Hey, vi har nu i en dryg månad rest med company och inte haft så mycket tid till att blogga.. Men det ska det bli ändring på nu och därför har vi nu gjort en riktigt bloggbomb. Så skrolla neråt å njut.

Vi anlände till Haputale igårkväll och satte klockan på 09.00 för att ta oss upp till Lipton's seat och därifrån vandra tillbaka. En mils vandring genom teplantage och andra overkliga sceneri. Vi fick se hur livet här uppe bland berget verkligen är, hur fattiga dem är och hur tacksamma folk är för ingenting. Vi fick hälsa på en skola, skänkte pennor och fick dem största leendena tillbaka.

En jättefin by uppe bland bergen, vår utsikt från rummet är väldigt svårslagen. Vi insåg i efterhand att vi gjort ett misstag när vi skickade hem våra varma kläder, här är svinkallt.. 20 grader.. Hehe man har ju blivit bortskämd. Men allt som allt, är vi omringade av amazing landskap och lever lajf. Hadi haj

Lite vemodigt har vi nu lämnat familjen och fortsatt resan på egen hand igen. Första destinationen, efter en femtimmars resa på en buss med hög musik, för få säten och en chaufför som tuta åt ALLT, blev Udawalawa. Klockan sattes på 05.00 och vi fick se soluppgången från safarijeepen ute i nationalparken. Vi såg en massa elefanter men det bästa var ju trots allt deras bebisar. Så underbara varelser, stora, mäktiga och fina. Bästa djuren, tror vi är in love.

Vi har nu varit i Unawatuna ett par dagar och oj vad mysigt här är. Vi har mest bara slappat och degat på stranden, vilket har resulterat i väldigt dåliga fotovaner. En dag tog vi oss dock till en annan strand och tur var väl det för vi fick simma med jättesköldpaddor ute bland reven. Detta kommer vi leva på lääänge. Vi ska försöka få upp videosarna från gopron så fort som möjligt.

Vi har även käkat många goda frukostar här, den ena godare än den andra.

Vi tog en dagsutflykt till Galle för andra gången. Här strosade vi mest rundor, kollade i butiker och käkade så sjukt god indisk mat. Vi åkte den bästa tuktuken någonsin hem därifrån. Partylampor, pynt och asgo musik (aqua och akon). Det tog emot att lämna den när vi väl var framme..

Jon (Mollys morfar) fyllde 75 år igår och det firades med dunder och bravader. I vår släkt har vi en lite udda tradition att alltid väcka födelsedagsgrisen med konstiga och udda huvudbonader och självklart skulle vi göra det även här. Han blev väckt med hattar, skönsång och presenter av oss allihopa. Dagen gick sedan snabbt förbi och vips var klockan fest-o'clock. Vi sminkade oss för första gången på månader och finklänningarna åkte på. Gott vin, god mat, uppträdanden, tal och dans stod på agendan. En riktigt lyckad kväll helt enkelt, skitskoj!

Sri Lanka var ett av de mest drabbade länderna under tsunamin så vi tog oss idag in tsunami muséet i Hikkaduwa. Mollys mormor och morfar var här då vågen kom men klarade sig lyckligtvis med livet i behåll. Mormors historia hänger på muséet så hela besöket blev extra gripande och vi fick en påminnelse om att ta vara på livet och att alltid vara tacksamma för det vi har.

Efter en vecka apart är vi äntligen återförenade. Det firade vi med att åka och kolla på sköldpaddsungar på ett turtlesanctuary. Tror vi båda är lite småförälskade i dessa varelser.

Medan Maria och Jonte drog sig till andra sidan Thailand tog jag mig som sagt till Sri Lanka, närmare bestämt Mirissa. Där mötte jag upp min familj, mina kusiner och mormor vilket var sååå roligt, som jag saknat dem. Till skillnad från Maria och Jonte har vi haft superbra väder, 30+ och strålande sol, så vi har haft mycket strandhäng. Vågorna här är så stora så vi har bodysurfat massor och herregud vad roligt det är! En dag tog vi oss till secret beach där vi snorklade i det kristallklara vattnet och plockade massor av fina snäckor. Dagen efter åkte vi ut på valsafari, Tove och Linn mådde skit medan vi andra fick se flera stycken blåvalar, wow säger jag bara!
Vi hann även en sväng till Galle där vi bara strosa rundor och käka på mysiga fik.

Den 10e tog vi tåget upp till Hikkaduwa där vågorna var ännu större så vi uppgraderade oss från bodysurfing till riktig vågsurfing, weey vad skoj!

Imorgon återförenas vi äntligen!

Den 3e januari blev startskottet för en liten tid på olika håll. Jag och Jonte fortsatte till Ao Nang där vi spenderade en vecka tillsammans, medan Molly åkte vidare till Sri Lanka.

Vädret var inte på topp vilket resulterade i att vi roade oss på andra sätt såsom hemmaspa, massage, biljard och en dagsutflykt till Krabi centrum där vi gick på massa marknader. När det väl blev fint väder åkte vi longtailboat till Phranang Cave beach, vilket var en väldigt fin strand med riktigt klart vatten. Vi hann även med att träffa Jontes syrra så vi spenderade några dagar med henne och hennes familj.

Nu sitter jag och väntar på flyget som ska ta mig till Sri Lanka.