reise og livsstil blogg

De siste dagene nede i Manila før vi reiste hjem til Norge igjen var det ikke svært mye som skjedde. Jeg ble syk på mandagen og sendt til sykehuset der nede. Etter mange timer på sykehuset, fikk jeg antibiotika også var jeg erklært frisk.

Det var nok det ekleste jeg har vært med på under hele turen. Jeg husker at legen kom opp for å høre hvordan formen var, og deretter ble jeg ført med rullestol ned en heis fra hotellet. Videre ført med ambulanse til sykehuset. Sykehus standaren var helt annerledes nede i Filippinene enn i Norge. Hvis du trengte en pute, måtte du kjøpe den selv.

Heldigvis er jeg hjemme i Norge igjen, og formen starter å bli mye bedre. Selv om jeg var syk de siste dagene, var ferien helt utrolig bra. Jeg angrer virkelig ikke på at jeg reiste!!

Ha en fin kveld videre :)

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Jeg husker dagen som om den var i går. Etter å ha stått opp midt på natta for å ta fly ned til Legaspi var jeg endelig klar til å besøke barnehjemmet mitt. Vi hadde med 6 store esker med leker, klær og andre nødvendige saker. Klokken 10 på morningen kom en bil og hentet oss. Etter ca. 45 minutters kjøretur rundt Mayon vulkanen var vi endelig fremme.

På barnehjemmet var det to avdelinger med barn, det var unger der fra 1 måned og opp til 5 år. De prøvde helst å få barna adopterte fort, slik at de slapp å bo lenge på barnehjemmet. Når jeg ble adoptert var gjerne de eldste barna opp til 13 år og hadde ikke fått tildeling enda. Derfor hadde barnehjemmet startet å ta ungene ut i fosterfamilier når de kom opp i en viss alder, slik at de også kunne få en familie og en bedre oppvekst.

Det var en helt spesiell opplevelse å tenke at nå var jeg endelig tilbake etter 15 år. Jeg husker selv ikke noe fra barnehjemmet når jeg var lita, men mamma og pappa husket det meste når vi kom ned der. Dagen på barnehjemmet var det beste med hele turen for min del. Jeg kunne lett si ja hvis jeg fikk muligheten til å reise tilbake.

Det å se barna på bare ett par år sitte og dele alt de fikk var spesielt. Jeg har selv vært i praksis i barnehager her i Norge, og da kan man av og til se at noen unger skal ha alle lekene for seg selv, uten å dele. Men da jeg ga ut lekene til barna på barnehjemmet var det ikke slikt, de delte alt.

Den ene leken jeg hadde kjøpt var en pizza. Pizzaen hadde borrelås på sidene slik at du kunne dele pizzaen i 8 biter. Den ene gutten på barnehjemmet tok hele pizzaen, og før jeg fikk bedt han om å dele den med de andre, hadde han startet runden sin rundt for å gi ut pizzaen til de andre barna.

Det var sterke opplevelser på barnehjemmet, og det å se gleden til barn over noen leker var godt. Det å se at bare noen småting kan ha en så stor betydning for noen var kjekt å se.

Selv om hele opplevelsen var sterk, var det sterkeste den ene gutten jeg fikk et godt bånd til. Jeg fikk holde han, og da jeg så han inn i øynene var de fylle av frykt. Denne gutten var bare ett par år og hadde opplevd så mye vondt. Det fikk meg til å revurdere de gangene jeg føler verden går under på grunn av noen små bagateller.

Jeg er selv svært takknemlig for å ha fått lov til å reise ned til Filippinene, turen kunne virkelig ikke ha blitt bedre.

Beklager for utrolig lite oppdatering under slutten av ferien. Jeg ble liggende syk de siste dagene, men jeg vil prøve å legge ut innleggene nå i senere tid heller :)
Ha en strålende dag :)

Siden jeg glemte å legge ut innlegg i går, blir det to innlegg i dag :)

Da var det den siste dagen i Boracay. Jeg våknet tidlig og var klar for en siste frokost på Henann hotellet.
Når klokken var 10:30 var det på tide å reise til flyplassen og videre til Manila.

Etter en lang dag kom vi endelig frem til Manila. Det første vi gjorde var å reise til SM, spise noe mat og handle. Vi kjøpte en haug med barneklær, leker og andre ting barna nede på barnehjemmet kunne trenge.

(For dere som lurer, er jeg selv adoptert fra Filippinene og i sommer skal jeg reise tilbake til barnehjemmet jeg er adoptert fra og besøke dem.)

Nå sitter vi her i suiten i Manila og skal til å legge oss selv om klokken bare er 20:39. I morgen går turen til Legaspi, da går flyet 05:05.

Ha en fin dag videre, her er bilder fra handlingen, og hotellet.

Dagen ble brukt nede på stranda hvor jeg fikk prøve både "helmet diving" og jetski. Det var helt utrolig!!

Helmet diving var noe av det kuleste jeg noen gang har gjort. Vi fikk på oss en hjelm som veide 25 kg over vann, også skulle vi gå nede på havbunnen. Når du var nede i vannet veide hjelmen bare 2 kg. Vi fikk matet fiskene rundt og det var helt trygt. Vi hadde også med oss 4-5 dykkere som hjalp oss til det meste.

I går sovnet jeg før jeg fikk lagt ut noen innlegg.
Siden vi er nede i Filippinene i regn sesongen var vi beviste før vi reiste ned at det kunne komme mye regn.
Gårsdagen startet bra, med god frokost på hotellet.
Senere på dagen skulle vi ut til stranda, men etter fem minutter med bading reiste jeg tilbake til hotellet. Det startet å regne veldig mye, så da ble dagen brukt ved hotellet.
Det var rart å tenke at det var nest siste dagen før turen gikk videre til Manila.

I dag reiste vi ut til øyhopping. Vi leide en liten båt og var ute i flere timer, hvor vi prøvde både snorkling og gå ned i grotter. Det var utrolig kjekt å reise ut på dette, vi fikk se både "turtle island" og "crocodile island". Det var også godt å bare nyte solen.

Etter både snorkling og turer i grotter, reiste vi til den nydeligste stranda jeg noen gang har sett. Vannet var så utrlig blått og varmt, mens utsikten var fantastisk. Puka beach var helt fantastisk!!  Jeg fikk høre at i gamle dager var denne stranden veldig øde. Det var ikke noen store hoteller, og eneste måten og komme til øya var med båt. Selv hvor vakker Puka beach er, hadde de startet å bygge et stort hotell rett ved stranda, som mange av de som jobbet der syns var dumt.

Etter øyhoppinga, reiste vi ned til City Mall i Boracay. Der var det mange fine butikker, og en utrolig kul food court. Dagen har vært super, håper dagen deres også blir bra :)

I dag skulle vi bare ha en rolig dag, etter en lang gårsdag på stranda. Klokken tolv på dagen, gikk turen til Kai spa hvor jeg fikk en scrub med lavendel/rose essens. Det var helt herlig, selv om det var litt vondt på skuldrene, siden jeg ble solbrent dagen før.

Senere på kvelden gikk vi ned til stranda her i Boracay. Vi gikk å spiste på "Hobbit tavern", hvor det bare er dverger som jobber. Maten var helt utrolig god, jeg bestilte også en juice shake, som var ananas, isbiter og juice, den smakte helt herlig. Det var en mann som satt og spilte både purpel rain, let it be og mange flere vakre sanger.

Etter en fantasistk kveld med god mat og god sang, gikk vi videre til D`mall. Der spilte vi basketball, og tittet på tingene i gata. Kvelden har vært super, håper dagen deres også har vært bra.

Ny dag med nye muligheter. I dag ble morningen og dagen brukt på stranda. Deretter reiste vi ut til D'mall.

Det var helt herlig på stranda, masse sol og mange folk. Fikk dessverre ikke tatt noen bilder på stranda, men kommer nok til å legge ut bilder av stranda senere.

Jeg fikk prøve SUP, (stand up padling) og det var helt fantastisk. Eneste minuset var at jeg ble veldig solbrent etter en hel dag på stranda. Heldigvis fikk jeg kjøpt meg en UV genser :)

Håper dere har en fin dag videre!

Da var det en ny dag, med mange nye muligheter. Dagen i dag ble brukt på å slappe av ved hotellet.

I dag fikk vi sett både sol, overskyet vær og regn. Varmen har vært veldig grei, synes selv at temperaturen og luftfuktigheten her i Boracay er bedre enn i Singapore.

Håper dagen deres er bra fortsatt, og at været hjemme er godt :) Resten av dagen skal bli brukt på bading, soling kanskje litt shopping :)