Nu har vi kommit till den milstolpen där jag ska gå ut och testa min produkt mot kunder. I och med att jag inte har en färdig prototyp som jag kan visa upp inför min testgrupp så valde jag att skriva en beskrivande text om min produkt och även länka min elevator pitch så de kunde få en beskrivning om själva produkten och information om vad som låg bakom produkten. Detta var den information som min testgrupp fick innan de svarade på en enkät.

Testgruppen är en blandning utav unga som gamla utav olika kön. Varför jag valde att ha en sån bred testgrupp är just för att få feedback ifrån alla olika sorters användare då min idé inte har någon specifik målgrupp för att folk av olika kön, ålder och slag kör bil och kan uppleva det problemet jag har en lösning på.

Frågorna som de fick svara på är de som fanns med i vår uppgiftsbeskrivning. Är du beredd att betala för denna produkt/tjänst? alt. Är du beredd att använda denna produkt/tjänst? Skulle denna produkt/tjänst lösa ett problem för dig? De fick även en chans att ge konstruktiv feedback. Ca 10 personer svarade på enkäten.

Genomsnittligt är personerna beredda att betala mellan 200kr-400kr för den här produkten, dock tyckte dom flesta att det redan skulle ha ingått när man köper/hyr en bil. Ja alla personer som svarade på enkäten skulle använda produkten om den fanns. 8 utav 10 svarade att det skulle lösa ett problem för dom.


// My

Likes

Comments

1. Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

Under tiden var Flickr populärt. Flickr går ut på att du kan dela bilder direkt med omvärlden. Chad Hurley tyckte att detta var en bra ide och ville göra samma sal, fast med videor.

2. På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Chad jobbade som en grafisk designer åt företaget PayPal som precis hade startat upp. Företaget blev väldigt stort och såldes senare till eBay. Chad hade alltså varit med ett företag från grunden till något väldigt stort tidigare och använde denna erfarenheten till deras nya företag.

3. Hur knöts de mentorer och personer med peciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Grundarna av YouTube gjorde mycket själv. Några personer som hjälpte företaget vid uppstart var tidigare kollegor från PayPal, som nämnt i intervjun framför allt Steve och Jewed. Även fast Google har varit en kontokurant till YouTube så köpte dom senare upp företaget, och hjälpte dom att bli så stora som dom är idag.

4. Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Skaparna satte upp reklam runt Stanford, där dom skrev om sitt företag och uppmuntrade elever att fortsätta ladda upp videoklipp. Efter hand så växte företaget, med viss hjälp ifrån videoklipp som hade fått stor spridning på nätet, och genom muntlig spridning.

5. Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

I denna intervjun så nämnde Chad inte någon tidslinje. Den enda specifika tiden han nämnde var hur långa han jobbade hos Pay Pal, vilket var ca 3 år, men han pratade inte om hur lång tid det tog att starta upp YouTube.


// My

Likes

Comments

1. Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

I intervjun nämnde Christian inte att där fanns någon speciell sak som gjorde att han startade företaget. Han hade många olika intressen och var duktig inom många olika fällt, men att han bara bestämde sig för att satsa på bilindustrin. Han valde att släppa alla andra intressen och satsa 100% på Koenigsegg projektet.

2. På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Christian hade ingen tidigare erfarenhet inom bil branschen och han hade ingen utbildning inom design eller något annat som kunde hjälpa honom. Hans föräldrar var båda entreprenörer och Christian själv hade erfarenhet inom att skapa nya produkter som till exempel ”klick golvet”.

3. Hur knöts de mentorer och personer med peciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

De personer som Christian nämnde att han såg upp till var Elon Musk, Ettore Bugatti och Horacio Pagani. Dessa personer är dock ifrån samma tidsperiod som Koenigsegg och har inte haft någon speciell anslutning till företagets utveckling.

4. Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

I denna intervjun nämnde Christian inget om hur han fick ut sin idé till kunderna. En av de få sakerna som han nämnde om tillverkningsprocessen var hur han och hans medarbetare skapade och designade bilarna på bästa sett och hur han jobba på bästa sett.

5. Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Som jag nämnt tidigare så nämnde Christian inte mycket om företagets historia, och pratade mest om han själv och hur han har hanterat företaget. Men det största hindret var när deras fabrik brann ner år 2003. Många hade gett upp efter en sådan händelse men de lyckades rädda ca 80% utav deras utrustning och tillgångar och Christian, som inte är en person som ger upp, försökte att inte se detta som en större nedgång i företagets framgång.


// My

Likes

Comments

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

Kevin började jobba på avdelningen marketing och efter det jobbade sig upp till att bli ingenjör på Google och Nextstop. Den resan att jobba sig uppåt och lära sig ny kunskap men ööven använda sig utav den man redan har fick Kevin att vilja utveckla Bourbon, vilket senare kom att bli instagram.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

När han var tolv år fick dom en dator där hemma i huset, där satt han och programmerade och gjorde massa projekt. Datorvetenskap generellt var något som Kevin var intresserad av. I skolan på gymnasiet satt han mycket vid datorn och fokuserade mycket på programmering. Han läste även vidare på Stanford och läste teknologi. Även hans praktik på nuvarande Twitter har spelat roll i hans utveckling som entreprenör men även hans tid på Google. Tack vare sina kunskaper ifrån sin skolgång och det han hade lärt sig inom programmering och sina praktiker valde han att utveckla projektet Bourbon.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Kevin nämner en medarbetare vid namn Mike, han hjälpte till att utveckla Instagram. Han nämner inga andra mentorer men på varje tidigare arbetsplats samt praktiker så har han antagligen fått nära kontakter och personer som han vänt sig till när han behövde råd och hjälp. Även av sina investerare.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Innan Instagram blev Instagram så kallades det för Bourbon. Användargruppen för tjänsten var till en början hans vänner, och efter de hade testat den så var de fast, de ville bara fortsätta använda applikationen. Det som tilltalade kunderna var att där fanns filter som fick kundens bilder att se ut som proffsfotografer och att man sedan snabbt och smidigt kunde dela dessa.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Jag har för mig att Kevin nämner att det tog runt ett halvår för att gå ifrån till idé till företag. Han säger att de la ner väldigt mycket om inte för mycket tid på projektet. Dock tror jag att han jobbade parallellt med sitt eget företag oavsett var han jobbade.


// My

Likes

Comments

1.Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

Daniel älskade att skapa saker, att ta en idé ett steg längre. Enda sen han var liten har han haft et driv att bli någonting stort. När det kommer till Spotify så tror jag att han kombinerade hans passion för musik med att uppfinna något.

2.På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Innan Daniel startade Spotify så läste han inte vidare och jag tolkar det som att han inte läste mer än grundskolan. Nu läser han dock på Harvard för att det är lätt tillgängligt men också för att bredda sin kunskap.

3.Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Daniel nämner inga personer som kan beskrivas som mentorer. Jag tror att han är rätt så självständig i sin process för att han brinner för det han jobbar med. Dock så nämner han att han absolut älskar sitt jobb och längtar att åka till kontoret varje morgon. Daniel säger också i intervjun att när han var liten så sa han att han skulle bli större än Bill Gates.

4.Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Detta är ingenting Daniel nämner i den här intervjun. Dock så nämner han att målet med Spotify är är förbättra privatpersonens dag med 10%.

5.Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Tidsaspekten är ingenting som beskrivs i den här intervjun. Daniel nämner att det var uppskattat att lansera Spotify eftersom vi är rätt så mottagliga till den nya tekniken och att vi har förutsättningarna för det.

// My

Likes

Comments

Tycker inte du också att solskyddet i bilar är sjukt jobbiga? Jag menar, själva idén är bra eftersom att den i teorin ska blockera solen från att lysa rakt in i ögonen, men utformandet är inte det bästa. Antingen så täcker den inte solen eller så är den så stor att man inte ser vägen. Vi människor är ju olika långa också så en stolek på skyddet kanske inte passar alla. Jag tänkte att det inte kan va så svårt att komma på en bättre lösning, så jag satte mig ner och funderade lite. Tänk hur bra det hade varit om du kunde justera längden på skyddet. Jag tänkte mig att det skulle kunna finnas en extradel, eller förlängning om man så vill, som man hade kunnat dra ut ur det vanliga skyddet. Förlängningen hade kunnat vara i samma färg och storlek så den hade inte behövt stå ut ur mängden eller se konstigt ut, och nu kan du anpassa längden beroende på var solen är eller hur lång du är. Så nu behöver du inte välja mellan att ha solen i ögonen eller att inte se vägen.

Här kan ni se min elevator pitch!

https://youtu.be/NIBHj-voLrU

//My

Likes

Comments

För mig är entreprenörskap en blandning utav flera olika delar. Nyskapande, företagsam. driven och passion är de orden som kommer till mig. En entreprenör i mina ögon som är en stor förebild är Isabella Löwengrip. Hon driver en utav Sveriges största bloggar samtidigt som hon driver flera framgångsrika bolag som hon själv har startat upp ifrån grunden och samtidigt har två små barn och en man där hemma. Det ska bli spännande att följa utveckling av detta ordest betydelse för mig under kursens gång. //My

Likes

Comments