Idag har varit lite lättare än gårdagen, naturally, antar jag. Jag är inte lika förvirrad och tiden går fortare. Är faktiskt ganska roligt att vara upptagen konstant, mina stackars fötter dock haha...

Jag får en del beröm, tror att de tycker att jag lär mig snabbt, eller så försöker de bara allmänt heja på mig 😅

Hursomhelst, jag känner mig bättre inställd till det här idag och det är skönt.

MVHSara

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

De senaste veckorna har varit förvirrande, lata, stressiga och ångestfyllda. Nu låter det som att jag inte alls haft några bra dagar men jo det har jag, de flesta har varit bra faktiskt.

Jullovet tog slut och jag åkte hem till min lägenhet i  Skövde för att gå på mitt sista seminarium och för att göra klart den sista uppgiften innan jag planerade att avsluta mina studier på Högskolan i Skövde.
Jag gjorde detta, förutom att göra den sista uppgiften. All motivation var bara borta, det gick inte så jag sa fuck it och gjorde det inte. Easy as that. Hanterar konsekvenserna (CSN) senare.

Knappt hade jag varit hemma två dagar innan jag får ett samtal om en arbetsintervju på McDonalds i Väsby. Sååå kort och gott åkte jag hem till mina föräldrar igen. Det var väl ungefär två veckor sedan, och sedan dess har jag varit på ca.5 intervjuer. Fick jobb på två ställen, valde stället i Väsby.

När jag skriver detta ligger jag i sängen med ångest lurande någonstans i mörkret. Jag har jobbat två dagar, imorgon är min tredje dag. 10.45-19.00. Låter ok visst?

Men det är jättesvårt för mig. Sedan gymnasiet har jag inte gått på ett konsekvent schema nästan varje dag. Det gör mig otroligt utmattad. Jag kom hem idag och däckade. Har inte gjort något annat än att sova och jobba. Får ångest över hur jag ska klara det här 5 dagar i veckan. Jag har ju ett intagningsprov att jobba på mm.

Vi får se hur jag klarar det här. Eller om jag återigen flyr fältet. Men jag behöver pengarna.

Aja...önska mig lycka till 😯

MVHSara

Likes

Comments

För att skriva ett mer casual inlägg: idag har jag typ sovit lite för länge och bara chillat i sängen i stort sätt hela dagen, inte bästa valet av fritidsaktiviteter men alltså, jag är lat.

SÅ!

Just nu sitter jag, fortfarande i sängen, och lyssnar på varierande låtar om och om igen tills jag tröttnar och byter låt samt pillar på en komplettering.

Uppgiften i grund var: Modellera en humanoidkaraktär i Autodesk Maya som skulle kunna passa in i er grupps speltrailer. Den ska vara riggad, skinnad och texturerad på ett korrekt sätt. Samt att den ska poseras i en low- eller highpower pose.

Såhär ser karaktären som jag modellerade ut. En teddybjörn, jättesöt, i know.


Nu försöker min skitkisse sno mina ostbågar.
Iallafall.

Kort förklaring av ovanstående begrepp
-Modellera: 3D modellera

-Autodesk Maya: Ett program för att 3D-modellera, animera etc.

-Rigg: Skelettet som gör att 3D-modellen kan röra på sig. Du gör ett skelett (som är en jobbig process i sig, men tänker inte gå igenom det) och det skelettet kopplar du sedan till geometrin hos 3D-modellen för att geometrin ska följa med skelettets rörelser.

-Skinna: Det första steget i skinning är att just bara göra kopplingen mellan geometri och skelett som nämnt ovan. Skitlätt, du markerar 'leden' högst i hierarki i skelettet (oftast höften) samt gemetrin och väljer "Bind Skin" i programmet. Men programmet kan inte tänka och därför blir det inte alltid helt rätt, så du behöver korrigera hur geometrin ska påverkas av skelettet. Vilket kan vara ett jävla stort pillarbete.

-Texturera: Tänk er en apelsin utan skal. Det är 3D-modellen. Nu sätter ni på skalet, skalet är texturen. Det är det lättaste sättet att beskriva det på.


Förklaring för kommande begrepp

-Polygoner: Fyrkanterna som ofta uppgör en 3D-model.

-Polycount: Antalet polygoner. Ett lågt antal polygoner är att föredra eftersom mer = större filer = långsammare spel

-Edges: Kanterna på polygonerna

-Vertex: Punkten där edges möts (hörnpunkterna på fyrkanten)

- UVmapp: 3D-modellens geometri finns dokumenterat i ett fönster som kallas UV-Editor. UV är det som behöver arbetas med för att texturera modellen. UV-mappen, när den är klar, sparas till en PNG fil för att sedan kunna läggas in i Photoshop etc, där du kan rita ovanpå de former UV-mappen visar. När du är klar laddar du in den färglagda UV-mappen i Autodesk igen för att applicera denna på din karaktär. Det är inte svårt att förstå egentligen, jag suger bara på att förklara.

Min komplettering har att göra med att min 3D-modell använder för många polygoner och min UV-mapp måste redigeras.
Det jag hunnit hittils är att jag har minskat antalet polygoner genom att lägga samman två vertexpunkter till en, så att antalet edges minskas och därmed antalet polygoner.
Jag har nästan gjort klart UV-mappningen men det är en jäääävligt långsam process, inte bara för att min laptop är så gott som död och behöver 10min på sig att markera något. UV-mappning är bara allmänt väldigt tidskrävande.

Grejen är också att jag är jättedålig på det. Jag har inte fått någon ordentlig utbildning på det (för högskolan suger) så jag vet inte ens om det jag gör förtillfället kommer att bli godkänt. Men om något är det bra träning, och eftersom att jag hoppar av programmet den 9:e jan orkar jag inte bry mig för mycket om betyget.

Samtidigt som jag gör detta hänger jag på Mabinogi (ett MMO) och bara är jävligt cool som vanligt.

MVHSara

Likes

Comments

Eyy folket och gott nytt år!

Mitt nyår var mysigt som vanligt. Det spenderades med familjen, god mat, bra film och pokemon 😌

Jag har aldrig varit någon som tycker om stora fester och först och främst dricker jag inte då jag anser alkohol smaka bläh 😞
"Men du behöver inte dricka!"
Jag är fullt medveten om det, men om jag bestämmer mig för att krypa ur mitt osociala skal för att festa ska det inte vara på en högtid när bingedrickande är populärt.
Hursomhelst passar lugna högtidsfiranden mig bäst~☆

När jag nu tänker tillbaka på året som gått är det mest ett vimmel av skolarbete, katastrofer (jävla twix) och kommande och gående depressionsperioder.
Kan dock inte säga att det varit ett dåligt år, jag har bara inte utvecklats så mycket.
Jag gick upp i vikt...för första gången sedan puberteten och det sög väl lite.
Antar att jag får tyst lova mig själv att verkligen försöka äta bättre och börja träna, men jag tänker inte lova något då det inte är prio1. Att kämpa med depressionen kommer alltid före.

Jag lovar dock att jag ska jobba sjukt hårt med mitt intagningsprov till FutureGames! Drömskola här kommer jag! 😤

Hoppas att alla haft ett fint nyår och jag önskar er ett bra kommande 2017!

​MVHSara

Likes

Comments

Någon gång ska man ju skriva det första inlägget, och jag tycker att ett inlägg kl.3 på natten är perfekt c;

Nu har det ju precis varit jul och då jag äntligen fått en ny mobil gör det livet enklare när det kommer till indirekt socialitet. Med det menar jag att jag nu kan fejka att vara social genom att vara aktiv på sociala medier istället.
Min tidigare mobil var mer av ett nervvrak än jag och fungerade inte så bra med...något överhuvudtaget. Den var värdelös.
Tacka vet jag julafton ibland.

Har faktiskt inget intelligent att skriva annat än det så nu tar jag mitt farväl för att spela istället ☆

MVHSara

Likes

Comments