Mer skidåkning och värme även idag. Vi tog oss ända bort till Alagna och där stannade vi nere i byn och åt pizza.
Idag var det extremt varmt och nästan all snö i pisterna var slush och svårt att åka i. Även idag drack jag två stycken lemon soda 🍋🍋 (kommer sakna det när jag kommer hem).

• Resor

Ännu en dag med strålande sol. Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer. Vi har åkt skidor, ätit mat, solat och haft det super.

• Resor

Första dagen gav strålande sol och god mat!
Är än så länge riktigt nöjd och hoppas jag inte lyckades bränna mitt ansikte.
Har även fått en ny favoritläsk som finns på tre bilder haha, den smakar mycket citron (vilket jag älskar).
Nu hoppas vi bara att maten på vårt hotell är bra. Hotellet i helhet är jätte mysigt ❤

Psalm 758

Herre, till dig får jag komma
komma precis som jag är.
Inför dig kan jag ingenting dölja,
du vet varje tanke jag bär.
Men trots att du ser all min svaghet
och vet att jag är ett av dina minsta barn,
får jag komma ändå,
och jag vet det är så:
under allt är jag älskad av dig.

Herre, till dig får jag lämna
allt som vill tynga min själ.
Du lovat att bördorna bära,
du lovat att själv vandra med.
Din närhet är nog,
för jag vet att du dog
för att jag skulle leva och ha allt.
Varje dag, o jag ber,
varje stund du mig ger
vill jag vandra den väg du befallt.

Herre, till dig får jag komma,
när mina dagar är slut.
Jag har hört om en underbar himmel,
dit många har vandrat förut.
Så tryggt att få tro
att bönernas bro
skall bära mig hela vägen hem.
Men bäst är ändå
att jag vet det är så:
under allt är jag älskad av dig.

...

Idag var första dagen vi fick regn på oss men det stoppade oss inte. Dagen började med att vi tog oss till turistattraktionen Mary King's Close med inge egentliga förväntningar. Det visade sig vara mycket roligt! Och jag älskade vår guide Chris, han var riktigt bra. Vi fick gå i gamla gränder under jord och veta mer om hur de levde där på 1600-talet. Innan turen drack jag även te vilket jag aldrig gör, men tänkte att det var lika bra att prova när jag var här.

Sedan gick vi till National Gallery of Scotland och sen blev det lite shopping på bl.a. Marks & Spencer. Vi tog även chansen att gå in på Writer's Museum och sen gick vi lite passande in i en bokhandel. Gick därifrån med fyra nya böcker hehe. Vid 18 tiden så blev det middag på PizzaExpress där vi åt trerättersmiddag och nu är jag riktigt mätt.

Ska bli tråkigt att åka hem imorgon. Har verkligen tagit Edinburgh till hjärtat och längtar tills att åka tillbaka!

Ps. Bästa köpet idag var ett halsband med Fraser klanens märke och motto från bokserien Outlander ❤

• Resor

Idag började dagen med att gå mot Edinburgh Castle. Där spenderade vi flera timmar med att gå runt och ta kort, tittade på gamla saker och mycket historia. För mig som älskar Mary Queen of Scots så var det mycket roligt att gå där hon gått och där hon levt.

Sedan gick vi in i St Giles Katedral och National Museum of Scotland. Där fanns mycket saker och var lite rörigt. Men på vägen dit så träffade vi på en säckpips spelande karl med full nationaldräkt på sig vilket var roligt. Älskar ljudet av säckpipor. Vi såg också en kort glimt av drottning Elizabeth's residens här i Skottland som var rätt så okej, skulle dock bo där oftare om jag var hon.

Nu på kvällen åt jag och mamma på Nando's vilket jag länge velat göra. Det var super gott! Och mittemot så låg caféet där JK Rowling skrev Harry Potter, HARRY POTTER! Liksom hur coolt är inte det. Blivit starstruck mer än en gång idag hehe.

Lite shopping blev det också med mest souvenirer, köpt lite till Ellinor, Max och till mig själv blev det ett gosedjur får, en halsduk, en bok om Mary Stewart och en mössa.

Sista hela dagen imorgon. Vi får se vad vi gör.

Varför är vi så rädda för att äta nya saker?

Jag har ingen aning.

Jag och mamma provade att beställa in en haggis tallrik och dela på till förrätt. Vi båda tvekade lite innan vi smakade. Det serverades som traditionellt tillsammans med potatis och rotfrukts mos.

Vi enades snabbt om att det faktiskt smakade super! Det hade jag aldrig trott eftersom att jag inte kan äta blodpudding, leverpastej etc på grund av att jag vet vad det är gjort av vilket ger mig kväljningar. Detta problemet hade jag inte nu utan det slank lätt ner i magen och var mycket godkänt 👌🏻👌🏻

Om jag vågar, så kan nog de flesta.

Jag ger Haggis betyget 8/10 ❤

Idag bar det av mot Arlanda kl 6.00 för att sedan lyfta vid 10.20. Flygresan tog bara 2 timmar och vi var snabbt framme.

Väl där tog vi "The Tram" som är en typ av spårvagn som åkte ända från flygplatsen till centrum. Väldigt smidigt och prisvärt! Vi checkade då in på vårt hotell och sedan var jag och mamma grymt hungriga och letade snabbt upp en restaurang där vi åt pizza och jag tog en lava cake till efterrätt.

Vi gick sen förbi en gammal kyrkogård med enormt stora gravar för att sedan traska mot dagens höjdpunkt; Carlton Hill. Utsikten från toppen var helt makalös. Där väntade vi i typ 40 min för att solen skulle gå ner och jag kunde ta den perfekta bilden. Vi började dock frysa något otroligt och sprang snabbt därifrån när bilderna knäppts för att dricka något varmt på närmaste Starbucks. Därefter blev det lite letande efter souvenirer men vi köpte inget (för tillfället). Nu till middag kanske det blir att smaka på haggis, vi får se.

Hörs imorgon!

• Resor

Bilderna kanske talar för sig själva....
Men jag längtar otroligt mycket efter att få luffa runt i världen och skaffa mig enorma erfarenheter.