Ja wow är nog den bästa beskrivningen för Whitehaven Beach 😍

Jag har nu kommit tillbaka från en 3 dagars tur ute på Whitsunday Islands som har varit riktigt roligt och absolut en av de mest häpnadsväckande platserna jag någonsin varit på!

Så jag begav mig alltså ut på en segelbåt som heter Summertime :) Vi va 17 st resenärer som skulle ut på båten och 3 st i besättningen alltså en full båt!
Det va 7 st Svenskar, 7 st Holländare, 2 st Tyskar och 1 Kanadensare. Det va ett riktigt härligt gäng med många skratt och samtal :)

Vi samlades nere i hamnen kl 8:30 på morgonen och självklart hade jag glömt min öl på hotellet som jag skulle ha med mig (helvete) 😩
Eftersom det va så vänliga människor ombord så fick jag en hel del av alla andra så det löste sig 🙈

Så vi åkte ut på morgonen runt kl 9 med lite skiftande väder men trots allt mestadels sol ☀️ Målet för dagen var den omtalade platsen Whitehaven Beach som finns på alla vykort och ser för fint ut för att vara sant.. Så var det verkligen inte 😳 Denna plats var obeskrivligt vacker och går nästan inte att beskriva 😍
Det kändes som man kommit till slutet av världen på något vis.. Om ni sett Narnia så kändes det som slutet av världen där de möter Aslan vid den stora väggen vatten på den kritvita stranden!

Stranden på Whitehaven Beach består av 98,6 % silica sand vilket är glas i stora drag.. Vissa ställen så kändes det som att gå i vetemjöl ☺️ Helt otroligt vackert och kristallklart vatten!
Vi blev körda in med en liten båt och alla var tvungna att ha helkropps våtdräkter på sig pga stingrockor och brännmaneter 😳
Väl på plats på stranden så tog vi massa roliga bilder tillsammans innan vi fick tid på egen hand!
Tog en lång promenad längs stranden med Tricia som va från Kanada. Vi gick en lång tur längs stranden och såg några stingrockor i det grunda vattnet 😁
Efter 1,5 timme på egen hand så tog vi oss upp till utkiksplatsen för att få tagit en massa coola bilder som ni kan se ovan, det är alltså precis så vackert ❤
Tillbaka på båten blev det en middag av grillad kyckling och lite socialt mellan deltagarna där självklart det intogs några öl och så smakade jag goon för första gången!
Goon är ett vin som alla backpackers dricker för att det är det billigaste man kan få tag på och det smakar saft.. Vilket också gör det sjukt farligt 🙈
Vi fick också se bilderna från dagens utflykt innan alla rann i säng runt kl 21 och däckade 😂

Nästa dag vaknade vi upp kl 6 för då stiger besättningen upp 😴
Frukost serverades kl 7 sen var det dags att göra sig redo för dagens första snorkeltur och alla ville såklart se sköldpaddor 🙏🏼
Tyvärr så va inte vädret med oss och det regnade heeeela dagen men det gör ingenting när man ändå är i vattnet!
Vi såg inga sköldpaddor men massor av koraller och fiskar, så som bumphead fish, piratefish, angelfish och butterflyfish :)

Ombord på båten så fick vi serverat lunch innan vi förflyttade oss till ett annat ställe för dagens andra snorkling! Här blev det inte heller några sköldpaddor men ingen mycket fisk och koraller!
När vi kom upp på båten igen så hade de gjort klart båtens "hottub" längst bak! Det fick plats 4 personer om man tryckte ihop sig rejält 😂 Det va gudomligt skönt kan jag meddela!
Efter en dusch så satte jag mig med några av de andra och spelade kort medan vi intog några öl :) Det serverades lite snacks så vi skulle klara oss till middagen som idag blev stor, god, grillad biff 😍
Annars repeterades kvällen med slideshow av bilderna från dagen samt dessert!
Vi som hade lite krafter kvar satt uppe på däck och pratade när det dök upp 2 delfiner precis intill båten! Så jävla coolt 😁 De äter fisken som lockas till båten pga ljuset i vattnet. Så i ca 20 min så simmade delfinerna runt båten och åt fisk vilket kändes helt otroligt..
Vi gick sen i säng runt kl 22 😴

Sista dagen började som alla andra att vi vaknade vid 6 och frukosten serverades kl 7 :)

När vi käkat så fick vi veta att vi skulle ut och paddla kajak i ca 2 timmar för att försöka hitta lite sköldpaddor 🙏🏼
Jag slöt mig samman med Marnix, en kille från Holland som jag pratade riktigt mycket med!

Så vi begav oss ut med vår guide Dan i spetsen och det va sjukt roligt. Igen såg vi bara stingrockor men vi hade riktigt kul ändå :)
Efter vår lilla sightseeing så sa Dan att vi skulle leka en lek som passade oss bra eftersom vi försökt dränka varandra under hela dagen 😂
Vi skulle spela en australiensisk version av kajakpolo där man ska försöka passa en boll inom laget 3 gånger för att få poäng, detta utan att båten rör vattnet. Så hur försvarar man sig då? Jo du paddlar runt och skvätter vatten på motståndarna med hjälp av din paddel 😂 Detta va jag och Marnix bäst på 😉
Så en riktigt rolig dag och värt lag vann 😁

Väl ombord på båten så gjorde vi oss i ordning för hemfärden som tog ca 2 timmar!

Kort summerat så va det en riktigt rolig tur med fantastiska människor och det jag fick se va obeskrivligt vackert 😍

Nu är jag tillbaka i Airlie Beach där det regnar och imorgon så ska jag bege mig söderut till Rainbow Beach innan jag ska ut på en ny 3 dagars tur, denna gången till Fraser Island

Andreas ❤

Då har man ankommit till Airlie Beach :)

Tog bussen kl 6:20 mot nästa destination och stax efter 11 kom jag fram till Airlie Beach!

Jag gick runt lite i centrum och besökte bolaget som jag ska ut till Whitsunday Islands med för att checka in inför morgondagen :)

Nu ligger jag på mitt hotell Whitsunday Rainforest Resort som har helt underbar utsikt och bara slappnar av! Har planerat lite mer av min resa så att allt är lite mer uppstyrt :)

Ska snart packa ihop mina saker inför imorgon då jag ska på en 3dagars kryssning ut till Whitsunday Islands som jag längtar mycket till 😁

Förhoppningsvis kommer där en längre uppdatering när jag är tillbaka och förhoppningsvis massor av bra bilder 😊

• 67 Readers

Hej kära läsare!

Jag är nu inne på min andra dag i Townsville som är ett stopp på vägen till Airlie Beach!
Vad har jag då gjort under min tid här i Townsville? Det svaret är mycket kort och enkelt, absolut ingenting! 😍
Jag har inte lyft ett finger utan bara solat, badat och njutit av att slappna av några dagar..

Även om det är en resa där jag vill uppleva och se så mycket som möjligt så måste man också ta sig till att koppla av och ha semester också :)

Nu är klockan snart 13:30 och magen börjar kurra, så får väl börja tänka på att äta något snart!
Tänkte gå en runda och se mig omkring sen ska jag faktiskt besöka den lokala biografen och se nya Kingsmen :)
Så ja det blir bara avkoppling innan jag ska ta bussen till Airlie Beach imorgon 6:20 för min båttur till Whitsunday Island! Tyvärr ser det ut som dåligt väder väntar men som pappa brukar säga så "hinner det ändra sig" 🙏🏼

Ta hand om er!

• 79 Readers

Haha vad söt jag är när jag dyker, eller vad tycker ni? ;)

Drömmen är inte att dyka för det har jag gjort förr, tog mitt dykcertifikat i Thailand tillsammans men en av mina bästa vänner Henrik :) Han kommer förövrigt att möta upp mig någonstans på denna resan och självklart så ska vi ut och dyka då!

Nej min dröm var att få se Great Barreier Reef som är ett helt fantastiskt område av koraller och djur i en helt underbar miljö. Jag hade bokat 3 dyk med ett företag som heter Posedion och blev hämtad 6:45 imorse för buss upp till Port Douglas.

Där gick vi ombord på båten och efter en massa pappersarbete och säkerhetsbriefing så var det dags!!!

Jag gjorde som sagt 3 st dyk och fick se helt fantastiska koraller, olika fiskar i varierande storlek och några hajar <3 Riktigt häftigt att vara ´´gäst´´ i deras värld och bara observera.

Nu sitter jag på MadMonkey hostel och bara väntar faktiskt.. Klockan är snart 20 och min buss mot Townsville går inte förrän 01:00. Så jag har några timmar att slå ihjäl här innan jag ska gå ner till busstationen :D

Så ca kl 6 imorgon är jag på plats i Townsville där jag ska spendera några dagar innan jag ska vidare till Airlie Beach och Whitsunday Islands.

Här kommer också lite fler bilder från mitt äventyr idag! :)

Andreas ❤

Idag var det dags för en utflykt till Cape Tribulation med Active Tropics Explorer.

Jag blev hämtad kl 7:25 från mitt hostel och efter alla 12 ar ombord så begav vi oss norryt ca 2,5 för dagens utflykt. Dagen började med att bli välkomnade av Aboriginerna i Mossman där vi blev välkomnade till ´´deras land´´ med en rökseremoni och lite information om deras ursprung. Vi fick en del tid på egen hand i Mossman Gorge där vi kunde se naturen och bada i floden som för övrigt var svinkall :P

Efter detta så begav vi oss til Daintree Rainforrest som är världens äldsta regnskog på mellan 170-200 miljoner år. Här åkte vi på en ca 45 min lång crocodile cruise som var värdelös jämnfört med Darwin så jag var ganska uttråkad, såg endast 1 liten krokodil.

Vi åkte sedan längre in i regnskogen för att äta lunch nere på stranden :D Jag åt en Cajun Chicken wrap som va riktigt smarrig! Lite tid på egen hand att njuta av stranden men inget bad eftersom man måste hålla sig ca 10 meter från vattnet pga krokodiler..

Vi åkte sedan längre in i regnskogen och gick en ca 1 km lång slinga med vår guide Eli som berättade om alla djur, växter och om ekosystemet.. Väldigt intressant och otroligt vackert som ni kan se på bilden ovan :D

Dagen avslutades med lite glass och en körtur genom Port Douglas innan vi begav oss hemåt till Carins via den otroligt vackra kustvägen.

Nu är det dags att packa ihop sakerna för jag ska upp tidigt och checka ut. 6:45 blir jag hämtad för att bege mig ut och dyka på Great Barrier Reef <3 Sen ska jag ta nattbussen ner till Townsville och således böjrar resan söderut :D

Nu är jag helt slut men lite praktiskt kvar att ordna innan jag ska ta en dusch, lägga mig i sängen och se Fluffy (Gabriel Iglesias) och sedan sova :D

Lite fler bilder från dagen kommer under samt en riktigt rolig Australiensisk låt om alla djur som finns här ;)

Hej allihop ❤

Nu är jag på plats i Cairns och det är sååååå mycket bättre än Darwin!
Bor på ett hostel som heter MadMonkey och det är väldigt trevligt.. Mycket mer avslappnat och "civilicerade" människor 🙈
Lite mindre rum men alla utrymmen är bättre och trevliga sociala områden :)

Jag har spenderat dagen med att gå en runda runt i centrum och Cairns har lite amerikansk känsla över sig.. På det sättet att alla gator går kors och tvärs med shopping och restauranger överallt samt att det är lätt att hitta runt :)
Så jag gick en lång runda innan jag trillade in på ett turistcenter och började prata med en kille som heter Geoff!
Riktigt trevlig kille som är tidigare dykinstruktör så han hade många bra tips 😁 Det va svårt att inte stirra på honom, inte för att han va attraktiv ;) haha men han hade ett blått och ett brunt öga, så jävla coolt! 😉
Jag fick som sagt massa nyttig information och gick tillbaka till mitt hostel för att tänka och planera lite 👌🏼

Efter en stund i soffan så kom jag inte fram till så mycket mer än att jag blev stressad över hur jag ska hinna med allt på 6 veckor som är planen 🙈
Så vad gjorde jag då?
Jo jag drog tillbaka till Geoff för lite assistans och för att få lite perspektiv på det hela :)

Jag började med att beställa mitt Greyhound hop on hop off busspass till Sydney.. Det va kampanj så jag sparade faktiskt 1000kr gentemot internet 😍 sweet!
Då informerar Geoff mig att med det busspasset så har jag också massa rabatter på utflykter som jag ändå tänkt göra 😁
Så jag bokade typ allt där med en gång bara 😂 ca 8500kr bara poff borta 😂
Ja jag vet att det låter mycket men jag sparande faktiskt många tusenlappar mot om jag hade bokat det själv på nätet!

Så imorgon ska jag på en dagsutflykt till Cape Tribulation med utflykt till Daintree Rainforest!

På onsdag har jag bokat en dykutflykt med Poseidon där jag ska ut på barriärrevet och göra 3st dyk 😍 kommer bli så sjukt häftigt!

Har har också bokat in en 3 dagars båttur till whitsunday Island på en segelbåt som heter Summertime :)
Bokade också en 3 dagars rundtur på Fraser Island 😊

Nu är kl 20 och jag har beställt en pasta Carbonara för att efter 20 så är det 50% rabatt på restaurangen bredvid om du bor på MadMonkey 😁 Detta avnjuter jag med en efterlängtad Gin & Tonic 😍
Ja det är en skum kombo men sjukt gott 🤤

Btw.. såg pelikaner idag ;) kolla!!

• 166 Readers

En dag av väntan alltså.. Vad har jag väntat på då?
Jo Sverige-Luxemburg såklart 🇸🇪

Dagen idag har varit väldigt lugn och det har inte skett det helt stora. Regnat en del idag som rensade luften men lika snabbt va värmen och fuktigheten tillbaka 🙈

Så idag har jag spenderat lite tid med folket från mitt hostel. Gratis frukost idag 🤤 mums! Ägg och baconmacka som uppskattades väldigt mycket :)
Några öl har det blivit och lite snack med killar från Italien, Australien och Holland..
Annars har jag bara solat och tagit det lugnt och som sagt väntat på dagens höjdpunkt 🇸🇪

Så nu är klockan 01:30 här i Darwin och jag sitter ensam i ett hörn för att se fotbollen!
Det positiva är ju att jag får se matchen och i väntan på matchen vann jag 1000kr på black jack 😍 Det kan ju bara hjälpa reskassan 😁

Hoppas på Svensk seger sen ska jag rätt hem i säng.. Ska checka ut kl 10 imorgon sen går mitt flyg till Cairns kl 20, så nästa uppdatering blir därifrån 👊🏼

• 126 Readers

Har ju varit helt seg på bloggen och missat en hel dag 😝 så kan vi ju inte ha det!
Jag har kommit mer in i livet som backpacker, även om jag fortfarande saknar de där hemma och speciellt min älskade Rebecka ❤

Nu till vad som skett sedan sist jag skrev..

Jag spenderade gårdagen med att sova ut ordentligt för man har ju semester (typ) 😉
Sen begav jag mig upp på upptäcktsfärd med min ryggsäck och full vattenflaska.. Jag gick drygt 30 min till den botaniska trädgården för jag tänkte att det kan väl vara mysigt 🙈
Jag kan meddela att när det är 36 grader i skuggan så är det inte alls mysigt utan endast svettigt och jobbigt 💦

Efter en stund där tänkte jag vara smart och gå igenom den botaniska trädgården så jag hade närmre hem.. Detta var en lysande plan om det inte hade varit så att jag svängde höger vid stora vägen när jag skulle svängt vänster 😂
Så efter ca 1 timmes gång med tom vattenflaska och genomblöt av svett så inser jag att ingen av vägarna runt mig finns med på min karta 🙈

Jag frågade snällt en man som hämtade posten hur jag snabbast kom till Mitchell street, varpå han bara skrattade och sa "är du ensam"?
"Ja" svarade jag och fick ett snällt "hoppa in, jag kör dig"..
Så min första "nära döden" upplevelse i Australien hade absolut ingenting med farliga djur att göra 😂 Trots allt så löste det sig väldigt fint 👌🏼

På kvällen när jag hade hämtat mig lite så gick jag tillsammans med min rumskamrat Elia (en italiensk kille) till nattmarknaden för att få lite mat i magen!
Som ni ser på bilden blev det en burgare på Roadkill Café 🤤 Väldigt smickrande namn men vi valde en buffelburgare som smakade mums 😍
Efter några öl och musik i form av trummor kombinerat med digeridoo så begav vi oss hemåt!

Idag blev det upp redan kl 05:30 för en dagsutflykt till Litchfield :)
Jag va först ganska besviken för planen va att jag skulle ut till Kakadu National park.. Den 2 dagars turen som jag ville boka hade de redan slutat med fast den skulle gå till mitten av november och 3 dagars turen va fullbokad 😡
Så då var det inte mycket kvar att välja på utan det blev en tur till Litchfield National park istället :)

Blev hämtad kl 06:00 och efter att alla var på bussen körde vi till första stoppet som var en privat krokodil upplevelse.. På detta stället får de lov att locka krokodilerna till att hoppa vilket ni får se på bilden efter texten ;)
Detta är den enda platsen i hela Australien där detta är tillåtet så det var kul att få se! Krokodilerna kom verkligen helt upp till båten så pulsen steg ju rejält, men häftigt var det!

Efter detta så begav vi oss till olika vattenfall och forsar där vi kunde svalka oss och bada 😍 Helt underbar dag med trevliga människor!
Vi va tillbaka i Darwin runt kl 17:30 sen har kvällen bara spenderats med att koppla av och äta middag!

Nu står det film på schemat innan jag ska sova 😁

• 148 Readers

Efter många timmar i flyget är jag nu framme i Darwin ☀️
Väldigt varmt och fuktigt klimat möter mig när jag går ut från flygplatsen.. Efter 20 min transfer så är jag på mitt hostel som jag ska bo de kommande 4 nätterna, Melaleuca on Mitchell 👌🏼

Efter att ha kommit på plats så passade jag på att ringa de där hemma, vilket ger en indikation på vilka mixande känslor detta ger mig.
Jag är på min drömmars resa på andra sidan jorden men det kommer ta ett tag att vänja sig.

Mycket folk i poolbaren men jag har ingen lust att vara delaktig idag känner jag :/ är trött och överväldigad!

Tog mig en promenad runt omkring innan det blev en snabb middag.. Nu ligger jag i sängen och ser en film innan jag kommer slockna runt kl 21 🙈

Imorgon ska jag försöka ordna lite praktiskt och försöka koppla av lite vid poolen!

Godnatt på er 😴

• 194 Readers

Nu är dagen kommen 🙏🏼 sitter vid gaten på Köpenhamns flygplats och ska flyga till Darwin via Singapore!

Igår spenderade jag dagen med min familj som hade ordnat en avskedsmiddag!
Det kommer bli svårt att vara utan de så länge men trots allt så kommer de och besöker mig i Thailand :)
Min älskade lillebror kommer förmodligen inte följa med men han skrev ett oerhört fint avsked på Facebook som gav mig tårar i ögonen!
Älskar dig lillebror ❤

Min älskade flickvän följde med till flygplatsen för att vinka av mig. Det va väldigt härligt att ha henne med men hjärtskärande att behöva gå ifrån henne medan hos stod kvar 💔
Älskar dig så oerhört min kära och vi ses snart det vet du 💏

Nu börjar alltså äventyret och nästa gång jag skriver så sitter jag i Darwin Australien vilket känns väldigt surrealistisk..