Som citatet över tyder på: den andra frukosten då? Vet du vilken film? 😉

Hej!
jag är nu inne på första veckan med BARA frukt. Tidigare har det förekommit protein i form av kyckling, fisk och nötkött (ytterst sällan dock), samt grönsaker och en del fusk här och där 😈. I och med att jag nu kan äta mandel och cashewnötter har det funkat med en del bars som jag aldrig kunnat äta tidigare samt daim (inte bra för min stackars mage 👎), så nu, äntligen, är det slut med fuskandet!

Denna veckan, första veckan som 20 åring, inleds med frukost bestående av en halv vattenmelon. Toppen att börja med vattenmelon eftersom det sätter igång magen (rejält!), går snabbt att fixa, är gott och innehåller mycket vätska 👍. På en halva står jag mig mätt till ungefär kl 11, beroende på halvans storlek och vilken tid den ätits givetvis.

Second breakfast kan bestå av ett äpple, ett päron eller liknande som är lätt att ta med sig och inte kräver massa jobb med förberedelser. Jag försöker äta den frukten en timma efter vattenmelonen, då brukar jag sitta på bussen till skolan så det passar bra 👍

Idag är jag dock hemma och då kan min second breakfast se ut såhär:

Mango och ekopäron 😍

Skär mangon som på bilden och böj den åt andra hållet genom att trycka under. Blir en liten igelkott och mycket lättare att äta 😇

Ha det gott, igelkott 😄

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Hej!
Ett litet tips såhär i fästingtider 😉
Vår misse Findus sprang bort när min pojkvän flyttade, efter två veckor kom katten tillbaka och var FULL av fästingar 🙈 Tack och lov att han kom tillbaka men vi plockade ungefär 30 stycken av de äckliga parasiterna.

Som de flesta känner till är fästingar bärare av diverse sjukdomar som påverkar både människor och djur och vi bor i ett riskområde så det känns lite extra viktigt att försöka minimera mängden!

Efter lite googlande och input från ett tjugotal människor som provat, visade det sig att msm (som jag skrivit om i ett tidigare inlägg angående kosttillskott) förändrar hudens lukt vilket gör att fästingar skyr en. Eftersom msm är en svavelförening som funnits i marken tidigare har djur fått i sig den liksom människor, och givetvis rådfrågade jag en homeopat som har erfarenhet av djurvårdare, huruvida msm skulle påverka katten.

Vi beslutade sedan att ge en väldigt liten mängd (ca 1/4 krm) msm i Findus mat varje morgon och hittills har vi bara fått in en fästing, trots att han är ute varje dag 👍

Fästinghalsband är inget vi velat ta till av två anledningar. Först och främst eftersom det är ett halsband som medför en risk med att Findus ska fastna när han är ute, och för det andra påpekade flera människor, samt homeopaten, att fästinghalsbanden innehåller medel som påverkar djurets nervsystem. Istället kan en göra oljor som fästingarna skyr - exempelvis blandningar med oljebas (olivolja, rapsolja etc. men här har jag tyvärr ingen koll på vilken som är mest lämplig för en katt) och eteriska oljor med doft av till exempel citronella, teatree, sadelträ och lavendel. Jag har inte satt mig in på den bästa blandningen än eftersom vi i första hand provar med msm.

Så fantastiskt skönt att han är hemma igen och dessutom har vi bytt ut hans äckliga torrfoder mot riktig BARF så han verkar må så mycket bättre allmänt! 😍

Slänger med några bilder på sötnosen bara någon dag efter att han kom hem.

Likes

Comments

Hej! 
Eftersom mina frukostar med chiapudding varit fullkomligt misslyckade så har jag ändrat till internetfenomenet "smoothiebowl". Denna trend är helt enkelt smoothie i en skål. Så jag gjorde en smoothie som jag brukar (blåbär, hallon, jordgubbar, lingon, lime) och så Kiwi på 👍 snabbt och lätt. En kan ha annan bas, havregurt/soygurt/yoghurt och så vidare eller låta bli - då blir den ccs-godkänd 😉

Happyface denna måndag innan löning 👍

Likes

Comments

Hej! Detta inlägg kommer att handla om parasiter så jag vill varna känsliga läsare, däremot kommer jag inte lägga in bilder 😉

En teori till varför en människa lätt blir sjuk, får eksem, har allergier, är mycket trött och liknande handlar om parasiter. Parasit är ett samlingsnamn för organismer som livnär sig andra levande varelser så kallade värddjur. Några exempel på parasiter är blodiglar, myggor, fästing, springmask, löss och liknande. De flesta av alternativen jag tagit upp är parasiter som befinner sig utanpå värddjuret, suger blod och äter av skalpen till exempel, men springmask är en av de parasiter som lever i värddjuret.

Teorin säger att parasiterna lever på de näringsämnen vi får i oss genom vår föda, men på grund av att parasiterna finns i kroppen så kan vi inte ta vara på alla näringsämnen. Detta resulterar i en hel del besvär som trötthet och så vidare (jag har ju redan berättat om några få konsekvenser).

Fram tills på 1930-talet renade en sig ganska regelbundet genom att inta örter som parasiter skyr. Varför har vi inte fortsatt med detta? Parasiter förekommer ju fortfarande, jag hade springmask jätteofta som liten eftersom jag åt sand (just springmask är väldigt vanligt bland barn som sedan smittar vuxna) men du kan få i dig det genom att äta mat (det är inget konstigt eller farligt). Så varför slutade vi med det? En teori jag fått berättad för mig säger att när vår sjukvård blev allt bättre började vi i västvärlden få lite hybris och med nya läkemedel skulle parasiterna inte överleva. Tyvärr är jag ett levande bevis på att parasiter fortfarande är en vanlig åkomma.

Visst har jag skrivit innan om att jag tänkt testa en parasitkur när jag gått en längre tid på programmet? För drygt två veckor sedan inledde jag detta. Det är ett alternativläkemedel eller kosttillskott (jag vet inte riktigt vilken kategori det hör till) som består bland annat av kryddnejlika, vitlök och skal av valnöt. Jag var noga med att alltid ha allergitabletter eftersom jag inte tål nötter men jag kände inte av något alls (hade dessutom rådfrågat en av de som leder CCS innan jag provade).

Nu var det ungefär en vecka sedan kuren tog slut - kuren bestod av 6 tabletter per dag i 10 dagar) och jag är helt blown away!Jag tål Kiwi igen! Jag har ont ekunnat äta
kiwi på närmre sju år, det har dessutom varit en av de värsta för mig - ofta känts som att munnen domnar, stocker och kliar fruktansvärt - men nu känner jag ingenting! 😍 Dessutom ät det pollensäsong nu (det känner jag av mycket däremot) och under våren brukar mina matallergier eskalera och jag blir än mer känslig, inga problem nu 😍

Dock har jag ju en del allergier kvar, så om ca en vecka kommer jag att göra en ny kur och hoppas då att det ska bli ännu bättre!

Kostmässigt har det varit mycket svårare efter Italien. Jag äter nu frukt till alla måltider utom middag och kämpar med att hålla mig till det. På grund av fruktsocker blir det tyvärr inte det lättaste men jag tänker ju inte ge upp nu när jag märkt så stor skillnad!

Hoppas på ännu flera framgångar vid nästa kur 👍
Hej så länge 👋

Likes

Comments

Hej!
Någon mer än jag som känner vårfeelings? Mina är däremot inte så härliga... Mest kliigt i ögon och näsan, täppt i näsan, trött i kroppen och knoppen och så vidare - typiska symtom på allergier. Jag har redan börjat med två allergitabletter per dag, nässpray morgon och kväll samt ögondroppar en till två gånger per dag...

Lite skönt med solen dock får jag väl erkänna.

Jag tänkte skriva lite om hur min kost ser ut nu samtidigt som jag börjat studera - vilket innebär att jag fått mycket att göra i pluggväg varje dag.

Jag har börjat gå mer mot fruktfastan i form av att äta frukt som alla måltider utom middagen. Tricket med frukt är att det innehåller mycket vitaminer, mineraler. antioxidanter och fibrer som alla är mycket bra och viktiga, min mage är mycket bättre (!), men också vatten (som också är viktigt och med mer vatten i kosten så behöver jag dricka mindre 👍) och socker. Sockret är inte bra om en har Candida då sockret blir mat till candidan. För att minimera upptaget av socker i tarmen bör därför frukt alltid intas ensamt, alltså aldrig i samband med annan föda. På så vis har frukten fritt fram att snabbt absorberas och överflödet spolas ut ur kroppen. Detta innebär alltså att frukt inte bör vara en förrätt eller efterrätt (hejdå fruktsallad) utan alltid vara en egen måltid. Just därför har jag valt att göra frukten till själva måltiden istället.

Nackdelen med så mycket socker är att blodsockerfall blir ett faktum - liksom innan när sockret kom från skräp - vilket gör att en blir pigg och sen trött igen. För att minimera denna konsekvens har jag valt att inta lite frukt varannan till varje timme istället. På så vis hålls blodsockernivån bra samtidigt som att jag aldrig går hungrig. Nu när jag studerat har jag därför gjort så att jag skär en stor fruktsallad och har med mig i en stor burk, denna räcker då hela dagen 👍

Svårt att fota på bussen haha 😂
idag består fruktsalladen av grapefrukt, apelsin, banan, äpple och jordgubbar 😍

Viktigt att nämna är melon. Melon är speciellt eftersom det innehåller väldigt mycket vätska. Dessa ska därför ätas helt för sig, även från annan frukt - speciellt vatten melon - också på grund av det höga sockerinnehållet.

Vindruvor - framförallt blåa/röda - ska vara riktigt bra för lymfsystemet. Dessa bör en alltid äta ekologiska eftersom vindruvor (samt banan och gröna äpplen) visat sig vara väldigt besprutade, därför blir det inte så mycket druvor för mig just nu (billigaste jag hittat var 400g eko röda på Willys gör 40kr 🙈).

Nu är jag snart framme så får passa på att äta lite innan lektionen! Tagga Matematik 4 😉

Tack och hej!

Likes

Comments

Hej! Tredje gången gillt nu då:

Denna gången använde jag Santa Marias kokosmjölk i tetrapack, normal mängd fett. Ett paket är 400ml och till det hade jag 4-5msk chiafrön. Dessutom hade jag i ungefär en tsk vaniljpulver och massa kardemumma.

Blandade ihop alla ingredienser i en skål och ställde in i kylen. Se till så att alla chiafrön är täckta av mjölken.

Hur var smaken? Jag vet inte. Som ni ser på bilden så hade jag mycket topping, så som kanel, kardemumma, riven kokos, solrosfrön, rostade kokosflingor och hallon som jag mickrat till mos och sen mosat ihop.

Jag har dock kommit fram till en viktig sak: jag gillar inte chiapudding. Jag gillar inte smaken av kokosmjölk och inte heller konsistens som chiafröna ger. Det känns dock väldigt tråkigt eftersom chiapudding med just kokosmjölk är en väldigt bra frukost - som gör att jag håller mig mätt väldigt länge.

Alltså: chiapudding för mig? Nej, men jag uppmanar dig att prova eftersom det är en så sjukt bra frukost! Dessutom är det väldigt smidigt då du gör den kvällen innan 😉

Likes

Comments

Hej!
Nu är jag tillbaka från Italien och har hunnit komma in i rutiner igen. Under resan blev jag tvungen att äta mer "normal" kost - vilket ledde till att jag fick fruktansvärda bakslag gällande min mage. Allt gluten (brödet till frukost och ibland övriga måltider samt all pasta...) har lett till att min mage slagit bakut och den har återgått till problemen som fanns innan jag började med CCS.

Nu har det också kommit nya rön gällande CCS och faserna har förändrats lite. Jag anser mig fortfarande vara i fas 2 även om jag inte går på strikt diet längre. Jag märker att jag fixar mjölkprodukter bättre nu, så jag tillåter mig att äta fetaost (gjort på löpe), lokalproducerad krav yoghurt eller kefir (med många bakteriestammar för tarmens uppbyggnad) och långlagrad hårdost. Brieost provade jag i helgen och det funkade jättebra - dock inget jag äter regelbundet direkt. Dessutom äter jag havre och dricker havredryck samt börjat med linspasta - vilket jag äntligen tål igen!

Detta är inte nya rön, utan det är en del av programmet. Tanken är att en ska kunna införa fler livsmedel allt eftersom, men att det ska få ta den tid det behövs utan att en ska märka symtom.

De nya rönen däremot säger att en tidigare ska börja inta mer frukt och bär än tidigare. Detta beror på att lymfsystemet i kroppen behöver bland annat antioxidanter för att kunna arbeta normalt och lymfan behövs för att rensa ut allt skräp som en försöker bli av med genom denna kost. Jag har haft mycket problem med svullna lymfkörtlar i halsen så jag hoppas att det nu - genom ett större intag av frukt - kommer att bli bättre!

Jag har också äntligen börjat med en parasitkur. Parasitkuren går ut på att en äter ett kosttillskott innehållande ämnen som parasiter skyr, vilket gör att de dödas och sedan följer med avföringen ut ur kroppen. Kuren består av två tabletter som intas tre gånger per dag i tio dagar. Därefter genomför man en kur igen om två till tre veckor, vilket beror på att parasiter levnadscykel ser ut så - de lägger ägg som tar ungefär två till tre veckor att kläckas.

Förövrigt känner jag av att våren närmar sig. Känner ni det också? Mina ögon kliar fruktansvärt på morgonen 😅 Allergitabletterna blir jag nog tvungen att använda ett tag till tyvärr..

I morgon blir det en uppdatering på Chiapudding igen. Tredje gången gillt, som en säger 😉

Likes

Comments

Hej! Det blir inte mycket bloggande denna vecka då jag är i Assisi i Italien.

Här "finns" inte allergier på samma sätt som hemma, så jag äter näst intill "vanlig" mat. Det har gjort att min mage sagt ifrån. Det resulterar i: vill jag kunna gå på toa så måste jag dricka kaffe. Kaffet här är väldigt nice, trots att jag egentligen inte gillar kaffe 😉

Väl hemma sedan kommer jag ta tag i kosten och försöka baka mer av sådant jag kan äta! Det värsta här är att jag känner mig så tungt mätt hela tiden, och äta gör man jämnt 😂

Hoppas ni har det härligt i Sverige, hemma hos mig var det snö när han åkte 😂

Likes

Comments

Hej! Igår fick min pojkvän testa bananpannkakor för första gången, det var mycket uppskattat!

Dessa är inte godkända i CCS fas två, men senare i fas tre kommer de vara godkända!

Så här valde jag att göra denna gången:

~ 1 ägg
~ 1 banan

Receptet är ungefärligt eftersom mängden ägg beror på bananens storlek, ju större banan desto fler ägg.

Mosa banan i en skål, blanda i ägg och använd mixer för att blanda och få bort bananbitar. Vi hade ingen mixer men det gick bra med bara mosande också!

Jag gjorde på tre mogna bananer och fyra ägg, det blev perfekt! I stekpannan ska smeten hålla ihop, du ska kunna skaka pannkakan och den håller ihop men flyttar sig i pannan. Sitter den fast har du för lite stekfett. Jag valde att steka i kokosolja eftersom jag gillar den smaken tillsammans med banan.

Som garnering bör man välja det man gillar (givetvis 😉) och här är en variant med apelsin och kokos. En annan jag gillar är med hallonsås (frysta hallon värmde i micron och sen ihopmosade) tillsammans med vaniljglass och chokladbitar, men då är den inte speciellt nyttig längre. 😂

Prova! Det är superlätt 😉

Likes

Comments

Hej!
Jag var så klantig och glömde fota pajen så här får ni recept men utan bild. Grundrecept fick jag från "recept - Candida Cleanse Sweden" och fantastiska Fia som lagt ut detta! Med lite modifiering i min smak blev det ungefär såhär:

~ Frysta hallon
~ 100g rumsvarmt smör
~ 4dl Eko glutenfria havregryn 
~ 1/2 - 1dl solroskärnor

~ ca 2tsk vaniljpulver
~ 1krm lakritspulver
~ 1 - 1 1/2 dl vätska (vatten eller någon typ av mjölk)

Blanda torra ingredienser i en bunke. Blanda i matberedare med smör och känn konsistensen. Det kommer bli en deg som bör vara kladdig. Smaka av så att du blir nöjd med kryddningen,eventuellt kal lite salt behövas. Använd den mängd vatten som behövs för att det ska vara kladdigt, var försiktig så att det inte blir för kladdigt (det ska gå att platta bitar av den i handen och lite ska fastna) eller för torrt. Jag täckte bottnen på en ugnsfast form med hallon (vet därför inte exakt mängd) och sedan plattade jag degklumpar mellan händerna, ca 1/2 cm tjocka och lade över bären.

Sedan satte jag in formen på 175-200 grader i 20-40 min. Då jag hade i hallon så behövde jag inte vänta på att de skulle bli mjuka (originalreceptet är gjort för äpplen i kuber) utan jag ville att skorpan skulle bli knaprig. I efterhand skulle jag valt varmare, närmare 200 grader och kortat ner tiden (på så vis skulle också skorpan fått en finare färg!)

Det kommer flera versioner i framtiden! Precis som med framtida brödrecept och chiapuddingen 😉

Tack och hej!

Likes

Comments