(Skrivet 29/11-2016)

Nu har det hänt grejer! Att skriva exakt dag för dag känns för bökigt för mitt trötta jag just nu så jag kör ett lite mer samlat inlägg.

Från Hoi An tog vi ett flyg till Hanoi. Vi kom fram sent på natten och väntade på en chaufför från vårt hostel som aldrig dök upp, så till slut fixade vi en egen taxi. Väl framme är hostelet superäckligt men som tur var spenderade vi bara några timmar eftersom vi tidigt dagen efter åkte iväg på vår kryssning i Halong Bay! Båten vi klev på var superfin men själva skärgården var helt makalöst vacker. Vi paddlade kajak och badade från båten i solnedgången och på kvällen var det "fest" med de på den andra Oasis-båten. Det var mest chill men mysigt ändå!! Dagen efter var det min födelsedag och vi åkte iväg mot Freedom Island, vilket är en jättefin privat liten ö. Tyvärr blev jag illamående och spydde över bord men har aldrig kräkts med så vacker utsikt! Bondade även lite med en tjej som också mådde illa så fick kunde ta hand om varandra så det var ju fint. Väl framme hämtade jag mig aldrig riktigt för gick hela dagen och kände mig trött och frusen, men kunde ju inte deppa helt för det var ju trots allt min födelsedag!! Värre var det för Evelina och Jessica som blev jättesjuka och sängliggandes. På kvällen umgicks vi med de andra vilket var skoj men jag kände mig inte helt frisk så somnade ganska tidigt ändå, typiskt på min födelsedag liksom! Dagen efter solade vi lite på båten på väg tillbaka och på kvällen var vi tillbaka i Hanoi. Kollade runt vid sjön som är så vacker om kvällen och sen gick vi och la oss.

Efter en tripp till sjukhuset med Jessica mådde hon bättre, och jag och Ellen åkte till Sapa. Det är en helt fantastisk bergsby uppe vid gränsen till Kina. Det var SÅ kallt men SÅ vackert och det jag kände mig verkligen hemma där. På kvällen när vi skulle lägga oss var det endast 13 grader (både ute och inne i vårat homestay, tur att filten var typ den bästa jag haft för sov ändå jättebra!). Dessvärre hann vi bara spendera 2 dagar och 1 natt där men vi hann både trekka och se en del av själva staden så det var kul. Trekkingen började i total dimma och nerför jättebranta backar så en local höll min hand under de två första timmarna (visade sig sen att hon även ville sälja grejer-såklart, men hon var supergullig. Även helt otroligt hur de tog sig ner, de sprang typ medans vi halkade runt hej vilt!!). Sen sprack det upp aningens så då fick vi se de otroliga vyerna över bergen och risfälten, blev alldeles lugn inombords och önskade verkligen att jag kunde stanna längre.

När nattbussen kom tillbaka till Hanoi vid 03.30 lät de oss inte sova kvar som de tidigare sagt(!). Det fick bli taxi till Old Quarters där vi fick börja knacka dörr efter nånstans att sova, och efter 6 st som sa "we're fully booked" lät en snäll kille oss sova i lobbyn. Under dagen strosades det runt i Hanoi och sedan åkte jag och Jessica till Luang Prabang i Laos.

Vi mötte upp Alice och Evelina som redan varit i Luang Prabang ett par dagar men som hade väntat in oss. Tillsammans åkte vi till Kuang Si-vattenfallet vilket var SÅ vackert! Efteråt gick vi upp och kollade ut över Luang Prabang från utkiksplatsen, och sedan gick vi till nattmarknaden. Eftersom de ville dra lite tidigare åker vi nu redan dagen efter till Vang Vieng men eftersom jag ska göra Gibbon Experience åker jag antagligen tillbaka till Luang Prabang för att ta en buss därifrån till Huay Xai:))

Hej!!

Här kommer en liten recap på vad jag gjort senaste veckan:

14/11
I måndags åkte jag, Evelina och Alice på en tur till Mekongdeltat! Vi besökte lite olika öar där vi bl.a fick se hur de tillverkade kokosnötsgodis, lyssna till lite vacker lokal sång, smaka ormvin och honung från den biodling som fanns på en av öarna. Blev även vän med två äldre par från Malaysia som vi åt lunch med. De hjälpte till att äta upp den jättefisk som jag och Evelina hade beställt in för att dela på, och bjöd även in oss på besök när/om vi korsar gränsen mellan Thailand och Malaysia eftersom det är där de bor. Himla trevliga!! Dock var vi alla överens om att man nog gör rätt i att ta en längre kryssning på Mekongdeltat för att få se det vackra i den, men det får bli en annan gång. På kvällen gick vi ut och tog några drinkar vid bargatan och gick sen ut och dansade!

15/11
I tisdags åkte jag iväg själv på en tur till cu chi-tunnlarna, då alla de andra redan hade gjort det. Det blev tidig uppstigning och jag fick stressa ner från frukosten eftersom bussen kom 15 minuter tidigare än de sagt (hur ofta händer det här liksom). Tänkte att jag kunde få ett par timmars sömn på bussen men den visserligen trevliga amerikanen jag hade bredvid mig var så pratsugen så det blev inget av det! Väl framme fick vi kolla på alla coola tunnlar och hål vietnameserna gömde sig i för att komma undan amerikanerna under vietnamkriget, och jag testade även att skjuta med en ak-47a:)) det var roligt! Väl tillbaka gick jag till War Remnant Museum och fick se massa hemska bilder från kriget, och sen begav jag mig tillbaka till hotellet för att möta upp de andra. Jag bokade min flygbiljett (som förövrigt krånglade och höll mig uppe halva natten) till Da Nang, och sen gick jag och Alice till FETASTE rooftop baren som hade sååå fin utsikt över hela Ho Chi Minh och med en DJ som måste haft typ bästa jobbet nånsin för hans utsikt var helt galen.

16/11
Alice, Evelina och Jessica åkte till Mui Ne men jag bestämde mig för åka direkt till Hoi An så att jag sedan skulle kunna hinna till Sapa! Fick några timmar att strosa runt och kolla på lite sevärdheter i Ho Chi Minh och drog sedan till flygplatsen. Kom fram sent på eftermiddagen till Da Nang och åkte sedan själv (?) i en shuttle bus till Hoi An. Chauffören var väldigt trevlig och tyckte vi skulle öla (han har fru och barn så han ville nog bara vara trevlig) men det kändes inte helt bra att åka iväg själv med honom så jag avstod även om det hade varit en kul grej! Efter lite förvirring kring var mitt tänkta hostel låg och vad det egentligen hette så hittade jag till long life hotell där jag checkade in i ett "dorm". Först trodde jag att jag skulle bli själv i rummet men sen dök det upp en typ 50-årig kanadensisk man som jag då fick dela rum med. Han var väldigt schysst men det kändes väl lite märkligt att sova i samma rum som bara honom så natten efter fanns det plats i ett 6-bäddsrum som jag flyttade till. Gick iaf ner till old town för att käka middag med Rebecca och Ellen och wow vilken chock jag fick!! Visste att det skulle vara vackert men det är verkligen helt magiskt där, speciellt på kvällen med alla lampor.

17/11
Vaknade upp och det spöregnade!! Åt yoghurt till frukost för typ första gången sen jag åkte (<333) och väntade in att regnet skulle avta. Sen hyrde jag en cykel och åkte in till old town! Kollade lite affärer med vilket är SÅ kul i Hoi An för det är fullt med skräddare, skinväskor, skor, silkessjalar och massa handgjorda grejer. Gick och åt lunch och fika med Ellen och Rebecca och cyklade sedan ut på landet hela vägen bort till stranden för att kolla läget där. Det var dåligt väder och blåste men det var kul att ha sett! Kom tillbaka till stan lagom till spöregnet och hämtade upp min tvätt efter att ha kört förbi den typ 5 gånger. Tvättkillen tyckte väl synd om mig som hade hunnit bli lite blöt så snäll som han var gav han mig en regnponcho! Senare följde jag med E och R för att kolla på kläderna och väskan de hade beställt och jag kollade ut ett par sandaler. Efter det åt vi middag och sedan gick jag hem och facetimeade lite med de där hemma:))

18/11
Idag blev stora shoppingdagen! Jag beställde 1 par sandaler, en skinnväska till mig och en till mamma plus en yllekappa. Allt var custom made vilket är superkul men väldigt utmanande för mig som är så velig och har beslutsångest för allt! Kappan blev ett kap och jag fick den för 53usd men skorna och väskorna blev sammanlagt 150 usd vilket jag nog hade kunnat få till ett betydligt bättre pris om hon inte redan visste att jag verkligen ville ha grejerna liksom. Menmen! Eftersom Hoi An är med på UNESCOs världsarvslista körde jag ett litet kulturrace och spanade in ett old house, Japanese bridge, Cantonese Chinese Assembly Hall och Ceramics Trade Museum. På kvällen mötte jag upp Tasha som vi träffade i Siem Reap och vi åt middag tillsammans innan jag tog mig till hotellet där jag, Jessica, Alice och Evelina skulle bo de två nätterna de spenderade här. Hotellet var heeeelt galet fint och fancy och vi betalade endast 124kr/natt eftersom det var alldeles nyöppnat. Lite flashpacking men jag ser det lite som ett för tidigt födelsedagsboende eftersom vi ska fira min födelsedag på en kryssning i Halong Bay! Från början tänkte jag ju dra tidigare men Hoi An var så härligt att jag bestämde mig för att stanna och åka samtidigt som de andra till Halong Bay och då ta Sapa senare:))

19/11
Vi cyklade ner mot old town och jag hade min andra fitting av kappan. Ville att det skulle vara dubbeltråd istället för enkeltråd och sen att de skulle göra den yttterligare lite större över axlarna så det fixade dem! Sen gick vi ner i old town och strosade och fikade lite, köpte även en superfin byxdress:)) åkte tillbaka och hängde en stund vid poolen och sen gjorde vi oss iordning för kvällen i old town.

20/11 (idag!!)
Idag njöt vi länge vid den underbara hotellfrukosten och sen checkade vi ut och drog till stranden! Det var lite annat än när jag var där sist för nu var det varmt och soligt. Efter det drog jag och Jessica ner till old town för att köpa lite vykort och annat, och sen gick jag till mina skräddare för att ordna med shippingen hem. Det tog sin lilla tid men till slut var allt iordning och vi åkte tillbaka för att chilla lite vid poolen. Nu ikväll tar vi flyg till Hanoi för att kunna hinna till vår kryssning i Halong Bay som börjar imorgon. Känns som lite backpackerfusk att flyga såhär mycket men det är så billigt och eftersom vi bara har 2 veckor här i Vietnam känns det värt att få så många hela dagar som möjligt! Nu taggar vi tre dagar i den vietnamesiska skärgården tjoho!!

Puss!!

Skulle publicerats 13/11-2016

Hej!!

Igår (12/6) åkte vi och en kille från hostelet till s21 (toul sleng genocide museum) och Killing Fields. Det var några tunga timmar för Kambodjas historia är bara helt sjukt hemsk. Man förstår verkligen att alla på något sätt har påverkats av khmer rouge eftersom 3 av 8 miljoner människor dog, och det skedde inte ens för så länge sedan (1975-1979). Helt galet. På eftermiddag/kvällen gick vi först bort till området utanför Royal Palace där massa locals hade picknick och sedan upp till nattmarknaden för att käka och kolla lite på nåt uppträdande. Under kvällen kom det under ett flertal gånger fram lite barn till oss och vi är båda imponerade över hur duktiga de är på engelska!! Ingen var nog äldre än 6 år men ändå frågade de enkla frågor och kunde svara oss. Det var kul att se och man blir ju alldeles varm när ungar kommer fram sådär.

Idag (13/11) lämnade vi Phnom Penh och Kambodja! Det blev lite senare på dagen än tänkt eftersom vattenfestivalen började idag. Dels ville vi se lite av den och dels sa alla till oss att vi var körda pga vattenfestivalen. "You will have to walk all the way to the bus station". Det kändes lite sådär att gå typ 4km med ryggsäckarna klockan 6 på morgonen så vi bokade om bussen till en minibuss som gick 15.30 istället. Under dagen kunde vi då strosa vid festivalområdet längs floden, kolla på båtracen och sen gå till ett tempel för att tända lite rökelser. Sedan tog vi en tuktuk ändå för det var ju inga problem (?) och åkte mot ho chi minh. Jag fick sitta längst fram hela resan :)) och visumkontrollen gick smärtfritt även fast man knappt fattade nånting! Kom fram och gick till hotellet där Evelina och Alice väntade på oss, rummet var finfint och det var skönt att sova på ställe där man faktiskt kunde sprida ut sig.

Puss och kram!!

Hej!!

Nu lämnar vi Koh Rong för Phnom Phen. Vi har haft fyra fantastiska dagar och bott på Green Ocean Guesthouse.

7/11
Vid 10-tiden kom vi med båten till Koh Rong. Då hade vi åkt nattbuss till Shihanoukville och delat på en liten 90cm-hytt (trodde först vi skulle få var sin men plötsligt när jag hängt ett tag uppe i Jessicas säng ser jag en kambodjan med munskydd lägga sig under, i min säng. Blev så förvånad och ba "what are you doing in my bed??", jag ville liksom inte att han skulle ligga där!! Efter total förvirring och skrattanfall visar det sig att en sån där liten hytt är för två. Frågan är dock obesvarad angående hur man gör om man reser själv?? Ligger man och skedar med en främling då?? Aja). Checkade in och startade vår lilla frukosttradition med pannkaka och fruktsallad vid lilla ståndet utanför Green Ocean. Sen tog vi bara en chilldag på stranden vilket var skönt, när man tänkte på det hade vi haft lite körigt schema i Siem Reap. Jag slogs av hur vackert det var för har nog aldrig varit på en så fin strand, helt vit var den! Till och med bättre än på Gili.

8/11
Efter frukost körde vi lite badminton och sen bar det iväg på båttur! Först stannade vi för att snorkla vid en ö utanför och sedan bar det iväg till ett ställe för att fiska. Hoppades att den vanliga (obefintliga) fiskelyckan från Åre inte skulle gälla här och tro det eller ej, jag fick en fisk!! Blev så glad:)) när vi hade fått tillräckligt med fisk för att det skulle räcka till middag åkte vi till long beach för att bada och spela lite volleyboll, och sen var det bbq och solnedgång från båten. På vägen tillbaka stannade vi till för att bada med lysande plankton vilket var SÅ coolt. När man svepte med handen i vattnet blev det helt glittrigt och jag hade kunnat ligga där hur länge som helst. Väl hemma hakade vi på bar hop tuesday som bjöd på glitter, karaoke, eldlimbo och massa dans:)))

9/11
Vi gick upp och försökte bestämma oss för hur vi skulle göra med Vietnam. Vi har velat lite mellan att skaffa visum för att kunna stanna där längre än 15 dagar, men eftersom det hade inneburit att vi skulle få skippa Laos så bestämde vi oss till slut för att köra vår ursprungliga plan med båda länderna. Efter det gick vi till stranden för att bada och spela lite volleyboll!! Senare på kvällen gick vi för att kolla på film på en strandbar men jag somnade för jag var dötrött och filmen var tråkig. Där träffade vi även de svenskar som bodde på hostelet bredvid så efteråt gick jag upp för att hänga lite med dem vilket var trevligt!!

10/11
Efter en lugn morgon hyrde vi en kajak och åkte på upptäcksfärd. Först paddlade vi bort till lilla ön där vi hade snorklat och gick upp på toppen för att kolla in templet som låg där, och sen åkte vi bort till en strand längre bort på Koh Rong. På vägen tillbaka höll vi på att svälta ihjäl så till middag lyckade vi till det med en tallrik bruchetta till förrätt vilket var SÅ gott. Sen la vi oss i hängmattorna på Green Ocean och katten som bor där (som är världens gosigaste och som förövrigt tagit sig in i vårt rum varje natt) hoppade upp och somnade i mitt knä<333

11/11 (idag)
Imorse gick båten 9.30 och sedan tog vi bussen till Phnom Penh! Som vanligt nojar man för att man inte ska bli upphämtad till bussen i rätt tid eller över huvudtaget men man börjar vänja sig vid att tider här bara är på ett ungefär och att saker löser sig. Imorgon kommer vi ha en heldag här innan vi drar till Ho Chi Minh på söndag!

Puss och kram!!!

(Skulle ha postats 6/11:))

Hej där!

Just nu är det morgon och jag ligger i ett 32-bäddsdorm på Funky Flashpacker hostel här i Siem Reap. Vi bodde först i ett privat rum vilket var skönt de första två nätterna men det låg lite dåligt till för musiken från poolen och baren bara dånade in så dormet är nästan skönare. Detta är vår sista dag här och vi ska nog bara spana in några sista tempel och sen preppa inför buss- och-båtresan till Koh Rong ikväll. Det känns tråkigt att lämna Siem Reap på ett sätt för jag gillar ändå stämningen här, men Koh Rong blir säkert också jättebra. Här är lite av det jag gjort de senaste dagarna:

2/11:
Vi kom hit på förmiddagen och var lite döda från sömnbristen. Chillade lite vid poolen innan vi kunde checka in och tänkte sen sova nån timme. Jessica somnade direkt men jag kunde inte sova så jag ringde och snackade lite med människor hemifrån, det är alltid är så mysigt. Sen drog vi ner till huvudområdet och kollade in läget där och laddade inför morgonen eftersom vi skulle upp tidigt tidigt för att kolla soluppgången vid Angkor Wat!

3/11:
Klockan 04.15 var det samling utanför hostelet. Det var bara jag, Jessica och en annan kille från hostelet som skulle på morgonturen till Angkor Wat så vi hoppade in i bilen och åkte iväg. Vår guide var en liten kambodjan med mycket stilig hatt som gjorde sitt bästa med att göra sig förstådd men det var inte alltid helt lätt. Men de delar man förstod väldigt intressanta! Vi fick bra platser inför soluppgången och det blev en häftig upplevelse trots alla molnen som gjorde att den inte blev fullt lika vacker som man sett på bilder. Efter det gick vi in i själva Angkor Wat och sedan vidare till de andra tempelruinerna på the small circuit (Bayon, Angkor Thorn och Ta Phromh). Coolt coolt!! Väl hemma igen tog Jessica en nap men jag var inte så trött så jag gick ut på en liten promenad, käkade lunch och gick in i ett tempel och köpte ett par såna där typiska byxor som alla har. Hann även bli lite vän med ett par tjejer från England så vi bestämde oss för att ta samma tuktuk till templena dagen efter:))

4/11:
Vi mötte upp Tash och Paige, åt frukost och toppade in i vår tuktuk. Innan vi åkte till templena stannade vi på Landmine Museum. Det var väldigt gripande och det är tydligt att det finns otroligt många som har det tufft här i Kambodja. Krigen och khmer rouge har lämnat så många fattiga och föräldralösa och långt ifrån alla får gå i skolan. 1 på 300 är även påverkad av landminor på olika sätt, så det är inte ovanligt att se människor utan arm eller utan ben. Hemskt!! Efter det åkte vi till templena på the grand circuit (Preah Khan, Preah Neak Pean, the Eastern Mebon, Ta Som) och åkte hem vid 19 eller så. Väl hemma gick vi fyra ut och käkade och beställde typ den godaste bananshaken nånsin!

5/11:
Efter frukost och poolhäng åkte vi på en tur till Kompong Phluk. Det är en flytande by så under monsunperioden ligger alla hus på pålar ute i vattnet, och under torrperioden är alla hus upphöjda ca 12 m. I princip alla försörjer sig på fiske och det är väldigt få som utbildar sig längre än till secondary school, eftersom det blir för kostsamt. Killen som guidade oss växte upp i byn och berättade dock en väldigt spännande historia om hur han bestämde sig för att inte bli fiskare som alla andra. När han var 14 år tog han med sig motsvarande 1$ och cyklade till Siem Reap för att på nåt sätt börja skolan. Lyckligtvis stötte han på en man som lät honom bo i ett tempel och hjälpte honom så han kunde börja studera, sedan bodde han där i 7år. För att tjäna ihop pengar pluggade killen på dagen och jobbade som städare på kvällarna, dag ut och dag in. Kanske är ointressant men även om man vet det innan så slog det mig verkligen hur mycket kraft vissa behöver lägga ner för att få utbildning, jämfört med oss i Sverige. Vi åkte runt i byn och även en sväng genom en skog, och sedan vidare ut på Tonle Sap-sjön för att titta på solnedgången. Det var superfint och på vägen tillbaka fick vi hänga med tusentals flygfän vilket inte var fullt lika mysigt menmen! Väl hemma gick vi bort till området kring pubstreet där det finns massvis av dansglada människor, drinkvagnar och ice cream roll-kiosker:))

Hej

Just nu sitter jag på flygplatsen här på Bali och väntar på flyget som ska ta oss till Kambodja. Vi har en mellanlandning i Kuala Lumpur på några timmar nu inatt så vi får väl hitta nån skön plats att sova på där antar jag. Blir nog väldigt trevligt för vi lider av extrem sömnbrist för tillfället (insåg precis att jag gått runt men min skjorta ut och in ändå sen 17 idag).

Här är lite av det vi gjorde de sista dagarna på Bali:

29/10
Vi åkte från giliöarna vilket var en lättnad för vi kände oss verkligen mätta på allt det som finns där, även om det är helt fantastiskt vackert. Som vanligt drar det mesta ut på tiden men vi checkar till slut in på M hostel i Seminyak. Det är ett supermysigt hostel men ligger väldigt udda till för man måste gå igenom ett apotek för att komma dit. Väl framme håller vi på stt svälta ihjäl så vi beger oss ut på jakt efter mat och hittar till slut ett ställe där de spelar skön livemusik och har mat till ett rimligt pris. Det var dock inte jättelätt oss snåljåpar för det märks att Seminyak är mer fancy än de andra ställena på Bali och vi är vana att kunna äta bra för typ 30 000-40 000idr (ca25kr). Men mätta blev vi!!

30/10
Vid 12-tiden åkte vi in till Kuta för att möta upp Alice och Evelina. Vi gick på stranden för att hitta surflektioner och stötte direkt på ett gäng sköna indoneser som vi valde att ta lektioner med. För 150rp/person fick vi en timmes privatlektion och en timme hyra av bräda. Det var skitkul och det gick snabbt att bli bättre! Väl tillbaka i Seminyak mötte vi upp Kimberly på hennes sista kväll innan hon åkte tillbaka till Australien vilket var väldigt gosigt. Väl tillbaka på hostelet arrangerade personalen ett litet halloweenfirande vilket var kul!

31/10 (igår)
Vi begav oss iväg till Cafe Organic för frukost. Där har de alla möjliga coola och fräscha grejer att äta men ci bestämde oss till slut för en smoothiebowl och en burk med chiapudding, yoghurt och lite frukt. Det var gött och när vi kom tillbaka checkade vi ut och åkte till captain goose i kuta för att spendera vår sista natt där. Jag tog en till surflektion vilket var superkul och jag fick börja ta några green waves istället för bara white water waves:)) sen bar det iväg ut för att fira halloween och det blev en väldigt speciell men skoj kväll!

1/11 (idag)
Idag checkade vi ut och bokade bussen från Kambodja till Vietnam eftersom vi måste kunna visa utresebiljett för att komma in i Kambodja. Sen begav vi oss till stranden, träffade Alice och Evelina och jag och E tog en varsin surflektion. Det blev som ett litet tredagars-camp så det känns kul:)) idag brände jag mig dock i ansiktet för första gången och en av surfinstruktörerna pekade på min näsa och sa "like a lobster".

• Indonesien

Hejsvej!!

Vill bara få ur mig att det känns verkligen underbart att vara på denna resa. Jag behövde verkligen komma bort ett tag och se och uppleva någonting nytt. Men hur konstigt det än låter så finns det tillfällen då jag saknar och uppskattar allt jag har hemma, speciellt på morgonen när man inte är igång och gör saker än. Missförstå mig inte-jag vill inte hem. Det är bara en speciell känsla att veta att man är så långt hemifrån och ska vara det en så lång period framöver. Vänjer mig dock mer och mer vid den tanken så det känns bättre för varje dag som går. För tänk vad lyckligt lottad jag är som har det så bra, både hemma som här:))

Just nu (29/10) ligger jag i sängen på Gili Mansion och idag ska vi åka tillbaka till Bali. Vi är verkligen färdiga här och det ska bli skönt med lite annat. Antagligen ska vi spendera någon dag i Seminyak innan vi åker och helst skulle jag även vilja hinna till Nusa Lembongan med det är tveksamt om det hinns med, får väl se.

25/10
Vi sov ut lite efter gårdagens utgång och sen bar det iväg för att hyra cyklar och snorklingsutrustning. Vi körde lite beach hopping runt ön och på en strand kunde jag se några sköldpaddor vilket var coolt. Senare på eftermiddagen tänkte vi åka till en utkiksplats som vi hade sett på en karta men allt var helt igenvuxet så vi satte oss på stranden och spanade in solnedgången istället. Efter det åt vi vår sista middag med Kimberly eftersom hon åkte till Bali dagen efter.

26/10
Vi packade våra väskor och åkte till Gili Meno med de andra svenskorna. Jag och Jessica checkade in för en natt och sen gick vi alla runt ön. Det är verkligen SÅ vackert där, Meno har helt klart de finaste stränderna. Dock är hela stämningen ganska död så i det avseendet gillar vi definitivt Air och Trawangan mer. När de andra åkte tillbaka och det bara var jag och Jessica kvar efter att alltid ha varit fler kändes verkligen så tomt men vi drog iväg till en fin solnedgång och spelade kort så det gick ingen nöd på oss. På vägen tillbaka gick vi lite vilse för vi blev tipsade om en "mycket snabbare" väg som visade sig vara typ en stig ute i skogen men vi tog oss hem till slut.

27/10
Vi började verkligen känna oss klara på Gili-öarna och sugna på nåt nytt. Lombok ligger så nära och lockade mig verkligen så vi bestämde oss för att ta en dagstur dit. Därför åkte vi tillbaka till Air för att försöka hitta någon sån. Lagom framme ångrade vi oss eftersom de andra svenskorna också ville hänga på så det blev bara lite snorkling där innan vi åkte vidare till Gili T för att möta upp dem och boka Lombok. Den här gången checkade vi in på Gili Mansion istället då vi kände för att testa nåt nytt. Det är ett systerhostel till Gili Castle och här kryllar det av svenskar vilket är kul.

28/10
Klockan 08.00 började vår tur till Lombok. Vi blev satta på en public bokat som skulle ta oss till Bangsal, och där skulle vi hitta vår chaufför nånstans. Som vanligt är allt lite oklart men vi hittar honom i princip på direkten och det bar av mot vattenfallen i den norra delen av Lombok. Den här ön är verkligen otroligt vacker med höga berg, vidsträckta risfält och fin kust. Efter lite drygt 1,5h är vi framme vid första stoppet som är en "local village". Vi såg framför oss en liten by men det var mer som ett område med ett grannskap där de bodde som förr i tiden. Efter det bar det av till vattenfallen Sedang Gile och Tiu Kelep. Vi fick vandra en bra bit för att komma dit men det var det värt för de var otroligt vackra! Efter det åt vi en välbehövlig lunch och sen bar av tillbaka mot hamnen. Guiden frågade om vi ville stanna vid en monkey forest vilket vi tyckte var en kul bonus, och som om inte det var nog bjöd de sedan hem oss till chauffören på en kokosnöt!! Hela den grejen var nästan lika cool som vattenfallen. Där bodde liksom både han, hans föräldrar och flera andra släktingar (visserligen i olika hus) tillsammans med nån ko och lite hönor och tuppar. Vi går bakom husen och chauffören börjar klättra upp för en 10-15m hög palm bara sådär och kastar ner kokosnötter till oss. Några fler killar kom med sugrör och skedar och sedan hackade de upp kokosnötterna med macheter så vi alla fick varsin. Trodde inte det var så jag skulle få smaka min första kokosnöt!!

Sen bar det av tillbaka till Gili T där vi bodde. Vi gick upp på en view point och kollade solnedgången och på kvällen gick jag ut med några superhärliga svenskar som vi träffat här på hostelet. Hade en riktigt bra kväll:))

Hej igen!

Tänkte uppdatera lite om vad som hänt sen sist så jag tar det dag för dag.

18/10
Jag vaknade tidigare än de andra och la mig i en hängmatta och chillade. För min och Kimberlys del blev det Asian Egg Benedict för mig och Kimberly vilket var typ vanlig Egg Benedict fast med mystisk sås, och sedan blev det en liten minivandring upp till några risfält här i närheten. Svettigt men värt det för både vägen dit och själva risfälten var väldigt fina. Tog en smoothie på ett mysigt café där uppe och sedan gick vi tillbaka. Vi beställde en uber som tog oss till Tegenungan Waterfall och stannade där ett par timmar. Synd att det var proppat med turister men det var kul att ha sett. Till middag blev det tofu i curry på Gootama street vilket är en bra restauranggata i Ubud. Betalade 20 000idr (14kr) vilket är lite galet för en helt måltid, men det smakade bra.

19/10
Kl 01.30 ringde klockan för då 02.00 gick transfern till vulkanen Mount Batur. Vi fick te och nån liten bakelse och efter ett tag började vandringen. Alla andra grupper fick ficklampor förutom vi (det skulle ingå) så det blev att ta hjälp av månskenet uppför hela vulkanen, men det var väl en kul upplevelse ändå. Efter ett tag hamnade Jessica och Kimberly på efterkälken men jag fortsatte med gruppen hela vägen upp. . Min stortå gjorde sketaont för jag fick ett köttsår där första dagen vi hyrde moppe, men det var ändå värt det för när kom upp lagom till soluppgången var det var fantastiskt vackert. På vägen tillbaka stannade vi på en kaffeodling där en guide bl.a berättade om hur de tillverkar deras kända kattbajskaffe. Det var väldigt intressant och vi fick även provsmaka på de olika kaffe och te-sorter. Väl tillbaka på hostelet var vi lagom möra och chillade ett tag innan vi gick och såg en traditionell indonesisk dans. Det var superkul att se men jag fick verkligen kämpa för att hålla mig vaken för jag var SÅ trött.

20/10
Vi mötte upp två gulliga amerikanskor som vi träffade i canggu och åkte på rafting tillsammans. Det var SÅ kul och jag tror nog jag fick några najs videor med goproen. För transfer, rafting, och lunch betalade vi 225 000idr (150kr), vilket var väldigt prisvärt tyckte vi. Väl tillbaka gick vi till några andra risfält och där hittade vi även ett hus med vackra handmålade tavlor och en kille som spelade gitarr uppe på ett loft. Blev alldeles varm i hjärtat och kunde nog ha stått där i flera timmar.

21/10
Jag och Jessica gick och käkade gofrulle innan bussen kom för att ta oss till Padangbai. Därifrån tog vi en speedboat till Gili Trawangan, den största och mest livliga ön av Giliöarna. På båten spelades skön musik och besättningen verkade allmänt taggade på livet och sjöng glatt med. Väl framme checkade vi in på My Mates Place. Det är ett nystartat hostel som visserligen kostade dubbelt mot vad vi betalat per natt på Bali (200 000idr mot 100 000idr), men det var rent och fräscht och vi fick eget rum med ac och handdukar så vi klagade inte. Vi kollade läget lite vid huvudgatan, duschade och gick ut tillsammans med en bunt från hostelet. Vi gick till Jungle Bar som har samma ägare som hostelet, vilket var ett toppenställe tyckte vi. Som en stor träkojaklubb kan man säga.

22/10
Vi hade bokat in oss på snorklingstur och det blev en liten speciell sådan. När vi kom ut till första stoppet började det SPÖregna. Det var dock lite kul så jag hoppade i ändå och fick se massa fina fiskar men efter ett tag var vi tvungna att hoppa i båten igen eftersom det blixtrade och så. Vi tog beslutet att äta för att vänta ut ovädret. På nåt sätt lyckades restaurangen glömma vår beställning trots att vi påminde så vi fick vänta över en timme på två tonfiskbaguetter och en Margarita-pizza. Det blev doggybag och som överraskning fick jag kyckling på min istället för tonfisk! Men det var gott ändå och regnet avtog så vi fick till ett par stopp för snorkling på vägen tillbaka. Det var helt fantastiskt och vi fick se sköldpaddor och alla möjliga fiskar. Till middag blev det tacos vilket var supergott och smakade nästan precis som hemma.

23/10
Vi tog en båt till Gili Air. Gili Air är i princip samma samma som Gili T men utan all fest, och mycket mer avslappnad atmosfär. Vi checkade på Villa Resota där vi fick ett eget rum med ac och utsikt över en fin pool, bra kap tyckte vi. Här finns massa mysiga restauranger längs stranden och stämningen här är verkligen härlig. Alla locals vi pratade med här var verkligen så trevliga och omtänksamma. Vi spanade runt lite och stannade på en strand där vi hyrde snorkelutrustning och snorklade. På kvällen käkade vi hemmagjord ravioli och det var så gott och servitrisen var så gullig att det blev samma sak till lunch nästa dag.

24/10
Vi checkade ut, åt frukost och begav oss iväg på en liten upptäcksfärd runt ön. Den är verkligen vacker och vi stannade på lite olika stränder för att bada. Vid 15.00 gick båten tillbaka till Gili T för vi hade bestämt med två svenskorna vi haft kontakt med sen innan att vi skulle mötas upp här. Vi checkade återigen in på MMP och begav oss iväg till andra sidan för att se solnedgången. I vanlig ordning lyckades vi ta vägen förbi soptippar men vi kom fram till slut. Efter middagen gjorde vi oss iordning för att gå ut och det blev en väldigt kul kväll:))

25/10
Idag ska vi nog hyra cyklar och ta oss runt ön! Antagligen även snorklingsutrustning så vi kan få snorkla lite också. Puss och kram

Hejsvej!

Eftersom bloggen inte fått så mycket uppmärksamhet av mig blir det ett köttinlägg nu istället.

Vi drog alltså vidare till ett annat hostel i Kuta som heter Captain Goose. Här gör man sina egna pannkakor till frukost och det finns en väldigt fin pool med sandbags runtomkring där man kan hänga när man måste få en paus från kaoset i Kuta.

I onsdags började jag och Jessica med att spana in stranden, vilken vi tyckte var helt okej. Väldigt stor och med mycket människor men det fanns mycket att se och göra omkring. Efter ett tag stötte vi på ett slags event där man kunde donera lite pengar till ett rescue center för sködpaddebäbisar, och sedan ta med en liten sköldpadda till havet för att släppa ut den. Man fick även med sig lite blommor för att hedra offren som dog i ett bombdåd den dagen för 14 år sedan. Det blev en fin ceremoni och bra start på vår vistelse här på Bali!!

Dagen efter hängde vi vid poolen och gick sen med några från hostelet bort till Seminyak. Där satte vi oss på en La Plancha och kollade på solnedgången. Fick lite tips av Philipe på hur jag kunde använda min gopro vilket var välbehövligt och jag tror jag nog kan få ihop lite najs filmer nu. Alla på hostelet sa att vi inte kunde lämna utan att ha varit på skygarden så efter vår lilla promenad gick vi dit. Det är en gigantisk klubb med fyra dansgolv och coola DJs så det blev en väldigt kul kväll. Jessicas flipflop tackade för sig men det var bara dansa vidare barfota och Philipe fick på sig ett sånt där Hawaii-halsband och var mycket stilig.

Efter att ha hängt i och runt Kuta ett par dagar kände vi för att se oss omkring. Därför bokade vi en privat chaufför i 10h (kostade 500 000idr=100 000idr var=66 kr?!) och åkte iväg till sydspetsen på Bali. Där såg vi Waterblow, Balangan beach, Padang Padang beach och slutligen Uluwatu temple. Dessvärre missade vi solnedgången trots chauffören körde som en galning men men. En apa hoppade på min fot och försökte sno min flipflop men som tur var lyckades jag få tillbaka den!!

Sen drog vi till Canggu vilket var SÅ skönt. Inte alls lika intensivt och stämningen var så avslappnad. Alla åtta från CG bodde på ett ställe som heter Surfers Dorm. Vi kom dit strax efter lunch och då gick vi direkt till stranden. Där hyrde jag, Phil och Jana en varsin surfbräda och Jana körde en 2min genomgång på hur man gjorde. Lyckades stå upp i kanske 3s men sen ramlade jag alltid i med näsan först. Nån gång slog jag näsan i brädan och blev superrädd att den typ skulle stå åt fel håll men det hände inget mer än att den blev lite öm så det var tur. På kvällen hängde vi med några surfare på hostelet och sen åkte vi med deras moppar till Old Man's. Där hängde vi ett tag och sen körde Tim skytteltrafik till Sand Bar där de hade ett strandparty. Sista lasset med Jessica och Will fick bli i spöregn för det som precis en storm så alla tre kom fram dyngsura lagom tills det slutade regna.

Efter nattens bravader var det upp och hoppa för jag, Kimberly och Jana skulle på yoga! Det var mysigt men jobbigt och vår yogalärare var värdens sötaste. Sen käkade vi frukost och gick till stranden. Träffade Stephanie som också hade åkt upp från CG och hängde med henne ett tag. Efter det ville jag och Kimberly hyra en varsin moppe och åka till Tanah Lot-templet för att se solnedgången. Mot alla odds hann vi den här gången och vi fick även se en del fina risfält på vägen. På vägen tillbaka fastnade vi i köer och lyckades köra fel x antal gånger vilket var mindre trevligt men ganska kul i efterhand.

Igår åt vi en supergod frulle och åkte sen till Echo beach för att kolla lite surfing. Efter det körde vi runt lite och såg lite gott och blandat i Canggu. (Läs inte mamma) Höll på att köra ner moppen från en 2m kant när jag stod bredvid och skulle vända men lyckades mirakulöst undvika det med typ 1mm marginal och massa locals sprang fram och hjälpte mig. Efter moppeturen tog vi en promenad bort till ett supernajs café/restaurang och åt middag, duschade och beställde en uber till Ubud. Checkade in på In Da Lodge igår kväll och jag känner på mig att det här stället är sååå najs. Hostelet är helt grymt och jag är så taggad på att utforska det här staden lite mer.