Header

Innerväggarna är på plats. Sen den senaste uppdateringen som var ett bra tag sen, så har jag ändrat några väggar. Det är inte längre några heltäckande fönster på två av väggarna och jag har även tagit bort 3 andra fönster på andra väggar.

På nedervåningen är det tänkt att vara kök och matsal, hall med trappa, badrum och vardagsrum.

Gardiner är uppsatta på de större fönsterna

Och köket äri full gång! Men än är det många små detaljer kvar!

Vet inte hur längesen det var jag började med denna husmodell, det jag vet att jag vill inte göra någonting halvdant. Därför är det fortfarande en lång väg kvar innan denna modell står klar. Men jag tror det kommer bli bra! Om inte annat är det superkul när det går frammåt!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Den här var bara såå bra! När den är stängd ser den bara ut som en vanlig garderob men när man öppnar den är det ett himmelrike av massor med pyssel. Ett arbetsbord i mitten och man kan ha allt pyssel man kan tänka sig innom räckhåll. Det skulle vara så kul att få fylla upp en sån här med alla mina pysselsaker. Just nu har jag pyssel på flera olika ställen och mitt skrivbord går inte att sitta vid för även det är en hög av pyssel. Dem flesta kanske skulle vilja ha en garderob med typ kläder, men den här skulle va perfekt för mig. När jag pysslar mår jag bara så bra och jag älskar det. Använda fantasin och skapa eget som ingen annan kan ha likadant!

Likes

Comments

Det kan va svårt att veta vad man ska hitta på i julklapp, som alltid. Man vill ju alltid komma på något som är personligt och som betyder lite extra. Jag vill därför visa er denna gåva från djurens rätt. Det är ett fint julkort, med viktigt och fint budskap innuti. Man kan själv välja vad man vill skriva i sitt kort(det jag skrivit är det som står under ”pappa”) och man väljer helt själv för vilket belopp. Pengarna går sedan till djurens rätt som gåva för att dem ska kunna fortsätta sitt arbete för en bättre värld för våra djur. För mig en jättefin julklapp som jag tror och vet att många andra också skulle uppskatta! Ni kan beställa dem enkelt på https://www.djurensratt.se/jul

Tillsammans kan vi bidra till en djurvänligare värld!

Likes

Comments

I lördags var jag på knatteridning med mamma, pappa och Ebba i stallet. Hon är så himla duktig! Och så sjukt söt när hon ser ut som en myra på hästryggen och man hör hur hon sjunger medans dem skrittar runt..

På söndagsmorgonen hade vi en riktigt mysig start på dagen. Jag vaknade direkt när jag hörde Ebba vakna så jag gick in och la mig hos mamma o pappa. Så alla 4 och hundarna låg tillsammans i sängen, så gosigt❤️ vi gick upp, åt frukost och som ni ser på bilderna, bakade pepparkakor. Nästa hela familjen var med och baka och det uppskattar jag så himla mycket! Jag älskar när min familj gör saker tillsammans! Blev ett pepparkakshus som ebba dekorerade och en hel del pepparkakor..

Likes

Comments

Jag har kallat mig ”vegetarian, men jag äter fisk” i snart ett år. Nu äter jag inte heller fisk och kan kalla mig vegetarian till 100%. Anledningen till varför man väljer att dra ner på köttet kan vara olika, för mig är det många anledningar men främst för det enorma lidande vi utsätter våra djur för. Något jag aldrig vill bidra till. Efter att ha börjat läst Therese Lindgrens nya bok ”vem bryr sig” vill jag också föra vidare det hon skriver, för hon skriver det väldigt bra och jag kan rekomendera alla att läsa den!

Tips till dig som vill dra ner på köttet
Vår köttkonsumtion är inte bra för miljön, inte bra för våra djur, och faktiskt inte så bra för oss själva heller. Som Therese skriver ”människan är allätare, vi är gjorda på ett sätt som gör att vi kan äta kött, men vi behöver inte inte för att må bra”

Protein och omega-3
Många tänker att man inte kommer få i sig tillräckligt med protein i en vegetarisk kost, så tänkte även jag. Det är oftast fel. Man får lätt i sig tillräckligt med protein i en vegetarisk kost, men man måste få i sig tillräckligt med energi, annars använder kroppen proteinet till bränsle istället. Jag hade under en tid förut lite problem med att jag blev yr och illamående. Läkarna sa att det troligen berodde på minskat intag av B12 vitamin(som bl.a finns i kött) trots att värdet bara var strax under det normala. Jag litade såklart på det och tog mina tillskottstabletter. Det där kan dock komma tillbaka i perioder... Jag tror att det inte var pga min vegetariska kost jag hade brist på B12, utan för att jag inte åt tillräckligt varierat och samtidigt åt jag alldelless för lite. Jag vande mig vid att inte äta så mycket. Därför tog inte kroppen upp de näringsämnen man behöver på rätt sätt. Så om du är eller vill äta mindre kött behöver du inte oroa dig över proteinintaget. Sanningen är faktiskt att genomsnitt svensken får i sig dubbelt så mycket protein än vad man behöver.

Bra vegetabiliska proteinkällor är exempelvis fullkornsprodukter, nötter och frön, bönor, ärtor, linser och sojaprodukter. Sen finns ju även mejeriprodukter och ägg.

Man kan också oroa sig över att inte få i sig omega-3 som man hört är bra på många olika sätt. Även om fisk innehåller omega-3 påverkas kroppen negativt på andra sätt. Ni har säkert sett bilder på hur våra hav ser ut. Tänk då på att fiskarna lever i det vattnet. Livsmedelsverket rekomenderar ej barn, kvinnor i fertil ålder, gravida eller ammande att äta fet vildfångad lax, strömming eller öring mer än 3ggr per år då det innehåller föroreningar som dioxiner, PCB:er och kvicksilver. Kvicksilver kan även finnas i abborre, gädda, gös, tonfisk m.m. Dessa miljöföroreningar kan orsaka skador på hjärna och nervsystem. Det kan ha negativa konsekvenser på immunförsvaret och ge fosterskador. Detta är inget som lockar mig till att äta fisk, och då har jag ändå inte skrivit om mängden och sättet fisken fångas och dödas på. Men som tur är så är vi inte beroende av fisk, vi kan få i oss de samspelande omega-3 och omega-6 fetterna på annat vis.

Exempelvis rapsolja är bra att använda vid matlagning(eller annat fett gjort på rapsolja) men även valnötter

Vet inte vad man ska äta??
Detta var verkligen ett problem för mig. Jag slutade äta kött ganska snabbt under kort tid vilket gjorde att jag inte hade recept eller ideér på vad jag skulle laga. Jag trodde också att det var mycket krångligare än vad det igentligen är.

Det är igentligen superenkelt! Ändra inte dina maträtter du brukar äta. Gör din spagetti och köttfärssås eller köttbullar och makaroner, men byt ut köttfärsen mot vegetarisk färs och köttbullarna mot något av alla olika alternativ som finns. Om du kollar i den vegetariska och veganska frysdisken finns nämligen massor! I helgen ska jag bunkra upp frysen och då tänker jag bl.a köpa schnitsel, fileér, oumpf, vegobitar m.m. Sen kan man också göra många olika goda sallader, rotfrukter o potatis, halloumi och soppor. Det är inte svårare än vad man gör det till!

Måste verkligen tipsa om dessa vegobitar. Det tar max 5 min att steka på och dem smakar precis som KYCKLING! Så gör våra kycklingar en tjänst och välj detta som alternativ. I Sverige får man hålla 36 kg kyckling på en kvadratmeter???, de flesta har problem med skelett, leder och inre organ för utvecklingen inte hinner med deras kraftiga viktökning under de 35 dagar de får leva. År 2016 dödades 99 293 00 kycklingar för att hamna på vår tallrik.

Det är inte svårt
Att vara vegetarian är inte svårare än att äta kost innehållande kött. Det ända som är skillnaden är att köttet byts ut. Det man behöver är lite baskunskaper om var näringen finns.

Baljväxter- bönor, ärter, linser, tofu, sojaprodukter
Fullkornsprodukter-ex havregryn, råris, bröd, pasta
Grönsaker och rotfrukter
Frukt och bär
Magra mejeriprodukter eller berikade vegetabiliska drycker
Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter


Man kan behöva tilskott av B12 och D vitamin även om man äter mjölkprodukter och ägg. Jag brukar ta en tablett ibland när jag känner för det.

Det finns stora hälsovinster med att äta mat från växtriket. Vegetarianer löper mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdommar som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdommar och vissa cancerformer.

5 snabba tips

Börja i den takt som passar dig- ät mer vegetariskt succesivt
Krångla inte till det- ät som du gjorde innan men byt ut köttet
Variera kosten
Se till att äta som du ska- hoppa inte över måltider
Påminn dig om varför du inte vill äta kött- alla har olika annledningar, min är främst att jag bryr mig om djuren!

Lycka till nu ni som vill äta mer vegetariskt än vad ni gjorde innan!

Likes

Comments

Yes! Äntligen, som jag längtat. Det pirrar i hela kroppen när det kommer så mycket snö och hela naturen förvandlas på bara en natt! Jag sa på kvällen att ”tänk om vi vaknar imorgon och det är helt vitt ute” och precis så blev det. Så himla härligt! Julen är helt klart den bästa tiden på året och jag önskar den var längre! Nu hoppas jag bara att snön får ligga kvar förnå blask vill jag inte ha!

Innan jobbet gick jag ut på en liten promenad i det fantastiska vädret. Det var inte plogat på cykelvägarna så fick värkligen klafsa mig fram i snön. Underbart!

När jag snön utanför fönstret blev jag genast pigg och fick motivation att gå upp tidigare än vanligt. Jag satte mig och gjorde en ”att göra lista” som för mig är superbra. Dels tycker jag att det är kul att strukturera, ha ordning och skriva ihop själva listan. Men att sedan få pricka av de saker man gjort är ju frid för själen! Man blir, eller iaf jag blir mycket mer motiverad till att faktiskt göra det man ska! Det kan vara superenkla saker och det kan vara saker som tar flera timmar. Några exempel:
• dammsuga
• boka klipptid
• rensa garderoben
• betala räkningar

Ett starkt tips när allt känns tråkigt och jobbigt!

Likes

Comments

Jag vill träna, men gymmet är inget ställe jag igentligen tycker om att svettas och ta ut mig på. Det är ofta ganska mycket folk och jag vet själv att man ofta tittar på andra på gymmet för att ”underhålla” sig, tänka på annat än att det är jobbigt när man exempelvis springer på bandet. Jag försöker undvika det eftersom jag själv inte gillar det, men även om folk tittar eller inte så känns det alltid som att nån tittar. Är det bara jag som känner så? Därför tar det emot att gå dit.. är jag på gym kan jag gärna träna med någon annan, för då är det ju iallafall andra människor där. Annars tränar jag helst själv.

Den bästa träningen jag vet är att vara utomhus, i skogen, på en gräsplan eller längs cykelvägarna. Då är jag helst själv med musik i öronen. Jag är helst själv dels för att jag vill bestämma precis vad jag ska göra utefter mig själv. Springa ut i skogen en sträcka, springa allt jag kan, hoppa över bänkar mm. Det låter kanske väldigt konstigt, men det är så skönt och kul! Jag ser ett föremål och får för mig att göra nått och då gör jag det. Men jag vill också vara själv för att jag går in i mig själv så mycket om jag går ut och springer med musiken i öronen, också väldigt skönt och det rensar tankarna bra. Det blir inte samma sak om man inte är ensam. Jag gillar att gå ut och springa och använda mig av naturliga saker eller saker man har hemma och i omgivningen i sin träning. Det känns så mycket friskare än att stå innomhus på ett band och aldrig komma frammåt eller att stå och använda en maskin.

Det tråkiga är bara att det är nästan alltid mörkt ute när jag inte jobbar och jag är väldigt mörkrädd, och med allt som händer nu för tiden är det knappt man vill gå ut ensam när det är ljust. Dessutom är jag allmänt väldigt trött, något som läkarna inte kan förklara varför. Så det blir inte av att jag tränar. Jag började och kom igång och sprang och sådär i slutet av sommarn men såfort det blir lite kallare i luften får jag så ont i bröstet av att springa och andas in mycket kall luft.

Så nu på vintern får det bli gymmet iaf, finns inte så mycket annat att välja på. Hoppas jag blir lite mer bekväm med det bara. Vill börja träna lite oftare nu!

Likes

Comments

Igår åt vi äntligen på Pinchos som jag längtat efter hela veckan. Speciellt halloumin och brownien. På kvällen kollade vi på filmen ”the age of adeline”. Verkligen jättebra film och tårarna va nära många gånger. Skulle kunna titta om den nu igen morgonen efter! Haha, men har ni inte sett den så gör det!

Idag ska jag faktiskt till gymmet! Det var väldigt längesen! Sen ska jag faktiskt färga håret lite mörkare och ikväll är det tv tittande. Blir nog en bra dag idag:)

Likes

Comments

Startar denna lördag med en god frukost och ansiktsmask från rituals. Alltid skönt och börja dagen med en ansiktsmask så man känner sig pig inför dagen! Ikväll väntar middag på pinchos, längtar efter deras halloumi och brownie såå mycket!

Hoppas ni får en bra helg!

Likes

Comments

I lördags firade vi Eric med en kväll i västerås, mat på Bra hak tror jag det heter, och sen festande hos honom. En riktigt bra kväll för typ alla jag jobbar med i kylen var med. Är man med bra människor så spelar det ingen roll vad man gör, det blir bra ändå! Skönt också att vi sov kvar i Västerås och kunde åka hem när vi kände för det på söndagen. Vi åkte med mamma ut till mormor och morfar eftersom det var farsdag och på kvällen lyxade vi till det med pizza vilket var väldigt längesen för mig! Sen som jag skrev förut så är det bra på tv från 6-10 på söndagkvällar så det var vad jag gjorde resten av söndagen.

Mitt bästa köp på ullared! En målarbok för vuxna. Tror den kostade typ 39 eller 49 vilket typ är minst hälften av vad dem jag sett här hemma i butik kosta. Det finns 50 motiv och det tar bra lång tid att göra klart en sida, så denna kommer jag kunna roa mig med länge!

Jag köpte Therese Lindgrens nya bok "vem bryr sig" som jag är taggad på att läsa! Sen hitta jag även två jättesköna klänningar. Vanliga långärmade bomullsklänningar, den ena med lite knytning i urringningen. Jättenöjd med dem och tror båda två kostade 129kr styck. Tycker alltid om att köpa julklappar till hundarna och på ullared hittade jag varsin julkalender och så plockade jag ihop en skål med plockgodis. Köpte även varsitt halsband som lyser och blinkar ganska ordentligt som är perfekt för deras långa päls! Såklart köpte jag även en del julklappar, mest till Ebbisen.

Hade helt klart kunnat köpa mer, men när man står där i slutet blir man lite snål och vi hade inte så mycket plats i bilen hem så vi fick tänka på det också. Men totalt blev det 2700kr. Rolig resa men inget jag tänker göra alltför ofta😂

Likes

Comments