Header
View tracker

En veckas vistelse i Italien med totalt flight mode har varit både välbehövligt och helt fantastiskt. Min telefon har inte fungerat alls så jag har knappt kunnat läsa ett sms. Har bara kopplat av, yogat, vandrat, sprungit, cyklat och haft det helt magiskt!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Acai Bowls- en av mina favoriter. När jag har tid och vill lyxa till det köper jag frys acai för att göra en "riktig" acai boll, men när jag har bråttom eller snålar så använder jag vanligt acaipulver, någonting som alltid finns i mitt skafferi. Förra helgen åt jag och en kompis frukost på JOS i Göteborg och när det finns Acai Bowl på menyn är det ett givet val!

Likes

Comments

View tracker

HERREGUD!! Känslan är obeskrivlig och jag finner knappt ord. Hela jag är i extas och kan inte riktigt komma till ro- för ca 8 timmar sedan fick jag ett helt fantastiskt mail ifrån Josefine http://josefinesyoga.metromode.se där det stod att jag VUNNIT RESAN TILL INDIEN TILLSAMMANS MED YOGIAKADEMIN. Jag svävar verkligen på moln just nu och det känns som att livet har vänt! Lyckan är total! Tack tack tack Josefine, Sofie, yogiakademin och alla fantastiska människor jag har lärt känna på vägen! #josefinesyogautmaning har verkligen förändrat mitt liv!

Snart är jag där!

Likes

Comments

Tänk vad snabbt en månad går. Varje dag under en månads tid har jag med spänning loggat in på Josefines blogg http://josefinesyoga.metromode.se och läst om dagens yogautmaning. Sedan ett par år tillbaka har jag ju börjat varje dag med yoga men först nu har jag insett hur bra jag faktiskt mår av det.Tidigare har det blivit slentrianmässigt och jag har kunnat ha på tvn i bakgrunden etc. Men sedan jag gick med i den här utmaningen har jagb verkligen fått en "nytändning" till yogan och fått en helt annan kontakt med mina känslor och den meditativa delen i yoga.

Första delen- den aktiva delen var den som var "enklast" för mig, dels är jag bekant med övningarna och gör dem dagligen sedan tidigare. Men det var fantastiskt kul att få en mer inblick i varje övning, fick små tips och idéer vad jag skulle tänka på. Därefter gick vi in i del två, den svåraste delen för mig, att sitta stilla och göra en andningsövning, men det var en oerhörd upplevelse och det blev lättare för varje dag som gick. Första dagen kröp det i mig av rastlöshet medan jag efter en vecka med andningsövningar kunde fokusera tankarna fullt ut och tiden gick oerhört fort. Under den här perioden i utmaningen skulle vi även börja morgonen med att shakea, vilket jag i början tyckte var lite besvärande och kände mig stel och obekväm, men likaså här- precis som med andningen så lättade det efter hand och nu kan jag numera komma på mig själv attt småshakea när jag är hemma. Den sista delen i utmaningen- del tre var yin yoga vilket var fantastiskt för både kropp och själv. Här släppte både spänningar i kroppen, i fascian men även tunga stenar ifrån hjärtat och mer än en gång rann tårarna nedför mina kinder.

Tack Josefine, yogiakademin och stort tack även till Sofie som hjälpte oss med yin yogan. Jag kommer aldrig att släppa denna rutin och jag har verkligen insett hur mycket yoga betyder för mig!

Likes

Comments

Kål! Finns det något godare? För ett par årsedan förknippades kål mest med den äldre generationens brunkål eller julens rödkål och brysselkål men numera är trenden ett faktum, mycket tack vare kale-hetsen. Något av det godaste som finns är ju grönkålschips (dvs grönkål med lite olivolja, chili och havssalt i ugnen) men det finns ju en hel uppsjö av fantastiska kålsorter att botanisera bland. Gemensamt har de att de är oerhört näringsrika. Innehåller massa c-vitamin, en hel del betakaroten, kalcium och järn. Jag tänkte göra en liten kålguide av de vanligaste kålsorterna, så enjoy!

Vi börjar med den vanligaste- broccoli. Detta är en odlad sort av kål och nära släkt med blomkålen och en fantastisk källa till näring med Prova att ångkoka och strö lite flingsalt- så gott!

Blomkål- en traditionell kålsort som är oerhört användbar. Prova att göra blomkålsris, blomkålsmos eller varför inte köpa en lila eller gul variant?

Vit

Grönkål eller kale som det heter i coolare kretsar. Se ovan recept för min favorit! Annars är en grönkålspaj med valnötter magiskt!

Vitkål- så god att äta rå genom att bara dra av blasten och mumsa. Sägs ha antiinflammatoriska egenskaper och det finns ett gammalt husmorsrecept som Anja Pärsson bland annat använde när hon var skadad (och ja, undertecknad har provat på sitt skadade knä), man gör helt enkelt ett vitkålsomslag med hjälp av liten gladpack runt sitt skadade område....

Rödkål- inte min personliga favorit men oerhört vacker att se på. Jag förknippar den med den söta rödkålsrätten på jul som jag aldrig har gillat. Men har numera börjat använda den även i sallader och matlagning.

Brysselkål (eller småkål som min mamma alltid har sagt)- åh vad jag älskar dessa godingar. Det godaste är egentligen att koka dem lätt och äta dem rakt upp och ner men man kan också prova att först koka dem lätt för att därefter steka dem i chili och kokosolja.

Savoykål- namnet skvallrar om att den kommer ifrån Savoyregionen i Frankrike. Är lite mildare i smaken och därför perfekt att ha rå i sallader.

Svartkål- påminner om Savoykål men är längre och smalare i bladen. Odlas mycket i Italien. Passar utmärkt att göra kålchips av!

Romanesco- den vackraste av kålsorterna och med det vackraste namnet. Är en korsning mellan broccoli och blomkål. Jag tycker att den är godast att äta rå i fina sallader.

Spetskål- påminner om vitkålen men är, som man hör på namnet, spetsigare.

Salladskål- eller kinakål som den även kallas. En krispig kål där det gröna på bladet är det godaste (och vackraste).

Kålrabbi- ser lite lustig ut till formen men är oerhört användbar. Finns även som lila om man vill piffa upp maten lite. Är som en blandning mellan kål och rova. Jag tycker att det är godast att skära den i stavar och dippa i hummus.

Likes

Comments

Barnets position-childs pose och Happy Baby. Två yin yoga positioner värda att nämna, de är dagens två yin yoga-övningar i http://josefinesyoga.metromode.se #josefinesyogautmaning

Happy Baby öppnar upp i höfter och känns rejält i ljumskarna- framförallt efter fem minuter i posen. Childs pose tycker jag är mer lugnande och får en verkligen att koppla av- även om det för mig var mentalt krävande (men oh så nyttigt och välbehövligt) att ligga i den i hela fem minuter,

Nu är det bara fyra dagar kvar av Josefines utmaning och jag har verkligen tagit denna rutin till mitt hjärta!


Namaste

Likes

Comments

För någon som älskar hälsosam och god mat är Open New Doors i Göteborg eller Tokebo verkligen ett måste. Fantastiska avokadotoast, veganburgare som får en att dregla och krämiga rawfood-desserter! Ett hett tips!

Likes

Comments

​Yin yoga- så skönt att hålla kvar en position i flera minuter. Känns verkligen bra att komma djupt i positionerna samtidigt som det finns en meditativ del i yin yogan som är oerhört viktig. Dagens yogaplats blev på en brygga i närheten .

Likes

Comments

Smoothie bowls- har pratat om det förut men I can't get enough!! Imorse blev det en härlig variant med acai och gojibär! Smart! Innan det givetvis lite härlig, intensiv yoga. Nu blir det jobb och ikväll löpning!

Likes

Comments

Visste ni att det är skillnad om man andas genom höger eller vänster näsborre? Håll för höger och andas genom bara vänster ett par andetag- den fungerar lugnande! Om man däremot håller för vänster och andas genom höger så stimulerar det och man blir piggare. På så sätt kan man, utifrån vilket behov man har, andas genom endera näsborren. På morgonen när man vill ha lite extra energi kan man sätta sig ner och ta ett par minuter och bara andas genom höger. Däremot på kvällen när man ska varva ner kan man sätta sig och andas genom vänster ett par minuter. Kika in på http://josefinesyoga.metromode.se eller #josefinesyogautmaning där hon beskriver detta mer ingående i hennes underbara Yogautmaning.


Namaste!

Likes

Comments