5 december

Återigen ställes klockan på 04.15. Jag sov väldigt dåligt och kände att något inte riktigt var rätt med min kropp. Kände mig illamående men tänkte att det var för att jag sovit dåligt och druckit för lite så jag satte på mig kläderna och gick ner till lobbyn där vår privata minivan till Oslob väntande på oss. Vi möttes av en lyxigare och fräschare van än den vi åkte hem i igår. Eftersom vanen bara var för oss fick vi en hel rad var så vi kunde ligga och sova under resan! Det blev inte mycket sömn för mig dock då jag efter vi åkt ca 30 min ber chauffören att stanna och (förlåt för detta inte så censurerade inlägg) kliver ut och spyr. Jag har lyckats dragit på mig turistsjukan igen..

Efter ca tre timmars åktur stannade vi på första stoppet: bada med Whale Sharks (förlåt, vet att man inte ska uppmuntra till dessa turistattraktioner men jag ville så gärna se Whale Sharks irl). Det var så himla häftigt! De var så stora och de simmade närmre oss än det avstånd som vi blivit tillsagda var tillåtet🐳. Vi hyrde en undervattenskamera så jag har faktiskt några bilder att visa er! Fick in lite väl mycket saltvatten under simturen vilket ledde till spya nr 2.

Efter en timme åkte vi vidare för Canyoning i Kawasan falls. Här mådde jag inte alls bra och var riktigt nära på att stanna i bilen medan Sofia och Klara hoppade ut för vattenfall. Samlade kraft och började ändå vandra tillsammans med de andra, gick dock långsammare än en treåring och tog ett litet stopp längst vägen för dagens tredje spya. Borde lyssnat på kroppen och stannat hemma idag men tack gode Gud att jag inte gjorde det eller stannade i bilen! För WOW! Min höjdrädsla skatter verkligen på prov och jag vågade hoppa från 2 av 3 vattenfall/stup! Naturen här är helt otrolig! Det är så svårt att få det på bild men jag reser verkligen genom paradis efter paradis. Efter några timmars lekande och hoppande satte vi oss åter igen i vår privatvan som körde oss hem till hotellet.

Nu ligger jag på hotellrummet och äter kvällens middag: glass och chips (det enda jag tror jag kan behålla)

1-4 december

Vi tog en taxi till busstationen väldigt tidigt så att vi hann med första bussen klockan 06.00. Vi tog en buss med AC, och jäklar vad vi frös men bussturen gick ändå fort och smidigt så vi ska inte klaga. Väl framme vi hamnen lyckades vi pruta ner en privatbåt ganska så bra och tog den in till Malapascua (så att vi slapp vänta in den vanliga båten, den går nämligen inte förrän den är full). Vi har med oss 2 stora rullväskor, en varsin ryggsäck och så har Klara en stor bag, alltså en hel del att släpa på (vi är nog världshistoriens sämsta backpackers) vilket gör att det blir lite jobbigare och mer komplicerat att ta sig från plats till plats. Man kunde betala en liten slant för att slippa bära upp väskorna själva och riskera att tappa ner dem i vattnet vilket vi självklart gjorde.

När vi anländer på ön kommer nästa problem; det går endast att ta sig fram till fots eller med motorcykel och det skulle ta ca 30min att vandra till vårt hostel. Men byborna är rutinerade och lyckades köra alla oss och allt bagage utan minsta skråma!

Hostlet var väldigt bra! De hade en dykshop, pool, en stor trädgård och en privat strand (som tyvärr var full av alger så vi låg aldrig där och solade). Personalen var urgulliga och vi bokade snabbt in 3 dyk för morgondagen. Det kryllade även av svenskar här, det roligaste av allt är att vi delade rum med 5 killar var av 3 av dem studerar maskin på Liu! Två syskonpar och ett femte hjul 😅 Såna härliga filurer! Vi åt middag tillsammans på ett vegetariskt och vegansk ställe i byn som hade en reagge vibe, efter middagen stannade vi kvar och lyssnade på när några satt och jamade.

Andra dagen hade vi som sagt bokat in tre dyk, första dyket var redan klockan 05.00 på morgonen. Det var tjejernas första djupdyk och de behövde därför plugga lite inför detta. Vi skulle nämligen dyka med Thresher Sharks!! De såg så himla korkade och söta ut! Vi hyrde en gopro hela dagen (den var inte jättebra) så har lite bilder att bjuda på. Sen åkte vi hem och åt frukost med grabbarna innan vi sa hejdå till ett av syskonparet och resten av oss gav oss iväg med båten igen för dagens andra och tredje dyk.

De andra dyken var vid Gato Island. Första simmade vi under och igenom ön. Där nere fick vi syn på en White Tip Reef Shark!! Aldrig varit så rädd och fylld av adrenalin i mitt liv som när den simmare rakt emot oss. Jag höll hårt i Sofias hand och försökte samtidigt få filma hajen. Den var mellan 1.5 till 2 meter lång!!! WOW det är så sjukt coolt att dyka!!

Sista dyket så simmade vi i närheten av ön och fick åter igen se hajar, denna gång sovandes under klippor. Sofia såg dock en stor haj simmandes och jag lyckades se svansen av den.

Efter dyken var vi rätt slitna så vi la oss vid poolen och chillade tills solen gick ner. Vi var även tvungen att säga hejdå till de tre återstående grabbarna som skulle iväg på andra äventyr. Det blev dåligt väder senare mot kvällen så vi bestämde oss för att äta på hotellet och se på en film tillsammans med en fransyska som vi hängde med dagen innan och på dykutflykten innan det blev läggdags.

Letar ni efter en paradis ö? Åk till Kalanggaman! Det tog oss 2 timmar med båt från malapascua hit och träsmaken i rumpan var så värt det! Här bjöds det på sol, bad och snorkling om man skulle vilja det. Även en stor buffé av filippinska delikatesser ingick i priset. Efter en dag av sol, bad och njutandes följde vi med en nyfunnen tysk kompis för att äta middag och kolla på solnedgången. Ett perfekt avslut på sista heldagen i Malapascua.

Sista dagen packade vi ihop våra grejer och hängde sedan vid poolen tills lunchtid. Åt lunch och checkade sedan ut från hotellet. Åkturen hem började bra och smidigt. Hotellet bjöd på mopeder som skjutsade oss och väskorna till hamnen där vi tog en lokal båt till Maya. Väl framme var det lite kalabalik. Som jag tidigare nämnde betalar man för att få hjälp av med väskorna från båten, och den här gången hade vi ingen koll på vem som gjorde det åt oss så när vi skulle betala blev vi lurade och gav pengarna till fel personer.. alla ville även ha in oss i deras bilar eller rättare sagt minivanar. Vi tänkte att eftersom man betalar lite extra för en minivan än bussen så är den säkert privat och bara för oss som tog den från hamnen. Oj så fel vi hade. De tryckte under vägens gång in 18 personer plus våra två stora resväskor som tog upp 2 platser i en bil som är gjord för 12 personer. Det var alltså mycket trängre, obekvämare och dyrare att ta denna minivan än bussen. Men Aja, vi kom fram till samma hotel som vi bodde på första natten. Bokade en bil för hela morgondagen som skulle hämta upp oss 04.30 (ute i sista minuten vi vet). Gick runt i närområdet för att hitta någon vettig mat men misslyckades och testade därför på Jellibe, värsta snabbmaten jag någonsin ätit!! Fet diss på den! Men vi hittade lite majs på ett stånd på vägen som var riktigt goda iaf ☺️

28-30 November

Resan har börjat! Första stoppet blev Kuala Lumpur, något som kändes som ett måste om man bott i Malaysia en termin, för lite turistande och shopping. Vi tog in på ett Airbnb med en infinity pool för att ge starten på resan lite lyx.

Lite pinsamt och väldigt svenskt av oss åkte vi raka vägen från flygplatsen till IKEA. Nog har man saknat Sverige lite och deras köttbullar. Självklart smakade det inte som hemma men det gjorde ingenting. Vi köpte även knäckebröd (dröm) som blev våra frukostar här!

Taxiresan från IKEA till vår lägenhet skulle ta ca 20 minuter men vår chaufför åkte lite på villovägar och det tog över en timme att komma fram. Det fanns då inte så mycket tid kvar tills vår middagsbokning så vi bestämde oss för att köra en liten photoshoot vid poolen i det gråa vädret innan vi gjorde oss i ordning för kvällen.

Middagen var bokad på en sjukt häftig restaurang: Dining in the dark. TIPS TIPS!! Så himla häftig upplevelse, man äter i ett bäcksvart rum och blir serverade av en blind servitör. Menyn är hemlig och du ska under middagen gissa vad det är som ligger på din tallrik. Till förrätt serverades fyra olika rätter, sen kom två olika soppor. Till varmrätt fick man tre olika rätter och middagen avslutades med fem (!?) efterrätter. Vissa rätter prickade vi in alla rätt men vissa var vi verkligen helt ute och cyklade på. Väldigt skönt att äta en middag där det absolut inte är några störningsmoment, inga mobiler, inga tv-skärmar. Bara vi, det är då man umgås på riktigt!

Efter en helt fantastisk middagsupplevelse bockade vi av en turistattraktion: Petronas Twin Towers. Häftiga byggnader, men ja det var mest bara två byggnader. En bra första dag på vår resa!

Igår vaknade vi upp vid 8.00 och gjorde oss i ordning för en dag av turistande och shopping. Vi åkte till Batu Caves där dom har Malaysias högsta staty på ca 43 meter. Det finns även en kolsvart grotta men det visste jag att jag inte skulle klara av på grund av mörkret och spindlarna där inne så vi hoppade det.

Shoppingen blev inte så mycket som vi tänkt oss. Vi var på Malaysias största shopping mall, Pavilion, och jag kan verkligen säga att det tog aldrig slut och man vandrade omkring som i en labyrint. Shopping mallen är som iglosar och de lägger alldeles för mycket pengar på att ha ac’n på så låg kyla. Jag kom i alla fall hem med en stickad tröja från forever21 och en rosa handväska från något random butik så jag är nöjd!

Som alla redan vet så tar det verkligen på krafterna att springa runt i butiker. Så när vi kom hem somnade tjejerna och sov i två timmar, själv bockade jag av två avsnitt av Stranger Things. När de hade vaknat åkte vi in till Jalan Alor för lite middag. Jag kanske inte berättat det förut men Malaysia är känd för en illaluktande frukt (den luktar så illa att den är förbjuden att ta in på hotell, skolan eller andra lokaler), Durian, men vi har hela tiden sagt att vi inte kan åka härifrån utan att testa den. Och ja, vi testade den. Fyfarao vad äcklig den va. Konsistensen och smaken. Usch. Tjejerna tyckte inte den var så pjåkig men jag spydde nästan i min mun haha.

När vi satt och åt middag kom en kille fram och började prata med oss och tipsade om att vi borde åka till SkyBar och dricka drinkar då det är Laidies night på onsdagar (gratis inträde och gratis drinkar) så vi avslutade kvällen där! Olyckligt nog kom det några killar och försökte snacka med oss. De förstod inte riktigt att vi inte var intresserade men men.

Idag passade vi på att ligga vid poolen även fast molen låg tätt på himlen. Vid 12.00 checkade vi ut och åkte mot flygplatsen för lunch och lite mer shopping innan avfärd mot Cebu, Filippinerna.

Behind the scenes

27 November

Hej och förlåt för att bloggen bara dog ut sådär. Tappade intresset helt men ska försöka att uppdatera om resan kontinuerligt nu (så att jag sen kan kolla tillbaka på vad vi gjort). Vi får se hur det går ☺️

Nu har i alla fall min termin i Kuching tagit slut. Tentorna är skrivna och resväskorna är packade. Det har gått så sjukt fort, den utlandstermin man längtat efter så länge har nu lidit mot sitt slut. Om jag kollar tillbaka på terminen som gått så ångrar jag nog ingenting. Det finns ställen man kanske hade velat besöka men det finns tid för det i framtiden också! Jag har skaffat mig ett sånt fint nytt tjejgäng, så många nya erfarenheter och äventyr att se tillbaka på. Jag har gått utanför min comfort zone och testat så många olika maträtter, gjort så mycket jag aldrig tidigare skulle ens övervägt att göra. Jag är stolt över mig själv som gjorde detta. Jag är så glad att jag gjorde detta och att jag åkte just hit, till Kuching.

Det finns mycket jag kommer att sakna: lättsamheten, att äta på restauranger varje dag, att bo med sina tjejkompisar, att kunna gå till poolen eller gymmet (wow va inte flitig jag varit där) när man vill. Att bo i samma byggnad som sina väner, att det är billigt och nära att resa till andra städer och länder, att äventyr och paradis ligger bara nån timme bort med bil, att ta en Grab eller Uber vart man än ska för det är så himla billigt, att det är varmt ute, utsikten från vår balkong, cotton on (vår älskade klädaffär), ja jag kommer tillochmed sakna våning 6 där jag och Elin spenderad majoriteten av vår tid på skolan. Listan kan bli ännu längre, men ni förstår nog grejen!

Det finns även en hel del som jag inte kommer sakna: att vara en vandrande turistattraktion, att alla tutar eller ropar efter en, hur barnslig skolan är (närvaro på allt, allt känns som att man är tillbaka på högstadiet där det inte var något eget ansvar alls), klubbarna där alla röker inne på, kycklingbitarna som serveras i sås som fortfarande har brosk och ben kvar, den smutsiga omgivningen, kylan inne på skolan och i shopping mallen. Ja, det kommer bli rätt skönt att komma tillbaka till Sverige igen!

Tack för allt Kuching ❤️❤️❤️

​Söndag den 8e oktober

Inatt ställdes klockan på 01.45 då vår bil skulle komma 02.00 för att ta oss till den aktiva vulkanen Batu. Det är en av de populära aktiviteterna här i Ubud, att klättra upp för vulkanen och se på soluppgången därifrån. Vi fick frukost innan start och det tog ca 1.5h att ta sig upp. Klättringen i sig var inte så svår men det var ansträngde. Tror det var den coolaste hiken jag gjort hittills då det var mörkt och det man såg var där man lös med ficklampan. Kollade man upp mot vulkanens topp såg man som en orm av gula ljus (de andra vandrarnas ficklampor). Det var verkligen så coolt!

På toppen fick man ännu en frukost i väntan på soluppgången. Tyvärr var det rätt immigt och disigt så vi fick ingen wow-känsla av soluppgången men vi var nöjda med det vi såg!

Vandringen ner tycker jag alltid är jobbigare för det känns som att man inte har samma kontroll när man vandrar neråt. Det var lite halare så det var skönt när vi var klara.

Påvägen hem öppnade himlen sig (sån tur att vi missade det precis under vår vandring) men vi stannade ändå förbi för att kolla på rice terrace. Jättefint!!

När vi kom hem var klockan bara 10 så vi chillade hemma ett tag och tog igen lite krafter innan vi begav oss på stan igen och strosade. Tog en massage och en middag på Bali buda. Jag och Sofia köpte även med oss hem en morotskaka och en chokladkaka till efterrätt som vi mumsade på under tiden vi kollade på PH. Vi har ju missat en hel vecka av tv-program!!

​Lördag den 7e oktober

Vid frukosten idag hade vi absolut inga planer för dagen, regnet öste ner och det såg inte så ljust ut att det skulle sluta någon gång snart. Så vi hämtade några broschyrer från receptionen och bokade en cooking class på eftermiddagen och en vulkanklättring för natten!

Vi bestämde oss även för att ta en yoga klass. Vi hade hört väldigt gott om yoga barn så vi bestämde oss för att snabbt röra oss dit för lite yin yoga. Det var värt att betala lite extra för just det yoga stället då atmosfären och omgivningen var helt underbar. Instruktören var väldigt duktig och det var så härligt att stretcha och töja lite igen! Tog en raw food vegansk pasta till lunch innan vi skyndade hem för att hinna med bilen till cooking classen.

Vi var totalt 12st som gick på kursen och vi var indelade i 2 mindre grupper. Vi fick göra våra egna offergåvor som vi även fick behålla och ställa utanför vår dörr på hotellet. Vi fick totalt laga 8 rätter! (Eller laga och laga, vi fick hacka lite, steka och krydda utifrån va de sa men det var kul ändå) Jag gillade nästan allt! Fick med oss recepten hem så ska kanske laga något åt Axel när vi kommer hem om han är snäll 😏