OBU 2017 - Händelser

... och så kom vi fram till dagen efter påskhelgen som tråkigt nog var vår allra sista semesterdag, men så roligt vi har haft det under dessa dagarna! Så även om semestern nu är över så har vi fina minnen att se tillbaka på i form av alla de bilder som har tagits. Sista dagen spenderades inne i Oxford där vi besökte dinosaurerna på Pitt Rivers museum (det finns så mycket att se där så man skulle kunna gå där i timmar – passande aktivitet för en dag längre fram i tiden när vädret inte riktigt är lika fint), fönstershoppade i Covered Market, sprang förbi en filminspelning av Endeavour och beundrade ’Oxford’s dreaming spires’ ovanifrån. Det är en rätt brant klättring uppför kyrktornet, men så väl värt det när man väl är uppe på toppen och kan pusta ut.

Till lunch beställde vi fish n’ chips för fem personer, vilket gjorde att servitören skämtsamt sa att en tallrik var till honom. Puben hade nämligen ett luncherbjudande där man kunde få fem utvalda rätter för £5 vardera och vem tackar nej till att få mer än dubbelt så mycket mat för halva priset? Inte vi i alla fall, så hade vi mat så det räckte och nästan blev över. Bra uppladdning inför ¾ av gängets kommande flygresa.

Tack igen till Eve, Johannes och Anton för en riktigt härlig påskweekend!

OBU 2017 - Händelser

Ingen semester i södra England är komplett utan ett besök till huvudstaden. Det finns så mycket att se och göra i London och trots att vi har varit där en hel del gånger nu, så finns det alltid något nytt att upptäcka. På annandag påsk bar det av mot London för att spana in de klassiska sevärdheterna och jag tror nog att Johannes (som aldrig tidigare har varit i London) var nöjd med vår sightseeingtur. Vi lyckades till och med att promenera förbi Buckingham Palace just som vaktparaden var i full gång, vilket alltid är roligt att se. Dagens vaktparad leddes av en hund (!) av modell större till vår stora förvåning, men om jag minns rätt så har drottningen fått just den hunden i present i samband med ett utländskt statsbesök.

Efter en heldag med sightseeing spenderade vi sedan resten av kvällen i affärerna längs med Regent Street och Oxford Street där vi alla fyra hade turen att hitta fina plagg. Alltid kul att ha med sig något nyinköpt från ett Londonbesök!

Glada turister posandes framför en klassisk röd telefonkiosk
Westminister Abbey - någon gång hade det varit häftigt att vara med om en evensong här

OBU 2017 - Händelser

På självaste påskdagen så hade det utlovats riktigt vårväder så vad skulle då passa bättre än en cykeltur längs med Themsen? Gänget lånade/hyrde cyklar och sedan var det bara att sätta av mot tågstationen där första etappen av cykelrutten börjar. Det var enkelt att hitta rätt sedan (bara att följa floden söderut mot London – även om vi inte skulle riktigt så långt denna dag) och första stoppet blev i Iffley, en mysig liten by som tillhör själva Oxford stad, men som ändå har en lantortskänsla omkring sig. I Iffley besökte vi byns pub, the Prince of Wales, där det bjöds på en riktigt god soppa och bröd, och efteråt gick vi på en rundtur i byn som visade sig vara större än förväntat. Mysiga stenhus och gränder lite varstans – en typisk engelsk by med andra ord med ett litet postkontor, pubar och en kyrka. Mätta och belåtna satte vi sedan fart mot Sandford-on-Thames, en by som ligger ungefär 20 minuters cykeltur söder om Iffley. På vägen hann vi med att se en del broöppningar då det finns slussar längs med hela sträckan för att båtarna ska kunna ta sig fram på ett smidigt sätt (precis som vid Göta Kanal med andra ord).

Efter besöket i Sandford bestämde vi oss för att cykla tillbaka till centrum för att inte missa evensong som skulle börja kl. 6 vid Christ Church. Det var en vacker ceremoni med sång från pojkkören – som nog är både min och Eves favoritkör. De är ju så duktiga, speciellt vissa av pojkarna som inte kan vara mer än 6-7 år gamla!

Påskdagen firades sedan på kvällen med tacos, kanske en otraditionell maträtt under påsken, men det är ju så gott och väl värt att göra när man har finbesök från Sverige.

OBU 2017 - Händelser

Under påskhelgen så hade jag en sådan tur att få finbesök från Halmstad när Eve, Johannes och Anton kom på besök. Under de fyra dagarna som var de var på besök så hann vi med att semestra en hel del, dels med turer in till Oxford, evensong vid Christ Church, en dagstripp till London med både shopping och sightseeing, besök på museum, tacokväll, pubmiddagar och fikastunder, men också en cykeltur längs med floden till Iffley och Sandford-on-Thames. Vi hade fullt upp med andra ord, men det är så kan det ska vara under semestern. Det var riktigt roligt att ha dem här och visa upp dem mitt Oxford i och med att varken Johannes eller Anton har varit där innan medan Eve är inne på sitt tredje besök och börjar att hitta allt bättre i stan och är nästan som en lokalbo nu.

Tänkte att varje dag ska få ett eget inlägg så här kommer ett gäng bilder från påskaftonen då vår semester började. Denna dag spenderades till största delen i Oxford med ett besök till Corpus Christi (där Gaudy Night filmades) och Christ Church (där flera scener ur Harry Potter filmerna har spelats in) och sightseeing runt stans alla pittoreska gator. Till kvällsmat blev det hamburgartallrik på Oxford’s bästa irländska pub, nämligen O’Neills. En bra början på påskhelgen!

Även St. Anthony's school välkomnande det här glada gänget till stan (Anthony = nästan Anton)

Dagens första sightseeingstopp - nämligen Corpus Christi

På besök i den mäktiga Christ Church Cathedral

Matsalen som har inspirerat Harry Potterfilmskaparna

England 2017 - Vardagsliv

Valparna växer så att det knakar och när jag var och hälsade på dem förra veckan så var de allt mer nyfikna på omvärlden, på att busa med varandra och såklart också med mamma Sylvie. Snart är de nog också tillräckligt gamla för att dels få springa omkring mer fritt i valprummet och även utomhus i rasthagen när vädret blir mildare. Ser så fram emot att följa dem under deras första tid här i livet och extra roligt blir det också när tre valpar ur denna kullen ska behållas av familjen. Mycket valpmys på gång med andra ord!

Bjuder på ett gäng bilder från förra torsdagen när de precis hade fyllt tre veckor:

OBU 2017 - Händelser

Hela helgen bjöd på kanonfint väder, solsken och riktig sommarvärme med nästan 25 grader - som man har längtat efter vår och värme efter denna snöfattiga vinter! I söndags bestämde jag och Sara oss därför att vi förtjänade en sällsynt day off från pluggandet och hoppade därför på bussen med destination London. Väl framme i huvudstaden så strosade vi runt i parkerna, gick på en tur förbi Buckingham Palace där vi råkade hamna mitt i vaktombytet, lunchade på Five Guys för första gången (så goda och mättande hamburgare och pommes...) och spenderade sedan ett par timmar på Oxford Street där vi fick en del shopping gjord. Kort och gott - en riktigt härlig dag!

OBU 2017 - Vardag

Förra veckan var på ett personligt plan en intensiv men trevlig vecka. Föreläsningar, seminarier (som gick över förväntan) och pluggstunder i biblioteket (vi kan nog räknas som stammisar där nu) blandades med fikastunder och pubmiddagar med vänner. Tror att jag nästan slog personligt rekord i hur många gånger jag besökte Oxfords pubar under den veckan - kanske ett tecken på att man har bott i UK länge och ser det som en självklarhet att om man träffas ute - ja, då träffas man på puben #britishness. Riktigt roligt att träffa alla vänner igen nu såhär i post-dissertation tider när alla har kunnat börjat att andas ut lite (med betoning på lite i och med att vi har ett nya uppgifter/uppsatser att ta i itu med...) efter vinterns pluggstress. Så härligt med vår, värme och att det är ljust länge på kvällarna så att man får ut mer av dagarna!

Picnic med Daisy i en av favoritparkerna

Fina Sabina framför Christ Church - sightseeing på hemmaplan

Allmänt

Det är med tungt hjärta som jag har följt nyhetsuppdateringarna från Stockholm om det hemska terrordådet som inträffade under eftermiddagen. Alla tankar går till de drabbade och deras anhöriga, stockholmare och alla andra som på något sätt har berörts av händelserna...

#prayforstockholm

OBU 2017 - Händelser

En stor fördel med att bo i närheten av London är att det är där som de flesta TV-kanaler har sina huvudkontor och studios. Ibland har man turen att få tag på biljetter till talk shows eller TV-spelningar hos både ITV, Channel 4 eller BBC och förra torsdagen var en sådan dag. Fredrik Skavlan var på plats i London för att spela in ett avsnitt till talk showen med samma namn och självklart var vi väldigt intresserade att sitta i publiken under inspelningarna. Det är inte varje dag som en svensk/norsk produktion är på plats i London så det gäller att passa på när tillfälle ges. Kvällens gäster var Pamela Anderson, Ricky Gervais, Yuval Harari och Depeche Mode - en brokig skara som alla hade något intressant att berätta.

För de som är intresserade av att se avsnittet kan det ses via den här länken --> https://www.svtplay.se/video/13057175/skavlan/skavlan-sasong-17-avsnitt-12?start=auto

Tack till Skavlanteamet för eftermiddagens/kvällens underhållning!