Lite bilder från de senaste dagarna plus massa snygga bilder Gabriel tog på mig i villan! Har såå mycket mer bilder jag ska lägga upp från dagarna här, skriver nämligen från mobilen nu och har bara sparat dessa på mobilen så)

Hej kära familj och vänner! Just nu befinner jag och Gabriel oss i Bali sedan en dryg vecka tillbaka, och vilket ställe detta är! Framförallt maten, det är helt sjukt gott och varenda måltid har verkligen varit grym. Extremt roligt eftersom i Filippinerna var det lite tvärt om, där var de mycket svårare att hitta god mat och här är det i varenda gathörn ett mysigt café med grym mat. Det är dessutom grym mat för hälsan också, massa juicer, hälsoshots, grovt bröd och avocado i mängder <3 (älskar avocado så mycket)

Utöver att äta har vi även haft en egen villa i fyra nätter! (Måste även lägga upp ett inlägg om när vi reste till Bali då den dagen var lite kaos i sig då vi landade på en speciellt balinesisk högtid.. men det blir en annan historia) Den hade egen pool och utekök så var helt perfekt. Den kostade 219kr/natten/skallen så hela kalaset gick på totalt typ 1700kr. Sen har vi faktiskt inte hunnit uppleva så mycket strand eller surf ännu då vi knappt lämnat villan mer än när det varit dags för mat. Däremot har vi varit in någon gång för solnedgången vid middagen för att sedan åka tillbaka till villan och sitta ute och äta lite nutella på rostmackor och dricka lite kaffe tillsammans.

Nu har vi däremot bytt prisklass rejält och ligger istället på 60kr/natten/skallen vilket är lite bekvämare för budgeten, men det var underbart att lyxa till det några dagar! Rummet vi har nu var dessutom förvånansvärt fräscht för prisklassen och det ligger även mycket centralare än villan som låg ca 15 minuter bort med moped.

Just nu sitter jag och Gabriel på ett fik och dricker kaffe medan det regnar ute. Vädret har varit grymt på förmiddagen med sol och sedan på eftermiddagen har det kommit någon skur. Längtar redan till middagen ikväll, tror det blir en chicken avocado wrap!! Mm så gott. Imorgon ska vi testa surfa för första gången, ska bli spännande att se hur det går haha.

Ville skriva av mig för att säga vi har det hur bra som helst och att so far älskar vi detta ställe!! (Kommer förresten att lägga upp från Filippinerna successivt ifall ni undrar vad som händer på den fronten) Puss och kram på er!

• Resor, Bali

Från Luang Prabang hade vi åkt till standen Vang Vieng där vi gjorde the vang vieng challenge som jag skrev tidigare om! Utöver det fann inte vi allt för mycket att göra i staden som gjort sitt namn känt för backpackers med dess galna festande. "Tubing" är vad som de flesta kommer hit för, att åka längst floden i en badring och stanna längst barer på vägen och dricka sig riktigt kanonfull. Däremot har denna attraktion orsakat otroligt mycket dödsfall och staden har börjat städa upp sitt rykte och stänga ned flertal barer. Men, det gjorde inte något för oss då vi var där av en helt annan anledning!

Det roliga med Vang Vieng var att det fanns flera restauranger som spelade om serien Friends. Man låg ned på kuddar vid sitt bord medan avsnitten spelades på tvn framför en, sjukt att det verkligen var så på så många ställen! Utöver det fanns det även proppat med Sandwich-stånd längst gatorna, och vilka mackor!! Gud dom var så goda.

Fördelen med att Vang Vieng hade en flod var att den var inte bara gjord för Tubing, och jag och Gabriel satt oss istället ned på ett fik för att dricka en beer Lao och vatten medan vi såg solen gå ned.

Vi styrde sedan kosan tillbaka till Luang Prabang, båda i extas över att vi skulle hinna fika på Le benneton café en gång till! Anledningen att vi åkte tillbaka var för att det visade sig att billjetten till Fillipinerna var mycket billigare från deras flygplats istället för att åka tillbaka till Vientiene där vi kom ifrån! Dessutom var vi var bara glada att komma tillbaka till staden innan vi lämnade för vår nya destination.

Detta var utan tvekan en av resans absoluta höjdpunkter! Minns inte sist jag hade så mycket adrenalin eller sist jag över huvudtaget verkligen var skakig i kroppen av både rädsla och på grund av att man var så exalterad.

Vi började dagen med vandringen upp mot bergen. Vi var en grupp på 8 personer, fyra stycken från Australien; Matt, Luke, Jess och Paigey, en från Singapore; Vincent och en från Frankrike; Johan, riktigt härliga människor allihopa!

På vägen upp gick vi igenom en underjordisk grotta där inget ljus kom in, riktigt häftigt! Sedan fortsatte vandringen och det blev allt brantare och brantare, men vi tyckte bara det var härligt med lite flås. Efter två timmar stannade vi upp för lunch som bestod av förvånansvärt goda baguetter. Ännu mer vandring, zipline och klättring var det som väntade efteråt. Alltså WOW så roligt. Man säkrade sig själv medan man klättrade upp för riggade metallhandtag uppför de branta bergväggarna samtidigt som man stundtals gick över hängbroar i olika utformningar med vattenfall och bäckar som forsade nedanför ens fötter.

Vi kom fram till huset vi skulle sova i sent på eftermiddagen och gick sedan tillsammans för att duscha av oss vid vattenfallet precis intill. Det var en riktigt uppfriskande dusch. Ombytta, fräscha och lite trötta i kroppen satt vi ned tillsammans och drack kaffe medan vi väntade på maten. Oj så god den var, jag vet inte om det var faktumet att man var så slut och hungrig, men det var otroligt gott. Sticky rice, Soya sås med hackad chili, grönsakssoppa och stekta grönsaker tillsammans med fläsk. Det låter säkert inte så gott enligt vissa men alla vi högg in som bara den.

Efter det intog vi våra sovsäckar och madrasserna med inget annat än stjärnorna under våra huvuden. Jag och Gabriel låg vakna ett tag och småpratade lite om rymden medan vi såg stjärnfall och sateliter innan vi tillslut slumrade in. Det var inte den bekvämaste natten i mitt liv, med definitivt en av de häftigaste.

Vi vaknade och möttes av solen som steg över bergen samtidigt som våra guider förberedde vår frukost, omelett med grönsaker, baguett med smör och marmelad + kaffe. Sedan satt vi där och njöt av solen värmande strålar då natten på berget hade varit väldigt kall.

Sen till det roliga! Vi klättrade upp längst vattenfallet vi duschat i under gårdagen för att sedan, 50 meter upp, fira ned oss själva. När vi satt uppe och tittade ned över kanten tror jag mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstet, framförallt då vår guide sa att det var livsviktigt att inte släppa höger hand, som användes för att bromsa, för då kunde man falla rakt ned. Jess gick avstod ganska snabbt och Gabriel valde också att skippa det. Jag satt lite velig kvar uppe på kanten tills det var tre av oss kvar där uppe och det var dags för en ny att gå ned. "I'll go next" sa jag samtidigt som jag tänkte vad fan håller jag på med. Men gud vad häftigt det var! Jag var ganska så skakig de första meterna, men sen blev det bara roligare och roligare.

Sen till det ÄNNU roligare, Zipline! första var ca. 200 meter och gud så kul det var! Däremot när man landade på plattformen efter första åket insåg man att vattenfallet var ingenting. Vi stod nu och tittade ned från en plattform 70 meter uppe i ett träd, och enda vägen ned var att luta sig utanför plattformen och fira sig ned. Adrenalinet kom tillbaka ganska fort, däremot hade jag lite självförtroende från vattenfallet i bakfickan. Gabriel däremot bleknade lite lätt om ansiktet. Men när vi båda var nere på backen konstaterade vi en sak, fan vad häftigt det där var!

Resten av dagen fortsatte på samma vis, att Ziplinea mellan plattformar, fira sig ned och sedan vandra vidare till nästa. Den längsta Ziplinen var på ca 650 meter! Det var otroligt att se djungeln på ett sådant sätt medan man svävade förbi ovanifrån. Rädslan som funnits i början av dagen var långt borta redan vid andra Ziplinen och det var bara roligt resten av dagen! Lunchen serverade vid en liten sjö på ett stort bananblad. Sticky rice, chili soya och torkat fläsk, det var också såå gott.

När sista ziplinen var gjort var man så lycklig och även stolt! Nu var det bara en kort vandring kvar innan turen var officiellt över. Jag är så glad över att vi gjorde detta då vi ett tag funderade på om vi kanske skulle skippa det, men detta var verkligen ett minne för livet och vi båda tyckte verkligen att det var verkligen så roligt! En riktigt otrolig upplevelse!

Alltså hur vackert är inte detta vattenfall? Jag och Gabriel var helt förstummade när vi kom hit, trots att vi sett massa bilder härifrån och redan hade höga förväntningar. Det var verkligen ännu vackrare i verkligheten! Det häftiga med Kuang Si var också att det var så pass många olika etage och utformningar i ett och samma vattenfall!

Vi åkte hit två dagar i rad, en dag var verkligen inte nog. Mopedturen hit tog ungefär 45 minuter och bara det var så vackert i sig! Förutom att bada, ta kort och bara sitta och njuta av synen av detta vattenfall gick vi även upp hela vägen till toppen av vattenfallet. Det var en liten pulshöjande hike genom djungeln ända vägen till toppen, men det är nästan det bästa att få utforska naturen helt på egen hand, man känner sig så nära naturen på så vis än om det hade varit handgjorda trappor på vägen upp.

Andra dagen följde vi även en väg genom djungeln som ledde mot en waterspring. Den i sig var inte det häftiga utan promenaden dit genom djungeln på 30 minuter var jättehärlig. Vi fick dessutom en kompis på vägen, det var en hund som följde oss hela biten och ibland sprang den iväg, men den kom alltid tillbaka och gick bredvid oss. Den morrade till och med åt vissa människor vi mötte, men mot oss var den jättegullig.

Jag måste verkligen säga att detta är det vackraste jag någonsin sett! Även nu när jag skriver detta har vi även sett flera andra vattenfall, bland annat Kawasan falls i Filippinerna. Kuang Si falls slår alla andra med hästlängder. Så galet fint, jag skulle rekommendera alla att besöka detta vattenfall, och även att ta ett stopp i Luang Prabang, kombinationen av den mysiga staden och detta vattenfall var verkligen svårslaget!

Efter man betalat inträdet till vattenfallet på ca 20 kr och kom gåendes genom djungeln kom man fram till en väldigt glad överraskning, ett "bear sanctuary"! Först blev jag lite skeptiskt över att björnarna var där och i bur, men när man gick omkring kunde man läsa om att alla björnar hade blivit räddade från illegal djurhandel, och då blev man genast varm i hjärtat istället.

Vissa av björnarna såg man var skadade, en hade exempelvis bara tre ben. Men det kändes tryggt att veta att dessa björnar har fått ett mycket bättre liv än vad de tidigare haft. Dom var dessutom huuur söta som helst, Gabriel fick tillslut dra mig därifrån!!! Helt sjukt hur människoliknande de betedde sig också. Stod på två ben, gick in och ut ur deras hänggungor, satt upprätt och åt, riktigt roligt att se på! Hade kunnat stå där hela dagen och kolla på hur dom gick omkring och hade sig.

Det var väldigt intressant också då de hade information om varför björnarna fångas in och liknande, deras saliv vill tydligen många komma åt på grund av något medicinskt, men björnarna for illa och hölls fångna under extrema förhållanden.. sen hade de även urgulliga beskrivningar om varje björn utseende och personlighet! Detta var något som verkligen förgyllde hela dagen ännu mer!

Från tropiska paradisstränder var det nu dags för ett rejält miljöombyte. Laos, ett land utan varken kustlinje eller badstränder.

Vårt flyg landade sent på kvällen i huvudstaden Vientiene. Morgonen efter åt vi frukost sedan hoppade vi in i en tuktuk, åkte till busstationen utan att ha någon biljett bokad. Utan problem var det bara att hoppa på nästa buss som gick mot Luang Prabang. Innan bussens avgång sprang däremot Gabriel iväg för att köpa något litet till resan så vi inte skulle behöva bli hungriga, men då kommer han tillbaka med sex baguetter "Det var så jävla billigt så jag köpte flera!" Bussen backade sedan ut, körde iväg, samtidigt som Gabriel smaskade på sitt stolta köp.

Vilka vyer! När bussen började att köra upp i bergen satt man med näsan fastklistrad mot fönsterrutan. Det var otroligt vackert att se ut över landskapet. Laos är ett land med väldigt mycket berg och vägarna är byggda upp och ner längs dessa och därmed tog även resan ca. åtta timmar. De kringelkrogika vägarna är allt annat en den raka E4 man är van vid hemma.

Vilken stad! Vi båda förälskade oss i Luang Prabang. Staden hade väldigt starka franska influenser både i mat och arkitektur samtidigt som staden även präglades av buddhism. En riktigt häftig blandning!

Det vi gjorde om dagarna förutom att besöka kuang si falls (En av de främsta anledningarna till att vi över huvudtaget besökte Laos, men mer om det i ett eget inlägg) var att besöka ett av stadens många tempel, att vandra genom staden, att slå sig ned på ett Le Benneton Café and bakery som blev vår favorit, eller att sätta sig på vilken restaurang som helst med utsikt över Mekong River som staden var byggd längst efter.

Varje kväll var det en stor nattmarknad efter huvudgatan som sålde allt från Laos egna kaffebönor till klänningar och målningar. Tidig morgon kom även munkar ut efter gatorna för att få gåvor av lokalbefolkningen. En ceremoni vi såg fram emot, men som tyvärr blivit förstörd av turister utan respekt som sprang omkring och fotade munkarna med blixten rakt upp i ansiktet. Väldigt synd att folk inte kan ha respekt och hålla avstånd...

Det var väldigt uppfriskande med ett så starkt miljöbyte, våra dagar blev väldigt annorlunda jämfört med tidigare. Vi älskade Luang Prabang! Det gjorde oss båda så otroligt taggade på att resa genom Europa... Att kunna gå längst mysiga gator, sätta sig på ett fik och bara njuta av allt staden har att erbjuda. Men en sådan resa får vänta tills vidare, för än så länge har vi ett par paradisstränder kvar att besöka!

​Två från bussresan dit + Gabriels baugetter :)<3

Först var det inte helt klart om vi skulle ta landvägen eller flyga till Laos, men vi bestämde oss för att flyga från Phnom Penh och reste då en dag innan så vi skulle hinna med att besöka killing fields och S21.

Killing Fields: Vi hyrde en tuktuk för dagen och efter ca. 30 minuters färd från staden var vi framme, köpte våra biljetter och tog på oss headsetet för en Audio Tour. Sedan fick man vandra omkring från stopp till stopp medan berättaren förklarade vad som skett här. Hit skickades människor för att dödas, därav namnet killing fields.

Det är nog inte för den känsligaste då det verkligen är brutalt, det värsta stoppet där både jag och Gabriel stannade upp med en extremt obehaglig känsla var då de berättade om The killing Tree som låg brevid en massgrav. (VARNING FÖR OBEHAGLIG TEXT) Berättaren förklarade hur de som "jobbade där/vakterna" tog upp barnen i fötterna och slog ihjäl dem mot träden. Gud det är så hemskt att skriva om den, men så mycket hemskare att det faktiskt hänt.

Både jag och Gabriel konstaterade hur sjukt det var att man knappt har hört talats om Kambodjas historia, då allt detta ägde rum så nyligen. Men med tanke på att kambodjas gränser var stänga för omvärlden hade ingen någon aning om vad som skedde i landet, men man kan tycka att vetskapen om det såhär i efterhand bör vara större.

För er som inte vet någonting om detta kan jag skriva lite kort historia: från 1975 till 1979 styrdes Kambodja av röda khmererna som förslavade landets befolkning på ett brutalt och hänsynslöst i ett försök att skapa ett kommunistiskt utopiskt bondesamhälle. De ville att landet skulle vara självförsörjande och ansåg därför att människor skulle inte ha utbildning, de skulle jobba på landet. Människor som ansågs smarta, bar glasögon eller hade utbildning, till och med människor med mjuka händer ansågs vara ett hot mot ledaren Pol Pot's vision och fängslades och/eller dödades. Pol Pot ansåg även att om en människa var ett hot var det nödvändigt att döda hela dennes familj, "bli av med grässtråna måste man dra ut roten" då han påstod att det var viktigt att inte lämna någon kvar som kunde komma att söka hämd. Under denna tid var det var ca. 3 miljoner människor som dog, vilket var en tredjedel av hela deras befolkning.

S21 hade varit ett fängelse där människor som var ett hot mot ledaren Pol Pot, fängslades och torterades tills de tillslut "erkände" sitt "brott". Man fick vandra omkring i byggnaderna och cellerna medan man lyssnade på vad som skett. Det var ett väldigt bra sätt att se både killing fields och S21 på genom att själv få gå omkring på platsen, man fick en sån bra beskrivning av att både höra och se. De hade även med berättelser från vittnen som överlevt båda ställena, utdrag från rättegångar då de ansvariga döms osv. Samma sak här var vissa saker extremt obehagliga att föreställa sig då allt var så otroligt brutalt.

Det var en lite tyngre dag med det kändes både viktigt och intressant att lära sig mer om landets historia. Jag förstår däremot att det kan vara svårt för er som läser detta att förstå vad det var som hände, då knappt vi själva greppade hela bilden efter dagens slut, men jag hoppas ändå att ni förstod någorlunda av min korta beskrivning.

Sista dagen på Koh Rong spenderade vi på stranden vid Koh Toch village för att sedan ta färjan tillbaka till Sihanoukville där vi skulle spendera natten innan vi skulle vidare till Phnom Penh. Vi kom fram sent på eftermiddagen och checkade in på vårt hotell, åt middag och sa sedan godnatt.

Dagen efter åt vi frukost, gick runt och turistade lite i staden och hittade en mysig gelato butik vid stranden där vi satt oss ned och avnjöt lite glass. Vi satte oss sedan ned för lunch på KFC innan vi hoppade på bussen för att spendera en natt i Phnom Penh då vi dagen efter skulle lämna Kambodja för att flyga vidare mot Laos!

Dagen jag återhämtat mig från matförgiftningen åkte vi iväg på en halvdags/eftermiddags tur med snorkling, fiskning, bbq, öl och rom plus solnedgång! Efter solnedgången simmade vi även med lysande plankton!! Skit coolt!! Hann bli kolsvart innan vi var framme på ställe vi skulle simma och de släckte även ned hela båten så när man låg där i vattnet var det verkligen kolsvart. Det var en riktigt häftig upplevelse!

Utöver att turen i sig var riktigt rolig så träffade vi även några riktigt trevliga människor! När vi var tillbaka på land gick vi och duschade, åt middag och sedan möttes vi alla upp för lite mer rom och cola.

Under kvällens gång hade vi sånna roliga och spårade samtal om allt ifrån konspirationsteorier till rymden och hundars uppkomst. Sen tycker jag att det är så intressant när man träffar folk från andra länder, det är så roligt att prata om hur det är att bo i deras land/stad. Vi var en blandning av två stycken från Paris, en från Amsterdam, en från Brasilien och jag och Gabriel då såklart!

Efter någon timme på coco bar gick vi till half moon partyt. Det tråkiga var dock att det endast var så konstig musik, någon form av electro typ. Inget roligt drop eller någon sång av något slag :(( Men vi dansade på ändå! Gabriel var däremot några (läs många) drinkar före mig, och det slutade med att vi gick hem hand i hand (mest för att hålla pojken stabil) Skämt och sido, Gabriel var inte så full, bara lite rund om fötterna. Men allt som allt var kvällen riktigt trevlig!

Long Beach på Koh Rong var verkligen helt sjukt. 7km lång KRITVIT sand och KRISTALLKLART vatten!! Skriver med caption så ni verkligen ska förstå, för även fast bilderna ser härliga ut så var det verkligen ännu bättre i verkligheten!

För att ta oss till Koh Rong tog vi en sleeperbus från Siem Reap till Phnom Penh på ca sex timmar och både jag och Gabriel sov som stockar i vår lilla säng, sjukt mysigt var det faktiskt! Framme i Phnom Penh letade vi upp frukost och väntade sedan på bussterminalen tills vår 4 timmars buss till Sihanoukville kom för att sedan åka färja över till Koh Rong.

Vi kom fram till Koh toch village vilket var själva centrum på ön, ganska litet och precis längst stranden med massvis av både restauranger och barer. Vi spenderade våra två första nätter på tree house bungalows som låg lite mer avlägset. Jättemysiga och enkla bungalows gjorda av trä en bit in i djungeln fast fortfarande väldigt nära stranden! Dessutom gick solen upp vid hotellets strand! Ena morgonen klev vi upp för att se solen gå upp, sedan låg vi ute på vår terass i varsin hängmatta och läste våra böcker, så himla lugnt och härligt. Samma morgon fick vi även finbesök av massa apor som kom hoppandes på taken och ner för träden. De sprang omkring bungarna snodde den maten de kunde hitta, en apa smet till och med in i vår grannes bungalow och det tog ett bra tag innan dom fick ut stackarn.

Vi bytte sedan boende till ett annat ganska vanligt hotellrum där vi slutligen spenderade 7 nätter! Vi hade ingen plan hur länge vi skulle stanna på ön utan förlängde boendet dag för dag, men vi hade nog varit kortare på ön om det inte vore för att jag åkte på matförgiftning och var nere för räkning i två dagar. Under den tiden var första gången under resan vi fick ordentlig hemlängtan också, men det är inte så konstigt då man mår dåligt och saknar alla bekvämligheter och människor där hemma.

En stor fördel med ön var att det är promenader som gäller då det är nästintill enda sättet att ta sig runt! Vi gick mellan 1,5 - 2 mil nästan varje dag då vi spenderade mestadels av tiden på long beach. En av dagarna hyrde vi cykel men annars gick vi djungelvägen som tog ca. 35 minuter eller så gick vi "vägen" som en kille beskrev det för oss, "The dusty ass road" vilket tog 50 minuter! En annan favorit på ön utöver stranden var en italiensk resturang, tror vi åt där typ fyra gånger. Annars var i vår uppfattning den "traditionella" kambodjanska maten tyvärr ganska smaklös, vi testade en curryrätt, Amok (kokosmjölks gryta typ) och lok lak (Kyckling eller fläsk i någon söt chilli sås), med det var endast den sistnämnda som föll oss i smaken.

Summa Summarum av ön: Ön var underbar och den största fördelen var att det var så himla vackert och orört, framförallt efter long beach! Har aldrig varit på ett sådant fint tropiskt ställe som varit så pass oexploaterad och underutvecklat! Älskade verkligen att behöva promenera överallt också, härligt med motion plus att man fick se ön i ett mycket lugnare tempo än när man exempelvis åker moped från ställe till ställe! Däremot var en liten nackdel att Koh Toch Village ganska fullproppad av västerlänningar som jobbade som någon typ av inkastare och även på många av restaurangerna. Så det kändes lite som att dom "tagit över" hela koh toch village. Däremot var fördelen med det att det var fullt med trevliga backpackers, men det var lite trist att de försökte väldigt hårt till att göra det till en fest-ö. MEN! Ön var en riktig guldklimp och skulle vara riktigt häftigt att besöka den om några år för att se vad som hänt!

04:45 kom vår tuktuk chaufför och hämtade upp oss och vi åkte genom den mörka och kyliga morgonen in i djungeln. Vi var framme strax efter 05:00 och slog oss ned bland de andra människorna i mörkret. Det var väldigt häftigt att se stjärnorna försvinna en efter en medan dagen blev ljusare samtidigt som templet började visa sig. Efter ett bra tag, då solen egentligen inte nådde över templet först kring 06:30 tiden, gick vi in och utforskade templet medan de flesta andra satt kvar, på så vis var de inte alls lika mycket folk vilket var skönt.

Dagen fortsatte annars som den andra turen, vi besökte olika tempel och det var huuur häftigt som helst. Det enda var att man var fortfarande lite mätt från gårdagens utforskande, men det var fortfarande så värt att göra båda då vi fick se fler tempel plus att det var häftigt med både solnedgång och soluppgång!! Vi var tillbaka på vårt hostel kring lunch och valde att äta en andra frukost då vi båda hade cravings på nutella! Summan av kardemumman: Angkor var stört häftigt och kommer verkligen minnas det resten av livet, det var verkligen något att bocka av sin bucketlist!