Ni som har läst bloggen vet att jag för ca en månad sedan var i Japan. Nu har jag även blivit antagen till en resa till Indien.
Jag och 3 klasskamrater kommer att vara där i 3 veckor. Vi kommer göra praktik på ett sjukhus och bo på ett barn hem.

Dom städerna vi kommer besöka är Chennai, Uttukutai och Katchur i södra Indien.

Vi åker den söndagen den 8 november och kommer hem den 29 november, sisådär lagom till jul. Jag vet inte riktigt hur vi kommer ha det med internet men ska uppdatera vad vi gör på resan så mycket som möjligt och då mycket bilder dom möjligt.

Dagen började med att vi åt frukost som vanligt, det blev samma som igår fast utan bento och med oyaki istället. Vi började våran dag tidigt med att åka till templet i Oarai, där gjorde vi våran önskan och bön genom att kasta myntet, buga 2 gånger, klappa 2 gånger, önska och buga igen.

Jag köpte även dagens ord ifrån prästen, kan dock ej läsa det tyvärr. Sen gick vi ner till stranden en stund för att ta några fina bilder och sedan tog vi oss en titt i hamnen.

Men vi var tvungna att åka hem igen då min lärare och arrangörerna för att besöka dom och då skulle vi överraska dom genom att jag bar den traditionella japanska dräkten kimono. Jag skulle låna den av deras mormor. När vi hade satt på den så sa hon helt plötslig att jag får den utav henne. Det är den finaste gåvan jag någonsin har fått. Detta är ett minne för livet.

Efter att besökarna hade åkte åkte vi vidare till ett museum i Oarai som handlade om Japans modernisering. Men dock var allting på Japanska igen men jag förstod lite gran och det handlade en hel del om pearl harbor och om trädgården jag skrivit om lite längre ner.

Efter det ville familjen åka och äta, vi valde en resturang där man gjorde maten själv. Man fick ut skålar med ingredienser som man skulle blanda till och sedan steka som en pannkaka på en gas spis som satt fast i bordet. Sedan tog man någon slags brun sås, en vit dressing, sjögräs och torkad fisk uppe på. Sedan delade man alla "pannkakor" och delade med sig av olika smaker. Det var så sjukt gått.

Vi bärde oss senare av till shopping centret Aeon i mito som ligger ca 30 minuter i från Oarai. Där köpta jag mig en del grejer ifrån 100 yen store. Finns så himla mycket grejer inne på 100 yen store och allting kostar 100 yen.
Vi tog även bilder i ett foto bås och sedan bärde det av hem igen.

Vi kom hem och vi började förbereda middagen, till middagen kom deras släktingar som bjöd på sina specialiteter och godsaker. Men jag blir mätt så himla snabbt så han ej smaka på allting. Kunde inte ens äta efterrätt.

Detta var min dag och den har varit helt underbar imorgon åker vi tillbaka till hotellet igen och ska säga hejdå till våra familjer. Sedan åker vi till Tokyo.

Det sista vi gjorde under denna dag var att åka till en jätte stor arkad i Mito, jag var jättenära på att få en jätte söt katt men fick den inte :(
Iallafall där tog vi foton ut ett japanskt foto bås, hela familjen var med, man stod fram för en green screen. Man fick välja bakgrund, klister märken, hårfärg, storlek på ögonen. Du kunde ändra i princip allt. Det blev jätte roliga bilder.

Efter arkaden åkte vi till en sushi resturang där allting serverades på rullband, det kom ut vissa tallrikar som dom bara skickade ut och man kunde även göra sin egna beställning och då hade tallrikarna en viss färg som man skulle kolla efter. Den bästa sushin jag åt var friterad räka, den var jättegod.

Vi stannade inte så himla länge så vi åkte hem, när vi kom hem bytte vi presenter. Dom fick lite svenska produkter av mig. Dom fick kaviar, pingvin stänger, knäckebröd och lingonsylt. Dom blev jätteglada. Speciellt Yuma som älskar kaviar efter den gången han var i Sverige. Jag fick en Origami svan som man vecklar upp och sedan kastar 5 gånger så blir den en svan igen. Med andra ord så har jag blivit expert på att vika origami. Sedan satte vi oss ner och pratade en stund och drack is te med smak av grönt te. Jag och Miu testade även att göra pop n cookin som är ett slags godis/maträtter som man gör på pulver och vatten. Det var både kul och gott.

Och det har varit min dag. Den har varit jätte trevlig och jag har fått uppleva jätte mycket och fått lära mig massor. Japan är verkligen en grej man ska skriva upp på "att besöka listan".

Våran tredje destination var den fina träd trädgården Kairakuen. Denna trädgård har över 3000 träd av olika slag. Allt från körsbärsträd, till bambu och till pine trees. Denna trädgård var extremt vacker. Den byggdes i 1842 för att dela med sig utav njutning till människorna så att deras njutning skulle vara hjärtlig och djup, Här fick både de adliga som bodde där besöka och även vanliga folket från staden. Trots att vi bara kunde se barr träden då lövträden redan hade börjat vissna. Så vi tillbringade mer tid i byggnaderna i trädgården.

Den första byggnaden vi besökte var Kobuntei, det är en byggnad som byggdes samma år som trädgården utav den då regerande Nariaki Tokugawa (1800 - 1860). Denna byggnad byggdes för att man skulle studera litteratur och för millitärenas träning. Denna byggnad brann ner är 1945 på grund av en aerial attack. Men den byggdes upp igen 1955 och var tillgänglig är 1958.

Den andra byggnaden vi gick till i Kairakuen var ett slags tempel. Där var man tvungen att tvätta händer och munnen innan man gick in på självaste gården. Sedan gick vi för att göra en bön och önska sig något. För att önska sig något var man tvungen att kasta ner ett mynt, buga 2 gånger, klappa händerna 2 gånger och buga en gång till. Då hade man gjort klart ritualen. Samtidigt som vi gjorde våran önskan hade dom börjat med middags bönen i templet. Så man kunde kolla in genom fönstret och lyssna.

Sedan var det inga mera byggnader så vi gick och köpte Japansk slush som bara heter is. Det är krossad is med sås på toppen. Sedan började vi röra oss mer in mot Mitos centrum för att hitta någonstans att äta.

Våran andra destination som var en gammal nerlagd skola, den skolan bestod av träd, hade ett klass rum och sedan en fabrik inne i den.

I den fabriken tillverkade man en slags bakelse/rätt som heter Oyaki. Det är en söt deg som omsluter en slags fyllning. I självaste affären fanns smakerna pumpa, svamp, sjögräs, sjögräs med fisk, äpple, plommon, grönsaker och den som var absolut godast som var ost smak.

Vi gick in och bakade denna rätt, man fick göra fyra var och som gula är med pumpa och dom vita är med äpple. Mina är dom som är längst till höger.

När vi var klara väntade vi på att få dom bakade. Då gick vi så länge och fikade med grönt te och en varsin Oyaki. Det roliga var att när man fick tillbaka som så var det en stämpel på dom som var okej och som som var fel gjorda var utan stämpel. Jag säger bara att det var inte många stämplar.

Våran första destination var Fukuroda falls i staden Diago-machi. Det tog ungefär 1 och en halv timma från Oarai att åka dit.

Fukuroda är ett vatten fall som är ca 120 meter hög och ca 70 meter bred och den är rankad som den tredje vackraste vattenfallet i Japan. Från början existerade inte detta vattenfall, det var endast en storsjö. Vattenfallet skapades utav att en undervattens vulkan fick utbrott och sedan kyldes ner utav det kalla vattnet.

Man kunde åka upp för att se toppen utav vatten fallet och man kunde även gå över floden som heter The Taki River. Denna flod är speciell just för att i den skapas lerstenar och sandstenar. som man kan se från bryggan ovan för.

Man kunde även gå in i skogen på andra sidan. En väldigt annorlunda skog i jämförelse med den svenska skogen. Den bestod till mesta dels av pine trees som är ett barrträd med jättestora barr.

Vi gick sedan ner på marknaden i närheten, då fick jag en brevöppnare i form utav ett samuraj svärd, en nyckel ring och sedan fick jag smaka grillad Ayu fisk. Den ser väldigt läskig utmen är förvånandes gott.

Skriver om våran nästa destination i ett annat inlägg. Ha det gött sålänge.

Man är fortfarande väldigt ovan med tiderna, men klockan 8 klev man upp imorse och åt frukost. Frukosten bestod utav bento som är en triangel med ris, sjögräs och sesam frön, man fick även korv till frukosten, en rostad smörgås med smör, youghurt, mjölk och apelsin jucie. Denna frukost var betydligt godare en hotell frukosten. Älskade benton och skulle kunna tänka mig äta den till frukost eller mellan mål i Sverige.

Dom frågade mig igår vad jag ville göra här i Japan och jag svarade att jag ville uppleva deras kultur och se historia bakom Japan. Så dom har planerat en historisk resa för mig på olika ställen här i Japan. Vi ska åka till tre olika ställen och deras kusin Erika ska följa med.

Jag skriver när jag kommer hem vilka ställen jag besökte.

Under välkomst festen blev vi presenterade gång på gång på scenen, våran borgmästare Jonas och Oarais borgmästare höll tack tal till varandra samt bytte presenter. Japanerna är väldigt givmilda, Nyköpings stadshus fick en jätte stor och fin tavla som är en symbol för oarai. Medans dom fick en bricka av oss, lite stora konstraster på presenterna.

Vi blev senare uppkallade på scenen igen för att bli upphämtade och presenterade för våra familjer, vi tillägnade sedan resten av kvällen med famlijen. Min famlij kan ganska bra engelska som tur är och var jätte trevliga. Gillar verkligen dessa människor. Min familj består utav Mr. Kumio som är fadern, Ms. Kumoi som är moder och sedan deras son Yuma Kumoi och dottern Miu Kumoi.

Oarai hade ordnat till våran ära ett litet uppträdande med deras dans grupp och bongo trummor. Väldigt speciellt. Man fick om man villa testa och spela trummorna, det var lätt att hitta rytmen. Men att slå tillräckligt hårt så att ljudet kom fram var inte lika lätt.

Kvällen avslutades med att man åkte hem till sina famljer, jag fick en rundvisning och det är jätte mysigt. väldigt annorlunda men fint. Mitt rum har skjut dörrar och flätat bambu golv. Typ precis som i kung fu panda. Jätte fint och jätte skönt att gå på.

Har inte så mycket mer att säga men uppdaterar mera imorgon.

Första dagen i Japan var väldigt spännande, vi går upp och sedan går vi ner i hotellets resturang, vi blir serverade ägg röra, korv, apelsin juice, sallad, kaffe, frukt, youghurt och bröd. Inte riktigt min smak av frukost men det gick att äta.

Sedan går vi upp för att förbereda oss till att åka och besöka skolorna samt stadshuset i Oarai, vi kommer till stadshuset och blir bemöta av borgmästaren samt de som arbetar med dessa besök som anordnas mellan dom och studsvik. VI sitter länga och diskuterar mellan olika frågor och presenterar oss själva. Sedan byter vi presenter. Dom får en gästabuds nyckel i från Nyköping och vi får en varsin tavla och Japanska pinnar.

Sedan åker vi vidare till den första skolan, där vi får vara med på engelska lektionen och kalligrafi, vi lärde oss skriva japanska ordet tro. Det var jättekul och intressant, man blev behandlad som en lite prinsessa på dessa ställen.

När vi var klara med detta åkte vi till nästa skola och där var vi även med på engelska lektionen och fick vara med på en te cermoni. Detta bestod utav att man fick se när dom kokade grönt japanskt te, man fick äta någon slags karamelliserad gele godis för att framhäva det bittre i teet. Man blev serverad av kvinnor i kimono som är en japansk traditionell klänning som.

Man har en lång kimono när man inte är gift, efter man har gift sig får man aldrig använda den kimonon igen. Då ska man använda en kort kimono. Sedan ger man bort sin långa kimono till sin dotter när hon fyller 20.

När man blir serverad så snurrar kvinnan på skålen två varv och när man tar emot den gör man detsamma, det är för att visa framsidan av skålen.

Efter te cermonin kollade vi på skolans judo träning.

Det var ganska häftigt att se på. Efter träningen fick vi presenter från origami gruppen, det blev ganska uppenbart origami och sedan japanska kakor.

Vi återvänder till hotellet och inväntar sedan kvällens välkomstfest.

Dagen började den 09 september i Nyköping och avslutas 11 september i Oarai i Japan. Under denna tid har vi sovit ca 4 timmar, flugit ca 11 timmar och tillbringat 7 timmar i Kina.

Att vi över huvudtaget skulle stanna i Kina var en oplanerad upplevelse. Vi fick smaka god men konstig mat. Människorna var helt underbara, så tillmötesgående. När man gick över torget så ville de ta bilder med en som om man var självaste Carola. Dom tyckte det var jättekul att träffa oss som inte kommer där ifrån. På denna oplanerade upplevelse fick man uppleva himmelska fridens torg och man har stått utanför portarna till den förbjudna staden.

Detta tog tyvärr slut efter några timmar och då bärde resan av vidare till Tokyo. Nu sitter man på hotellet och ska hoppa in i duschen och sedan försöka sova om det går. Uppdaterar mer imorgon när vi har fått träffa familjen osv.