View tracker

För att gå in lite mer på hur mina rutiner fungerar så fotade jag och tog tiden på mina morgonrutiner idag.
Eftersom det är söndag och ingen i familjen skulle till skolan eller hade någon tid att passa så utfördes rutinerna lite slöare än om det hade varit vardag men man kan väl säga att dagens tid är den absoluta maxtiden det tar att utföra mina morgonrutiner varje dag.
Så här gick det till:

Det var mina morgonrutiner det.
Om jag ska förklara någonting av dem så får det nog vara workout.
Det är en rutin som det är meningen att jag ska göra men som synes ligger ju mattan ivägen där på crosstrainern och väntar på att läggas under soffbordet...
eller så är jag inte perfekt som jag tidigare nämnt😉
Att starta tvättmaskinen i första rutinen gör att den hinner bli klar tills det är dags att hänga upp tvätten.
Att jag väcker barnen efter att jag duschat är för att då hinner de vakna lite lugnt och fint framför tv:n medan jag sminkar och fixar mig.
När jag är klar med det så har de större barnen oftast redan börjat äta eller är klara med frukosten så det brukar bara vara jag och minstingen som äter ihop där.
Jag har en liten frukoststation på bänken och där finns det cornflakes,musli,havregryn,mannagryn,olika bröd,knäckebröd,thépåsar,oboypulver på ett och samma ställe som en liten buffé kan man säga och där finns också tallrikar,skedar och glas så barnen kan själva ta vad de vill ha och t.ex. göra gröt i micron och mejeriprodukterna har ju jag redan dukat fram på bordet som smör,mjölk,yoghurt och såklart brickan med smörgåspålägg och ägg som jag förberett kvällen innan.
Det är lite som att äta frukost på hotell😉
Den sista morgonrutinen: att kolla kalendern och göra 1-2 utav vecko eller månadsrutinerna går till så att jag kollar kalendern för att se om det är någon särskild rutin som jag behöver göra just den dagen (eftersom jag skriver in dessa i kalendern i förväg) och idag var det då söndag och på söndagar har vi de fasta veckorutinerna att skriva handlingslista, veckohandla, och att sätta ihop sju olika outfits till varje familjemedlem.
Det är ju tre veckorutiner istället för 1-2 men så är det bara på söndagar.
Eftersom jag bara satte ihop outfits (barnen hjälpte till) och skrev handlingslista så tog det inte så lång tid (sambon fick handla).
Jag fick även en fjärde uppgift gjord på listan med veckorutiner då mellansonen satte sig på golvet och parade ihop strumpor ifrån lådan vi lägger udda/ensamma strumpor i.
Det var nog det hela tror jag.
Att jag skrev upp hur lång tid varje rutin tar är för att jag sedan när jag gått igenom resten utav rutinerna ska kunna visa att jag numera städar betydligt färre timmar i veckan än vad jag gjorde innan jag började med det här systemet.
Alla morgonrutiner består ju inte utav städning men de som gör det ska jag räkna ihop och redovisa i något kommande inlägg.
fortsättning följer

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Så har vi kommit till det i min pärm som får allt som jag tidigare tagit upp att fungera, nämligen mina rutiner.
Det är det som gör att flylady fungerar för så många och även om jag numera inte följer flylady längre så är det en utav de självklara sakerna jag adopterat till mitt eget system av ordning och reda.
Alla de där jobbiga punkterna som står nedpräntade på städlistan i mitt förra inlägg finns uppdelade och sorterade bland mina rutiner men utan att jag egentligen ens märker av dem eller tänker på dem.
Bland rutinerna finns inte bara städning utan också mina skönhetsrutiner (eller vad man ska kalla det),barnens rutiner och allmänt vardagsgöra.
Jag har dagsrutiner som jag gör varje dag,jag har veckorutiner och månadsrutiner.
Dagsrutinerna är uppdelade i vad jag kallar morgonrejset,middagsrejset och kvällsrejset.
Tre gånger om dagen utför jag alltså uppgifter/rutiner.
Eftersom jag hållt på med detta ganska länge nu så har jag hunnit testa och ändra rutinerna så många gånger att jag numera kan säga att de är väldigt noga planerade för att vara så effektiva som möjligt och för att kunna utföras på så kort tid som möjligt.
Alla rutiner har en speciell plats i listan just utav den anledningen.

Det är lite svårt att förklara hur alla rutiner hänger ihop med varandra och varför de görs just i den ordningen jag har skrivit upp på listan men som ett exempel så måste ju punkten :tvätta utföras innan punkten:hänga/torka tvätt vilket ju är självklart men det är ju också så att vi inte står och tittar på medan tvätten tumlar runt i maskinen utan vi hinner göra massa andra saker under tiden och det är så jag har tänkt när jag har satt ihop alla mina rutiner.
Vissa utav mina veckorutiner gör jag på bestämda dagar.
För att inte glömma bort att göra dem så har jag i förväg skrivit upp dem i min kalender som t.ex. att jag veckohandlar på söndagar.
Det är välplanerat för att då är  sambon ledig från jobbet och kan åka och handla istället för mig (man får inte vara dum😉)
I kalendern har jag också skrivit in en utav mina nyaste veckorutiner också den på söndagen och det är att sätta ihop och hänga upp sju stycken outfits för varje familjemedlem på galgar,färdiga att bara hoppa i.
Den rutinen är också välplanerad för att de större barnen är lediga och kan sätta ihop sina outfits själva.
En annan rutin som jag har som kvällsrutin är att koka ägg,skära upp gurka/paprika,förbereda smörgåspålägg och lägga allt på en serveringsbricka i kylskåpet samt ladda kaffebryggaren.
Den rutinen hänger ihop med nästa dags morgonrutiner genom att betydligt underlätta och spara tid vid frukostbestyren eftersom jag då bara behöver trycka på knappen till kaffebryggaren och kan ta ut ur kylen och ställa hela serveringsbrickan på köksbordet.
Jag ska visa mina rutiner mer utförligt i fler inlägg men nu får det räcka så länge så jag säger bara att just för rutiner så är verktyget flylady-appen jättebra.
Där kan man nämligen skriva in sina rutiner för varje dag,vecka,månad och man kan också bocka av när man har utfört en rutin vilket jag tycker är jättebra för att hålla reda på vilka veckorutiner jag har eller inte har gjort.
Det går liksom mycket lättare och snabbare än om man skulle sitta och bocka av på papperslistan i pärmen som skulle bli väldigt kluttrig efter ett tag😉
Fortsättning följer...

Likes

Comments

View tracker

Jag fortsätter med pärmen och fliken som i mitt pärmregister heter CD.
Där har jag två kategorier, den ena är  Städning och den andra är mina rutiner.
Jag ska gå igenom rutiner i nästa inlägg eftersom det är det som gör att allting hänger ihop i systemet men nu ska jag bara ta upp städning som faktiskt är orsaken till att jag ens började med flylady och efter det satte ihop mitt eget system av ordning och reda.
Jag hatar verkligen att städa och jag har tidigare haft riktigt stora problem med att städa.
Jag kunde städa en hel dag i åtta timmar i sträck och ändå såg det nästa dag ut som att jag inte hade städat på en vecka.
Eftersom jag innerst inne ville ha rent,ordning på saker och städat så försökte jag med städscheman,tjata på resten av familjen m.m men ingenting fungerade och jag fick slita ensam utan att lyckas särskilt bra vilket dessutom gjorde mig arg, irriterad och på dåligt humör varje dag.
Ett stökigt hem gör att man slösar massa tid på att leta efter saker som man ändå inte hittar,det gör att man blir försenad till mötestider,jobb m.m och faktiskt så blir hela livet påverkat negativt och man går runt med en konstant inre stress.
Man trivs inte heller hemma bland disk och tvätthögar,stök och smuts.
Jag är så tacksam att jag hittade lösningen som fungerat för att slippa allt detta.
Faktiskt får jag lite inre stress och ont i magen bara jag tänker tillbaka på hur det var tidigare.
Så nu till saken i pärmen nämligen städning.
Där sitter en checklista över vad som behöver städas när man städar hela hemmet grundligt.
Min checklista är uppdelad rum för rum för det är så jag gör när jag städar.
Jag har också en checklista över en storstädning under den här fliken men den är inte så viktig just nu.

Om man skriver en sådan här städchecklista och tittar på den så är det första som slår en att listan är hur lång som helst (min är 3 sidor lång) och så tänker man på hur jobbigt det är att göra alla saker på den listan och på hur lång tid det skulle ta att göra dem.
Innan jag började med systemet så gjorde jag allt som står på listan på en och samma dag och det tog åtta timmar.
Inte konstigt att man tröttnade på att städa då.
När jag då började med mitt nuvarande system så använde jag den här städlistan och brevid varje punkt på listan så skrev jag upp hur ofta den behövdes göras.
Varje dag? En gång i veckan? Eller en gång i månaden?
Som exempel på punkter som behövs göras varje dag här hemma kan jag ta att skura och torka av toalettstolen, tvätta, torka av bord och dammsuga.
Exempel på punkter som behövs göras en gång i veckan är att bädda rent sängarna,rensa och torka ur kylskåpet m.m
En gång i månaden- punkterna är inte så många men ett exempel är att putsa fönsterna.
Varför man ska skriva upp hur ofta man behöver göra varje punkt på städlistan har som vanligt en poäng och i detta fallet är det för att vi ska använda detta när vi kommer till nästa steg i det här systemet som är  mina rutiner men det tar jag upp i nästa inlägg.
Istället kan jag nu blanda in ett annat av mina tre verktyg i det här och det är appen flyhelper som jag har i min telefon.
Där finns det detaljerade städlistor under fliken som heter zoner och som visserligen står skrivna på engelska men de är bra att titta på eller skriva av när man gör sin egen städlista.

Hur mitt system hänger ihop och hur det egentligen går till att jag numera slipper städa åtta timmar om dagen och istället har massa tid över för trevligare saker är det som jag kommer att förklara i nästa inlägg.
Fortsättning följer...

Likes

Comments

Nu ska jag förklara lite vad jag har den där pärmen till.
Jag kan inte förklara allt på en och samma gång för då skulle det bli väldigt rörigt men som jag sagt tidigare så hänger allting ihop i systemet av ordning och reda och den här pärmen är en del i det systemet.
Inuti min pärm finns ett pärmregister eller sådana där flikar med bokstäver eller siffror ni vet😉
Under första fliken som heter A i min pärm sitter det ett gäng ihopknåpade veckomatsedlar.
Varje veckas matsedel har ett eget papper och det viktigaste utav allt- en egen färg på rubriken vilket har en poäng... för under nästa flik (B i min pärm) sitter det ett gäng inköps/shoppinglistor som hör ihop med/ innehåller ingredienserna som behövs för att laga maten i veckomatsedlarna. Varje inköpslista har alltså samma färg på rubriken som sin tillhörande kompis ibland veckomatsedlarna.

Under flik B har jag även en handlingschecklista som jag kallar
storhandling.
Det är en lista över saker som jag handlar en gång i månaden och som är uppdelad i basvaror,hygienartiklar och städartiklar.
Där finns en lista över basvaror som alltid behöver finnas hemma i skafferiet men som man inte behöver handla så ofta som t.ex. salt,vitpeppar,kryddor,bakpulver,kakao,mjöl,välling,barngröt,modersmjölksersättning och sådana där saker.
Där finns också en checklista över hygienartiklar som också alltid behövs och som man helst har ett lager utav hemma som t.ex. Blöjor,tvättlappar,tamponger,bomullstops,handtvål,schampo,balsam,toapapper,tandkräm o.s.v.
Det finns här också en checklista över städartiklar som rengöringsmedel,diskmedel,maskindisk,disktrasor,diskborstar,toarengöring,hushållspapper o.s.v.
Under B-fliken finns också en checklista som jag kallar veckohandling.
Veckohandlingens checklista består utav varor som vi behöver handla ofta som t.ex. sådant vi äter till frukost och den här checklistan är uppdelad i delarna frukoststationen där det finns en checklista över basvaror vi äter/dricker till frukost så som cornflakes, oboy,kaffe,the,honung,havregryn,äppelmos,knäckebröd,bröd,makrill i tomatsås o.s.v
Den andra delen är mejeriet och är en checklista över olika smörgåspålägg, ägg, smör,filmjölk,yoghurt,mjölk o.s.v
Tredje är en checklista över grönsaker som man har på smörgåsen eller i salladen till maten.

Det ligger en hel del jobb bakom att göra dessa matsedlar och checklistor för handling men har man tagit sig tiden att göra detta en gång så behöver man aldrig mer göra om det.
Som ni nog har räknat ut så veckohandlar vi och istället för att sitta och fundera över vad vi ska handla så tittar vi på checklistan,ser enkelt vad vi har hemma av det som står där och det vi har för lite utav (det ska ju räcka i en vecka) skriver vi upp på en post it lapp som vi ska ha med till affären när vi handlar.
På post it-lappen skriver vi också upp ingredienserna för kommande veckans matsedel/meny som ju redan finns färdig och färgsorterad och bara skrivs av.
Man kan göra hur många färgsorterade veckomatsedlar med tillhörande ingrediens/handlingslistor man känner för.
När en vecka är slut så sätter man bara den veckans matsedel längst bak i bunten och likadant med den tillhörande ingrediens/handlingslistan så det blir som ett rullande schema.
Som en del i systemet så skriver jag upp i min KALENDER när jag ska handla vilket jag gör på söndagar.
En utav söndagarna i månaden(den som är närmast efter att lönen kommit kör vi på) så handlar vi både de saker som står på storhandlingslistan och det som står på veckohandlingslistan + kommande veckans ingredienslista.

Längst bak under flik B i pärmen samlar jag på olika rabattkuponger som jag vet att jag kommer använda när jag handlar.

Det ligger alltså en del jobb bakom den här grejen men det sparar massa tid och man slipper sitta och grubbla över vad man ska göra för mat,vad man behöver handla och när man ska handla.

Fortsättning följer...

Likes

Comments

Jag börjar från början med hur just jag själv gör för att ha ordning på mitt hem,mitt liv och mitt huvud.
Som jag tidigare beskrivit så kommer mycket av mitt system ifrån flylady men det har då gjorts om för att passa mig bättre. Jag har också inspirerats av andras smarta lösningar, egna påhitt, pineterest och nätsidor som t.ex. Martha Stewarts m.m.
En viktig sak för att systemet överhuvudtaget ska fungera är mina  3 hjälpmedel och vill man göra som jag gör så är detta det man ska börja med att fixa:
1) En bra kalender med plats att skriva i (min ser ut som en dagbok och köptes billigt i Ullared)

2)En organiseringsapp som t.ex. Flylady eller Cozi.
Det är inget man måste ha men det underlättar.

3)En pärm med flikar i och ett randigt kollegieblock (En idé helt och hållet stulen ifrån flylady men enligt mig bästa grejen)

Vad man ska med de här grejerna till kommer jag att förklara i nästa inlägg men allting hänger ihop vilket kommer att märkas när jag har gått igenom hela mitt system.
I början kan det kännas som att det är väldigt mycket jobb att hålla på med detta systemet men jag lovar att det bara är precis i början det är på det viset för senare kommer det vara precis tvärtom.
Mycket mindre hushållsjobb och mycket mera fritid är liksom de största fördelarna med hela det här  systemet.
Fortsättning följer...

Likes

Comments

Hej igen.
Det är så pass många som har frågat mig angående detta att jag bestämde mig för att dela med mig en gång för alla och istället för att förklara om och om igen så kom jag på att jag istället kan säga :läs min blogg.
Jag har fem barn varav ett med särskilda behov och just nu är jag mammaledig men annars arbetar jag oregelbundna tider och för att inte hela livet ska bestå av ett enda stort kaos så har jag ett så kallat " ordning och reda system".
Det är det som gör att jag ständigt får frågor som: hur orkar du? hur gör du? Var får du energin ifrån? Hur hinner du?...och så vidare.
Det ska jag förklara här på bloggen men eftersom det är en sådan där livsförändrande grej så är det också en stor grej som inte får plats i ett blogginlägg så jag ska börja från början och göra det som en serie i flera inlägg samt dela med mig av mina egna rutiner o.s.v
Att jag själv började med det här är nog inget jag behöver förklara utan det behövdes bara helt enkelt.
Det viktigaste för att må bra är för mig att tänka positivt.
Det finns mycket omständigheter som försvårar det tänket men en utav mina lösningar är att radera stress.
Ja det är ju så enkelt, tänker ni nu men när jag är klar här så förstår ni.
Idag finns det så mycket stress och press runtomkring oss och på oss att man ibland känner för att säga upp sig ifrån allt och låsa in sig långt bort ifrån all perfektion.
Vem orkar ha perfekta hem, perfekta betyg, perfekt klädstil och vem orkar vara en perfekt fru, mamma ,vän, kollega o.s.v ?
Egentligen så vet ju alla redan att saker och ting ofta inte alls är som de ser ut att vara och vi vet att ingen är perfekt men vi inbillar oss att det är något som vi måste vara.
Det tänket ger oss press och så stora krav på oss själva att vi tillslut inte kommer att orka med det vilket för min egen del inte gör någonting eftersom det ändå är någonting som får oss att må dåligt och det vill vi ju inte så nu lägger vi ned det och slutar vara perfekta (vilket jag aldrig har varit eller kommer att bli utan att jag skäms för det)
Jag har levt i kaos till och från.
Mitt hem har varit kaos och mitt liv har varit kaos och jag ville inte ha det så och därför letade jag efter en lösning och hittade då hemsidan Flylady (ni får googla för jag kan inte länka).
Flylady är ett sorts system som går ut på att man i så kallade "babysteps" skapar ordning och reda framförallt i hemmet men även i livet.
Jag har följt och hållt på med flylady så pass länge att jag numera är självgående och har skapat mitt eget system som passar just mig genom att helt enkelt sno de delar av flylady som jag gillar,själv lägga till saker och förändra.
Det är mitt eget system som jag kommer dela med mig utav här och det ska förhoppningsvis inspirera de som undrat och frågat hur jag gör , att själva skapa sina egna system som passar just dem.
Så mina kommande inlägg kommer jag alltså dela med mig av min  "hemlighet" som har gett mig ordning istället för kaos, en positiv inställning istället för tvärtom, mindre städning istället för stök, bättre ekonomi, lugn och ro istället för stress och framförallt mycket mer tid till allt som gör livet härligt.
Fortsättning följer...

Likes

Comments

Som jag nämnde tidigare så har jag planerat att organisera hela mitt hem framöver och jag har då delat upp saker/rum i så kallade veckoprojekt.
Denna veckan som är första veckan valde jag att få ordning och reda bland kläderna.
Kläder är nog det som stökar ned vårat hem mest utav allt.
De ligger överallt...framförallt slängda på golvet i varenda rum.
Smutsiga kläder på badrumsgolvet istället för i tvättkorgen,rena kläder ovikta i högar som man "ska fixa senare" o.s.v.
Jag har hittat lösningen som fungerar för att slippa det problemet, nämligen mitt rutinsystem men för att det ska fungera effektivt så behövdes organisation.
Här hemma så har barnen sina kläder förvarade i sina rum men det tenderar i att det blir klädkaos när de själva rotar runt bland kläderna och förutom att de ofta inte hittar det de vill ha så är det då jag som får städa upp kaoset.
Jag pineterestar mycket (det finns många smarta lösningar där) och hittade en lösning på detta nämligen att i förväg sortera ut och mixa ihop outfits och hänga upp på galgor så att det helt enkelt bara är att hoppa i kläderna när man gör sig iordning.
Undertröja,byxor och tröja på en och samma galge alltså.
Min plan är att ha sju färdiga outfits för varje familjemedlem redo och klar (måndag-söndag) och fixa detta tillsammans en gång i veckan, en ny veckorutin m.a.o.
Enda stället i vårat hem där man kan hänga upp kläder är i klädkammaren  där jag och sambon redan hade våra kläder men det är också där vi hänger tvätten på tork eftersom det inte finns något annat ställe samt är det också klädkammaren som fått stå ut med att grejer som inte har någon bestämd plats blir inkastade lite huller om buller så som en symaskin,plastjulgran,täcken och all  möjlig skit.
Jag vet att det ser för jäkligt ut men dörren gick att stänga 😂
Jag HATAR stök så nu gjorde jag så här:

1) PLANERADE-skrev/ritade på ett papper hur jag ville att rummet skulle se ut och organiseras.
2) STÄDADE -kastade ut precis allting ur rummet och torkade av, dammsög och moppade.
3)SORTERADE-kläder och grejer. Slängde kläder som hade hål,fläckar och kläder som aldrig används åkte i en flyttlåda som ska till second hand. Andra grejer som inte hör hemma i klädkammaren åkte bara ut och ska förpassas någon annanstans.
4) MÖBLERADE och organiserade så att var sak har en bestämd plats och dessutom en egen avdelning eller vad man ska kalla det. (Ett hörn är ff klädtork,ett hörn är mitt,ett är sambons och ett är barnens.)
Jag gjorde även en diy-låda till klänningar av en kartong som en gång innehöll en snowracer som jag klädde med presentpapper föreställandes hello kitty.

Barnen samsas om ett hörn och har där sina oufits samlade på galgor av olika färg så de lätt ser vilken som tillhör vem.
Under står en smal byrå där varje barn har sin egen låda där det ligger strumpor/underkläder/bälten och dylikt.
Torkställningen gömde jag bakom ett skynke för att det ska se trevligare ut och det lägger jag bara upp på hyllan när jag hänger tvätten.
På sambons och min sida har jag lagt kläder som sällan används i lådor på hyllan ovanför för att slippa att rota runt bland dessa (stöka) i onödan. Det enda som får vara synligt framme är de färdiga outfitsen och resten ligger undangömda i lådorna.
Nu känns det skönt att gå in i klädkammaren.
Inget letande efter saker, inget stök och framförallt ingen stress utan bara gå in, hoppa i en färdig outfit och hoppa ut.
Här har vi sparat minst 20 minuter varje morgon 😃

Nu har alla förberedda outfits hängandes vilket sparar massa tid på morgonen och jag slipper plocka kläder från golvet.
Ps. På bilderna blandade jag engelska och svenska lite här och där för tangentbordet ville inte skriva å,ä,ö så jag orkade inte plutta dit punkter på alla😉 Ds.

Likes

Comments

Hej!
Just nu håller jag på med ett utav flera kommande veckoprojekt som handlar om att organisera hemmet och göra det effektivt för att minimera städning och för att få en enklare vardag vilket behövs i en familj som nästan alltid kommer försent när vi ska någonstans.
Denna veckan har jag ägnat åt att organisera bland kläderna.
I ett hem med fem barn så spelar det inte så stor roll att man viker kläder 48 gånger om dagen för alla kläder hamnar förr eller senare på golvet.
För att slippa att plocka och städa i tid och otid så ska nu hela hemmet organiseras och tillsammans med mitt rutinsystem (som jag ska ta upp i ett annat inlägg) så är mitt mål med detta att slippa onödig stress och kaos vilket gör vardagar mycket smidigare och alla blir glada och applåderar ungefär 😉
Nu överdrev jag men det ligger lite sanning i det faktiskt.
Man slösar så mycket tid när man letar efter saker och har man en tid att passa på morgnarna så blir man lätt stressad och det slutar med att man blir på sämre humör och faktiskt påverkar detta hela dagen.
Nu är det slut med det iallafall.
Här ska allting vara så effektivt och smidigt att de morgontrötta i familjen kommer kunna sova 20 minuter längre om morgnarna eller dricka kaffe i lugn och ro 😃

Likes

Comments

Imorgon är det en vecka sedan vår lilla kille föddes.
Nu ska jag berätta om hur förlossningen gick till så är man känslig för sådant så får msn sluta läsa nu;)
Jag hade fått tid för igångsättning torsdagen den 23/7 på grund utav havandeskapsförgiftning men avdelningen var fullbelagd och de oroade sig för min säkerhet under förlossning då de hade personalbrist så jag fick en ny tid på måndagen istället.
Jag var lite rädd för att bli igångsatt.
Det känns konstigt på något sätt att inte förlossningen startar naturligt när kroppen och barnet är redo så jag bad till högre makter att det skulle sätta igång av sig själv innan måndagen och som tur var så gjorde det just det.
På fredageftermiddagen diskuterade sambon och jag om han skulle åka och hämta sin mamma i Laholm då hon gärna ville vara här och ta hand om barnen när vi behövde åka in.
Eftersom jag inte känt av några värkar så tyckte jag att det var lika bra om sambon åkte direkt så han gjorde så.
Precis när han var framme i Laholm (vid midnatt) fick jag värkar så det var bara för dem att börja åka hit igen.
Värkarna var inte täta utan det gick en var tionde minut ungefär och det var inga kraftiga dundervärkar heller men tillräckligt kännbara för att jag inte skulle lyckas somna.
Vid femtiden på morgonen kom de hem och mina värkar var i stort sett oförändrade men jag var rejält sömnig då jag inte sovit på 22 timmar.
Jag ringde till förlossningen och förklarade att jag förmodligen skulle komma in och föda någon gång under dagen men att jag skulle behöva sova lite innan så om de kunde ge mig en sovdos där på morgonen så skulle jag bli glad.
Det fick jag sa de så jag och sambon åkte in till sjukhuset men väl där märkte de att mitt blodtryck var alldeles uppe i taket så jag kunde varken få en sovdos eller åka hem utan behövde blodtryckssänkande medicin.
Jag fick en tablett och sedan vänta en timme för att se om trycket sänkts.
En timme senare hade trycket inte sänkts ett enda dugg så jag fick ta en till tablett och vänta en timme till.
Även efter denna timmen hade trycket inte sänkts något.
Jag sa att det förmodligen berodde på sömnbristen och att jag var lite stressad över att vara så trött och orka med en förlossning.
De tyckte att det bästa var att jag låg stilla i sängen och att använda lustgas när jag hade värk för att inte trycket skulle öka mer.
Jag gjorde så tills det huxflux var kö utanför förlossningen och en födande mamma behövde förlossningsrummet jag låg i mer än mig.
Jag fick gå in i ett rum på bb så länge.
Den lilla promenaden dit satte igång mina värkar så att de blev både tätare och kraftigare.
Jag stannade i bb-rummet i en halvtimme och värkarna gick från en var tionde minut till tre.
Blev lite panikslagen över att det gick så fort framåt och oroade mig över att jag kanske skulle bli tvungen att föda inne på bb-avdelningen utan backup om det skulle hända något akut.
Värkarna blev kraftigare och jag saknade lustgasen jag hade fått inne på förlossningen så sambon gick och pratade med personalen om de möjligtvis hade någon flyttbar lustgasenhet jag kunde använda.
En sköterska kom in och när hon såg hur täta värkar jag hade fick vi gå tillbaka in på förlossningen direkt.
Mamman som hade kommit in och blivit undersökt i "mitt" rum skulle inte föda ännu utan hade fått åka hem igen så nu skulle jag få ha rummet ifred tills bebisen kom ut lovade de.
Blodtrycket var fortfarande högt och värkarna var regelbundna och kraftiga.
Jag var riktigt trött nu och undrade om jag inte kunde få en sovdos iallafall men det gick inte för blodtryckets skull så barnmorskan och jag diskuterade hur vi skulle göra för att dels hålla blodtrycket i schack och dels få mig att kunna vila lite innan själva utdrivningsskedet började.
Hon kollade hur mycket öppen jag var och nu var jag redan öppen 8 cm så det var ju inte alltför mycket tid jag hade på mig att hinna samla kraft.
En epiduralbedövning kunde jag få och det tog jag.
Narkosläkaren kom in med en gång och la bedövningen.
Den hjälpte direkt.
Värkarna kändes bara som sammandragningar och jag låg och slumrade till en stund i sängen med en sådan där skön avslappnande känsla i hela kroppen.
Powernaps är så underskattat!
En stund senare började jag känna av värkar och tryck igen och visste att det snart var dags att börja krysta.
Min lilla powernap var välbehövlig men gav mig faktiskt mer energi och bättre humör så jag kände mig redo.
Det tryckte och spände rejält nedåt så jag bad dem ta hål på fosterhinnorna för att lätta på trycket och när de hade gjort det så satte krystvärkarna igång direkt.
Jag ställde mig på knä och lutade mig mot huvudgaveln på sängen.
Det gillade inte barnmorskan som ville att jag skulle lägga mig ned på rygg för att hon lättare skulle kunna hålla emot och undvika att jag sprack.
Nej det vill jag inte svarade jag.
Jag blev irriterad och tänkte att hennes jäkla jobb är att ta emot bebisen,inte att störa mig och vara en pain in the ass när jag föder barn.
Jag hade värk och ont i korsryggen så bara tanken på att lägga mig på rygg där det värkte som mest fick mig att vilja säga några fula ord men jag höll tyst och ignorerade henne istället.
Hon fortsatte tjata om att jag skulle lägga mig på rygg precis när jag gick in i en värk och jag tappade tålamodet och sa bara "schhhhh" och viftade med handen så att hon skulle fatta.
Sedan bad jag sambon som stod brevid sängen att komma närmare mig då han flyttat på sig för att ge plats åt barnmorskan.
Jag tog tag i honom och han höll om mig när jag började krysta.
Barnmorskan sa att "det får väl gå då men risken är ju större att du spricker och att du spänner dig så att barnet kläms så jag vill att du ligger på ryggen helst"
Eftersom jag födde mina två senaste barn i precis samma ställning så visste jag ju att de barnmorskorna inte hade haft några problem och för mig har de förlossningarna varit betydligt enklare än de jag legat ned på då krystandet gått helt smidigt och "naturligt" på knä jämfört med ett jäkla kämpande liggandes.
Jag svarade bara "Nu kommer han" för att hon skulle koncentrera sig på bebis istället för vilken ställning jag stod i.
Värken kom och jag krystade.
Kände att huvudet precis skulle komma ut när det åkte tillbaka en bit och värken avtog.
Jag höll hårt i sambon och förberedde mig på nästa värk då jag bestämde att bebis bara SKA ut så jag tryckte lustgasen mot munnen och drog in ett jättedjupt andetag. Värken kom och jag pressade på allt jag orkade men kraften tog slut så jag andades ut och drog ett nytt andetag och fortsatte trycka.
Då släppte allt och hela bebis kom ut på en gång tillsammans med ett litet vattenfall av fostervatten.
Så var vår lilla kille född:)



Likes

Comments

Jag var så trött och utmattad i slutet utav graviditeten att jag fick prioritera om livet en aning.
Jag fick vara lite egoistisk helt enkelt och ta tillvara på all möjlighet till vila som det bara gick.
Har inte umgåtts med folk,stängt in mig och bara lagt fokus på familjen och mig själv.
Nu har iallafall bebisen kommit ut ur magen och jag är fortfarande ganska trött men inte alls på samma sätt som under graviditeten.
Nu är jag liksom matt i kroppen efter förlossning och av att ha en underbar liten mini att följa mat och sovklockan efter vilket bara känns härligt medan graviditetströttheten verkligen sög musten ur mig.
Familjen består nu utav två vuxna och fem barn.
Vet inte hur det gick till?!
Iallafall så trivs jag med livet och skuttar runt på små rosa moln för tillfället...förutom när jag sover för då går jag inte att väcka.
Tjingeling

Likes

Comments