Känns gott att alla vänner är tillbaka i stan och det är vardag igen... Saknar dock att ligga på stranden o njuta.

Kort vecka me ganska kallt väder och sol. Ja helt otroligt var det snö i luften i onsdags!!❄️Väldigt sällsynt här borta och det varade en liten stund på morgonen. Blev att ta på sig lite varmare kläder, det är isande kallt att köra moppe i kyla o blåst.

Och idag är det 16 grader..

På väg till gymet. Blå härlig himmel☀️

Det svänger fort.😜Men ska vara varmt enl vad de säger ett tag.

Jaha vad har hänt..?! I mycket, promenader, sushilunch bästa! Me Camilla. Kaffe o prat.

Barnen har pluggat mkt och N har haft info på skolan ang hösten. Först samtal me alla lärare, N är en toppenelev det värmer gott😃Han ska välja IGSCE ämnen till hösten och det ska lämnas in nu.. Det lutar åt Buisness, geografi, idrott...och 2 andra.

Idag har vi gjort ögonbottenfotograf. på Isabel, sjukhuset heter United Family här och personalen är super, duktiga och väldigt noggranna.. iaf vår uppfattning.

Jag tycker tiden springer på ganska fort o barnen har flera lov nu framöver.. och sen kommer ju farmor på besök till oss! Det ser vi framemot😃

Blev inget barnhemsbesök idag pga läkarebesöket men nästa vecka ska vi överlämna ergonomiska kuddar som vi Svenskar tillsammans köpt till barnen.

Nu blir det en sväng till affärn ska baka när barnen kommer hem🛵

Ta hand om er!

En bild från en park i närheten där vi bor

Tillbaka efter en helt fantastisk resa🌴Hur kan man älska detta paradis Thailand... och underbara Phi phi med snorkling o bad som min familj bara älskar! 🐠Och maten.. yummie thaimat är en riktig favorit, alltifrån green curry, Fried rice eller beef with cashew, men det bästa är deras goda fruktshakes🍓🍉🍍🍹många blev det i värmen.

Ja alla ni nu som inte varit i Thailand.. åk dit men planera för en tripp ut på havet.. det går rakt in i ❤

Dags att fundera ut vart nästa resmål blir.. Asien har ju många pärlor...

Idag var barnen tillbaka i skolan, nu är det full rulle med både läxor och aktiviteter.. Torsdag spelar N sin första volleyboll match, Japp ni hörde rätt😉N kör volleyboll..

Jag har haft fullt upp idag me träning, handling, och hmmm denna tvätt då ayi inte tillbaka från sin resa.. pust💨 Lämnar stryktvätten...

Solen har varit framme hela dagen med ca 14 grader och luften kanon. Skönt att vi går mot varmare tider.

Ny energi och får se vad veckan kommer innehålla, idag kommer min fina vän C tillbaka och vi ska planera för trevlig middag ute på fredag inne i stan.

Ha det gott hemma i Swe.

Njuter i detta fantastiska paradis.. Thailand🌴

Innan vi lämnade Sh var Casper på skolutflykt. De pratar och lär sig om vatten o miljö i världen. Super intressant.

Varje dag efter skolan får jag som förälder mail om barnens skoldag o läxor. Såhär kan det se ut:

Vi hade några dagar med tid på spa inför resan, barnen gjorde läxor och det var lite lugnare i vårt område. Många reste liksom vi skulle göra.

Svårt att tänka tillbaka på veckan när man befinner sig i denna miljö. Vi bor vid en lång härlig strand, Karon Beach med hotell nära som också har rummen med poolaccess. Riktigt härligt!

Igår var vi på en heldagstur ut till Phi-phi.. Vilken dag💕Såå roliga människor på denna tur.

Vi åkte till Maya ön som är känd från filmen 'Beaches' me Leonardo DI caprio, monkeyisland, snorklade, badade i en underbar blå lagun. Åt lunch på Koh Koh don helt magiskt vackert🌸

Många underbara simturer och snorklingen me barnen är svår att slå! Underbart❤❤❤

Vi ser framemot fler härliga dagar.

​Bra avslutning på dagen med en stor glass ger Lycka😘

Hoppas ni har det bra i Swe, dags för mig att gå till morgongymet innan det blir för varmt💦

Det känns som längesen det var jul/ nyår.. tiden springer på,

Nu stundar det stora högtiden för kineserna, deras nyår! Barnens skola stänger tidigare inför nyåret och ledigheten förmåns kineser börjar. Kineserna reser hem till familj som ofta bor långt bort och stannar hemma en längre tid. Det är denna tiden som många endast har tillfälle att ses. Min ayi reste igår.. konstigt bara hur jag vänjer mig.. vem ska nu ta tvätten o städa .. känslan idag var lite jobbig😂 Pust...

Jag har haft en lugn vecka i det vackra vädret, många promenader och kaffeträffar me vänner. Igår gick jag o Susanne me hundarna på långpromenad (jag hjälpte C me Missy)

Jag o Missy i området Forest Manor

Här kommer lite bilder från min vardag

Noels kompis Elliot, från Belgien fick biljetter till Disneyland och fick ta me 2 kompisar. I söndags åkte Noel, Elliot o Philip, (engelsk) dit och hade en heldag😃 Disneyland är nytt och vi hoppas kunna åka dit me fam när Casper fyller år!

Idag har jag varit på gymet ihop me Susanne... som vanligt😃👍tänkte bege mig ut en sväng o hoppas på lika varmt som igår.. Det verkar bli runt 15 här framöver.. det gillar vi.

Hoppas ni har det bra i Swe! På söndag åker vi✈️... Phuket nästa me lite planerade båtturer till Phi-phi.. 🌴🌴

Ja i Kina är det tuppens år då vi lämnat apan efter oss🐔

En vecka har passerat e jul o nyår ledigheten... känns härligt me ny energi!

Barnen har kommit igång med ECA aktiviteter e skolan. Detta är frivilliga aktiviteter som skolan erbjuder för en aktiv fritid efter skolan. Alltifrån fotboll, data, musik, volleyboll som ex. Det finns även andra sporter man betalar extra för där ledare kommer utifrån och man kan signa in för matcher osv. Svårt att förklara men Oliva nivåer på träning. Casper har tre aktiviteter😃

Veckan har varit kanon då julen städades bort och jag kunde handla lite nya fina blommor🌺 Och fräscha upp hemma!

Jag o C har idag haft en heldag me först barnhemmet och sen besök på restaurangmarknaden med lite shopping... alltid lika kul. Dock är det förändringar på barnhemmet med förflyttning av många barn.. vi har svårt att få reda på vart barnen tagit vägen. Nu funderar vi på att åka till ett nytt barnhem.

De senaste dagarna har det varit härlig sol o blå himmel, i lördags var det skön vårkänsla i luften! 🌻Men temp går verkligen upp/ ner idag kallare men sol.

Jag o barnen har några dgr själva nu när F är i Japan. Men jag är både glad o stolt över mina fina barn som är så duktiga💕

Här i Kina närmar sig CNY (chinese New year) affärerna fylls med rött, man ska helst klä sig i rött, rött nagellack osv detta år då det ska bringa lycka. Hmmm jag är inte direkt glad i röda kläder.. Vissa affärer har bara röda kläder och givetvis tuppar.... tofsar osv. Alla kineser lämnar stan o reser hem till sina fam och det är en stor högtid. Man ger ett rött kuvert till sin ayi som ex på uppskattning med innehåll av en extra peng.

De flesta reser tors/fre innan sista jan.

Jag o barnen längtar redan efter värmen igen...🌴🌴🌴ska bli härligt

Ta hand om er i Swe❄I vinterlandskapet

Happy New Year🍾 Vilken fantastisk start på nya året!

Mamma o pappa reste till Sverige samtidigt som vi reste mot Thailand. Underbart me värme, sol och bad☀Vilken energikick.

Vårt resmål gick till ön Koh Chang söder om Bangkok. Våra vänner från SH mötte oss på hotellet och vi hade en fantastisk semester tillsammans🌴

Vår utsikt från frukosten på hotellet.. dock valde vi själva att äta ute på andra ställen de mesta, mkt trevligare och mysigare.. Vår lilla by me mysiga små restauranger.

Nyårsfirandet på hotellet var bland den bästa nyårsafton nånsin, Sitta på stranden med fantastiskt fint dukat/ massa god mat av havets läckerheter och grillade skaldjur som jag älskar, Och atmosfären av värmen

Jättetrevlig kväll me Fam Smith😘

Vi hade en skön semester och bara njuter av tankarna. Känner att julen me mamma o pappa och sen resan gett mig mkt ny energi och ger en nystart med nya positiva tankar.

​Vi lämnade lugna livet på Koh Chang och tog 'one night in Bangkok' Jag föredrar det lugna här i Thailand men var ganska kul me lite shopping och storstadsliv me,

Back in Sh lagom till skolstarten idag. Lite kallare 10 grader.. Nu väntas till skolmöten o annat medan F har resor.. Men snart .. väldigt snart är det Chinese New Year.. igen😃 Och då åker vi igen✈🌴☀

Ta hand om varann i Swe.

Så kom då äntligen den efterlängtade o välkomnande tiden på året🎅

Dan före julafton vaknade hela fam tidigt för att hämta mormor o morfar på Pudongs flygplats..(själv har jag följt flygplanet i appen) Smidigt och enkelt att få notis om ev förseningar! Känslan att stå o vänta o lyckan när de kom i gången ut mot oss..Härligt! Äntligen! Nu var de här❤

Jag tog mamma på manicure/ pedicure medan F tog morfar på massage.. Så gott o det tar ett par tim så passa på att koppla av o vila. Mysigt att vara 2 o kunna småprata.

Snygga till jul o nyår🍾

Yasmines vårat favoställe runt hörnet blev första middagen i Sh. Trevligt.

Julafton blev den bästa🎄Långpromenix i solen med sen gemensam julmiddag senare. Alla glada o barnen på topp👍

Westins brunch är ett omtalat ställe inne i stan. Ett fantastiskt hotell med juldags brunch som slår det mesta. Hummer, räkor, äkta kaviar, krabba, varma rätter, desserter, ostar och free champagne..🍾🍾🍾🍾

Här satt vi hela dan me underhållning såsom opera o annan livemusik och entertainment m.

Vi har spenderat tid på shopping👯🕺superkul! Uppsydd kostym/ skjortor/ väskor/ cashmere/ skor/ handskar m.m. Kostymen var klockren👍Perfekt!

F tog oss alla på en äkta kinesrestaurang, det blev en upplevelse... ha ha 😂många skratt me soppa me kycklingfötter....

Det har varit en mysig jul me tid att umgås, prata och spela spel och skratta ihop!!! Jag är så tacksam och det funkar att fira jul här me... C var lite orolig över julafton/ paket o allt.

Här kommer en bild från Sh tower som har den högsta utsiktsplatsen ivärlden! Vi gjorde en heldag i downtown me The Bund/ båt o lunch på stan. Ayin hemma lagade dumplings till kvällen och det uppskattades!

Igår gick flyget till Thailand medan ma/pa reste till Swe igen.. Tack för denna veckan💕

Här kommer första bilden ut till ön igårkväll

Vacker kvällshimmel.

Gott Nytt 2017🍾🌴Ta hand om varann.

Nu är det så nära jul o jag har aldrig längtat så mycket✨Veckan som passerat har bjudits på Winterconcert på skolan med alla åldersgrupper på skolan. Barnen i olika åldrar framförde fina sånger, spelade instrument, det ingick även allsång. De minsta barnen var både sötast o duktigast enligt mig.

Mysigt med musik o många skratt✨

Jag o C hade en heldag me julshopping👯 Roligt o kul att gå all in och pruta på facen! Pruta är det viktigaste o betala mindre än hälften av vad de begär!

Shoppa alltifrån cashmere/ väskor/ uggs/ skor/ kläder/ mobiltillbehör/ och sy upp kläder till galet låga priser!!!

Kopiorna är bra gjorda och vissa saker omöjligt att se skillnad.. Här köper man inte en dyr väska... alla köper face...

Jag gillar mina nya uggs..Kan vara bra när det blir kallare... Fartvinden på moppen kyler..❄️Ja nu har även jag en egen elmoppe..😂

Vädret är varierande o är runt 8-9 grader, sen nästa dag 18...

Barnen hade sista dagen på skolan i fredags och fick hem sina kuvert me resultat och omdömen. Jag blir så stolt av att läsa om deras prestation i skolan. Härligt nu att kunna umgås me barnen och hitta på saker. Många har lämnat Shanghai och rest på olika håll för jul/ nyår.

Igår åkte vi till Ikea, och sen Pearl market en mindre face...Passade på att luncha svenska köttbullar. Ikea är alltid fullt me folk o köerna i restaurangen långa.

Bara några dagar kvar till jul, och på fredag kommer MA/ Pa ( mormor/ morfar) som vi längtar!! Ska bli så kul att få visa o berätta allt... Det är väldigt svårt att beskriva livet här i Kina, ibland känns det som jag pausat livet hemma i Swe.., Bara gå till affären här är så annorlunda,

I vårt område bor det många svenskar och det är ju så att vi svenskar dras till varann.. Man blir goda vänner och sen en dag reser några vidare.. Isabels kompis har lämnat i helgen för hemlandet, Danmark, två andra svenska fam lämnat likaså.. Det är livet som expat.

C sitter bredvid o vill berätta att vi bakat chokladbollar till jul🎄Kladdkaka, och bröd. Vi fixar det sista för julen och förbereder för myyys✨

Välkommen underbara Jul✨✨

God Jul alla hemma i Sverige🎄Ta hand om varann och nästa inlägg kan bli från Thailand där vi firar nyåret🍾

Ännu en vecka närmare jul🎄Julstämning och stök även här i SH.

Jag o C spenderade en heldag på shopping för att fylla på skåpen inför jul.. Här i SH finns det olika större varuhus som säljer det mesta... En rolig dag me mkt skratt o lunch på ikea😜

Isabel hade luciafirande ännu en gång✨Utomhus och mkt folk även mkt kineser denna gång, och radio o Tv. Min fina dotter och vacker julmusik.

Isabel o Patricia

Glöggmingel hemma nu när F kom från Australien

Idag började sista skolveckan för barnen, Imon väntas Winterconcert, onsdag jullunch, Dock har många redan lämnat SH och rest iväg.. vissa till Swe el annat hemland eller mot varmare klimat..

Jag o barnen har bakat pepparkakor ihop med Fam Raask i em och lyssnat på julmusik, super mysigt.. men med sol och 20 grader varmt, Hoppas det sköna vädret håller i över jul vore underbart när mamma o pappa kommer. Tänk att det är Jul nästa vecka🎄

Imon går bilen mot julklappsshopping och det blir nig en heldag över till Pudongsidan

Ja då har tiden sprungit på igen.. Skit va jag har mkt att göra😜Allt tar sån tid bara! F på jobbresa till Australien.. Sydney.. ja jobb.. hmm jag hade me kunnat åka dit o glassa runt lite. Synd bara att han missade sin dotter som var lucia i Sv kyrkan!!!

I lördags var det stor happening på skolan me Christmas fair. En stor gårdsfest me massa tält me mat o dryck.. ja här även glögg o vin🍾Elever som sålde saker till projekt inför resor me skolan. N klass ska till Tanzania o där samlar eleverna in pengar. Många fina julsaker, sen var det lotterier o uppträdanden! Väldigt osvenskt hela grejen då allt är gemenskap och tillåtet och man pratar me alla😃Det var en härlig dag me strålande sol o runt 20 grader varmt☀️Barnen hade superkul o C njöt sv sin sockervadd

Efter detta på skolan var det lucia i kyrkan nere i stan! Isabel o hela luciatåget var jättefint! Prästen var rolig o härlig och hade en kortare adventsgudstjänst först och kören sjöng! Magiskt🌟🌟🌟Det var så tårarna rann! Casper var me mig medan N var på party.

Barnen är iväg mkt och det är så annorlunda mot Swe.. Som mamma är man lite orolig o det är viktigt att prata me barnen, här är ju allt så öppet och tillåtet.. Superkul iaf att de har så många vänner! Men man måste hålla lite extra koll på allt o alla....

Julkänslan har kommit mer o mer för varje dag o Nu är granen klädd och nya fina blommor och kul att strosa runt i affärer o blomstermarknaden..

Detta är ett ställe jag måste ta me mamma o pappa på👍Man blir så lycklig av denna miljö!

Annars vad har hänt.. hmm ja minnet tappade jag på vägen till Kina.. det är helt sant fattar inte varför jag glömmer så fort...🙈

Men C kom hem häromdan och hade fått gå upp på scenen i skolan o blivit star of the week🌟Detta är en brittisk skola och mkt är prestige/ belöning osv... Han vann också med sin 3 demissionella hundbild och poem. Lycka✨

Vi har haft härliga dgr me mkt sol och 21 grader varmt igår..Då skönt att strosa runt o äta mysigt på stan me min superfina o nära vän! Synd bara att MA o Pa misssar fam då de reser till Swe över julen🎄

Ja Nu är det nära!! 2 v sen är mamma o pappa här.. Äntligen och det ska bli så kul att ta me dom på saker..

Mkt kul att se framemot... tråkigt bara att livet här innebär också att vänner flyttar..😢 Nu ä det dags att ha farewell till en Go vännina... Imon ska vi ha tjejmiddag

Ta hand om er overthere så ska jag ut på julshopping