Ja då har tiden sprungit på igen.. Skit va jag har mkt att göra😜Allt tar sån tid bara! F på jobbresa till Australien.. Sydney.. ja jobb.. hmm jag hade me kunnat åka dit o glassa runt lite. Synd bara att han missade sin dotter som var lucia i Sv kyrkan!!!

I lördags var det stor happening på skolan me Christmas fair. En stor gårdsfest me massa tält me mat o dryck.. ja här även glögg o vin🍾Elever som sålde saker till projekt inför resor me skolan. N klass ska till Tanzania o där samlar eleverna in pengar. Många fina julsaker, sen var det lotterier o uppträdanden! Väldigt osvenskt hela grejen då allt är gemenskap och tillåtet och man pratar me alla😃Det var en härlig dag me strålande sol o runt 20 grader varmt☀️Barnen hade superkul o C njöt sv sin sockervadd

Efter detta på skolan var det lucia i kyrkan nere i stan! Isabel o hela luciatåget var jättefint! Prästen var rolig o härlig och hade en kortare adventsgudstjänst först och kören sjöng! Magiskt🌟🌟🌟Det var så tårarna rann! Casper var me mig medan N var på party.

Barnen är iväg mkt och det är så annorlunda mot Swe.. Som mamma är man lite orolig o det är viktigt att prata me barnen, här är ju allt så öppet och tillåtet.. Superkul iaf att de har så många vänner! Men man måste hålla lite extra koll på allt o alla....

Julkänslan har kommit mer o mer för varje dag o Nu är granen klädd och nya fina blommor och kul att strosa runt i affärer o blomstermarknaden..

Detta är ett ställe jag måste ta me mamma o pappa på👍Man blir så lycklig av denna miljö!

Annars vad har hänt.. hmm ja minnet tappade jag på vägen till Kina.. det är helt sant fattar inte varför jag glömmer så fort...🙈

Men C kom hem häromdan och hade fått gå upp på scenen i skolan o blivit star of the week🌟Detta är en brittisk skola och mkt är prestige/ belöning osv... Han vann också med sin 3 demissionella hundbild och poem. Lycka✨

Vi har haft härliga dgr me mkt sol och 21 grader varmt igår..Då skönt att strosa runt o äta mysigt på stan me min superfina o nära vän! Synd bara att MA o Pa misssar fam då de reser till Swe över julen🎄

Ja Nu är det nära!! 2 v sen är mamma o pappa här.. Äntligen och det ska bli så kul att ta me dom på saker..

Mkt kul att se framemot... tråkigt bara att livet här innebär också att vänner flyttar..😢 Nu ä det dags att ha farewell till en Go vännina... Imon ska vi ha tjejmiddag

Ta hand om er overthere så ska jag ut på julshopping

Idag tände vi första ljuset... julkänslan kryper allt närmre.. Idag är det härligt med 14 grader o sol, superskönt!

Tomtegröten fanns på frukostbordet idag me✨Även om jag inte är någon grötälskare..

Veckan har varit bra, lite konstigt blev det dock efter Fobisia.. onsdagen var N hemma ganska seg efter turneringen med avslut på galamiddag och sen kväll.

Jag o N bakade lussebullar ihop me min Goa vän C me dotter. Mysigt med julmusik o bak🎄Har även hunnit me ännu ett Ikea besök för att inhandla adventskalender, lax o annat. Det är inte lätt att hitta allt här i SH så det är bra me nån som åker till Swe emellanåt för att fylla väskan me det mesta😜

Fredagar här i SH... ja man fixar fredagsmiddag o får chansa på hur många man blir som äter hemma.. Sorry mamma.. jag äter ute me... Jag måste lära mig att fredagar inga tonåringar hemma längre😜 Stora dottern har varit borta typ hela helgen me Goa vännen J. De har shoppat/ gjort fötterna på spa och bara hängt.. Tränar på gymet me... dock inte me sin mamma...

2 Goa tjejer💕

Lite läskigt att barnen blir äldre och mer självständiga. Jag o F har haft träningshelg, men idag reser han iväg.

Jag o barnen ska till Raaskarna på adventsfika✨✨✨Ska bli mysigt💫

Nu kommer en ny vecka och Isabel ska vara lucia i Sv kören!!! Först är det Christmas Fair på skolan sen är det lucia tider.

Ha en härlig adventstid hemma i Swe.. ✨

Mycket fixande och planerande inför den stora Fobisia turneringen som vi på BISS puxi var värdar för i år. Flera lag från andra länder som tex Thailand....de kom från vörmen till sämsta vädret jag upplevt sen vi kommit hit😜 Vi i föräldrateamet tog emot alla gästande föräldrar me välkomstdrink, buss till o från hotell m.m.

Första dagen hade vi ganska bra väder.. så invigningen var ok. Sporterna eleverna tävlade i var athletics/ simning/ basket/ fotboll.

Superduktiga talanger i olika grenar👍Vi tog många medaljer första dagen. Simningen var helt galet kul. För min del första gången live, sån spänning och stafetter.

Fobisia tävlingarna pågick 3 dgr, tidig morgon och sen kväll. Mycket folk på plats och på skolan olika kaffeställen/ matställen.

Andra dagen tävlade killarna i basket och tog brons👋 Också en ny erfarenhet för mig.. mkt kul och vilken energi på plan! Tjejerna hade fotbollsturneringen och slutade 4:a.

Sista dagen i regn, blåst japp då var det dags för killarna att spela fotboll Hela dan! Det var helt galet kallt❄️Typ 8 grader... småregn hela tiden...Vi svenskar hade mkt kläder.. vissa fullutrustade! Det behövdes.. men de stackarna från Thailand.. ja flipflop o shorts hmmm. För några dgr sen 27 grader i SH o nu 8, så kan det vara...

Killarna spelade helt galet bra och N glänste på plan. Förlorade en match.. De tog silver🏆

Hela Fobisia avslutades på kvällen me fin galamiddag på hotell Radisson.

Trött är jag e dessa förberedelser men också superkul.. Att umgås me alla Goa föräldrar är väldigt trevligt😃Men nästa år ser jag fram emot att få resa iväg.. då går Fobisia i Phillipinerna.. Japp Varmt o skönt✨

Idag har det bakats lussebullar me vit choklad✨Snart är det jul🎄Och nu längtar vi ännu mer efter mormor o morfar( MA,Pa) ju mer vi gör inför jul. Men först är det christmas fair på skolan, och F åker till Australien på jobb medan vi andra förbereder med julstök.

Hoppas att detta var sista dagen me regn o kyla... Nu vill jag ha sol igen! Kram alla back in Swe✨✨✨✨

Måndag igen och barnhemmet. Idag fick Isabel o C dotter hänga på oss. Lite nervösa och spända. Vi var med de mindre barnen uppe på taket, likt en innergård. Varmt väder ca22. Barnen har lov i några dgr och vi tog en sväng ner till stan. Skönt att inte kineserna inte har lov då det är betydligt lugnare.

Kul att luncha och kika på julsaker🎅Men vädret svänger och det är fortfarande varmt. Igår och idag runt 22-24 grader.

Förra veckan var vi alla lite småförkylda, men det blev lite utflykter till både Ikea, för matinköp... Här köptes glögg o bröd, liksom sylt och skorpor. Kan tillägga att glöggen var på 15%!!! Vissa saker är Ikea väldigt bra på här i SH o det är just lite svenska saknade saker...

Dagens bästa var ändå restaurangmarknaden med galet låga priser på så mkt fint o snyggt. Porslin i mängder! Jag köpte många bra o billiga fat o tallrikar.

Vi hade knytis hemma hos vänner i lördags med spelkväll, trevligt! Sen har det varit lite fixande med planering av framtida saker me barnen, resor, lov och jul.

Mysigt me ledighet ihop me barnen❤️

På fredag väntas tjejkväll me bingo på stamstället sen blir det Fobisia turnering för Noel i dgrna 4! Hoppas på lika bra väder som nu.

Ha det gött hemma i Swe... i kylan❄️❄️❄️

Måndag igen... Hemma efter en galet kul resa med tjejerna förra veckan! Många skratt och många upplevelser!

Vi åkte tåg i 5 Tim sen buss, minibuss me vår guide Steven, sen var det cablecar upp i bergen⛰

Vandrade med packningen i backiga trappor...upp/ ner mot hotellet. Tog typ 1 Tim. Hotellet låg med fantastisk utsikt över bergen.

Guiden hade ordnat lunch/ middagar men vi kunde påverka en del och det blev bättre o bättre. Men vi åt mkt vegetarisk mat och ris😂 Blir inte ris på några veckor hemma kan jag säga. Roligt ändå att prova nya saker och jag o tjejerna fick några favoriter.

Detta blev en hit😃Yummie

Vi var uppe tidiga mornar för att se soluppgång, sen solnedgång. Tur var att hotellet var kanon me mysiga Goa sängar med sköna täcken o kuddar. Jag o C sov riktigt gott på vårt rum.

Det blev ca 1 mil om dagen på slingriga bergstoppar, små. Trappor, Utsikten var helt fantastisk!

Vi fick uppleva en ny sida av Kina. Det kändes i benen o låren efter denna resa.

En natt sov vi nere i byn och besökte då en vattenstad. Tyvärr var hotellet... ja det var tydligen det bästa i trakten men...vi fick en chock efter det fina vi bodde på i bergen.

Här luktade det mögel, vi hade värmefiltar, värmefläkt. Tur ändå att restaurangen var varm, vilken lycka!

En natt sen åkte vi vidare för lite shopping innan tåget gick hem på fredagen. Jag säger bara vilken resa! Goa vänner många skratt och galna upptåg.

Trött fredagkväll men lördagen bjöd på känslan av julafton!!!!! Äntligen kom båtfrakten! Tjohooo... Alla våra saker.. Nu blev det riktigt mysigt hemma😃Och det firade vi med middag på bästa stället.. Jasmines.

Alltid lika gott o bra service👌

Härligt familjen samlad. Glömde ju berätta att fredag.. ja N hängde me tjejen o vänner, I hängde me vänner.. Då de såg man inget av. Lördagen spelade N cup o var borta heldag.. o de vann! Riktigt kul!

Nu är det en ny vecka o denna gång är F på jobbresa till fredag... och jag är sååå glad för att han ska på grabbresa,, längre fram till Japan för skidåkning på högsta nivå😘

Livet rullar på och snart har vi äntligen våran båtfrakt!! Tjoho det kommer bli som julafton på lördag🌸 Tog dock lite längre tid än väntat... som alla andra här tydligen.

Äntligen börjar vi få iordning på internet som är struligt här i Kina.. hade en kille här som fixat. Kanske vi kan se lite Swe tv o inte bara se filmer.. dock är filmerna ruggigt billiga och nya filmer kommer fort. Men kines tv Nope inte för mig!

I onsdags hade jag o mitt resetjejgäng planering inför vår resa!!! Ja imon åker vi⛰⛰⛰Gula Bergen👯 Vi är sju tjejer som ska åka tåg i 5 Tim, guiden möter oss... sen är det fyra dgr med enl alla en fantastisk upplevelse! Hoppas o tror att vi kommer ha skitskoj😃 Vi ska gå mkt men bo på hotell, och upp i gryningen för att se soluppgången...Ja tidigt i säng ikväll....

Torsdagen var jag och resten av de svenska tjejerna på tjejmiddag på Jasmines, vårt favoritställe här i trakten. God mat o super mysigt. Vi är många svenska fam här då vi var ett stort gäng tjejer.

Shoppingfredag me mannen var ett kul inslag på veckan! Alltid kul att gå till fakemarket, köpte Hunterstövlar ca 150kr, sen måste man ju bara svänga in på flowermarket för lite nya blommor till helgen🌸

Fredagsmiddag me Caspers klass på Blue Frog, känd restaurang me mkt folk särskilt fredagar.

Barnhemmet, på måndagar är mitt mål att alltid åka dit. Idag var jag o min fina vän C med de minsta barnen. Hoppas o tror att Vi kan göra och ge nåt av vår närvaro. Vi är några svenskar som möts på barnhemnet, liksom ett gäng amerikaner. Men det är sorgligt att se dessa små barn... även de små kan ligga fastspända i sina sängar.

Ha imon reser jag och kommer berätta allt nästa tillfälle... Sen är det snart lite lov för barnen som presterar kanon i skolan!! Stolt mamma!

Ännu en vecka passerat galet fort men mkt innehåll. Jag har varit på första utv samtalen med Noel👍Annorlunda, men effektivt. Noel bokat sina samtal med varje lärare varav de tar ca 5-10 min. Jag kom till skolan o liksom många andra lite förvirrad, hitta rätt, hålla tiden. Bra samtal i varje ämne om läget kring både kunskap och innehåll. Vi kan inte vara mer stolta😃Nu väntas samtal med de andra barnen.

En av mina fina vänner här i SH bjöd mig på en härlig dag på manikyr o pedikyr med en avslutande lunch denna veckan. Jag skulle aldrig klara mig utan dessa fina människor💕Ibland behöver man dem extra mkt då saker kan kännas tunga.

Jag har även haft en tjejkväll med några vänner med middag o bubbel👯Smidigt att beställa hem mat och väldigt billigt.

Vädret har varit lite sämre med regn i slutet av veckan o typiskt med regn heeela fredagen då vi skulle supporta Fobisia i sina träningsmatcher... Ja lite regn har ju aldrig skadat..

Veckan avslutades med ännu en spadag med Isabel, Fredrik. Fotmassage o helkroppsmassage 45 min ggr 2! Detta var en upplevelse då jag och Isabel hade två killar som var ganska roliga😜Jag fick dock be dem var lite lättare på handen då de verkligen tog i o masserade... japp rumpa/ lår...

Nu väntas ännu en fulltecknad vecka med Casper som spelar teater imon, ny ayi den gamla har fått sparken, N födelsedag, tjejfest, med mera....

Tänkte jag skulle berätta hur en vardag oftast ser ut i mitt o familjens liv här i Shanghai.

Vaknar vid 6:45, frukost och barnen cyklar/ kör moppe till skolan runt 8, skolstart 8:30, men mina barn vill alltid vara i god tid! Bra där😃

Själv brukar jag ta mig till gymet, träffar alltid vänner där som antingen kör tennis el gymet eller annat. Fräscht gym med många maskiner/ löpband mm. Ibland är det möten med skolan antingen föreläsningar/ info/ kaffemorgon me föräldrar m nån av barnens klass/ andra förberedelser så då tränar jag senare på dagen.

Just nu är det en del på skolan med barnen då Casper ska ha en teater om andra världskriget, superkul! Det är utv samtal och det är klassträffar för att planera Fobisia , Noels stora fotbollsturnering som i år anordnas av BISS, flera länder kommer hit! Denna cupen är i mitten av nov och det är mkt att fixa.

Varje dag är det oftast lunchdate me nån av vännerna el flera ihop. Ibland tar vi också o åker iväg på olika shopping turer och äter då på annat ställe. Jag behöver ju inte tänka på boendet med tvätt/ städ utan ayin sköter det kanon👍

Barnen kommer hem efter 3.30 när skolan slutar om de inte har aktiviteter.. och det har de alla 3, men N har alla dgr utom idag torsdag. Det är inte alltid jag är hemma men barnen sköter det bra o ayin går inte förrän kl6.

Kl 6 kommer F och middag. Em o kväll för barnen är läxläsning.

Fredagar är många som går ner och tar nåt gott o umgås, ibland äter man ute, nästan varje helg är man ute och äter med några vänner.

Helgerna är mysiga då lördagar är en läxfri dag och vi oftast hittar på nåt. Åker nånstans och fixar.

Det sociala livet här i Shanghai är stort och man får vänner överallt!

Imonbitti är det min o 5 andra mammor som ska servera hemlagad frukost till våra Fobisia tjejer/ killar så tidig uppgång då träningen är före skolan!

Då är vardagen tillbaka igen e en hel ledig vecka. Det bästa av allt är att alla expats kommer tillbaka och nu förstår både jag och fam att de flesta lämnar SH på loven och reser iväg. Vi valde medvetet att stanna för att upptäcka o se SH lite mera... Tiden finns inte för att bara strosa runt... SH har mkt att se o göra och en prio var att vi skulle åka upp i SH tower som har världens högsta observatorie däck! Häftigt värre🏙

Restauranger/ shopping/ malls/ finns det gott om men det gäller att hitta i mängden... Jag och Barnen shoppade loss på Hollister som hade mkt till bra priser. Annars kan man ju alltid ta ett kort på kläderna för att sedan åka och sy upp nåt likadant billigt!!

Det jobbigaste just nu är att vi fortfarande inte fått vår båtfrakt😬 Vi väntar o hoppas att snart får vi våra saker!!! Det är okt men fortfarande har vi runt 20 grader o det har varit soligt och härligt. Men i frakten hit ligger lite jackor som kanske kan behövas längre fram... troligtvis...Men det är underbart att kunna njuta av sol o värme i bara shorts.. och för att inte nämna att äta ute..

Idag ska jag på möte i skolan, N är uttagen i en stor cup i nov.., Nästa möte på skolan är på onsdag då det är coffee morning men ett viktigt upplägg kring olika saker som påverkar barnen i skolan.

Lite konstigt att ligga i soffan o blogga medan min ayi far runt o storstödar e ledigheten😂Japp det är lyx!!! Undrar om man glömmer bort hur det är att tvätta o städa.... Skönt är det iaf.👍👍😘

Lediga och dags för mig o min vän Susanne att ta oss till West Hair & Spa... Lite småoroliga över hur detta skulle bli... Jag har hört mkt historier om skandinaviska blonda hår...Äntligen dags.. Vilken upplevelse😂3-4 kineser som hela tiden fixar! Tjejen ger folie/ 2 som gör slingorna/ en som övervakar och hjälper till. Likaså när håret ska fönas kammas o klippas. Galet! Shamponeringen med liggande stol o massage... me like👍Jag blev iaf supernöjd och kommer definitivt besöka stället igen!

Em tillbringades ihop med Isabel för shopping av väskor! Här prutas det och vi köpte olika färger modeller o strl... Kul😃

Ni som ev har sett att kineser ibland går baklänges... De tror att de blir längre då😂Kanske skulle pröva...