Övrigt

Det närmar sig de sista dagarna i Norrland. Vädret har blivit sämre, runt 10 grader och en hel del regn. Det stämmer dåligt med min plan att måla.

​​Ladugårdsdörrarna är iallafall grundmålade nu och idag kunde jag påbörja första strykningen med den gröna färgen. När knappt en dörr var struken började en rejäl regnskur och jag fick stoppa där. Nu håller jag tummarna för att det blir uppehåll imorgon och kanske även på onsdag. För på torsdag är det dags för hemresa runt lunchtid för mig. Det finns mycket mer att måla på gården, men det får bli ett senare projekt för mig. Det är ju inte som att resa till vilket sommarställe som helst, hit är det 169 mil. Lite kuriosa är att när uthusen målades här sist gick det åt 300 liter Falu rödfärg.

Bjuder på ännu en bild från Torne Älv. De är från igårkväll, när solen nära nog glödde i älven, varsågoda!

En grön dörr struken före regnet

Vackert!

Aktivt liv, Denar, född 2010, My Challenge Häst & Ridarrangemang

Är du precis som jag i behov minnesrika upplevelser tillsammans med din häst? Behöver du ett mål att träna inför i vardagen? Kanske tycker du att det här med tävling blir alltför nervöst? Men vill ändå prova på något nytt eller se fram emot en utmaning och känna utveckling tillsammans med just din egen häst.

Som en deltagare sa till mig på en Energibomb: "Jag och pappa har åkt världen runt på ridresor, men ingenting går upp mot detta att få utmaning och utveckling med min egen häst. Det är en helt annan grej!"

Själv tycker jag att det kan vara svårt att upprätthålla motivationen i vardagsträningen utan mål. Ett mål kan vara en tävling, men det kan också vara en träning eller en kurshelg. Kurshelgerna är nog de som satt mest intryck hos mig och det långt före jag startade My Challenge Häst- & Ridarrangemang. Att intensivt och fokuserat kunna koncentrera sig under en helg eller längre på bara sin egen häst. Oftast har det skett en stor utveckling både mentalt och prestationsmässigt och jag har iallafall kunna träna vidare själv på hemmaplan sedan med positiva minnen och nya idéer.

Hur ser hösten ut?

Hoppkurs
Först ut i raden av kurser i höst är hoppkursen på Grevagården för B-tränare Lotta Wahlborg. Vi blir ett femtontal tränande ekipage. Några medföljande personer plus Stora Höga Ridklubbs personal som följer med och konfererar och har teori tillsammans med gruppen. På Grevagården är det fler aktiviteter under helgen, bland annat finns Beridna Högvakten på plats. Kursen är i dagsläget fullbokad, men du kan alltid anmäla dig som reserv.

Den stora energikicken!
Sista helgen i september kör vi Energibomben i Falkenberg, vår succékurs. Första dagen terrängtränar vi för C-tränare Jenny Keller och det finns även möjlighet att ta fälttävlanskortet. Banan har riktigt bra underlag, så regn utgör inget hinder även om vi såklart hoppas på sol. Här finns hinder som passar de flesta, men höjder upp till lätt klass. Banan är utmärkt för rookies då flera hinder har Sugar Cup-höjd, d v s runt 60 cm. Det finns också ett vattenhinder på banan. Och det blir mer vattenträning, fast i havet på söndagen! På lördag kväll äter vi i höst middag på hotellet, lite lyxigare. Efter hotellfrukost på söndagen förbereder vi hästarna för Skrea strand. Det blir en skritt ner till stranden och sedan rider vi fram gemensamt längs med stranden för att sedan dela upp oss i två grupper, en som vi rida i lugnare tempo och en som vill rida i högre tempo. Om din häst är het så är det inga hinder, vi rider i bredd och de hetaste hästarna får gå längst ut i vattnet där det är lite tyngre. Ingen häst har hittills blivit för mycket för sin ryttare med vårt upplägg. På Energibomben finns fortfarande plats, men det är hög tid att boka in sig, så vänta inte för länge.

Denar och jag ser fram emot en minnesrik höst med lagom utmaning och massor av utveckling. Kanske får vi se dig också på kurserna?

På Skrea strand, tack för lånet av bilden Anna Husell

​Terränghoppning för alla nivåer på en bana med bra underlag även på hösten

Övrigt

Idag har vi varit i Kiruna och inhandlat färg till ladugårdsportarna som är nygjorda i vår och ska målas. Vi har diskuterat om de ska målas grönt eller sameblått. Mormor målade dem i sameblått precis som Jukkasjärvi kyrkas port hade på den tiden. Sedan mer än 30 år tillbaka har alla husets uthusdörrar varit gröna.

Eftersom det finns flera byggnader på tomten och många portar, dörrar och fönster på varierad höjd beslutade vi oss för att välja grönt. På så vis kan vi måla lite i taget utan att det stör färgmässigt. Det blev en mörkare grön än den som finns idag. Så mitt uppdrag nu i veckan när vädret tillåter är att först grunda och sedan måla portarna med den nya gröna färgen.

Själv tycker jag att den nya gröna färgen känns fräsch och jag återkommer med resultatet på bild om några dagar!

Igårkväll var magisk här! Det gäller att snabbt skynda sig ut med kameran och fånga ögonblicket och jag hann!

Varsågoda, njut av kvällen ni också!

Övrigt

Häruppe ser varje dag olika ut. Det är Torne Älv som skiftar. Ibland spegelblank med ringar av fiskar som slår. Andra dagar orolig och med vågor. Men det är inte bara vattnet som rör sig, molnen ändrar sig och ljuset växlar från sagolikt och mjukt till solstarkt eller dimmigt.

Imorse var det helt vindstilla och spegelblankt på älven för att under förmiddagen blåsa upp och se helt annorlunda ut! Det blir en bildbomb i dagens blogginlägg från Jukkasjärvi. Bilder från Torne Älv och på några timrade byggnader kring vårt hus.

Varsågoda!

Gnistrande älv

Strandblommor

Sol och vågor ger liv

Äldsta byggnaden runt husknuten, en stolpbod från 1800-talet

Timmer och rallarrosor

En annan byggnad, men med patina och vacker timrat!

Aktivt liv, Övrigt

Idag var det ganska vindstilla och soligt på förmiddagen och jag startade med att dra igång röjsåg och röja lite på kortsidan av huset. Naturligtvis gick tråden av p g a det kraftiga gräset och jag fick försöka mig på att meka med trimmer-huvudet.

Till sist fick jag loss huvudet och det visade sig att tråden är slut, det blir morgondagens syssla att läsa manual och ordna ny tråd. Maskinen fick välbehövligt smörjfett på delarna i trimmer-huvudet iallafall.

Pure ice och lyxlunch
Idag hade jag bestämt mig för att bjuda mamma på lunch på värdshuset och därefter en guidad tur på Ice-hotel. Tyvärr hade den guidade turen blivit för svår för pappa som går för dåligt och dessutom är väldigt frusen av sig så han fick stanna kvar hemma i huset. Vi startade med lunch på värdshuset och vilken lunch! Den bestod av lammytterfilé med klyftpotatis och en fantastisk salladsbuffé. Måste säga att lammet var det godaste jag ätit någonsin. Efter lunchen drack vi kaffe och satt i lugn och ro och pratade. Innan vi gick ner till den guidade turen passade vi på att besöka shoppen för att inhandla små presenter att ta med oss hem till Västkusten.

Isblock blir till konstupplevelser
Vid 14-tiden träffades vi utanför Icehotel 365 och guiden berättade om ishotellets utveckling från 1990 då de första gästerna övernattade till idag 2017. Vi gick vidare till isproduktionen där vi fick mer historia och även möjlighet att se hur isblocken förbereddes inför vinterns säsong. En del av ishotellet är intakt hela året och ytterligare en del plus kyrkan byggs upp från oktober. Säsongen varar fram till mitten av april och vid midsommar återstår bara en nedsmält ruin av vintersäsongens hotell.

Den dominerande nationaliteten som kommer till ishotellet är engelsmän. Ishotellet exporterar is från Torne Älv och de gör även specialbeställningar som fraktas exempelvis till mässor, modevisningar och specialkampanjer. T ex har Chanel beställt en stor klippa i is som de haft modevisning runt. Efter att ha klätt oss i en princessliknande och värmande cape fick vi gå in i den spektakulära byggnaden med isskulpturer och unika rum helt skulpterade i is av olika konstnärer. Konstnärerna får ansöka årligen om att designa och bygga sitt eget rum. De står inte bara för designen, de producerar hela rummet under 14 dagar. För många konstnärer är det första gången de skulpterar i is och både tekniken så att inte isblocken spricker såväl som kylan är speciell för den som inte använt den tidigare.

Många häftiga upplevelser i varje unikt rum, värt besöket innan vi frusna lämnade Icehotel 365!

Lammytterfilé på värdshuset

Isblått, ett av rummen skapat av isblock från Torne Älv

En intressant guidad tur för mig med ett förflutet inom turistbranschen

Ishotellet håller ca 5 minus

Unika rum designade och producerade av olika konstnärer

En del av hotellet

Ett rum, med en alldeles egen isprinsessa

Aktivt liv, Övrigt

I förrgår gick jag och Patrik på rekommendation till en utsiktplats i utkanten av Jukkasjärvi. Vi visste inte riktigt var leden upp till berget startade så det blev en ganska lång promenad i riktning mot Laxforsen innan vi chansade och tog oss upp i skogen.

Det var en ganska brant stig uppför, stenig och svårtillgänglig. Under vandringen möttes vi av ett hällregn och därefter mygg. Efter en stund kom vi ut på en större och rödmarkerad led och vi förstod då att vi var rätt.

Någon ytterligare kilometer senare nådde vi de utsiktsplatser på berget som gav härliga vyer över Jukkasjärvi och goda möjligheter att ta foton.

Sammanlagt blev det en 8 km lång skogspromenad innan vi var hemma igen.

Vy ända ut över kyrk-udden och älven

Vy över byn Jukkasjärvi

En rejäl promenad i kuperad terräng om 8 km

Aktivt liv, Övrigt

Dagen började med gräsröjning i solskenet. Vid 11-tiden åkte jag och mamma till Kiruna för att handla inför eftermiddagen. Det var min uppgift att fixa maten inför eftermiddagens tur på bastuflotten. Min idé var att göra tunnbrödsrullar med fyllning av lax, creméfraiche och rödlök med fräsch sallad och sedan servera med öl eller vitt vin till.

Väl hemkomna var det dags att förbereda maten och packa picknickkorgen. Vid 17-tiden gick vi ombord på flotten som har uteterrass, ett fint rum inomhus med fönster ut och en härlig vedeldad bastu. Vi kunde inte ha valt en bättre kväll, solen lyste och det var ganska vindstilla. Det blev många bra fototillfällen längs med älven.

Efter en timmes tid ankrades flotten i lä och under tiden hade jag, Patrik och pappa hunnit njuta av den vedeldade bastun. Patrik och jag hade bestämt oss för att bada i Torne Älv från flotten, termometern visade 14,8 grader så det blev ett ganska snabbt och friskt dopp. Efter badet åt vi tunnbrödsrullarna och satt och pratade under tiden vi njöt av utsikten.

Helt enkelt en väldigt trevlig och vacker kväll på Torne Älv!

En underbar morgon vid älven

Här la vi till för att bada med bastuflotten

Mysigt ombord!

Patrik njuter av turen

Vårt hus från älven

Aktivt liv, Övrigt

Två dagar med en blandning av gräsröjning, shopping, bilbesiktning, grillning och fika. Vi har runt 15 grader varmt och blandat regn och sol. 15 plus är ganska varmt när det regnar i Jukkasjärvi, temperaturen kan lika gärna krypa ned till 5 plus.

Gräsröjning och grillning
Igår hade vi sol och efter en genomgång av röjsågar, slåtterbalk och gräsklippare kunde vi dra igång med röjningen av den välväxta tomten på ca 5000 kvm. Gräset är kraftigt och en robotgräsklippare är inte ens att tänka på. Det krävs rejäla maskiner här. På kvällen grillade vi på tomten och njöt av en god middag inne i köket med utsikt över älven.

Blank lapp och praktiska inköp
Idag var det dags att besikta bilen i Kiruna och det blev skönt nog blank lapp där. Samtidigt passade vi på att inhandla alkylatbensin, ett par sågar, hörselskydd med radio och fikabröd till väntande besök under eftermiddagen.

Gäster och kulturhistoria
I eftermiddag har vi haft besök i två omgångar vid kaffebordet, många historier om gamla tider och ett stycke kulturhistoria för mig att förvalta. Patrik och jag har också gått runt i uthusen och inventerat och botaniserat runt gamla föremål. Bland annat dök det upp en liten fin adressbricka med morfars namn inpräglat. Den hängdes på mjölkkanna nummer 37 för att denna skulle levereras till rätt mottagare/kund i Kiruna.

Tur på älven med bastu och bad
Imorgon väntar en tur med flotten som ligger intill vårt hus. Båten har en uteterrass och bastu. Vi kommer att åka en tur längs Torne Älv, bada bastu och några av oss kommer att bada från båten i det kalla men klara vattnet. Samma vatten varifrån isproduktionen till ICE-hotel sker. Imorgon före båtturen kommer vi att åka in till Kiruna för att inhandla lite rökt fisk och göra tunnbrödsrullar och ta med oss tillsammans med öl och vitt vin. Det väntas sol under eftermiddagen och vi ser fram emot turen på älven.

Återkommer med bilder från sjösidan!

Bastuflotten som vi ska ut med imorgon

Familjen Knipa besökte oss idag

På mjölkkannan förr

Inifrån ett uthus, gediget, härligt timrat

Aktivt liv, Övrigt

Drygt 2 tim flygresa plus en timmes väntan på Arlanda så är vi plötsligt framme i Jukkasjärvi. Så smidigt att flyga jämfört med att bila! Vädret vid ankomsten hade lite övrigt att önska, hällregn.

Men nu under kvällen har det spruckit upp. Och visst är det vackert här alldeles vid Torne Älv.

Vilsamt och vi återkommer!

Denar, född 2010, Övrigt

Nu bär det av till Jukkasjärvi. Flyget lyfter vid lunchtid imorgon. Idag red jag ett kort pass på Denar och vi lasttränade. Ville testa av att lugnet efter tävlingsresan i lördags fanns kvar och det gjorde det!

Inga problem att lasta och stänga bakom honom när han fick sitt kraftfoder i trailern. Vi lastade av och på ytterligare en gång med samma resultat. Nu väntar 16 dagars vila på betet tillsammans med hästkompisar och med tillsyn av olika underbara och hjälpsamma stallkompisar på Stall Hamra.

Idag mätte vi Denar, jag har ju fått frågan många gånger hur hög han är? Måttstocken visade 172,5 cm efter avdrag för skor. Denar har vuxit 4,5 cm sedan han var fem år och två täckesstorlekar på tre år. Lika stor som snäll! Vi bjuder på fler bilder från i lördags som är tagna av olika fotografer på Stall Granbackens startfälttävlan.

Vi hörs kanske redan imorgon från Jukkasjärvi!

Tror vi kan hoppa de högre däcken nästa gång