Mellan dina inplanerade pluggpass borde du planera in lite rörelse. Med detta menas inte att du måste köra ett stenhårt träningspass. Det räcker med att du går ut och andas frisk luft i 5 minuter eller går en liten promenad.

Varför? Jo, när du sitter ner en längre tid blir du trött och kanske seg i huvudet. Rör du dig får du nytt syre till hjärnan. Du känner dig piggare. Detta innebär att du kan fokusera en längre tid --> bättre studieresultat!!

Testa detta när du ska plugga idag!

Isak

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Följ "Ways to Study" på Youtube och Instagram! Det är en kanal med över 140 000 följare på Youtube och 115 000 följare på Instagram. Du kan få jättebra pluggtips från Youtubekanalen och även få se hur hon går till väga när hon pluggar. Att följa Instagramkontot kan motivera och inspirera dig till att hålla dig lite extra organiserad under pluggtiden.

Youtubekanalen hittar du här , och Instagramkontot hittar du här.

Likes

Comments

När man pluggar hemma senare på eftermiddagen eller tidig kväll så känner man en viss frihet att göra lite vad man vill till skillnad från i skolan. Många sätter sig till exempel i sängen med plugget, och andra ligger lite slappt i soffan med datorn framför sig för att skriva på sin uppsats. Försök att inte göra detta!

Självklart fungerar metoder olika från person till person, och vissa har kanske inga som helst problem med att få saker gjort när man till exempel räknar matte i sängen. Men, jag tror ändå att detta kan vara något att tänka på. Försök att skapa en gräns mellan arbete och vila istället för att blanda ihop dem. Sängen, soffan och tv:n ska ju vara ställen du kan vara på när du tar det lugnt, så håll det till det då! Att plugga i soffan kan leda till att man bara blir ineffektiv och trött.

Ibland kan jag komma på mig själv att jag hamnat i soffan med datorn i knät och att man bara ska "se det där avsnittet på Netflix" samtidigt som man ska plugga. Försök istället att hålla de två sakerna separerade från varandra. Att vila känns inte lika mycket som en belöning om man befinner sig på samma ställe som när man arbetade.

Plugga när du ska plugga och vila när du ska vila!

Agnes

Likes

Comments

Din lärare har säkert berättat för dig om de tre olika typerna för att läsa. De vanligaste är sökläsning, skumläsning och djupläsning. Det låter riktigt tradigt men de fungerar också riktigt bra och därför vill vi förklara lite djupare hur de funkar.

Sökläsning. När du sökläser söker du efter något specifikt i en text. Säg att du ska leta upp ett årtal i en text. Då läser du inte alla meningar och alla sidor bara för att ta reda på årtalet. Istället letar du efter siffror och tal. Du sparar sjukt mycket tid på detta.

Skumläsning. Skumläsning använder du för att få en överblick av vad texten kommer handla om. Denna delen av läsningen inkluderar begrepp (som i vissa fall är fetade eller kursiverade), rubriker och underrubriker. Det är svårt att lära sig något från texten genom att skumläsa. Därför använder du först denna typen av läsning för att sen gå över till nästa lästyp: djupläsning.

Djupläsning. Den definitivt mest ansträngande typen av läsning är djupläsningen. Den handlar om att läsa alla ord i alla meningar och även förstå det som läses. Har du först skumläst och sen gått över till djupläsningen har du tagit in texten riktigt bra. Kombinera dock alla dessa tre för att optimera din läsning och därmed också din tid!

Stort lycka till nu. Testa det redan nästa gång du pluggar!

Isak

Likes

Comments

Vi vill bli inspirerade av dig! Skicka ett mail till motiveras.se@gmail.com och berätta vad du motiveras av. Givetvis hålls det anonymt (om så önskas) så vi kan publicera det här på bloggen. Tänk inte på tråkig grammatik och struktur nu, bara skriv och skicka in!

Agnes och Isak

Likes

Comments

Att sitta och lyssna på en lärares föreläsning under en längre period kan vara ytterst tröttsamt för väldigt många. Att tappa koncentration och fokus kan vara lätt hänt, speciellt om man inte är intresserad av ämnet. Men, lärare föreläser och har genomgångar för en anledning. Det handlar oftast om att du som elev ska få den kunskap du behöv inför ett prov, men det kan också vara mer allmänt. I vilket fall som helst är det bra om du faktiskt lyckas få med dig något från föreläsningen och kan komma ihåg vad som sägs. Nedan ges några tips på hur du faktiskt ska kunna lära dig de sakerna som läraren presenterar i en genomgång.

  • Anteckna smart! Att föra anteckningar är A och O. Det är något som i princip måste göras. Vissa föredrar att anteckna för hand, och vissa på datorn. Men det viktiga är att anteckna smart. Citera inte läraren och skriv inte ner allt han eller hon säger. Dels tar det alldeles för mycket tid och dels blir det lätt hänt att man missar något annat som sägs. Dessutom behöver inte all fakta vara nödvändig fakta. Jag själv brukar anteckna i punktform på datorn och försöker kortfattat skriva ner de absolut viktigaste sakerna som läraren säger.

  • Lyssna! Det här kanske låter lite märkligt, men det är viktigt! Det kan lätt bli så att man agerar som en robot och bara skriver ner det som läraren säger, utan att riktigt ta in vad som sägs. Du sparar så mycket tid om du faktiskt försöker lära dig något under lektionstid genom att ja, helt enkelt lyssna!

  • Arbeta med dina anteckningar! Ett tips är att när du kommit hem från skoldagen, så ska du ta upp anteckningarna från dagens lektioner, och renskriva dem! Detta är jättebra då du både repeterar dagens genomgångar och dessutom lär du dig ännu mer när du arbetar mer med det du skrivit. Skriv meningar av dina punkter, skriv rubriker, använd färger, sätt in bilder! Detta gör att du själv får sätta ord på vad du fått lära dig, men också lättare kan plugga på det sen.

Lycka till!

Agnes

Likes

Comments

Att hålla ett muntligt framförande kan vara en stor utmaning för många, medan det är lättare för vissa. Här följer några tips för att överkomma rädslan:

  • Se inte publiken i ögonen. Ögonkontakt överlag kan vara jobbigt. Det betyder att det blir dubbelt jobbigt om man ska hålla en redovisning samtidigt som man kollar någon i ögonen. Därför kan det vara skönt att slippa det. Du kan t.ex. titta på deras hår eller precis över huvudet. Då ser det ut som du tittar på dem, men du slipper ögonkontakten. Dessutom kan man inte se var exakt du tittar om man sitter i publiken.
  • Dela upp rummet i tårtbitar. Ett annat sätt att slippa ögonkontakt är att dela upp rummet i tre bitar: vänstra delen av rummet, mitten och högra delen av rummet. Välj ut en sak du ska titta på i varje bit. Då kan du titta på bitarna av rummet så slipper du ögonkontakt. Du får också med dig publiken så länge du tittar åt deras håll.
  • Vad är det värsta som kan hända? Helt ärligt, vad är det värsta som kan hända? Att du tappar bort dig? Att du säger fel? Det gör verkligen ingenting. Publiken kommer ha glömt det inom en minut. Det kan kännas jobbigt i stunden, men du kommer förmodligen också glömma bort det inom kort.
  • Övning ger färdighet. Ju oftare du håller muntliga presentationer, desto säkrare kommer du bli. Det vill säga, om du håller redovisningar så ofta du kan kommer du bli mindre och mindre nervös för varje gång du gör det. Så ta vara på alla möjligheter!

När nervositeten lindrats lite kanske du till och med tycker att det är roligt med redovisningar! I 8:an höll vi inte så många redovisningar och jag var grymt nervös varenda gång. När jag började 9:an blev det fler muntliga framföranden och min nervositet försvann så småningom. Nu tycker jag det är jätteroligt tack vare alla tillfällen i 9:an. Hoppas ni får uppleva samma sak!

Undrar du något mer? Hör av dig på motiveras.se@gmail.com :)

Isak

Likes

Comments

Vi kan alla läsa, men hur gör man egentligen för att få ut det mesta ur läsningen? Så här kan du ta dig an en faktatext:

1. Börja med sammanfattningen. Jag har fortfarande inte förstått varför alla författare lägger kapitelsammanfattningen i slutet. Det är ju den man ska läsa allra först! På så sätt får du en översikt av vad du ska läsa om.

2. Tänk på vad du läser om. Ibland läser man utan att egentligen tänka på vad man läser om. Om du inte vet vad du läser om kan du inte lära dig någonting om det heller.

3. Om det går, försök att sortera bort sådant som inte är viktigt. Ofta är allt du läser inte nödvändigt för att lyckas bra på provet. Försök att ta ut de viktigaste delarna så sparar du mycket tid.

Kör hårt med läsningen!

Isak

Likes

Comments

Bästa läsare,

Har du några frågor om ditt skolarbete? Undrar du hur du ska plugga till ett speciellt prov? Tveka inte en sekund på att skriva till oss! Vi hjälper mer än gärna till för att ge dig tips och lite rådgivning. Vi kommer isåfall berätta hur vi hade pluggat till examinationen, så får du lite inspiration om hur man kan plugga!

Något mer vi uppskattar är att höra om era egna tips och hur ni går till väga när ni pluggar. Dela gärna med er så kan vi lära oss något nytt med!

Skicka till mail: motiveras.se@gmail.com :)

Med vänliga hälsningar,

Agnes och Isak

Likes

Comments