Header

***, Nyhet, Vegetarisk mat

Alla dessa tema dagar

Alltid firar vi någonting känns det som, haha.

Men denna dagen kan jag hålla med om att vi måste fira.

Det är nämligen Chokladmuffinsdagen i dag!

En dag som vi alla bara måste älska och enligt mej kanske till och med den näst bästa dagen efter kanelbullens dagen.


För att fira denna dagen så kommer jag först och främst äta så många chokladmuffins jag hinner med, men jag kommer även att dela med mej av ett av mina favorit recept på veganska chokladmuffins.

Det vill säga muffins som inte innehåller ägg, smör eller mjölk.


Receptet jag har är egentligen ett kladdkaka recept, som jag för länge sedan hittade på en blogg, men har ofta använt mej av receptet för även muffins.

För faktum är, alla älskar kladdkaka muffins

( minns tyvärr inte vem det var som skrev blogginlägget med receptet, men tusen tack till dej )

För att baka dessa muffins kommer ni att behöva:

3 dl mjöl

125 g margarin

2 dl strösocker

2 dl Oatly iMat grädde

1,5 dl kakao

50 g hackad mörk choklad

2 msk ljus sirap

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

muffins former


Sätt på ugnen på 175°

Smörj en form (ca 20cm i diameter) med margarin och bröa den med strödbröd.

Mät/väg upp alla torra ingredienser i en bunke.

Hacka chokladen och blanda detta med de torra ingredienserna

Smält margarinet och blanda med grädden och sirapen.

Häll över vätskan i bunken med de torra ingredienserna. Rör om till en smet.

Grädda mitt i ugnen på 175° i ca 12 minuter.

Observera att detta endast är en riktlinje, hur pass länge den ska stå inne skiljer sig från en ugn till en annan.

Servera med exempelvis Oatly vaniljglass


Super gott

KONTAKTUPPGIFTER

Beställ digital och grafisk design - E Lithén pr byrå / pr.elithen@gmail.com

Kontakta inredningsbutiken Creative Interior/ creativeinteriorfinland@gmail.com

Frågor och samarbeten med bloggen MyEmily / emily.lithen@gmail.com

Alla inlägg på bloggen som inte utmärks med annat, görs i samarbete med mina egna företag Creative Interior & E Lithen pr byrå

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

***, Sambon konstaterar, Tips

Detta är en lite intressant undersökning som jag fick iden till att göra efter ett samtal med min syster.

Det första jag stötte på, var att det tydligen finns massor av saker vi kvinnor gör som männen stör sej på, men att hitta personer som vågade yttra sej i frågan med konkreta svar var desto färre.

Men några intressanta svar fick jag fram


En sak som verkar störa männen i våra liv mest är långsintheten många av vi kvinnor besitter

Vi lär även ta oss en evighet med sminkningen, ha flera par skor än vad vi använder och ta upp den största ytan i klädförvaringen.


Vissa av männen erkände även att de stör sej på den överdrivna hetsen kring utseende och kroppsfixering.

Många tyckte att deras tjejer var finare med mindre och utan smink samt att deras kroppar redan var perfekta för dem.

De menade, att behöva höra om det lilla fläsket där och fixa till med fillers det som borde göras här, bara är jobbigt.


Sen verkande även majoriteten störa sej på tjejers vänner/väninnor, eftersom de ofta bidrog till en helt ändrad version av den riktiga personen de bor med.

De menade att då vissa av tjejens vänner kommer med i bilden så förvandlas den vanliga, naturliga, snälla tjejen till en skitpratande, fnissande monster.


Jag fick även vissa lite roligare och individuella klagomål så som:

Att bo med min tjej är som att bo med tre barn, han kan varken laga mat eller städa.

Det ända hon är bra på är att stöka, hela lägenheten ser ut som en klädkammare med smink och kläder.


Jag har inte vågat säga detta till min tjej, men hon är usel på att laga mat.


Hon snarkar högre än en full man.


Jag hatar då min tjej säger åt personer att det är VI som har bestämt någonting då det egentligen är hon som bestämt!


Och sist men inte minst.

Hårspännen, det finns faan hårspännen överallt! Jag hittar dem på golvet, i mattan och i sängen.

Jag hittar dem till och med i min jackficka! Hur har de kommit dit och vad gör de där?!



I samband med detta, kände jag mej även tvungen att lista några saker som min egen sambo, Johan stör sej på hos mej.

Många av sakerna kan jag faktiskt hålla med om, haha.

- Du lämnar alltid på lamporna i rummen du går ut ur, det förvånar mej att du inte lämnar på vattenkran och öppen kylskåpsdörren med.

- Du skräpar ner i hela huset. Då du håller i en sak kan du bara släppa den där du råkar stå och gå vidare, sen är dej mej du klagar på då du inte hittar den igen.

- Du verkar inte veta var husets sopkorg finns eftersom jag hittar majoriteten av ditt skräp på bord och golv.

- Att du alltid börjar på med renoveringsprojekt hemma med aldrig avslutar dem så jag måste göra klart.

- Att tvingas söka efter saker i din handväska då du kör bil, ingen. Alltså Ingen kan hitta någonting i din handväska.

Som sagt så tror jag faktiskt att jag håller med en aning om alla dessa punkter jag fick av Johan, haha.


Då vi tog bilden till inlägget fick jag även en punkt till.

Att du alltid skall fotografera allting till din blogg och tvinga mej vara med eller hjälpa till.

Sant, så sant, haha.


Så lärde vi oss någonting tjejer?

Nästa vecka är det revansch, då gäller det för oss tjejer att dra ihop en artikel på vad vi stör oss på med våra män

KONTAKTUPPGIFTER

Beställ digital och grafisk design - E Lithén pr byrå / pr.elithen@gmail.com

Kontakta inredningsbutiken Creative Interior/ creativeinteriorfinland@gmail.com

Frågor och samarbeten med bloggen MyEmily / emily.lithen@gmail.com

Alla inlägg på bloggen som inte utmärks med annat, görs i samarbete med mina egna företag Creative Interior & E Lithen pr byrå

Likes

Comments

***, Nyhet

Halloween närmar sej och efterfrågan på maskeradkläder är stor, men nu har ett av våra större maskerad företag gjort århundrades tabbe i samband med sin försäljning av årets kostymer.


De har in samband med sina kostymer på sidan använt sej av opassande namn så som " slampig häxa för barn"

Själva kostymerna är harmlösa och absolut passande barn, men då namnet skrivits in har det skett något fel.

Jag har nu följt denna debatt under några dagar och hatet mot online butiken Funidelia är minst sagt enormt.

Butiken har försvarat sej med att texterna var ett mänskligt misstag.

Eftersom butiken är belägen i Spanien och drivs via internet på 14 olika språk, med ett sortiment på över 30 000 produkter, menar deras spanska VD Carlos Larraz Nasarre att misstaget enbart var en dålig översättning från spanska till svenska.


Jag var själv tvungen att kolla upp detta och klickade in på deras spanska hemsida för att ta en titt på beskrivningarna av kläderna.

Den vid detta laget ökända häxa dräkten, hittades inte någonstans, men jag tog mej en titt på de andra benämningarna för liknande kläder och kom fram till namn som, rosa witch dräkt för barn och rolig häxkostym för tjej.

Inte en enda kostym för barn med ordet slampig, inte heller något ord som skulle kunna översättas med slarvig översättning till slampig.


Men slutsatsen jag drog efter en stund på deras sida var, att misstaget kan skett i samband med namnsättning på barnkläder som gjorts samtidigt som namnsättning på vuxna kvinnors kläder.

För där fanns det gott om "slampigt" "Sexy" och "hot"

Men faktum är att ingen annan än företaget själv vet vad det var som gick fel.

Som företagare och marknadsförare kan jag trots goda förklaringar från företagets sida inte låta bil att tänka tanken.

Var detta ett av höstens smartare PR knep?

Carlos Larraz Nasarre beskrev själv företaget i en artikel som väldigt "ungt" och publiciteten som denna uppståndelse skapade kring deras hemsida måste minst sagt resulterat i många klick.

Personer som aldrig tidigare hört talas om företaget, känner nu till det väldigt väl.

Nu antar jag att många av er där hemma funderar " Men det är väl ingen bra marknadsföring, vem skulle vilja köpa slampiga kläder till sina barn eller stötta ett sådant företag?"

Men jo, det är ganska bra marknadsföring, eftersom företaget direkt erkände sitt lilla misstag och bad vänligt om ursäkt till alla som påverkats av detta.

För trots alla dåliga artiklar som strömmat internet dessa dagar, så är faktum att vi i dag är betydligt flera människor som känner till företaget och jag kan nästan lova er att försäljningen för företaget kommer skjuta i höjden denna hösten.


"There is no bad publicity"

Citat av P.T. Barnum


Så, var detta ett ärligt misstag eller ett pr knep?

Vad tror ni?


Likes

Comments