Idag har vi hyrt privat Longtailboat inkl. kapten. Vilken lyx att kunna åka ut och bestämma precis var och när man vill bli hämtad och lämnad.

På väg dit så körde vi förbi elefant-trekking, så majestätiska djur - wow! Men vi är överens i familjen, om att det är något som vi inte vill utsätta djuren för.

Tillbaka till båtturen. Vi åkta ut på ett ganska vågigt hav och det var rejält guppigt på väg ut till första ön. Lite obehagligt, tyckte nog vi tre tjejer men vi fixade det genom att babbla om en massa annat.

Coral Island var vårt första stopp. Fin snorkling och underbar ö med fin strand. Bon Island blev andra stoppet och det var en ö som inte var större än 2-3 fotbollsplaner. På denna ön var vi vid 14-tiden på dagen och värmen var så intensiv, så vi valde att åka tillbaka till fastlandet. Barnen blev alldeles slöa och matta av värmen.

Tillbaka på hotellet så blev det några timmars badande i poolen och på kvällen åt vi på Two Chefs. Idag blev det inget från den Thailändska menyn. Avsmaken och oron har tyvärr satt sina spår. Men men, vi äter gott ändå och har det jättebra här. Hoppas bilderna talar för sig själv!

Nu är det väldigt nära hemresan men vi ska utnyttja de två dagar vi har kvar. Imorgon blir det Big Buddha och shopping i Patong. Har man ett helt drös med kusiner hemma så måste man köpa med presenter hem.

Ha en fortsatt fin dag därhemma! Vi går och lägger oss nu (22:58).

// Rodenburgarna ☀🌴❤

Kan vi tänka oss bo såhär? Alla årets 365 dagar? Kan vi jobba här? Kan barnen gå i skolan här? Hade vi saknat familjen hemma i Europa?

Vi är ganska eniga (väldigt faktiskt) om att Thailand är ett fantastiskt resmål och att vi garanterat återkommer. Hemma är trots allt bäst och vi har väl ändå allt väldigt bra ordnat i Sverige. Barnen hade en diskussion med sin nya vän idag om ovan och det var roligt att lyssna på. Vännen i fråga hade "dött av värmen", som hon uttryckte det.

Idag var det varmt! Vi hade säkert 35 grader, om det räcker. Solen har stått på hela dagen och det märks, vi har fött massor av färg idag. Havet och stranden bjöd på superhöga vågor idag och där spenderade vi mer än hälften av dagen. Nyfunna vännen fick också hänga med till stranden idag.

Vi har även förberett i för morgondagen då vi ska ut och åka longtailboat, bara vi i familjen i en privat båt till både fina öar och snorkling. Alla har egna snorklar och vi har övat med barnen hur man snorklar, så att det är förberedda.

Nu ställer vi klockan tidigt inför imorgon och enligt den thailändska vädergurun så lovas det sol, sol, sol imorgon!

Go'natt hälsar vi, från ett STEKHETT Thailand.

// Rodenburgarna ☀🌴

Idag firade Thailändarna nyår och vi har nu fått göra det på vår allra första resa hit - superskoj! Detta otroligt respektfulla folk gör det mest tokiga och roliga av denna dag! VATTENKRIG DELUX!!! Från morgon till kväll har det sprutats vatten, i mängder! Alla är med, stora som små, gamla och unga, kallt vatten och inte så kallt vatten, små vattenpistoler och stora vattengevär, spannar och skålar, ja jag tror ni fattar. Allt som går att ösa eller skjuta vatten med används flitigt.

Vi har filmat och fotat men framförallt försökt "skydda oss". Vi såg ifrån huvudgatan att det fullkomligt vräkte ut vatten. Då står där en stor tankbil fylld med vatten, som kaskadsprutar vatten över folket. Folk inifrån bilar sprutade, restaurangfolk, butiksägare, ja som sagt, alla var med idag och alla hade skoj tillsammans.

På hotellet bjöds det på jippon hela dagen och barnen hade skoj både där och ute bland övrigt folk.

Det får räcka för idag, nu säger vi gonatt!

// Rodenburgarna

I detta inlägget skulle jag kunna foto-bomba totalt men tyvärr skulle den äkta känslan ändå inte gå igenom. Detta måste upplevas, som de nyfunna vännerna på hotellet sa.

Jag kan ändå inte låta bli - så njuuuuuut!!!

Phi-Phi Island
Maya Beach
Khai Island

Sju stopp gjordes under dagen och snorkling på havet kan vi också bocka av! Barnen tyckte det var läskigt men provade både från båten på havet och inne vid stranden på Khai Island.

Nu går ögonen i kors och jag rättar till texten flera gånger pga stavfel, så det känns som att det är dags att sova.

Sov gott (om några timmar).

Kram kram från oss // Rodenburgarna

Som ovan bild talar om, så blev dagens utflykt...

Banglaroad / Patong

Vi promenerade längs den populära gatan och kvarteren i Patong och kvällslivet lös även igenom en del på dagtid. Med tanke på barnen så är detta ingen plats att besöka kvällstid. Vi lyckades med lite shopping, sightseeing och flickorna fick själv pruta på det de handlade idag. Riktigt grymma är de på det. Det måste gå i generna då deras morfar va' världsmästare på att pruta.

Vi åkte tuk-tuk till Patong och barnen tycker det är superkul, ja även vi. Att få åka i en liten mopedliknande lastbil med hög musik och rolig belysning inuti är galet skoj. Det stylas ju hej vilt på dessa små fordon och den som har coolast vill man ju åka. Så nu har vi åkt, rosa, grön, röd och gul. Den rosa leder fortfarande!

SONGKRAN (Nyår)

12/13 april är det Thailändskt nyår och detta firar genom att hela Thailand har ett gigantiskt vattenkrig - överallt! Idag köptes det vattenpistoler (som de själv prutade på) och testade i poolen. De funkar! Imorgon är det lite förtur för barnen och de får skjuta vatten redan då. På fredag är det "på riktigt" och då är det fritt fram för alla att spruta vatten och tydligen kasta färgbomber på varandra, hela dagen lång! Ska bli skoj att uppleva!

Kvällens middag blev pizza och pasta... Livrädd att magen ska sätta igång igen. Och aptiten för Thaimat har lagt sig lite, vilket jag tycker är riktigt tråkigt. Få se om det blir bättre den sista veckan. Idag har vi varit här en vecka, tyvärr har flera dagar inneburit massor av toabesök och gjort att vi fått hålla oss vid hotellet. Men imorgon ska vi på båttur - JIPPI!!! Det blir en ö-tur med tre öar och sju stopp, där ibland Phi-Phi, Maya och Khai. Maya är ön där "The Beach" med Leonardo Dicaprio spelades in. Vi ser alla fram emot morgondagen och hoppas vi har både väder och magar i balans med oss.

Nu ska vi sova! Tack för att ni läser bloggen... Lämna gärna ett avtryck. Alltid kul och se vem som läser.

Kram kram från ett mycket varmt Thailand

// Rodenburgarna

Dagen började bra för oss alla, med god frukost och någon timme i poolen - underbart!

Till er som varit i Thailand så vet ni hur varmt här är - dygnet runt! Till er andra så kan ni föreställa er genom att tänka er stå helt vindstilla i en bastu som är under uppvärmning!

Och med detta sagt så vill jag understryka att det inte går under kategorin klagomål, det är tvärtom fantastiskt. Man får bara hitta sätt att svalka sig. AC i butikerna är populärt 🙈😜👌!

Efter någon timme i poolen så gick vi till stranden och byggde på brännan. Varmt där med... Två solstolar fixade och sen kom det ett 5-min regn. Vattenmelon och bananer käkade vi - gott!

Efter några timmar på stranden blev det poolbadande igen. Lek med nya kompisarna och massor av skoj.

Kata Beach är alldeles perfekt, allt ligger nära och vi tar oss runt mestadels till fots. Inte alltid så lätt med två barn, flip-flops, ojämna gator och trottoarer, massa folk och vänstertrafik! Men det går, vi berömmer töserna varje dag för hur duktiga de är här nere. Det är mycket som skiljer sig från hemma, men de klarar detta galant!

Då jag (Åsa) har blivit lite avtrubbad efter vår magsjuka, så fick det bli hederlig burgartallrik till middag. Få se om jag ger mig på något igen... 😩

Och idag den 10 april 2017, fyller faster MONICA år!!! Hip hip hoera Monica!!! Henne ringde vi och gratulerade. Vi passade även på att prata med både mormor och kusinerna när vi ringde upp de via WhatsApp!

Vi tackar Thailand för ännu en fantastisk dag!

// Rodenburg 🌴☀

Lördagen här i Phuket turades vi om att vara sjuka. Förmodligen så har vi ätit något olämpligt som vände ut och in på oss alla fyra inom loppet av ett dygn. Som tur va, så blev vin inte dåliga samtidigt och kunde varva så att barnen inte behövde vara inne hela dagen. Men nu är vi alla bra igen och semestern kan fortsätta!

Idag - söndag så har vi hängt i poolen, träffat folk från hemmavid - Staffanstorp och haft riktigt trevligt. På kvällen begav vi oss ut en liten stund för att bara komma ifrån hotellet. Vi åt Banana-Pancake och köpte nya Flip-flops till Pascal.

Tidigare under kvällen så lyxade jag och Engla till det. Vi gick på massage och blev riktigt bortskämda. Känns bra i kroppen och plånboken med för den delen. Massage, pedikyr, manikyr och allt annat typ det är ju löjligt billigt här. Så mer massage åt folket! Lär bli ett par sådana till...

Nu ligger barnen redan och sover och har säkert gjort i 30 min. Vi lyxar till det med lite chips och Coca-Cola i sängen - ja i sängen! Givetvis äts chipsen och Colan dricker vi!

Vi bjuder på lite bilder från idag, det finns inte en enda bild från igår. Är ikapp med bloggen nu också och fortsätter som tidigare. Det var ganska varmt när vi kom hem efter kvällsrundan, så det fick bli ett kvällsdopp!

Gonatt alla vänner!
// Familjen Rodenburg

Sverige i mitt hjärta - vad händer där hemma medan vi semestrar på andra sidan jordklotet!? Alla mina tankar går till de utsatta familjerna! ❤

Den 7 april 2007 gifte vi och och idag den 7 april 2017 firade vi 10 årig bröllopsdag! Vi hade en underbar dag tillsammans med barnen, men usch vilken tråkig händelse vi behöver dela datum med. Även min älskade morfar i himlen firar födelsedag - grattis!

En present hade minsann fått resa med oss, hela vägen från Sverige. En superfin ring av Carolina Gynning (till min samling), fick jag av mannen min - så fin - tack!

Phuket/Thailand är fortfarande fantastiskt och dagen bjöd på TukTuk-färd till Phuket Town, en glimt av Big Buddha samt en kaotisk trafik som gjorde att denna mamman fick ta många djupa andetag och blunda ett antal gånger. Inte alls ovanligt att köra en hel familj, mamma, pappa, nyfödd och 2 åring på en moped - ja 1 moped, alltså alla på samma moped!!!!!

Folket här nere är underbara, snälla och omtänksamma. Det är en fröjd att vistas omkring den typen av människor.

Bad och ännu mer bad blev det också. Poolen är populär hos töserna och de njuter verkligen av lyxen att bara kunna ta några steg ut från hotellrummet och landa i poolen.

Stolta som få fick töserna simma till poolbaren alldeles själva och beställa varsin milkshake. Och i samma stycke måste jag få höja Demi till skyarna som briljerar i sin simning. Vi har aldrig gått på simskola med barnen utan lärt de själva. Väl här nere så simmar hon minsann mellan de olika poolerna och är superduktig i vattnet, precis som Engla.

Här kommer en del bilder från dagens utflykt...

// Rodenburgarna ❤

Det började med en slående värme när jag sköt upp dörren i morse, därefter blev det ett dopp innan resten av familjen vaknat - underbart!

Familjen vaknade och då vi har frukost på hotellet åt vi efter en stunds badande. Croissanter, pannkakor, frukt och massor av annat gott...

Vid 12-tiden bestämde vi oss för att gå till stranden - WOW!! Vilket vatten, vilken strand - vi är ju helt sålda på Thailand och då har vi inte ens varit här två fulla dagar än. Barnen hoppade i vågorna, badade vid strandkanten, letade snäckor och sprang upp och ner från vågorna som rullade fram och tillbaka. Och de ringde mormor i videosamtal som blev avis...

Tillbaka på hotellet så lät vi barnen vila en stund, inte lätt med tidsskillnaden och lite sömn. Vi vill ju att de ska orka med kvällarna också.

Bägge somnade på nolltid och kvällen blev rolig för oss alla. Lite shopping, supergod mat, glass, rastaflätor och pedikyr bjöd kvällen på och alla var lika nöjda när vi kom tillbaka på hotellet. Väl på hotellet så ringdes det till kusinerna och farmor och farfar i Holland.

Innan läggdags och efter samtalet med kusiner så ligger Demi på Pascals rygg och brister ut i skratt och säger "pappa du har en snippa på ryggen"! Kvällen avslutad i gap-garvande!

Gonatt alla ni som läser! Imorgon blir det förmodligen en tur med tuk-tuk och annat skoj.

// Familjen Rodenburg

Resan är igång och vi upplever det vi länge velat göra. Nu kan vi göra det tillsammans med barnen och inte för en sekund ångrar vi att vi väntat på det!

Vi lämnade Lomma och hämtade min mamma som skulle lämna oss på Kastrup. Väl där sa vi hejdå i "Kiss & Fly" filen. Väl inne så gick vi mot gaten där biljettklydd väntade i ungefär 30 min - drygt och onödig oro som skapas.

Aeroflot som vi flög med, imponerade på oss alla med god service, ordning och reda samt trevlig besättning.

Vi mellanlandade i Moskva där vi tittade på Babushkor och töserna undrade massor över landets konstiga tecken i skrift och allvarliga människor.

18:50 satt vi redo i det hittills största plan för oss, en Boeing 777-300ER med plats för 500 passagerare. Vi fick sitta fyra i rad och töserna tyckte det var riktigt spännande. Resan gick hyfsat snabbt tyckte vi och det var en mycket behaglig flygning, bra med mat, fri tillgång till dryck (ej alkohol), filmer och annat att roa sig med. Fina presenter fick barnen också, på bägge flygningarna.

Vi landade i Phuket lokal tid 8:30 och där inser vi vid bagagebandet att min väska kommit bort. Den hade blivit kvar i Moskva - WHY!!!??? Den kommer med nästa flyg och blir levererad direkt till hotellet. Så imorgon kan jag gå i mina egna kläder igen och Pascal kan få tillbaka sina.

Väl framme på hotellet så bjöds vi på ett fint mottagande med en utöver det vanliga service! En stund senare kom det lite regn *läs groteskt mycket och då passade vi på att vila allihopa för att sedan orka med kvällen och god mat på stan. Nu sitter vi på uteplatsen där vi har direkttillgång till egen pool och barnen leker och roar sig. Kul när man får bada på hotellet när klockan är 22:10 på kvällen.

Ha så skoj tillsammans med oss i bloggen, på vår resa i Thailand.