Att skära sig kan bli ett beroende, nästan som en drog. Därför kan det vara svårt att sluta på egen hand. När man försöker sluta med något man är beroende av är det viktigt att tänka på att man behöver öva sig. Man behöver öva sig i att leva sitt liv utan att skära sig. När man övar sig kan det hända att man misslyckas någon gång. Då gäller det att inte ge upp utan att fortsätta öva sig tills det går. Så här kan du göra:

1. Bestäm dig först och främst för att sluta skära dig.

2. Gör dig av med alla eventuella hjälpmedel, alltså sånt som du använder när du skär dig.

3. Försök att undvika eller att förändra de situationer där du brukar få lust att skära dig. Om du gör det hemma på ditt rum, se till att inte vara där när risken är som störst. Umgås med familjen, en kompis eller aktivera dig på något annat sätt istället.

4. När lusten att skära dig kommer har du två sätt att hantera den. Antingen kan du distrahera dig, det vill säga se till att göra något annat som gör att du glömmer bort behovet för stunden. Ring en kompis, ta en promenad, titta på en film, läs en bok, eller något annat som skulle kunna funka för dig. Det andra alternativet är att du stannar upp och lyssnar på din känsla. Det innebär att när du vill skära dig så sätter du dig helt enkelt ner och känner efter hur det känns. Försök slappna av, registrera hur behovet känns i kroppen och sitt kvar där tills behovet minskar eller försvinner. Ofta brukar man bli mer medveten om vilka känslor som det egentligen handlar om när man gör så. Man kanske upptäcker att man har en oro eller ledenhet inom sig som man behöver ta hand om på något annat sätt.

Skriv gärna ner vad du tänker och känner så blir det tydligare för dig. När du gör den här övningen i att stanna upp och registrera vad du känner så kommer du att märka att behovet först ökar och sedan blir mindre. Lusten att skära dig kommer att gradvis minska efter en stund. Men du behöver öva dig, det är inte säkert att du orkar hela vägen första gången.

5. När du lyckats låta bli att skära dig vid något tillfälle då du verkligen haft lust att göra det, ge dig själv en belöning. Du har gjort något stort och viktigt och behöver uppmuntran så att du orkar fortsätta. Fundera ut något som skulle vara belönande för dig. Det kan vara att få beröm av någon annan, att ge dig själv en present, att göra något som du brukar tycka är roligt.

När man ska bryta ett självskadebeteende kan man ofta behöva hjälp och stöd. Du kan alltid prata med din skolkurator eller nån i din familj, det finns alltid nått sätt.

Till alla er som skär er, sluta med det! Er hud är för fin för att få massa ärr som är kvar resten av era liv!

Likes

Comments

Självkänsla
Ta inte dig själv på för stort allvar! Det leder aldrig till något bra, haha. Om du kan skratta åt sig själv, så är du på god väg.
Bli kär i dig själv.
Tänk på vad som gör dig till du. Precis som en blomma som behöver vattnas för att växa, lär dig att vårda dig själv på alla sätt. Älska dig själv för allt det goda som du ser och acceptera dina brister och det faktum att du är ofullkomlig. Titta dig själv i spegeln och bli kär i den reflektion som är du.

Gör vad du vill - inte vad andra tycker att du ska För att vårt liv ska kännas meningsfullt och så som vi vill ha det behöver vi börja med oss själva, ta reda på vad vi vill. För att kunna få en tillvaro som vi trivs med kan vissa av oss behöva träna på att strunta i vad andra tycker och tänker.
Du är värd att älskas Det kan vara bra att med jämna mellanrum påminna sig om saker som: •Jag är värd att älskas. •Jag är värd all lycka i världen. •Jag kan tryggt öppna upp för alla känslor som bor i mig och som vill komma fram ur mig. •Jag är modig nog att våga välja kärleken.

Jämför dig inte med andra
Jämför dig i stället med dig själv – bli gärna inspirerad av andra! Men känn dig aldrig sämre än någon annan för att de råkar kunna någonting lite bättre. Med god självkänsla slipper du känna dig sämre eller bättre som person än någon annan.

Tyck om dig själv, och acceptera den du är.

Likes

Comments