jag inte ihop det. Jag har bytt lärosäte och läser en helt nykurs som är väldigt svår, i alla fall enligt mig. Jag mår stundtals väldigtdåligt över den kursen och funderar fortfarande på om jag ska läsa klart deneller om jag ska läsa något annat i vår. Planen just nu är att vänta i tvåveckor till tills jag får tillbaka min hemtenta. Har jag klarat den någorlundabra så fortsätter jag annars så hoppar jag nog av. Kanske härdar jag ut tillden 8:e december då antagningen för vårterminen publiceras och ser hur det gickoch vad jag kom in på. Kanske härdar jag ut hela terminen och försöker baragöra klart denna kurs och sedan vara klar. Det är från dag till dag hur jagkänner. Men i alla fall nu i två veckor ska jag följa kursplanen, gå påföreläsningar, göra grupparbetet och läsa allt som ska läsas och sen får vi sehur jag känner när hemtentan är rättad.

Hemmet. Jag ärlite av en pedant. Det ska vara rent och fräscht hemma. Inredningen ska varafin. Sängkläderna och handdukarna rena. Tvätten ska hållas efter. Disken skainte lämnas till dagen efter. Innehållet i skåpen får inte vara rörigt. Alltska ligga på sina rätta platser på slutet av dagen. Problemet är att det är såett par dagar efter en storstädning och sen orkar jag inte. Eftersom jag stundtalsmår väldigt dåligt så orkar jag inte. Speciellt när jag har mina dagar då jagbara äter och kollar på serier skiter jag i allt. Dessvärre så slår dettillbaka för jag mår dåligt över att det är smutsigt, dammig och rörigt hemma.Min sambo är duktig och hjälper till och vi har till och med skrivit en listapå hur vi ska dela upp allt men det är jag som skiter i den och då orkar intehan heller att upprätthålla den. Vilket är helt försåtligt för det är jag sombestämmer hur det ska vara, skriver ner det och sen efterlever inte det. Dettakan bara lösas genom att jag faktiskt följer det jag skriver upp och hållerefter hemmet även om man inte alltid orkar eller vill. Jag vet ju att jagkommer må så mycket bättre av det!

Ekonomin. Jag harCSN, lite lön och sparade pengar vilket gör så att jag klarar mig bra. Jag harråd med alla fasta utgifter samt pengar till nöjen, lite kläder, skönhet ochannat som behöv eller som rättare sagt inte gör mig tjock! Japp, ni hörde rätt.Jag är så arg på mig själv för att jag slänger massor med pengar i sjön ellerrättare sagt i toaletten genom att handla massa skit. Chips, godis, fika, läsk,färdig mat, mat som inte behövs, osv. Bara för att jag är sugen på något såköper jag det utan att tänka efter. Vi åker och storhandlar och då köper jagmassor med nyttig mat så som vegetariska halvfabrikat som frysen är full av,grönsaker, frukt, yoghurt, osv. Men jag äter ju inget av det utan jag går ochköper ”godare mat” och annat skit. Det resulterar i tusentals kronor somspenderas i onödan, mycket mat slängs för det går helt enkelt ut och viktenbara ökar. Måste bli ändring på det och det NU! Man går inte och köper mat närman har massor med mat hemma!!!

Rökning. Snart 10år som rökare. Har slutat massor med gånger. Hållit mig från dagar till månadermen alltid trillar jag dit igen. Vid mina viktminskningsförsök använder jagrökningen som hjälp mot sötsug och som aptitdämpande. Som nu då. Jag har sommål att gå över i alla fall till snus som är lite bättre för hälsan och litebilligare för att tids nog kunna bryta med nikotinet helt. Så första målet blirväl att försöka under vintern att gå över till snus från cigaretter.

Ja, där har vi det mest jobbiga. Sen finns det massa annatsom jag har stora problem med så som självkänsla, självförtroende, tillit, myckethöga krav på mig själv, en kärleksrelation som behöver jobbas på, brist påvänner och socialt liv, osv. Detta är något som jag behöver jobba med men dessasaker får liksom kommer allteftersom jag fixar det som är viktigt för mig justhär och nu.

Phuh vilket inlägg. Blir trött på mig själv bara av attskriva det men det är också skönt på något sätt att få ut allt på ”papper”.

Likes

Comments

Jag skapade denna blogg för en vecka sedan eller så. Skrevtvå inlägg. Tog bort dem. Hur gör man detta egentligen? Jag är 25 år gammal ochhar läst bloggar sedan jag var 15 år gammal. Borde ju liksom behärska detta NU.Har haft 1000 egna bloggar men det blir liksom inte bra. Jag vill ju så gärnaatt det ska bli bra. Eller inte bara bra utan perfekt. Fina bilder, bra texter,snygg design. Ja, ni vet. Borde inte det liksom räknas? Men vad skriver man omdå? Det ska ju liksom komma från hjärtat.

Jag är inte snygg. Jag är inte small. Jag har inte massormed vänner. Jag bor inte i en jätte fancy lägenhet. Jag har inte en to die for garderob.Jag är inte proffs på smink. Jag har inga egentliga intressen. Vad är jag då?Jag är 25 år. Jag pluggar Modevetenskap I på Stockholms Universitet. Jag är överviktig.Jag är alldaglig. Jag bor med min sambo. Jag jobbar lite extra i en skobutik. Jagtröttnar fort på allt jag tar mig an. Jag tycker om att skriva. Jag tycker omatt fota. Men mest av allt vill jag förändra mitt liv. Det kanske låterklyschig men JAG VILL VERKLIGEN FÖRÄNDRA MITT LIV!!!

Jag kanske borde blogga om hur jag vill förändra mitt liv… Ellerförändra mitt liv med hjälp av bloggen. Ni vet, en plats att skriva av mig på. Merasom en dagbok. Efter så många år av att försöka få en blogg som någon vill läsa(och misslyckats) orkar jag inte jaga läsare. Jag är lite less på allt just nu.Jag behöver en förändring, något exceptionellt som bara händer. Fast ingethänder mig förutom en långdragen förkylning på 7 veckor, plus på vågen veckaefter vecka och plugg som man kan drunkna i.

Vet ni vad jag har gjort idag? Jag vaknade vid 9, drackkaffe till frukost, tog en dusch, städade lite, drack te, drack en kopp glögg,pluggade, åt en nyttig lunch, pluggade, lånade en bok på biblioteket, köptelite mat till middag, åt en ganska onyttig middag, åt glass, drack kaffe,kollade på serier, läste bloggar (folk är så duktiga på att ta fina bilder ochskriva bra texter), kollade Instagram för sjuttioelfte gången (med mycketavundsjuka eftersom jag följer för många perfekta personer), spelade CandyCrush, rökte för många giftpinnar och nu sitter jag här med min dator. Så sermitt liv ut, dag in och dag ut. Blir deprimerad bara av att skriva detta. Bläää!

Likes

Comments