Kan inte annat än att älska denna fuskpäls från Lindex. Den kommer helt kart hänga i Célines garderob till vintern. Så rätt och så snygg, Mamman här borde kanske hitta sig en liknande så matchar vi fint tillsammans under den kalla delen utav året. En sådan jacka som verkligen kan bli en hit eller diss helt beroende på hur man matchar den. Jag ser redan vad hon ska ha till. Åh, vad jag älskar höstmode!

Likes

Comments

Det känns som om sommarens sista dagar nu passerat. Sensommarvärmen är verkligen här och dagarna är mer kalla än varma. Idag fick vi dock en heldag ute i solen och barnen kunde bada och springa runt i tunna kläder. Vi har haft flera sådana dagar denna vecka så jag har passat på att njuta ordentligt. Häromdagen var jag ute på landet under eftermiddagen för att ta en riktig långpromenad när flickorna skulle sova. Det var så varmt och skönt samtidigt som vinden var sval. Perfekt väder för en lång och intensiv promenad. Flickorna somnar snabbt ute på grusvägarna och jag kunde gå och bara njuta av utsikten.

Tror att alla som känner mig vet hur mycket jag älskar landet och lugnet där. Jag är en lantis som älskar stadens puls skulle man kunna säga. Dagen då vi hittar det perfekta huset eller den perfekta tomten så ska jag bo så igen, underbart!

Likes

Comments

Tack vare mina små flickor har jag ännu en gång lärt mig vikten utav att bara vara,
njuta av nuet och skippa den konstanta stressen.

Stress är som det oftast visar sig en av de stora faktorerna till att många mår dåligt i samhället idag. Det orsakar magproblem, hjärtproblem, människor går in i den berömda väggen, ofrivilliga viktupp-/nedgångar mm. Stress tär på människor och i sin tur på relationer och familjer.

Personligen så tror inte jag att lite stress i en annars fungerande vardag gör någon större skada. Det kan istället hjälpa oss att prestera bättre, utmana oss, ge en adrenalinkick och hjälpa oss komma ett steg längre i det vi gör. Jag arbetar personligen som bäst när jag har lite press på mig. Men när stressen inte lägger sig och man inte längre kan hantera den, det är då man måste uppmärksamma det och ta vid åtgärder.

Jag kan personligen säga att jag med åren lärt mig att hantera stress på ett bra sätt som fungerar för just mig. När vi sedan fick barn sattes det ytterligare på prov och när vi om ett år återgår till en vardag där båda arbetar kommer det ännu en gång sättas på prov. Det kommer gälla att ha fokus vid det man lärt sig själv för att sedan komma in i de nya rutinerna och fortsätta hantera stressiga dagar på ett bra vis.

För handen på hjärtat, det är ett stressigt samhälle vi lever i. Allt ska gå fort, ju snabbare ju bättre. Vi ska hinna umgås med så många vänner som möjligt, ha tid för relationer, hinna med arbetsuppgifter och pussla i schemat mellan hämtning/lämning samt diverse aktiviteter. Utöver alla måsten finns det så mycket som man vill göra för att själv utvecklas. Ja, många faktorer kan leda till stressrelaterade sjukdomar.

Jag har som tidigare nämnt hittat min väg att gå för att inte låta stressen påverka mig märkbart. Det betyder inte att jag kan ha stressiga situationer eller dagar där jag bara vill slita mitt hår. När båda barnen skriker i bilen mitt under bästa rusningstid, jag har en tid som ska passas och bilen är fylld med nyhandlade kylvaror. Ja ni vet, vardagsstressen i sitt esse. MEN, jag gör mitt yttersta för att låta det stanna där.
Så jag tänkte dela med mig utav några punkter som jag försöker ha fokus på för att få en så stressfri vardag som möjligt.

  • FÖRBEREDA Varje kväll förbereder jag barnens och mina kläder för nästkommande dag. Jag hänger fram allt på tre galgar och när vi vaknar har vi våra outfits redo för dagen.
    Jag förbereder nästkommande dags frukost och om jag vet att jag har en hektiskt förmiddag så förbereder jag även mellanmål och lunch så gott jag kan. Jag rensar skötväskan från onödigt skräp och packar den med nya kläder som passar nästkommande dag, blöjor mm. Om jag ska åka iväg brukar jag även lägga in vagn och annat i bilen redan kvällen innan så det går så smidigt som möjligt kommande dag.

  • PLANERA Jag brukar alltid ta söndagskvällen till att planera nästkommande vecka. Har jag tex massor ärenden att göra på stan så samlar jag dem på en och samma dag. Ska jag handla mat så gör jag det när flickorna är pigga och glada som tex när de vaknat upp från sin eftermiddagslur. Alternativt åker jag och handlar när dem somnat och maken är hemma. Jag brukar alltid planera upp något roligt att göra med flickorna på antingen förmiddagar eller eftermiddagar. Den andra halvan av dagen brukar vi vara hemmavid så att jag kan fixa och styra med allt som ska göras. Om jag är iväg för många heldagar i rad så halkar jag efter med allt här hemma och det gör mig stressad. Jag vill inte ha berg med tvätt eller massor "att göra"-punkter som inte är avbockade. Jag vill alltid planera så att vi ligger i fas.

  • PRIORITERA Många saker ska göras, men vad är viktigast? Jag försöker fokusera på det viktigaste och sedan beta av allt annat i mån av tid. Ska vi iväg eller har jag bestämt en tid med någon så avskyr jag att vara sen. Jag gillar inte att låta folk vänta på mig på samma vis som jag avskyr att behöva vänta på andra som inte är i tid. Då ser jag till att inte påbörja massor onödigt innan för att sedan stressa i sista minuten. Jag gör det jag ska göra och ser sedan till att vara iväg i god tid.


  • ANDAS Man behöver inte vara perfektionist för att vilja att saker ska vara på ett visst sätt. Jag har alltid varit någon som vill ha koll på allt runt omkring mig. Men jag har lärt mig att faktiskt bara släppa saker med och låta det bli som det blir. Jag behöver inte alltid ha allt perfekt och vissa saker kan man låta vara. Jag tar ett djupt andetag och slutar att pressa mig själv - det blir bra trots allt.

Likes

Comments

Nu har jag äntligen fått rutin på min morgondrink igen. Vad händer egentligen under semestertiderna? Man tappar allt vad gäller rutiner. Lite så det ska vara ändå..
Hursomhelst. Detta är en drink som jag vanligtvis alltid dricker så fort jag vaknar, innan frukost. Den är som en bomb av nyttigheter som kroppen skriker efter och är ett perfekt sätt att ge vätska efter en natts sömn.
Så vad är det i den? Inget mer avancerat än citron, ingefära och honung. Tre magiska ingredienser som boostar kroppen och ger den massor med vitaminer och antioxidanter. Den hjälper kroppen att rensa ut de gifter som finns inuti och ger massor c-vitamin. Visste ni för övrigt att honungen inte bara är god utan innehåller även nyttiga mjölksyrebakterier? Och citronen, den tillsätter jag även i mitt övriga dricksvatten under dagen. Både fräscht, gott och boostar min kropp med nyttiga vitaminer.

Några exempel på vad denna dricka är bra för kommer nedan:

  • Balanserar kroppens PH-värde
  • Stärker immunförsvaret.
  • Minskar inflammationer
  • Ger friskare andedräkt
  • Rensar din kropp från toxiner
  • Kan motverka sötsug – och hjälpa viktminskning
  • Förbättrar och rengör din hy
  • Främjar läkning
  • Underlättar matsmältning


Jag brukar även göra må-bra-shot som innehåller exakt samma ingredienser men är mer koncentrerad. Detta är egentligen bara en utspädd variant och som görs i samma stund den ska drickas. Varför jag föredrar att dricka drycken på detta vis är att jag även passar på att få i mig mer vätska på morgonen, något som jag annars är rätt dålig på. Så hur gör jag min dricka? Superlätt:

Jag kokar upp vatten och fyller ett glas till lite mer än halva, därefter tillsätter jag lite svalare vatten. Varför? Jo många viktiga ämnen från ingredienserna försvinner om de läggs i vatten som når kokpunkt. Så därför ska man aldrig låta vattnet kokas upp, bara upphättas.
Jag river sedan ingefära och fyller en te-kub med ingefäran och lägger i vattnet. Därefter pressar jag i saften från en citron samt tillsätter lite honung, ungefär 2 tsk. Sedan dricker jag. Snabbt, smidigt, enkelt och så nyttigt så.

Brukar ni dricka något liknande eller han ni nu testat detta? Berätta gärna vad ni tyckte?

Likes

Comments

Contains affiliate links

Då var första inlägget för denna nya blogg påväg att skrivas. Känns roligt att äntligen få skriva igen. Nu har jag varit föräldraledig i snart 2,5 år och för mig är detta ett sätt att få stimulera hjärnan och få utlopp för min kreativitet. Fota, skriva och förhoppningsvis inspirera. Dela med med mig av sådant som jag själv älskar att läsa om. Så välkomna hit, hoppas att ni ska trivas.

I höst börjar vår äldsta prinsessa på dans. Redan förra hösten var jag sugen på att anmäla henne men då var hon för liten, men nu har hon åldern inne. Denna tjej älskar att dansa och har alltid ett gung i kroppen när hon hör musik. Sjunger och dansar mest hela dagarna skulle jag säga. Så detta ska bli riktigt roligt att få uppleva tillsammans med henne. För man gör nämligen detta tillsammans, förälder och barn. Knatteskutt (länk) heter skolan och de har även massor andra aktiviteter för barn. Dansen som C nu ska gå på finns även på Youtube. Så vi har börjat spela den här hemma så att hon ska känna igen sig när det är dags och det kan jag lova är populärt. Hon dansar och sjunger tillsammans med dem i klippet och försöker få med alla runtomkring.

Självklart är även dansdräkten införskaffad och gissa om den är populär. Köpt HÄR .

Likes

Comments