Den godaste glassen; passion fruit, enligt mig och saltad caramel, enligt Vincent.

För att gå ner till centrum har vi gått den här vägen ett antal gånger. Det tar ca en halv timma att komma ända ner till " riktiga" centrum från " vårt" hus. Det går nerför hela tiden, när vi ska hem tar vi oftast bussen....
På tredje bilden pekar jag uppåt, därifrån kom vi!!

Så är vi då nere.
Vid jordbävningen i november på Sydön förstördes även här delar ev en del byggnader. Så vissa måste rivas, b.l.a. ett .parkeringshus

Wellington eller Te Whanganui-a-Tara ( Taras stora hamn) på mauriska har ca 385.000 inv och är världens sydligaste huvudstad.
Den första och tredje bilden är från 1840-talet innan engelsmännen kom och tog över.....Det har hänt lite med med Welly sen' dess!

Härligt med vatten överallt, och lunchätande människor.

Vi träffade Jessica på hennes lunch några gånger. Här blev det bl.a. friterad bläckfisk och vin ( på lunchen!).

Måste visa ett urval av hus:

Till en del hus måste man åka en slags linbana. Ingen bil där inte.
För att få en parkeringsplats på sin tomt bygger man en på stolpar, hängande i luften....

Ännu finns många fina blommor att njuta av!

Tur det fanns dryck att tillgå, dessa varma sköna dagar!

Lite bad förstås också efter skolan. Det fanns ju så många olika att välja på.

Här är två badställen till. De här åkte vi bil ( 5-10 min) eller buss (12min) till men i centrum finns ju de stora badplatserna också.
Tänk vilket ställe att bo på ( men för långt från Sverige, snyft).

Solen är så stark här mycket beroende på att det är så få föroreningar här. Alla här vet att det är viktigt med skyddsfaktor och det är faktor 50 som gäller. På caféer och i lekparker finns gratis solcreme att tillgå. Alla bryr sig om alla 😎.

På väg hem från bussen hade vi alltid sällskap av sången från cikadorna! De började låta när solen och värmen kom!

Tänk att " vi" hade ett Fern tree ( eller faktiskt fyra) i trädgården!!!
Det önskar jag mig i trädgården i Åtvidaberg!!!!

Nu måste vi lämna våra goa killar men vi ska ses i Sverige i sommar. Jippi!
Jack har en maorisk hook, en sån ' som halvguden Maui fiskade upp norra ön med och Joel har förstås ett svärd . Båda har Stef tillverkat!

Zealandia är ett djurreservat för att bevara NZ's ursprungliga arter. Man slussas in och ingen får ha med ngt att äta för att inte förstöra det naturliga ekosystemet.

Vi gick genom regnskog och hörde fåglar och såg fåglar men de var svåra att fånga på bild.

Saddleback var verkligen en tjusig fågel, jag fotade den många gånger men inte var den lätt att fånga på bild inte...

Här uppe gömmer sig Saddleback!!!

Takahe' är en fågel som har funnits i miljoner år. Nu finns den bara i 306 exemplar på Sydön och på öar runt NZ. Riktigt häftigt att få se den på så nära håll. Hoppas att de lyckas överleva och föröka sig. På 1980-talet var antalet nere i 180 så det går åt rätt håll nu.

Fina Fern tree var det här också. Min favorit bland NZ' S träd!!

Zealandia är stort!!

Här träffade vi på North Island Robin, en liten söting!

Vincent hittade en palm. Nej den höll inte på att falla!

Vi fick faktiskt syn på en Tuatara, också en ursprunglig art. Den levde även på dinosauriernas tid!! Helt otroligt! Hanen kan bli ca 60 cm lång och väga ca 1 kg. Den vi såg var inte såå stor!

Vi gick in i en guldgrävargrotta och där var flera Weta, en insekt som kan bitas....
Det finns många olika slags och idag såg vi TreeWeta och CaveWeta.

Vi såg faktiskt en Weta nära " vårt" hus en annan dag!

Här kunde Jack o Joel göra fågelljud!

Vet inte vad de här heter, men det såg verkligen ut som blå pärlor!

Till slut såg vi dessa tofsfåglar framför oss .

Ännu en trevlig utflykt i Wellington, i sol, moln och lite regn, ca + 20 grader.

I Kerikeri, en mysig stad med konst och shopping.

Också en historisk stad: den första plogen som sattes i NZ's jord var här år 1819.

Det var en varm dag, så innan vi åkte tillbaka till Kaitaia stannade vi på en av alla fina stränder längs kusten. Härligt att bada i Stilla havet.

Så var det dags för oss att åka ifrån vårt boende i Kaitaia ,där vi hade bott och trivts i tre nätter.
Dags att lämna Northland.

Vi var ju tvungna att åka igenom Auckland, NZ's största stad med ca 1,4 milj invånare.
Skytower är faktiskt lite högre än Eiffeltornet . Det är 328 m högt med spiran på toppen. Nästan överst är det en roterande restaurang.
Men nej vi var inte där!

Lite skillnad på att åka i en av de fyra filerna genom Auckland och att åka de smala slingrande vägarna som det finns många av. Man måste ju komma över alla berg som finns!

Så blev det födelsedag! Den tillbringade vi i Whangamata ,också en mysig liten stad vid foten av Coromandelhalvön.
Nu är jag en riktig pensionär.....
Varierande väder under dagen, sol, moln och lite regn också, men med +28 grader var det helt ok!!

Det blev festmiddag på kvällen. Inte gick jag i säng hungrig precis...

Jodå visst finns det raka vägar också och en hel del vägarbeten.
Många kör tyvärr väldigt fort, tur för oss så finns det många " passing lane" på vägarna, så de som har bråttom kan komma förbi oss som vill ta det lite lugnare.

Tillbaka i Waitahanui vid Lake Taupo, där vi bodde de sista två nätterna på vår roadtrip.
Exotiska växter men precis bredvid växte klöver, fibbla och rölleka. Som mycket annat är Sverige och NZ både helt olika och helt lika. Fascinerande!

Vi åkte upp till Craters of the Moon, där vi gick runt och såg och luktade på bubblande lera och rykande kratrar.

Bra motion.....

En liten regnskogspromenad blev det också. Så svalt där inne fastän det är varmt " utanför".

När vi ändå var så nära åkte vi ner till Huka falls igen. Vi blev lite sugna på att åka med jetbåtar , men inte den här gången.
Istället blev det besök här inne i Bihuset, där fanns mycket att köpa..... det blev ansikscreme, honung, läppbalsam o lite honungsgodis.

En Sverigehelikopter!! Bara att gå in och kika. Men nej den lyfte inte!

Dags för fiske under sista kvällen, men nej Vincent kom inte hem med någon fisk....... och vi som lovade Jessica o Stef! Det blir att stanna i någon fiskaffär på väg hem till Wellington alltså😉

Vi åkte ifrån vårt boende, torsdag 16/2. När vi kom hem till Wellington hade vi åkt 260 mil, på våra tio dagar!!
En härlig resa men kul att var hemma hos Jackson, Joel , Jessica o Stef igen.

Cape Reinga högst upp på Northland där öst och väst möts. Vågorna slår mot varandra från Tasmanska sjön och Stilla havet

Vi åkte med Harrisons Cape runner , en fyrhjulsdriven buss.
Första stoppet var Houhora Heads med det kristallklara vattnet.

Nästa stopp var på den härliga vita stranden Rarawa Beach.

Lunch fick vi efter en slingrande brant väg ner till Tapotupotu Bay. Också en härlig strand.

Så var vi då framme högst upp i Cape Reinga.

Här stod det att det var 18029 km till London......

Här står det på engelska och maoriska ....... de dödas själar ( de maoriska) drar norrut innan de ska till underjorden, till Cape Reinga, där det växer ett gammalt Pohutukawaträd. De kryper ner genom trädets rötter, ut i havet...... de fortsätter sin vandring till de dödas värld i landet, Hawaiki, samma plats som deras förfäder en gång i tiden kom ifrån.
Så nu vet ni det!!

Så blev det dags för de otroliga sanddynerna där vi kunde få åka nerför med en slags surfbräda.

Först gick det uppför, jobbigt!!

Jo det är jag som åker nerför! Jag vågade!! Armbågarna på plattan, knäna utanför och tårna i sanden. Vilken fart det blev!!!!
Men vem står och kollar??

Så var det dags att dra ut på den nästan 9 mil långa sandstranden som kallas 90 Mile Beach.
Här får bara fyrhjulsdrivna bilar köra.
Det gick betydligt snabbare att köra här än på vanliga vägen.
Inga kurvor, inga håligheter, bara hård sand!

Så häftigt!!

Vi gick ut och letade snäckor och badade fötterna också.

Dagen avslutades vid dessa enorma Kauriträd.
En heldagsutflykt som vi var väldigt nöjda med.
En varm dag med en del moln då och då, helt perfekt.

Vi åkte iväg på Waitangidagen ( nationaldagen) 6/2. Dagen firas till minne av när Storbritannien och Maorierna ( 45hövdingar) ,tillsammans undertecknade ett traktat, som gjorde att Storbritannien fick herraväldet över NZ och skulle säkra maoriernas rättigheter, år 1840! Det gick " så där", så det blev inte fred förrän i slutet av 1880-talet.

Vi åkte i vår lilla hyrbil en Hyandai.
Stop för lunch på ett café. Caféer finns överallt, även ute i " ingenting". De serverar mat, dryck ( vin, öl, kaffe) och även fikabröd.

Vi åkte den östra vägen, förbi Tongariro National park. Här kunde vi se två av bergen, den med snö på är 2797 m, heter Mount Ruapehu.

Nu kom solen och värmen!

Fina sjön , Lake Taupo !
Och ett nattstopp på Silver Fern lodge i Taupo.

Efter mycket slingrande vägar var vi äntligen uppe på Coromandel

Här i Coromandel stad blev det fint boende på Anchor motell!

Här växte både vindruvor och bananer som vi fick plocka!

På kvällen kom min lärarhögskolebästis från 1971, Kerstin med man, bror och "svägerska " på besök. Konstigt men jättekul att kunna träffas här i NZ!!
Det blev en trevlig kväll med dryck hos oss innan vi gick och åt pizza.

Men innan pizzan fick vi vara med om en förlovningsförfrågan från Ulf till Anki. Jodå Anki svarade förstås -Ja!

Såklart jag måste avsluta dagen med ett bubbelbad!

Innan vi åkte vidare tog vi en promenad i en urskog.

Här syns det hur stora Kauri träden kan bli. Det äldsta trädet är ca 2000 år och finns på Northland, det har en omkrets på 16 m. Hoppas vi kan titta på det när vi är på Northland. Men vi tyckte att även de träd som vi såg här var imponerande!

På väg igen....... vi är inte avundsjuka på ekipaget bredvid vår lilla bil. Tänk att köra den på de smala, krokiga vägarna......

Vi åkte 04.15 (jo!) och var i Martinborough ca 1,5 h senare. Det tog ett bra tag att hämta alla grejer från bilen men till slut var Jessicas " affär" klar.
Klockan 8.00 får man börja sälja och sluta exakt kl 16.00. Ingen får börja plocka ihop sina saker heller innan kl 16.00, strikta regler!

Här är exempel på de fina kläder som duktiga Jessica syr! På hennes Facebooks sida Greenstarling hittar de intresserade mera info och priser.

På tal om priser så har vår krona tappat värde mot NZ- dollarn med ca 1kr mot förra året. En nz-dollar = ca 6,50 kr iår. Synd om mig.......

Marknadsbilder!
Det var riktigt varmt och soligt ,men som tur var så var Jessicas tält mest i skuggan.
Det blåste ganska mycket också, så en marknadsgranne lånade oss linor att förstärka stabiliteten på tältet med .
Alla är så trevliga och hjälpsamma, det gäller faktiskt alla som vi har kommit i kontakt med här. På barer, i affärer, på hundpromenaderna, på bussen.......
Härligt med positiva människor.

Tillbaka i Wellington och de smala gatorna i bostadsområdet! Vi klarade oss utan möten...... t.o. m. i kurvan!!!!

Lite champagne för att fira dagen!

Stef fixade mat till oss. Det har ju varit en lång dag, nästan utan något att äta. Vi var bara törstiga i värmen.

Ja inte gick vi och lade oss hungriga precis!! Det var lammkotletter, kycklingklubbor, nötkött i stora biffar och dessa goda sallader som Stef och Jessica bjuder oss på. Många nya favoritrecept att ta med oss hem.
Maten räcker nog till imorgon också....

Ellie var glad för lite rester och som den lady hon är blev hon matad med gaffel 🤣.

Måste visa en närbild på Pohutukawablomman. Ännu finns det blommande träd att njuta av.

I " vår"trädgård har vi bl.a. dessa blommor:

Hortensia, Afrikas liljor ( vita och blå) och Crocosmia!

Crocosmia växer överallt i trädgårdar och längs vägar.

Utsikt från huset/ trädgården åt olika håll. Här syns det verkligen hur husen klättrar överallt. Kan inte vara lätt att bygga här. Men härligt att man har låtit naturen få vara kvar runt omkring husen.
På sista bilden syns fam Grays Saab parkerad på gatan. Men för det mesta är den parkerad på lilla gatan ovanför.

Ja gatorna är inte breda precis.....
Den vänstra bilden visar var Jessica parkerar saaben för det mesta, då får man gå ner till huset.
På högra bilden är den gatan som vi åker för att komma till vårt hus och den är inte enkelriktad..... Alla bilarna på bilden är parkerade utanför sina hus, för det är inte så vanligt med garage eller carport. Hur ska de få plats på de kuperade trädgårdarna?
Här ska man alltså kunna mötas, nej det går ju inte...... De som kommer nerifrån har företräde så det är bara att backa om du är på väg ner och får möte!!

Parkeringsgatan slutar med den här utsikten!

Sommarlovsdagarna innehåll bus med morfar mm

Joel fick upp mig på studsmattan, pust, pust!
Slappa måste man ju också få göra på sommarlovet!

Kissen och Ellie slappar på sina sätt!

Sista dagen på sommarlovet blev det biobesök. Vilka härliga fåtöljer/ soffor vi satt i.
Vi såg filmen Monster Trucks. Riktigt bra tyckte vi alla fyra.

Efter bion blev det McDonalds och Vincent och jag tog Flat White förstås.

Dags att åka till skolan för ett nytt läsår, torsdag 2/2. Ryggsäckarna var tunga med alla böcker som Jessica köpt. Ja ni som läste min blogg förra året vet ju att föräldrarna måste köpa allt till barnen, t.o.m. pennor, sudd, linjal, lim...... Allt för båda killarna kostade ca 1500kr
Väskorna innehöll också deras matlådor för dagen....🍏🍓🍇🥖🧀🥒
De har också med tre konservburkar var och vatten som lämnas i klassrummet inför en ev övernattning i samband med jordbävning. Första dagen har de genomgång hur man ska göra vid en jordbävning ungefär som i Sverige fast vi har brandövning istället!
Nu går de i skolan till till påsk, då har de två veckors ledighet och efter den börjar de termin två. Barnen här har ju fyra terminer med två veckors ledighet mellan terminerna, förutom sommarlovet som börjar veckan före jul och slutar alltså nu i början av januari.

Var är sommaren? Regn och storm, men då passade vi på att gå till Te Papa , NZ's fina nationella museum med Jackson och Joel.
Bättre guider kunde vi inte ha!

Kiwi och den utdöda Moafågeln.

Tidsaxeln var kul att snurra på och dinosaurier är ju alltid populära.

I bikupan var vi inne i förstås.

Och i orkidé huset. Där var också en enorm bönsyrsa!

Inget uteväder, så det blev att baka kanelbullar! Jackson var suverän på att snurra bullar!

Äntligen lite sol, så det blev Botaniska trädgården.
Här skulle jag fotat en hel del men mobilen blev urladdad.... Men det finns bilder härifrån från vår resa hit förra året 😉

Och så var killarna sugna på lekpark!

Nu hoppas vi på att vädret blir mera sommarlikt. Det har inte varit alls så varmt här i år. Och förra året som var så varmt, soligt och härligt väder!

Ok ska väl inte klaga. Idag, torsdag 26/1 blev en solig varm dag. Då passade vi på att åka ner till Island Bay . Här syns det tydligt hur husen byggs på höjden överallt. Wellington är byggt på kullar men centrum ligger plant nere vid havet. Hm, centrum är byggt på sankmark från jordbävningar , där ligger också flygplatsen......

Här blev det bad för Jackson och sandbus för Joel.

Här är det tsunamivarning och när den senaste jordbävningen var blev alla i husen här evakuerade.

Vi hittade skalet från en kräfta på stranden. Vilken stor!

Precis bredvid sandstranden var det också små klippor där vi letade snäckor, fiskar mm.

Skönt att det äntligen blev en fin dag som passade för en stranddag!

Vi åkte till Köpenhamn med tåg för att fira syrran Susanne som fyllde 60 unga år!
Trots att det var december och kyligt, blommade penséer i långa banor!

Vi tog en glögg med pepparkakor till.

På Ströget , i Illums skyltfönster fanns den här tjusiga damen. Hennes klänning var helt byggd av glas!

Vi gick till den häftiga puben Obelix för lite att äta och dricka.
Det tog säkert många timmar att få upp alla juldekorationer!

Kvällen avslutades på vårt hotell i Vesterport med var sin drink.

En hel del stopp blev det förstås.
Både vanligt kaffe och Irish coffee!

Efter en långpromenad smakade det bra med en stärkande dryck. Jodå visst åt vi en hel del också.....

Susanne grattades med champagne och små gröna paket. Innehållet var olika " hjälpmedel" nu när 60-talet börjar för henne.....

Här står jag vid Hällingsåfallet, nära Gäddede. Vilken kraft och vilka vattenmassor som forsar ut hela tiden! Här kommer flera bilder därifrån:

Vi besökte flera fina vattenfall, Rengsfallet , Hasslingsåfallet och Källarforsen

Många olika bär hittade vi: blåbär, odon, kråkbär, olvon, hönsbär och lingon.
Men vi hittade också hjortron. Det blev att koka sylt på kvällarna...

Fisket då?? Nja inte så lyckat trots att vi kämpade i många olika vatten men vi fick i alla fall smaka.
Här en fin öring.

Det är ett björnrikt område som vi vistades i, (här dog en man vid sitt hus , riven och biten till döds av en björn , år 2007) men som tur var såg vi bara en uppstoppad björn på turiststationen i Gäddede, tillsammans med andra djur. En riktigt fin utställning!
Men kanske vi såg ett ide ute i naturen, utanför Valsjöbyn.....

Det var fint ordnat med raststugor och vindskydd vid många av sjöarna.

Allt smakar gott ute i naturen!

Myggorna då? Det fanns inga!! Kanske för att det var så kallt..... När vi kom upp så var det +17 grader men efter ett par dagar kröp temperaturen ner till mellan +7 till +11. OBS dagstemperaturerna!

Här i stugan ( med kök och dusch) bodde vi i en vecka och våra omgivningar var så vackra!

Oj detta hände oss i NZ också; får på vägen! Men här var de inte lika många, däremot var de lite tjuriga och ville inte släppa förbi oss.

Mitt i skogen stod den här stocken med en saltsten på! Den var till älgarna. Tur vi inte stötte på någon, så höga de är!

Måste visa några mer bilder från där vi tillbringade delar av våra dagar för:

"Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen......"

Inget internet och ingen telefon, jodå det går att undvara det en vecka!

Så var det hemdags igen, för det mesta på raka fina vägar!