View tracker

Hej,
Följ mig numera på www.motogpsweden.com!

//FM

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker
Intervjuer 2016

Hej,

Idag får ni läsa en lång och härlig intervju med Filip Backlund. Som till vardags tävlar i det British Superbike mästerskapet. Han delar med sig av sin racingkarriär från start till där han är idag, hur hans säsong har varit, varför han är så snabb i regn och vem han tror är Sveriges nästa MotoGPförare bland annat.

1. Vem är Filip Backlund?
"Jag är född och uppvuxen i Västerås där jag än idag har all min familj
bosatt med föräldrar och en yngre bror (William Backlund som även han
tävlade inom motorsporten under större delen av sin uppväxt). Ända sedan
tidig ålder har mitt största intresse varit fart och motorer, även om jag
mest älskar att vinna och hade troligtvis kunnat göra en hel del andra
saker bara jag får kicken av att vinna. Förutom motorcyklar så har jag en
hel del andra intressen. Jag älskar att träna, även fast att jag behöver
det för att tävla på den nivån jag gör. Min fysiska träning består av en
rad olika delar, alltifrån MTB, landsvägscykling, motocross, hårda
intervaller på rodd maskin m.m. Jag älskar träning och att pusha mig själv
hela tiden att bli bättre. Jag letar också hela tiden efter nya
träningsdelar för att få in ny motivation i träningen också och hålla den
levande."

"Förutom motorcyklar så är jag väldigt intresserad i form och design, min
mor är inredningsdesigner så där har jag fått den delen. Min far jobbar
med konst så även det är ett stort intresse för mig. Matlagning, vin och
musik ser jag också stor vikt i."


2. Filip Backlunds racingkarriär från start till där du är idag? Hur har
den sett ut?

"På tidigt nittiotal, 1993 för vara mer exakt så arrangerades motorcross
VM på malmabanan i Västerås. Min far tog med mig dit och därefter var jag
fast. Några veckor senare stod min första Honda 50cc på gården och sedan
dess har jag inte sett tillbaka. Jag har haft förmånen att först få tävla
inom motorcross från att jag var 7-11 års ålder, där reste jag, min bror
och mina två föräldrar runt i hela Sverige och även utanför Sveriges
gränser. En helt otrolig resa när jag så här i efterhand tittar tillbaka
på det. Jag och min bror tränade 2-3 gånger i veckan och tävlade i prencip
varje helg, helt galet egentligen när man tänker på det. Tiden som mina
föräldrar la ner på mig och min bror.

Vid 12 års ålder så bytte vi till mini moto (små motorcyklar som man
tävlar med på gokart banor). Även där så började vi direkt först tävla i
Sverige men också ut i Europa med starka resultat och många vinster. Redan
året efter när jag precis fyllt 13 så klev jag upp till "stor" RR hoj och
då 125cc. Jag tävlade i en klass som då hetter 125cc Junior Cup i Sverige
och i min första säsong så vann jag hela mästerskapet.

Inför 2005 skrev jag på ett avtal för att tävla för Suzuki. Vårt samarbete
sträckte sig ändå till slutet av 2011 där jag då tävlade för dem både i
hemma i Sverige men också runt om i Europa i olika mästerskap. Under
resans gång tog vi två SM guld i Superbike, 2009-2011. Jag deltog även i
Junior VM (Superstock 600 FIM Cup), EM, IDM Superbike (Tyska mästerskapen)
Superstock 1000 FIM Cup, Endurance VM m.m. En helt otrolig resa som jag
aldrig kommer att glömma, än idag känns dem som in andra familj.

2013 valde jag att ta mina väskor och bege mig til England. I min första
säsong skrev jag på för Kawasaki's officiella team i klassen Superstock
1000. En kanon säsong fick jag med 4st pallplatser, 1 vinst på
Silverstone, 2 andra platser samt en 3e plats. Jag blev trea i
mästerskapet och även två nya banrekord på dem legendariska banorna
Donington Park och Silverstone GP.

2014 fortsatte jag att tävla direkt för Kawasaki men för teamet SMT
Kawasaki. Säsogen startade väl i Superstock 1000 klaseen med två
pallplatser. Redan efter halva säsongen så blev jag kontaktad av Yamaha
som ville att jag skulle avsluta min säsong för dem i BSB (British
Superbike) som är den tuffaste klassen i Englad. Jag skrev på för FFX
Yamaha och hade en stark avslutning. Plockade poäng i 7 av 9 lopp, var upp
i ledningen på Assen i regnet tills jag gick omkull med 4 varv kvar.
Väldigt lärorikt och även intressant att få vara en del av ett fabriksteam
på den nivån.

2015 hade jag min första fulla säsong i BSB med Anvil Hire TAG Kawasaki.
Ett privat ägt team som gjorde ett bra jobb med den strama budget dem
hade. Jag hade en bästa placering på Snetteron 300 med en 8e plats.

Inför 2016 fick jag förtroendet att tävla för ett av Kawasaki's fabriks
supportade team i BSB, Quattro Plant Kawasaki. Jag startade säsongen
väldigt starkt där vi på samtlig försäsongstester låg inom topp 5. På dem
två officiella testerna i UK innan säsongspremiären så fortsatte vi starkt
med att ha tredje tid på Silverstone. Donington Park på testet låg vi 7a
tills jag tyvärr gick omkull och bröt mitt vänstra nyckelben.

3. Berätta för oss om din säsong, är du där du vill vara?
Senaste två säsongerna har varit lite tuffa för mig. Det är första gången
i min karriär som jag inte har nått mina egna uppsatta mål. Tittar vi på
2016 så startade det väldigt väl men tyvär fick det ett litet avbrott med
mitt nyckelbensbrott. Därefter så har jag inte riktigt kommit tillbaka
till samma tempo eller körning som jag hade innan. Teamet och jag kan se
på min data (informationen vi får från motorcykeln efter att jag har varit
ute på banan) att jag dels har ändrat min körstil lite grann men också att
jag försöker åka fort på delar av banan där jag behöver ta det lite
lugnare, och tappar då tid på dem delar av banan där jag behöver tjäna
tid.

Med andra ord så kan man säga att jag stress kör på banan istället för att
låta allting bara ske mer naturligt.

Jag kan vara ärlig och säga att det är väldigt många tankar som snurrar
runt i huvudet när du vet vad du vill göra men inte får ut det när du väl
är ute på banan.

Jag har nu i slutet av säsongen börjat hitta tillbaka till glädjen av att
få köra hoj och då även fått tillbaka min hunger att få vinna och att få
fortsätta utvecklas och gå framåt.

4. Målsättningar med karriären? Kommer vi få se dig i MotoGP-cirkusen?
Jag tror att alla RR förare någonstans har en dröm om att få åka MotoGP.
Det är det ultimata inom denna sporten.

Sen är det också att desto högre upp inom sporten du kommer som förare,
desto mer ser du också hur allting styrs av pengar och mycket politik. En
stor del varför jag trivs så pass bra i BSB är för att det finns cirka
15-20st förare och team som har möjlighet att vinna och slåss om
pallplatserna. Idag finns det nästan inget annat mästerskap i Världen som
kan erbjuda detta.

Tittar vi både på Superbike VM samt MotoGP så finns det i prencip bara
4-6st hojar som kan vinna, resten är mer bara med för att göra upp
startgridden större.

Det är därför vi kan se att fler och fler förare från både Superbike VM
och MotoGP letar sig till BSB. Dels för att du oftast får bättre betalt i
BSB men också för att det är så pass tight racing som inte erbuds på
särskilt många andra ställen.

Med det sagt, skulle jag få ett erbjudande om att få tävla i VM, med rätt
material och i rätt team så skulle jag ta det vilken dag som helst!

5. Nästa race kör du på klassisk mark i Holland på Assen. Vad har du för
mål för helgen?

Jag älskar Assen som bana och har gjort väldigt bra ifrån mig där geom
åren. Med den utveckling vi hade på Donington Park förra helgen där vi
körde fortare och fortare under hela helgen så går jag in i helgen på
Assen med målet att fightas om poäng i båda loppen. Vill allt väl så vet
jag att vi kan vara med och slåss inom topp 10 på söndag.

6. Du är känd för att vara ruskigt snabb på regn, hoppas du på det eller
föredrar du att köra i torrt?

Jag har alltid haft en förmåga att kunna åka fort i regn. För mig spelar
det inge roll vad för väder det är, jag trivs i båda och vad än dem
slänger över mig så kommer jag att gå ut och köra för allt vad jag har!

7. Varför är du så snabb i regn?
För det första så handlar regn körning mycket om din mentala inställning.
Jag går ut med en mental inställnign att jag kommer att vara snabbast.
Många andra förare antingen säger ut högt att dem inte tycker om att köra
i regn eller rent omedvetet tänker på det. Redan där har dem förlorat.

Regn körning handlar mycket om att förstå vad som händer med motorcykeln i
regn. Förstå sig på viktfördelningen på motorcykeln och hur du som förare
behöver anpassa din körning efter dem förhållandena.

Du behöver framför allt jobba mycket med hur du som förare går från gas
till broms och vise versa men också hur du med din egen vikt jobbar med
fördelningen av vikten på motorcykeln när du går in, igenom och ut ur
sväng för att kunna finna så mycket grepp som möjligt.

Jag är en ganska stor "nörd" när det gäller att köra hoj vilket jag har
varit redan från en väldigt ugn ålder. Så jag går verkligen in för att
förstå saker som jag gör.

Alla är inte så, så för vissa skulle detta kanske absolut inte fungera,
vissa behöver bara gå ut och köra för vad allt dem kan. Däremot fungerar
inte det för mig då jag behöver analysera och förstå vad jag gör för att
kunna också hjälpa mig själv att utvecklas.

8. Sista frågan: Vem är Svergies nästa förare i MotoGP-cirkusen?
Jag vill säga Filip Backlund. För att kunna ta sig till MotoGP så handlar
det så mycket mer än att du enbart ska kunna köra en hoj snabbt runt en
bana. Det handlar som jag nämnde tidigare väldigt mycket om pengar och
politik. Att du känner rätt människor, har rätt finnansiärer bakom dig,
att du som förare kommer från "rätt" land för just den stunden m.m.

När du väl är insatt i "spelet" så är det väldigt intressant. Jag älskar
alla sidor av sporten. Att få köra hoj men också business sidan av allt!

Jag vill säga stort tack till Filip som har tagit sig tid och svara på frågorna. Vi önskar honom all lycka i helgen på Assen! Vi kommer att följa upp hans resultat på bloggen och övriga sociala medier!

//FM

Likes

Comments

View tracker
MOTO GP 2017

Inför nästa säsong kommer vi ha ytterligare ett nytt märke i MotoGP och Moto2. Det är KTM som väljer att göra entré i MotoGP-cirkusen.

Till att börja med är det riktigt roligt att sporten expandera och ännu en tillverkare satsar på MotoGP. Hela MotoGP-cirkusen är otroligt välmående och expandera för varje år som går. Titta bara på publiksiffrorna från i år, helt magiska siffror!

Nästa år kommer vi alltså få se KTM som fabriksstall i MotoGP och i Moto2 tillsammans med AJO Motorsport. Vi kommer faktiskt redan få se deras MotoGPhoj under säsongsfinalen i Valencia. Då de ska köra som ett wildcard tillsammans Mika Kallio bakom styret. Att tack till Kallio som har varit flitig testförare hela året och utvecklat MotoGPcykeln.
Som bekant finns redan KTM med som tillverkare i Moto3 klassen. I år har dem redan säkrat förarmästerskapet med hjälp av Brad Binder på sin KTM. I Moto3 drivs KTMs fabriksteam av AJO motorsport. Alltså kommer AJO motorsport köra KTM i både Moto3 och Moto2.

Föraruppställningar:
- I Moto2 klassen kommer den nykorade Moto3 världsmästare Brad Binder ta klivet upp. Han får sällskap av en återvändare till AJO motorsport igenom Miguel Oliveira. Oliveira har i år kört Moto2 tillsammans med Leopard racing. En förarduo med två hungriga och unga förare. Oliveira med ett års erfarenhet från klassen vilket kan vara till stor nytta för teamet.

Jag tror att dessa två förare är en perfekt kombination för KTMs satsning. Binder och Oliveira är båda två fantastiska förare. De kan förmodligen pressa varandra samtidigt som de kan hjälpa varandra att utveckla motorcykeln.
Nuvarande Moto2 föraren för AJO motorsport Johann Zarco, kommer att flytta vidare upp i MotoGP och ska köra för Monster Yamaha Tech 3.

-I MotoGP har KTM fått tag i två riktigt bra förare. Bradley Smith och Pol Espargaro har båda valt att lämna Monster Yamaha Tech 3. Smith och Espargaro är tillsammans en förarduo som kommer att passa perfekt in i KTMs satsning. De känner varandra, de vet vart var de har varandra och kommer driva utvecklingen framåt från dag ett!


KTM deltog faktiskt under ett försäsongs test på deras hemmabana Red Bull Ring i Österrike. Till min och säkert många andras glädje så var de faktiskt inte alls långt efter tidsmässigt gentemot de andra. Sen vet vi såklart inte hur mycket de andra pressade men jag tror faktiskt att KTM överraskade dem flesta med deras fart. Han var mindre än två sekunder efter Andrea Iannone som var snabbast det testet. Ska bli otroligt intressant att se om Kallio kan åstadkomma i Valencia. Han kanske till och med kan vara med och slåss om poäng?

Något som är intressant med KTM MotoGP hoj är att det ända chassit som kommer vara ett rörramschassi. Vilket är spännande.

KTM kommer att ha sin huvudsponsor RedBull som pryder motorcykeln. Personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Vad säger ni?

Vill ni se lite rörliga bilder på KTMs motoGPcykel så kolla på denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=eURq3UZk1O0

//FM


Likes

Comments

Moto GP Aragon

God kväll,

Dags för en genomgång av gårdagens Moto2 och Moto3 race. Årets första världsmästare korades igår i Moto3 klassen genom Brad Binder. I Moto2 tätade mästerskapet till ännu mer, nu skiljer det bara en poäng emellan Zarco och Rins.

Moto2:
- I Moto2 klassen stod som bekant Sam Lowes i pole med Alex Marquez på andraplats och Takaaki Nakagami på tredjeplats. Första startled kom iväg bra. Lowes var först in i första sväng tätt följd av Marquez. Marquez valde att snabbt attackera för ledningen vilket han lyckades med. Dock blev det en kortvarig ledning då Lowes like snabbt tog tillbaka den. Värt att notera är att Lowes är livsfarlig i början av racen. Han slänger in motorcykeln utan att veta om han har fästet eller inte i framdäcket. Det visade sig att denna helgen hade han fästet och definitivt farten. För när han hade kommit om Marquez på första varvet kändes det som att det var hans race. Vilket det också var. Han defilerade in i mål som segrare. Marquez i sin tur gjorde ett mycket bra race och slutade på andraplats, hans första pallplats i Moto2. Han var dock hårt uppvaktad på sista varvet av sin jagande teamkopmis Frank Morbidelli som fick nöja sig med tredjeplatsen.
Mästerskaps ettan och tvåan, Zarco och Rins. Var aldrig med och fajtades om någon topp tre placering i detta race. De var faktiskt rejält distanserade av täten. Starkast av dem två när målflaggan föll var Rins med en sjätteplats. Zarco slutade på åttonde. Vilket betyder att det nu endast skiljer en poäng i mästerskapet till Zarcos fördel.

Sammanfattning:
-Moto2 är det mästerskapet som är minst avgjort av de tre vm-klasserna. Med fyra race kvar kan jag inte gissa utgången på detta mästerskap. Zarco har ju vunnit ett mästerskap, men självklart vill han vinna ett till. Vilket skulle göra han till den första som försvara sin titel i Moto2. Rins i sin tur har självklart siktet inställt på att bli världsmästare. Om man ska se någon trend så känns det som att Zarco faktiskt är påväg ner medans Rins känns starkare och om jag får gissa den som kommer stå som världsmästare i slutet av säsongen!

Moto3:
- Inför söndagens race var den stora frågan:
Ska Brad Binder bli världsmästare denna helgen?

Svaret blev: JA!

Racet i sig var som de flesta tillfällen när Moto3 kör en underhållning i världsklass! Jorge Navarro som de senaste helgerna har varit en krashkung lyckades knipa segern. Andra platsen gick till Brad Binder vilket också säkrade hans VM-titel, bakom Binder kom mästerskapstvåan Enea Bastianini. Skillnaden över startlinjen emellan top tre var 0.107 sekunder, vilket är absolut ingenting! Fjärde placerade Fabio DI Giannantonio var 0,162 efter Navarro. Riktigt tajt målgång, tror domarna kollade på målfotot mer än en gång.

Sammanfattning:
- Med fyra race kvar är mästerskapet avgjort. Detta betyder inte att resterande fyra race kommer vara ointressanta, tvärtom. Dessa unga och ibland galna killar kommer bjuda oss på en fantastisk show ända in i slutet. Kanske kan vi få se någon ny segrare som inte har vunnit innan. Eller så kommer Brad Binder demonstrera sin styrka och vinna resterade race. Det återstår att se!


Moto2, har idag haft en testdag på Aragon. Där bland annat Johan Zarco testade KTM:s nya Moto2 motorcykel inför nästa år. Den motorcykel som Brad Binder faktiskt ska köra i Moto2, då han tar klivet upp tillsammans med AJO motorsport och KTM!

Till sist vill jag tipsa er om en svensk podcast som har lyckats få till en intervju med Cal Crutchlow. Väldigt bra och intressant intervju att lyssna på. Länk kommer här:

https://soundcloud.com/user-914182220/motorsporrt-idag-gastast-utav-motogp-talangen-cal-crutchlow

Finns också på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=BdOtDdA7y78


Vi hörs senare i veckan. Förhoppningsvis med en intrevju med vår svenska stjärna Filip Backlund. Tänkte också ta en genomgång om KTM:s intåg i MotoGP och Moto2 nästa år!

//FM

Likes

Comments

Moto GP Aragon

Dags att sammanfatta dagens MotoGP race från Aragon.

Under dagen har en världsmästare korats i MOTO3 igenom Brad Binder. I MOTO2 har avståndet i mästerskapet minskat till endast en poäng emellan Zarco och Rins. I huvudklassen MotoGP ökade avståndet emellan Marquez och Rossi i mästerskapet till 52 poäng.


MotoGP:
- Inför racet snackades det mycket om vilka däckblandningar respektive förare skulle starta på. Det visade sig att förarna hade valt att gå på olika strategier. Vilket gör att redan innan start blir racet mer intressant. Med olika förutsättningar vet vi att racet kommer få en spännande upplösning.
Marquez valde att satsa på hårt framdäck och hårt bakdäck. Lorenzo gick för samma melodi som Marquez. Rossi däremot valde ett medium framdäck och hårt bakdäck. Pedrosa satsade på samma uppsättning som Rossi.

-Starten var jämn ifrån de två första startleden. Marquez tog starten, men blev snabbt förbipasserad av Vinales som var het. Om jag inte såg helt fel så tyckte jag Marquez och Vinales till och med körde in i varandra i andra svängen. Lorenzo placerade sig bakom dessa två med Rossi i ryggen.

Med 21 varv kvar var det inte långt ifrån att Marquez race tog slut. Han räddade upp ett framhjulsläppet i sista sekund, men tappade ledningen och föll ner till femte plats. Istället tog Vinales över täten följd av Lorenzo och Rossi. Vinales drog ifrån Lorenzo och Rossi under ett par varv. Med 18 varv kvar gick Rossi förbi Lorenzo och tog upp jakten på ledande Vinales. Bakom trion jagade Marquez för fullt efter sitt misstag. Rossi tog in Vinales försprång snabbt och gick förbi Vinales med 15 varv kvar. Marquez tog sig förbi Lorenzo samtidigt som Vinales missade en inbromsning bakom Rossi och plötsligt med 14 varv kvar var Marquez uppe på andra plats. Med 12 varv kvar var Marquez ifatt Rossi. Sen var det inget snack om saken, Marquez tog sig förbi Rossi för att gasa hem sin Honda mot segern och ett steg närmre sin tredje VM-titel.

Rossi kunde inte svara på Marquez fart utan fick koncentrera sig på att behålla andra platsen. Vilket skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Lorenzo körde ifatt Rossi och förbi med 5 varv kvar. Rossi kunde dock ta rygg på Lorenzo och det såg ut som att han skulle ge allt för att ta andra platsen, men med 2 varv kvar kom misstaget från Rossi. Han bromsade på sig och fick räta upp motorcykeln för att inte gå omkull. Vilket också betydde att andra platsen var förlorad.

Slutresultatet:
1:a Marquez
2:a Lorenzo
3:a Rossi

Sammanfattning:
-Frågan är om inte mästerskapet avgjordes i och med dagens slutresultat. Det skiljer nu 52 poäng emellan Marquez och Rossi. Vilket i praktiken betyder att Rossi minst måste ta in 13 poäng varje helg. Förutsättningarna:
-Om Rossi vinner resterande fyra race, får inte Marquez placera sig bättre än femma. Med tanke på det vi såg idag och vilka framsteg Honda har gjort så ser det ut som en kamp som till och med är övermäktig för den niofaldiga världsmästaren Rossi.

Marquez och Rossi hade idag olika däckval. Lorenzo som slutade tvåa hade samma som Marquez. Gjorde Rossi en miss i sitt däckval? Jag tror inte han hade haft en chans på seger, men andra platsen hade han kanske kunnat försvara.

Ingenting är avgjort förrän det är definitivt, men uppförsbacken är lång för Rossi.
Marquez kan däremot åka hem från Aragon väldigt nöjd. Han satte stop för Rossis fyra raka helger där han har tagit in poäng på honom. Han utökade VM-ledningen och vann återigen på hemmaplan i Spanien! Mycket mer kan han inte begära.

Vad tycker ni om dagens race?

Jag tänker gå igenom MOTO3 och MOTO2 imorgon.


Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

//FM

Likes

Comments

God kväll,

Då har vi genomfört lördagens fria träningar och kval för samtliga klasser.

FP3 & FP4 Moto GP:
- Kort sammanfattning: Marc Marquez dominerade båda passen.
FP3 gav oss en förvarning om vad vi kunde vänta oss inför dagens kval. Marquez var snabbast följd av Crutchlow. Titeljagande konkurrenterna Rossi & Lorenzo placerade sig på nionde (Rossi) respektive fjärde plats (Lorenzo).

FP4 ger oss en större inblick inför racet imorgon. Hur förarna ligger till rent fartmässigt över en längre distans. Detta pass dominerades också av Marquez. Hela 0.746 sekunder före andre placerade Rossi. Dani Pedrosa placerade sig på en fjärde plats, Lorenzo var inte bättre än nia hela 1,436 sekunder bakom.

Kvalet:
-
The man of the day, Marc Marquez tar pole för fjärde året i rad på Aragon. Det var aldrig något snack om vem som skulle ta förstaplatsen. Frågan var istället: Vem skulle vara tvåa efter Marquez?
- Maverick Vinales visade sig vara svaret på den frågan. Suzukiföraren var dock riktigt distanserad av Marquez. När kvalet var avslutat hade Marquez pole med tiden 1.47.117 och Vinales 0.631 sekunder efter.
På tredjeplats hittar vi Lorenzo 0,661 sekunder efter Marquez. Mästerskaps tvåan Valentino Rossi hittar vi på sjätte plats.
Distanserad med 0.843 sekunder av Marquez.

Sammanfattning:
Marquez har hittat rätt. Snabbast både under kval och när race simuleras under FP4. Värt att notera är att Rossi är bättre med i matchen när det kommer till race pace. Dock lite offside när det kommer till kvalet. Känner ni igen det? Jag tror inte vi kan räkna bort han i morgondagens race. Lorenzo är lite tvärtom. Snabb när det kommer till kvalet. Långsammare när kommer till race pace.
Förra helgens dominant Dani Pedrosa är någonstans mitt emellan. Varken snabb eller långsam i något av passen. Kan han skrälla och hitta extra fart imorgon?

Det kommer att bli ett riktigt spännande race imorgon. Jag tror på följande slutresultat imorgon:

1:a - Marc Marquez
2:a - Cal Crutchlow
3:a - Valentino Rossi

MOTO 2 kval:
-En efterlängtad pole position för Sam Lowes. Lillebror Marquez, Alex Marquez kvalade in på en finfin andra plats 0.054 sejunder efter Lowes. Takaaki Nakagami placeras sig på tredje plats. Vm-ledande Johann Zarco hittar vi på en femteplats. Mästerskaps tvåan Alex Rins hittar vi på en 13:e plats.

Sammanfattning:
Spännande med Lowes i pole. Han har varit bra med hela helgen och är definitivt en av segerkandidaterna inför morgondagens race. Kul med Alex Marquez på andra plats. Alex Marquez har haft ett år präglat av omkullkörningar. Om han håller sig på hjulen imorgon kanske karriärens första MOTO2 seger kommer? Zarco kan vi inte inte räkna bort imorgon, han har en enorm vinnarskalle och kan säkert hitta ett sätt att vinna imorgon. Längst uppförsbacke är det för Rins. 13:e plats och nästan en sekund efter Lowes. Kan han hitta fart imorgon dagens race? Det återstår att se.

MOTO 3 kval:
- Enea Bastianini tar pole i MOTO 3 klassen. Andra plats för Jorge Navarro 0.213 sekunder bakom. På tredje platts hittar vi lite överraskande Livio Loi. VM-ledande Brad Binder kvalade in på en sjunde plats.

Sammanfattning:
Kul att Bastianini tar pole och ger mästerskapet ett sista försök att hållas vid liv. Jag tror dock att när vi summerar morgondagen kommer vi har årets första VM-segrare i Brad Binder.
Förutsättningarna inför helgen i MOTO 3 klassen kan ni läsa i ett tidigare inlägg här på bloggen.


Ha en fortsatt trevlig lördagskväll, så hörs vi imorgon!

//FM

Likes

Comments

Moto GP Aragon

God morgon,

Tänkte ta en genomgång om vilka däck Michelin har valt och ta med sig inför helgen.
- Michelin har valt att ändra backdäcket lite för att förbättra prestandan. De har med sig två  däckblandningar: Medium hard.  De pratar om en krävande bana med höga temperaturer i asfalten därav dessa två blandningar.

- Gällande framdäcket har de också nyheter. Inför helgens race har de valt att använda sig av ett asymmetric framdäck. Det pratas om de tio krävande vänstersvängarna, därför har man valt att lägga ett hårdare lager på vänster sidan av däcket och ett medium ​lager på höger sida av det asymmetriska framdäcket. Detta gäller endast för den hårda framdäcket. Soft & medium finns också som ett alternativ fram, men dessa två blandningar är däremot inte asymmetriska.  


Det finns tydligen en liten chans för regn i eftermiddag, kan detta ställa till kvalet för MotoGP? 


Vi har en spännande dag framför oss med FP3, FP4 samt kval för MotoGP. Givetvis fria träningar och kval i både MOTO2 & MOTO3.

Vem kommer ta pole? Min gissning är: 
1. Marc Marquez
2.Valentino Rossi
3. Dani Pedrosa.

Vad tror ni?

Ett tips är att ta en titt på FP4 (startar 13:20 på Visat motor) där kommer vi få en försmak av var förarna står inför morgondagens race.

Kvalet startar 14:10 med Q1 följt av Q2! Missa inte det.

//FM


Likes

Comments

Moto GP Aragon

God kväll,

Dags för en sammanfattning av dagens två träningar på Aragon.

Träning 1 (FP1)
-
Träning ett är väl inte helgens hetaste träning, den handlar mest om att förarna ska gå ut och få en känsla för cykeln, banan och underlaget samt hitta in i rytmen. Sakta men säkert börjar man testa fram saker och i slutet mot passet så pressar man på för att se vad man står!
FP1, toppades av Marc Marquez på 1.48.830 följd av Valentino Rossi och Maverick Vinales på tredje plats.
The kentucky kid (Nicky Hayden), som gör comeback i helgen placerade sig på en 20:e plats 3.034 sekunder efter Marquez.

Träning 2 (FP2)
-
Blir alltid lite mer intressant, förarna börja jobba på sina inställningar jaga tider på olika däck för att förbereda sig så bra som möjligt inför lördagens kval & söndagens race. Värt att notera är att FP2 alltid går på eftermiddagen vilket i nästan alla fall betyder varmare temperatur i luften & banan.
Top tre på FP2 var Honda förare, när såg vi det senast? Pedrosa var snabbast på 1.48.429, Marquez två & Crutchlow på en tredje plats. Första icke Hondan var Valentino Rossi på en fjärde plats 0.240 efter Pedrosas bästa tid. Lorenzo var inte bättre än sjua, distanserad med 0.485 sekunder.
Mycket spännande utveckling med tre Honda längst fram. Jag höjde ett varningens finger för Pedrosa inför helgen och jag är villiga att stå fast vid mitt tips!
Men vi ska absolut inte räkna bort någon av de andra topförarna, Rossi är riktigt bra med för att vara fredag och Rossi.


I MOTO2 kan vi konstatera att Sam Lowes & Takaaki Nakagami ligger i top, den sist nämnda toppade FP2! Mästerskapsledande Johann Zarco var inte bättre än åtta 0.462 efter Nakagami. Zarcos värst konkurrent Rins hade en ännu tuffare fredag 15:e plats 1.177 efter täten. Så Rins har en hel del att jobba på inför kvalet imorgon.


I MOTO3 är det mästerskapsdominanten Brad Binder som har tagit taktpinnen. Snabbast på FP2 med tiden 1.58.998, två var Andrea Migno 0.154 bakom. Närmst jagande i mästerskapet Enea Bastianini placerade sig på en 11:e plats 0.785 bakom.

Imorgon ser vi fram emot en spännande lördag med träningar & kval för samtliga klasser!

Ha en trevlig fredagskväll..


//FM

Likes

Comments

Moto GP Aragon


Hej,

Lagom till första MotoGP träningen på Aragon kan jag dela med mig av en liten intervju med Viasatmotors egna expertkommentator Nikola Milovanovic!

Läs och ta del om hans tanka inför helgen:

Fråga 1: Vem är Nikola Milovanovic?

29årig Stockholmare som är uppvuxen i förorten och formad på landet. Tidigare professionell roadracing förare med meriter från VM i 600cc.


Fråga 2: Vad jobbar du som idag?

Jag jobbar som expertkommentator på Viasat Motor under MotoGP-sändningarna.


Fråga 3: Din relation till Moto GP?

Jag har själv inga meriter från att ha kört i någon GP-serie. Så realationen jag har till MotoGP är dels förarna som jag tidigare själv tävlat mot samt mitt yrke som expertkommentator.


Fråga 4: Aragons GP i helgen, vad ska vi förvänta oss?

​En fråga man får inför varje helg. "Jaha, vad händer i helgen då?" Ja.. Det är ju det. Inget vet vad som väntar under MotoGP-helgerna. Med 8 segrare på de senaste 8 racen, så är det helt klart en nagelbitare vi står inför.

Fråga 5: Vilka tror du kommer fajtas om segern?

Det kommer vara tight mellan förarna. Men i slutändan så tror jag det handlar om Rossi, Lorenzo, Pedrosa, Marquez samt Iannone om han är kry.

Fråga 6: Hur tror du Lorenzos "påhopp" på Rossi under presskonferensen kommer påverka hans fem sista race tillsammans med Yamaha?

Inom teamet kommer det inte påverka något. En omkörning helt enligt regelboken. Dock så vet vi att han lätt blir störd av såna här incidenter, men det är inget som kommer påverka honom, inte alls.


Fråga 7: Nicky Hayden ersätter en skadad Jack Miller, vad ska vi har för förväntningar på han? Ska vi ha några?

Jätte roligt att ha Nicky tillbaka. Ska bli kul att se han med dessa förare igen. Vi ska nog inte ha några förväntningar alls. Nya cyklar, elektronik samt däck. Mycket att ställa om sig till, mot vad han körde på tidigare. Jag är imponerad om han kommer in topp 12!

Fråga 8: Tror du att denna blogg kan vara bra för att sprida Moto GP intresset i Sverige?

Allt som skrivs om MotoGP är positivt. Rock on!

Jag tackar så hjärtligt för tiden Niko har lagt ner och hoppas på fler tankar på bloggen ifrån honom under slutskedet av säsongen!

Återkommer under eftermiddagen med tankar om dagens fria träningar.

//FM

Likes

Comments

Moto GP Aragon

God kväll,

Under eftermiddagen har det hållits presskonferens inför helgen med följande förare Marc Marquez, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Alex Rins & Brad Binder.

För moto gp förarna ligger fokus på lite olika saker inför helgen.

- Marquez, pratade om att detta är en av hans favoritbanor samt att han inte nöjer sig med något annat än en pallplasts. Det ska bli spännande och se om han kan leva upp till sina egna förväntningar.

- Rossi, lägger sitt fokus på race by race, han säger också att han ska försöka kompensera för tidigare misstag under säsongen där han har gått miste om dyrbara poäng. Är detta andra ord för att det är endast seger som gäller?

- Lorenzo, vill fortsätta på den inslagna vägen på Aragon. Han har två raka segra här, självklart siktar han på en tredje. Han pratade också om att han saknade 2-3 tiondelar i Misano för att vara med och slåss om seger. Han hoppas att han kan hitta dom tiondelarna denna helgen.

- Pedrosa, helgens man att slå? Belyste att han har en bra känsla för cykeln nu och ser fram emot helgens race då det är en bana han trivs bra på.

Något som belystes från journalisterna var det faktum att det varit åtta olika segare på det sista åtta racen. Så frågan om det skulle bli en nionde ställdes givetvis.
Marquez var den som svarade först och gissade på Andrea Dovizioso, vilket också de andar tre svarade när frågan ställdes till dem.

Vad tror ni? Kommer Dovi vara med och hota om segern på Aragon?

Mästerskaps tvåan i MOTO2 Alex Rins, kommer till sin hemmabana. Han säger att han är helt återställt efter sin skada och kan gå för 100% nu. Han tror på ett intressant race, givetvis med segern i siktet.

Mästerskapsledaren i MOTO3 Brad Binder, säger att han kommer köra lap by lap. Han är väl medveten om den stora ledningen han har men tar inget för givet än.

Andrea Iannone kommer till Aragon efter att har missat Misanos Gp efter en tidig crash på fredagen.
Iannone är fortfarande inte helt återställd efter olyckan utan har fortfarande smärtor i ryggpartiet.
Han ska ge det ett försök, han siktar givetvis på att köra på söndag. Förra året slutade han på en fjärdeplats i racet.
Det återstå att se om han kan repetera detta, tror det blir tufft om han inte är 100%.

//FM

Likes

Comments