En vecka i Young Harris hos Adam har nu passerat. Denna har varit den lugnaste semesterveckan jag haft då vi princip bara har chillat och tagit det lugnt. Adam hämtade upp oss på flygplatsen den 10e mars och det var så otroligt roligt att äntligen få träffa och krama om honom. Vi åkte till ett hotell där vi skulle övernatta för att på morgonen äta frukost på Waffel house och sedan åka in till centrala Atlanta där vi kollade på någon typ av basket. Sedan begav vi oss mot Young Harris och stannade på vägen för lite shopping. I Young Harris träffade vi hans kompisar, och sedan gick vi alla och la oss då det var ganska sent. Vad som hänt den här veckan är att vi har varit väldigt mycket i lägenheten men vi har även bowlat, bestigit ett litet berg och sett solnedgången, ätit på restoranger, handlat med JB, kollat volleyboll och lacrosse, på kvällarna sett film och spelat kort och helt enkelt bara myst med varandra. Pavel lagade även mac´n cheese vilket vi aldrig testat förut.

Young Harris var ett väldigt fint och mysigt college så jag förstår att man vill gå där. Alla vi träffade var väldigt trevliga och inbjudande. Sista dagen åkte jag och Adam på en resturang där vi åt sista middagen tillsammans för att sedan gå ut ett tag. På morgonen skjutsade han oss till Atlantas flygplats där tårar kom när jag skulle säg hejdå. Jag, Alma och Ebba flög sedan till New York för att sitta väntandes där i 9 timmar och sedan flög vi hem till Sverige igen. På flyget tog vi sömnpiller så vi var slocknade hela turen hem. Gustav kom och hämtade oss på Arlanda och vi åkte dieket till Ikea och åt mat. Så gott!!

Jag är otroligt nöjd med de här två veckorna vi har spenderat tillsammans i Usa. Vi har gjort så mycket och haft riktigt roligt. En riktigt mysig tjejresa med dom bästa skulle jag vilja säga. Jag vill tacka Adam för att vi fick komma och hälsa på honom, se hur han bor och träffa han kompisar. Denna väcka har varit så mysig!! Tack och hej puss

Ja då har denna vecka lidit mot sitt slut, vår tjejvecka i NYC. Sista dagen hade vi otroligt tur med vädret, sol och sköna vindar. Vi besökte Central park och promenerade där i flera timmar, tittandes på folk, letade ekorrar och bara myste. Vi besökte en inspelningsplats för gossop girl, hotellet Plaza (där jag vill gifta mig), The palace där gossop girl, 27 dresses och fler filmer spelats in. På kvällen unnade vi oss trerätters på en resturang som hette Hell´s kitchen där maten var underbar. På morgonen den 10 mars vaknade vi och packade klart allt, städade och gick för att checka ut. Sedan sprang vi med resväskorna genom snövädret till en resturang för att äta frukost säga hejdå till Moa och Tovis som skulle vidare till Sverige medan vi åkte taxi med Lolo till JFK för att flyga till Atlanta. På flygplatsen träffade vi våra två favorit militärer som vi sa hejdå till och sedan hoppade vi på flyget mot Atlanta för en vecka där!

I tisdags åt vi pannkakor, sirap och blåbär till frukost och sedan satte vi oss på en buss som tog oss till New Jersey för att shoppa loss på en outlet. Självklart blev det ännu flera underkläder som vi köpte (typ det enda vi har köpt denna resa) och sen blev det någon tröja och lite tvålar hah. Vi åkte hem med otroligt många kassar och lämnade de i våran otroligt stökiga lägenhet. På kvällen var vi alldeles för trött för att göra något så vi åt flingor till middag och somnade tidigt.

Igår däremot vaknade vi i bra tid och började gå ner till flatiron building där vi fotograferade lite. Promenaden fortsatte ner till en park där vi hitta ekorrar och sedan till Soho på ett vegansk cafe där allt förutom chocolate chip cookies smakade skit. Vi gick igenom china town och fortsatte ner till Brooklyn där vi gick över bron för att hamna i Dumbo, i Dan Humphrey från Gossip Girls områden. Solen lyste så vi kunde sitta i solen ett tag i t-shirt vilket var så skönt. Vi hamned till sist i en affär där de hade peruker ock för 5 dollar fick man testa en vilket jag, Tovis och Ebba såklart gjorde.

Vi bestämde oss på kvällen att vi ville testa gå ut trots att åldersgränsen är 21, så efter middagen gick jag och Alma in på en liquor store och köpte 2 flaskor trots att vi visade vårt leg. Vi sprang runt i hela NY för att hitta något vi kunde ha på oss och sedan gick vi tillbaka till hotellet och bytte om. Tovali och Ebba köpte lika (konstiga tycker vi alla) klänningar och två jättefina halsband medan jag och Alma köpte lika body. Vi drack knappt något av det vi köpte då vi var så stressade och kvällen slutade med att vi fått meddelande från promotors, åkte taxi runt stan, hittade nerlagda klubbar och fick höra från en taxichaufför att vi borde gå topless på stan. Kvällen var ändå lyckad och förutom Tovalis blåsor på foten påbörjar vi nu en ny sista dag innan vi beger oss till Atlanta.

Summor of yesterday:

Ebba: Tolli Tolli Tolli Tolli

Moa N: jag passar inte i brunt hår!!!! Vad hände med lesson 8,9,10 and 11?

Tovali: Aj mina fötter

Moa S: Åh har ni glutenfri pizza

Alma:

Dag 2 i New York är nu över och jag och Tovali (som är alldeles för lat) tog en taxi till hotellet och väntar nu på att resten av tjejerna ska komma tillbaka från deras promenad i kylan. Dagen har för mig varit helt perfekt och över förväntan. Vi sov otroligt länge och kom inte ut från hotellet förrän kl 11:20 och då delade vi upp oss. Jag och Tovali hade nämligen bokat att vi skulle flyga helikopter så vi bestämde oss för att åka ner mot lower Manhattan så att vi skulle komma till piren i rätt tid medan Moa, Ebba och Alma gick på madame tussaud och besökte Target. Jag och Tovis skulle ta tunnelbanan till chinatown och efter flera försök, fel tåg och otroligt många frågor till främlingar kom vi fram och besökte både chinatown och åt mat på en jättekonstig resturang i little italy. Sedan blev det ett försök att bege oss till Brooklyn bridge där vi skyndade oss ut på bron för lite bilder och sen en taxi till piren. Jag vill tacka min morfar som sa att vi skulle flyga helikopter för wow vilken upplevelse och wow vilken utsikt. Första gången jag faktiskt fick en känsla av New York och trots att vi inte flög länge var pengarna helt klart värt det. Efter det besökte vi grand central station där en vakt kom fram och frågade om jag gillade honom för att jag tydligen hade kollat på honom en gång haha. På kvällen har vi besökt top of the rock och utsikten var lika där helt fantastisk. Jag är så nöjd med dagen och imorgon blir det en hel dag med shopping i New Jersey.

Summery of the day:

Ebba: Can we get a gluten free cookie? - You guys should just take them all, how many are there left? Just give them the rest

Moa n: Vi har hoppat på fel tunnelbana IGEN

Alma: Skälla ut främlingar <33333

Tovali: Ni behöver inte låtsas om som att ni inte hör vad jag säger-läskig gubbe på tunnelbanan. Ska vi åka till yankee stadium ja, nej, ja, kanske, det är 29 stationer bort, vi gör det, okej let´s do this ( vi åkte aldrig dit)

Moa s: Pekka, Unni, Kaxi.

4 månader senare befinner vi nu oss på andra sidan Atlanten i en stad som vi drömt om otroligt länge. Vi är nämligen i New York!! Efter en 8 timmars flyg med film, flirtande flygvärd, äcklig mat, rädd Ebba och jag som spydde hamnade vi på JFK flygplats och väntade på transfern som skulle hämta oss. Jag satte mig i framsätet och chauffören var så otroligt rolig och utsikten var amazing kan jag säga. Vi blev avsläppta precis vid en liquor store och fattade ingenting. Som tur hittade vi hotellet som inte var mycket att hänga i julgranen då det stinker, sängarna är hårda och wifi funkar knappt men placeringen är helt perfekt. Vi bor så centralt så det är dumt att klaga. Vi somnade vid 00:30 och vaknade 06:45 jetlagged. Vi åt otroligt goda bagels till frukost och sen promenerade vi till pennstation för att köpa travelpass och där träffade vi två unga militärer som kom fram och pratade. Efter lite missförstånd att vi inte studerar marijana gav vi ut vår mejl?? så ska vi försöka träffa dom ute någon kväll så de kan hjälpa oss att komma in på en nattklubb. Vi får se hur det går eftersom vi inte är 21 år. Vi åkte upp i Empire State Building och sedan bestod resten av eftermiddagen med shopping. Nu befinner vi oss på hotellrummet för att ta en paus och vila benen men snart ska vi ut och hitta någon mysig resturang och äta och sedan gå till times square. Klockan är enbart 20:00 men vi är så otroligt trött så vi får se hur länge vi håller oss uppe ikväll.

Summery of the day:

Moa N: Jag kommer spy

Tovali: Vart är Alma? Är Alma med oss?

Ebba: I speak fluent English

Moa S: Kan vi gå?

Alma: Ebba var 100% säker på att hon ledde oss rätt... vi hamnade fel.

Självklart var PAD en självklarhet för mig att besöka nu när vi är här på semester. Jag, Jenny, Tovali, Måns och Anton gick dit och den här gången blev det tyvärr ingen promenad men vi gick och hälsade på alla hundarna och var där i ungefär en timme. Nästan alla hundarna som fanns förra året var borta vilket var riktigt bra men tyvärr var några kvar och det gör riktigt ont i mitt hundhjärta att hunden som varit där i 6 år fortfarande är kvar. Sen blev det också ett besök hos alla katterna och de små söta kattungarna!

Igår var Jennys födelsedag och på vilket bättre sätt kan man fira än på San chocolate (precis som förra året). San chocolate än en typisk spansk resturang/café och ett helt underbart brunch ställe. Vi åt brunch som för mig bestod av tazón de yogur, fruta y cereales, tostado con tomate y aquacate y colacao. Mums

Åh vad det är mycket känslor. Blir tårögd bara av att skriva detta. Efter brunchen gick killarna tillbaka till hotellet och vi tjejer begav oss mot skolan. Bästa colegio sueco, bästa SSCDS. Vi vandrade förbi ingången till Tovis, hästrondellen, ferian och tillslut Dia. Det kändes som att vi hade haft sovmorgon och nu skulle på lektion. Tillsist stod vi där, framför skolan tittandes genom grinden och steg in i en byggnad fullt av människor vi inte kände och nya lärare som vi aldrig träffat. Självklart fanns det fortfarande några kvar från förra året men det var inte samma. Jag kände mig osynlig, som om att jag hade en osynlighetsmantel. Jag kände mig som en främling i mitt eget hem om det går ihop. Hur som helst var det helt fantastiskt att träffa de lärarna som fortfarande var kvar, Desirée, Cedric, Katharina, Silvia och Birgitta. Jag längtade faktiskt till att bara få gå på en av deras lektioner. Kattan pratade om hotellets (våra) kackerlackor och att vi inte ska döda dom då de förökar sig då, om att vi var en fantastisk klass och Cedric om matten och fysiken som jag faktiskt saknar. Jag saknar att sitta i Celcius och inte förstå ett skit.

Jag är fylld av känslor som jag inte förstår. Jag saknar allt. Jag är ledsen samtidigt som jag är glad, lycklig samtidigt som jag känner mig förstörd, helt tom inombords samtidigt som jag känner mig fylld med kärlek. Jag har saknat det här stället så oroligt mycket och fick jag välja skulle jag flytta tillbaka!!

Efter skolan åkte vi till Miramar där vi shoppade ett bra tag (några timmar hehe). Vi träffade även GH som vi var med hela kvällen. Tillbaka på hotellet gjorde vi oss iordning för att gå ut och äta och fira Jennys 17 års-dag. För min del blev det den otroligt goda lasagnen som finns här i Spanien och sedan blev det en drink på Ginbaren. Som vanligt tog jag och Tovali vår älskade alkoholfria mojito som bara är helt fantastisk.

Vi träffade Alicia och Amanda påväg hem och sa hejdå till Amanda som skulle åka tillbaka till Sverige och sedan gick vi till hotellet på vår balkong. Dock var vi alla, speciellt jag, så trött att vi knappt gjorde något och somnade ganska snabbt.

Ännu en dag har gått här i Funkan och för varje minut som går ångrar jag mig att jag inte stannade ett år till. Men men jag är så tacksam att jag fått ett år i det här fantastiska landet med dessa fantastiska människor. Kärlek till er

Hej igen! Gårdagen för oss var ganska seg. Vi var alla sjukt trött vilket gjorde att vi sov länge. När vi hade vaknat gick vi till marknaden på ferian och kollade lite men ingen av oss hittade något. Sedan promenerade vi till Miramar som tyvärr var stängt pågrund av röddag. Dock var restaurangerna öppna så vi fick äta de efterlängtade hamburgare på TGB!!

Efter tog jag och Tovali en lång promenad bort mot castillo och kände på havet och satt och pratade en lång stund om livet. Efter köpte vi alla mat på mr noodles och satt och myste på balkongen.

Något som jag har saknat med Spanien är definitivt spanskan och spanjorerna. Alla är så otroligt mysiga och jag bara älskar kindpussar!! Mys x1000

Jag är tillbaka! I Funkan, mitt andra hem! Bland platser jag än gång bott och bland människor som jag en gång bott bredvid! Jag är tillbaka och det känns så otroligt bra!

Imorse åkte vi till Arlanda vid 05:30 för att träffa Jenny, Josse och Frida på terminal 2. Anton, Måns, Tovali och jag blev skjutsade av mamma ner och man kan verkligen säga att vi alla var trötta. Vi flög till Düsseldorf där vi mellanlandade och sedan vidare till Malaga och då kom att känslorna och minnena tillbaka. Att gå på flygplatsen, åka tåget mot Funkan och se el corte ingles och Ferian. Ärligt talat kunde jag inte hålla mig från tårar. När vi klev upp från stationen kändes det som att tiden stått still. Vi var tillbaka på en plats vi aldrig lämnat. Det första vi gör är att se Henrik och Erik! <3

Sedan köpte vi frukost, checkade in på PYR och gick och åt på Conrados. Vi sminkade oss och gjorde och iordning för halloween utgång (tråkigt nog var vi inte utklädd) och för att träffa alla gamla och nya gäststudenter. Det var helt underbart! Alicia, Frida, Alice, Emily, Philippe, Hampus ja alla var där för en helt underbar kväll! Jag fick även prata med så många nya gäststudenter och en sak som är säkert är att de verkligen gjorde min vecka här! Så otroligt många kom fram till mig och frågade om jag var Moa Nääs och sa att de läst min blogg! De visste allt om mig ahah. Det var så otroligt roligt att höra och det värmde verkligen! Vi träffade även två killar från förra året som hjälpte oss ner på London och sen gick vi självklart ner dit på London för dans. Det var inte förrän klockan 04:50 som vi kom tillbaka till hotellet för att sova och vila efter vår långa dag!

Jag kan verkligen säga att det är så skönt att vara tillbaka men det drar upp så otroligt mycket minnen att jag vill bara gråta. Jag vill också bo här igen!!! Det är nästan så jag inte kommer åka tillbaka till Suecia!

Jag har tänkt att försöka blogga den här veckan och sedan göra mitt lilla avslut och verkligen säga hejdå till bloggen. Men ni ska veta att det är så otroligt roligt att blogga så det är svårt att sluta!

Puss puss

Ledsen för dålig kvalitet på bilderna

Min sista dag i Funkan spenderades med min värdfamilj, Tovali och Jenny. I månader har vi åkt förbi ett hotell som heter Hotel Holiday World när vi tagit tåget mot Malaga. Hotellet ligger i Benalmádena och har ett stort vattenland och otrolig fin utsikt över havet. Till min stora förvåning ville min värdfamilj ta med oss dit för en dag med bad och mys. Det var exakt vad den var, bra väder, sol, bad, UNO spelande och prat om framtiden och mitt år med värdfamiljen. Förmiddagen spenderades mest med mina tjejer men på eftermiddagen var jag mycket med min värdfamilj. Vi badade, Noah som kastade vatten, prat om skolan med madre och sedan taktik snack inom UNO.

När vi skulle åka hem tog madre ner taket på bilen så vi fick njuta en sista gång av solens värme i Spanien. När vi kom hem och hade lämnat av Tovis följde Jenny med mig in då vi insåg att vi inte skulle träffa varandras värdfamiljer mer eftersom vi skulle ta olika flygplan hem pågrund av strejken med SAS. När Jenny kramade om min värdmamma fick jag en stor klump i magen och jag var så nära till gråten. Efter följde jag med henne hem för att säga ett sista hejdå till hennes familj vilket var riktigt sorgligt men tyvärr var jag tvungen.

Som önskat från min sida lagade jag, madre och Altana middagen tillsammans då jag ville göra något tillsammans som siste kväll men också för att jag ville lära mig laga tortilla de patata vilket vi gjorde. Jag fick lära mig hennes lilla hemlighet i den enkla maträtten och innan den skulle serveras gick jag upp för att packa klart.. Istället för att ta planet 12:20 skulle jag ta det 07:30 istället. Pågrund av stress för att hinna in till Funkan och säga hejdå till tjejerna hann madre knappt sätta sig till bords innan jag skulle gå. Dock var jag tvungen att vänta på att hon skulle springa och hämta en sak. Tillbaka kom hon med ett paket och då började jag gråta. Mina värdsystrar insåg då att de inte skulle träffa mig något mer eftersom jag antagligen skulle komma hem när de hade gått och lagt sig så hela familjen samlades i köket med tårar rinnande ner från allas kinder (till och med padres) och vi kramades en sista gång. Sedan möte jag Jenny och för en sista gång gick vi in till Funkan tillsammans. Vi mötte tjejerna på piren där de redan hade suttit i en halv timme. Vi pratade minnen, skrattade åt internskämt så som Harry Bird, och trät åt det faktum åt att vi skulle splittras. Efter att ha suttit och kollat upp bland stjärnorna och bestämt oss att månen ska bli det som håller oss nära varandra så gick vi in mot stranden för att ta ett sista hejdå som grupp i Spanien. Själv hade jag väldigt svårt att inse att det faktiskt var slutet och att när jag sedan skulle gå därifrån skulle mitt år vara över men trots det kunde jag int gråta. Vi sa hejdå, kramades och sedan gick jag och Jenny mot Pacos. Jag tror att det var den absolut tystaste stunden jag och Jenny haft tillsammans och antagligen gick vi båda och tänkte på de 1000 tankarna vi hade i huvudet. Det som faktiskt fick oss att prata var det faktum att Cedric sprang förbi oss klockan 1 på natten utan tröja, i full fart och det ända han hann säga var hej hej och sedan var han redan 10 meter bort igen. Hah gud så vi skrattade.

När vi kom hem ville jag ta ett snabbt hejdå av Jenny och inte göra det till en stor grej eftersom jag visste att vi skulle träffas och hålla kontakten men efter att hon sagt att det jobbiga kommer bli är att vi faktiskt har träffat varandra nästan varje dag i 10 månader och att vi nu inte kommer ses på länge. Hon har verkligen blivit min syster!

Efter att ha sovit 2 timmar under natten var jag uppe och skrev ett brev till min värdfamilj. Efter kaos med packningen då allt inte fick plats, jag glömde saker, förseningar till flygplatsen, övervikt på väskorna, ett bagage som inte fick checkas in, fast i säkerhetskontrollen och lite mer kom jag äntligen på planet mot Stockholm. När jag landade insåg jag att jag rest tillsammans med GH och Hanna. Hanna och jag stod och väntade tillsammans och båda bara grät och grät och grät. Vi gick ut till våra familjer och kramades en sista gång och sedan var allt över. Mitt år, mitt äventyr och mitt liv i Spanien. Självklart var det otroligt roligt att träffa min familj och hund och det faktum att Sofia, Elin och Elin ordande en överraskningspicknik gjorde allt bättre men någonting inom mig säger ändå att jag ill tillbaka. Nu har det gått 5 dagar sedan jag kom hem och jag har redan hunnit träffa många av mina kompisar och börjat jobba men jag känner att jag är i en bubbla som inte längre passar in här. Det är svårt att förklara och kanske är det bara nu när jag fortfarande inte anpassat mig till livet i Kilafors och förstått att livet i Funkan bara är minnen. Men hela resan känns som en stor stor dröm.

Jag ska göra ett sista inlägg sen som avslut på bloggen och lite mer och känslor såhär efteråt.