Sooooo heeej, hoppas alla mina kära vänner mår bra.
Jag har haft en sååå fullspäckad och bra vecka och jag har helt enkelt bara inte orkat dela med mig av den haha. Men det kommer.

Iallafall, idag lördag, var vädret sämst men som tur var hade jag inget annat val än att spendera dagen inomhus. Vi hade en volontärdag om diskriminering. Mycket blandade känslor. Tycker ämnet är väldigt intressant, men vi tappade tråden väldigt ofta på grund av olika orsaker.

Annars är allt bra!

Sushiiiiiiii dejt

Aveiro
Imorse tog vi tåget från Coimbra till Aveiro. Efter 5 minuter där hade Aveiro redan charmat mig mer än Coimbra.
Sååå åk till Coimbra om du verkligen vill besöka The Beauty and the Beast biblioteket, annars Aveiro.

Staden var såååå ljus, härlig, lugn men ändå full av liv och det var inte allt för mycket turister där.

Självklart fick vi för oss att vi skulle testa sniglar som förrätt eftersom ingen av oss ätit det innan.
Det enda problemet var att man såg tentaklerna, men det var bara att blunda och tugga och det är ju sååå gott!

Igår besökte Nicolette och jag Coimbra, vi såg typ allt haha. Biblioteket, kyrkorna, floden, universitetsområdet (det är en typisk universitetsstad, typ Lund kanske?) och staden har det äldsta universitet i hela Portugal. Så japp, en turistdag i Coimbra och sedan sov vi där hos några volontärer som Nicolette känner.

FAVORIT platsen i Coimbra, Biblioteca Joanina. Detta biblioteket var inspirationen till biblioteket i den tecknade versionen av Beauty and the Beast. Tydligen är biblioteket med i den nya filmen med Emma Watson, men eftersom jag inte sett den ännu blir det prio 1 ikväll.

Min mentor Teresa tog med mig och Nicolette till detta kostym museum. Det var så värt besöket, de har bevarat massvis med gamla klänningar, accessoarer och skor. Allt var i kronologisk ordning, vilket jag älskar.

Lite tråkigt dock att det mesta var på portugisiska, men Teresa översatte haha.

Något som var helt sjukt, var hur smala skorna var för bara 50 år sedan. Skorna var minimala. Man fick även se alla dessa typiska korsetter kvinnor bar under romantiken. Jag menar okej, jag har sett tusentals bilder under skoltiden, men det är 1000 gånger roligare att se dem i verkligheten.

Notera den gamla Chanel N° 5

Att jag älskar balettklänningar

Vegansk restaurang och café, med soft inredning i Caiscais. Lunchen jag åt var riktigt god, men är du inte vegan, rekommenderar jag att bara gå dit för en fika. Dem har nämligen bara två lunchtallrikar, men det finns mer att välja på när det gäller efterrätter och smoothies.

Rooftop borden var ju populärast så det är väl bäst att gå dit en vardag om man vill sitta där uppe.

Caiscais. Nära Travessa das flores.
Gå från tågstationen, passera Mc Donalds och gå neråt och fråga efter House of wonders, säg att det ligger nära gatan Travessa das flores.

Igår besökte jag staden Caiscais, från Lissabon tar det ca 45 minuter med tåg dit.
Alltså jag älskaaaar den staden, stranden, havet, båtar (som på västkusten), fina lägenheter och hus, gamla vackra byggnader och god mat!!

Okej lite mer turister och lite mer av en sommar semesterstad, men jag hoppas ni förstår min kärlek till staden genom bilderna.

Veckan som passerat har bestått av musikfestival, filmfestival och en rättegång med ungdomarna från the youth centre.

Vi var och kollade på en rättegång som några ungdomar hade förberett. Dem hade hittat på ett fall som togs upp i domstolen, med en riktig domare. Det var rätt coolt, men det hade varit 1000 gånger mer intressant om jag förstod lite mer portugisiska haha.

Så himla fint!!

Det jag hann med att se i Setúbal var Arrabida naturpark (där vi kampade), en väldigt fin båtfri strand och en såååå fin utsiktsplats.

Vi var alltså och kampade med några nionde klasser ons-fre. Två nätter, ena natten sov jag i en våningssäng och andra natten i ett tält på marken utan luftmadrass.

På kvällarna/nätterna anordnade vi ett "äventyr" åt niorna. Dem stötte på olika problem och olika karaktärer ute i skogen och vi hade då olika roller i detta äventyret.

Vi åt typ allt som jag inte brukar äta till vardags, chips till lunch och middag, brownie och oboy till frukost, u name it. Man sov kanske 6h per natt. Eftersom jag reagerar ganska starkt mot mygg, sprayade jag sönder mig med myggspray.

Ni som känner mig förstår ju att detta kanske inte riktigt är 100% jag, men det var heeeelt klart värt det. Det var så kul att få vara med och delta i detta lägret och vi hann se så mycket i staden Setúbal.