Så inatt sover vi vår sista natt på Gili T, och jag har verkligen tyckt om den lilla ön. Men imorgon 10.00 åker vi tillbaka till Bali och flyger därifrån till Kuala Lumpur. Därifrån åker Heli och Pekka hem, och vi som bli kvar åker till Koh Lipe. Blir häftigt men har börjat längta något otroligt efter Sri Lanka och emil, men nu är det bara en vecka kvar!

Idag har vi snorklat vid både Gili Meno och Gili Air, det fanns hur mycket fiskar som helst men fick lite ont i magen när vi såg en sköldpadda, som i och för sig var hur häftig som helst, som blev jagad av ett tjugotal turister. Väl tillbaka på Trawangan gick vi runt ön och kikade på solnedgången. Vi avslutade som vanligt dagen på nattmarknaden, kommer drömma om de goda spetten i veckor framöver!

Nu återstår bara packning, efter det kanske jag går till repan och tar en öl med alla våra svenska grannar. Godnatt vänner!

En blandning av bilder från nattmarknaden och solnedgången på andra sidan ön

Hej kompisar! Jag vet att uppdateringen varit ganska dålig de senaste dagarna, och med nästan bara mobilbilder. Men faktum är att det inte alls händer så mycket just nu, vi tar det verkligen bara lugnt.

Igår hade vi faktiskt det finaste vädret vi haft här på Gili och både Pekka och Johannes har hunnit få en hemsk röd kulör. Efter ett riktigt långt strandhäng tillsammans med tjejerna som bor i rummet bredvid drack vi några öl och gick sedan på nattmarknaden. Nattmarknaden är en massa olika stånd med smarrig mat. Och efter att vi slurpat i oss massa olika spett så var planen att gå ut på en klubb här nära, men jag och en till tjej gick hem nästan direkt vilket var skönt!

Idag hade vi planer på att åka till Gili Air men vi får se hur det blir med det, har en känsla av att detta också blir en väldigt lugn dag!

Min nya lotusblomma

Ännu en seg dag. Vi tar det verkligen lugnt här! Vädret har verkligen inte varit på vår sida, och idag blev det världens monsunregn, man kunde nästan simma på gatorna haha.
En powernap har vi också hunnit med och nu efter maten har vi gjort sällskap med de svenska tjejerna i rummet bredvid. Imorgon hoppas vi på sol men jag tvekar då väderleksrapporten visar moln och åska hela veckan vi är här. Men imorgon har jag lust att gå upp tidigt och gå runt ön.
11 dagar kvar med gänget, det har verkligen gått fort!

Vilken lugn dag detta blev! Då det var spöregn och åska imorse så tog vi sovmorgon, och efter det hängde vi på stranden i princip hela dagen. Vattnet är så otroligt blått och fint här. Efter det så, håll i er, var jag faktiskt och tatuerade mig! Det blev en hand poked, men den får ni nog se först imorgon!

Nu ligger jag och Heli utslagna på varsin sida av sängen, det är dags att kasta in handduken! Hoppas på fint väder imorgon så att jag äntligen kan få sola och läsa min bok, eventuellt väntar en snorkeltur också. Godnatt Sverige!

Uppstigning 02.00 och vid tre var vi påväg från Ubud till Mount Batur, bilfärden tog ungefär en timme och när vi klev ur bilen fick vi hastigt en ficklampa kastad till oss och sedan var det bara att börja lunka. Det var kolsvart och eftersom att det regnat hela natten och fortfarande duggade lite så var stigen av miljoner stenar hur hal som helst. Då hälften av vår grupp på fyra tog paus ungefär i mitten fortsatte jag och Pekka att gå med raska steg mot toppen, då vår guide väntade in de andra gick vi vilse lite då och då men snart nog hade vi hittat upp! De flesta väntade in ljuset på den sista etappen innan toppen men då det kändes som att vi hade gott om tid kvar när vi kom dit så tog vi toppen direkt. Det var mycket folk där men det var ändå värt att gå upp dit och kika, nedanför tror jag inte att vi hade fått så bra vy. Det var häftigt att se hur det rykte ur berget och utsikten var fantastisk! Helt klart värt två timmar uppåt i vad som kändes som sand.

Det var riktigt kallt i väntan på solen och ljuset, och då det var så molnigt så ville inte ens solen kika fram. Men vi var väl uppe ungefär en timme. Den frukost som ingick i turen som jag längtat så mycket efter blev tyvärr uppäten av en av de många hundar som strosade där uppe, så ni kan förstå hur glad jag blev när jag kom ner till det lilla huset nedanför toppen och hittade både resten av gänget OCH varmt kaffe och snickers! Var verkligen en bra dag trots att vi inte fick se någon soluppgång och det lite tråkiga vädret.

Just nu sitter jag på en liten bar vid stranden på Gili T, vi åkte nämligen hit nästan direkt efter vandringen. Resten av gänget är på massage, vi är alla ganska möra, och det blir nog en tidig kväll. Kram!

Bali Cat Poo Chino

Hej Sverige! Mois är frisk igen och idag har vi haft en riktigt äventyrsspäckad dag! Vi började dagen med att åka till Ubud Monkeyforest, det var häftigt men självklart väldigt turistigt. Jag höll på att smälla av av hur söta bebisarna var, nästan så att jag knyckte hem en. Jag tog inte med kameran då jag blivit uppskrämd att de hoppar och krafsar en massa, men ingen av oss blev ens rörda vid så jag ångrar att jag inte tog med den. Efter det for vi vidare till ett tempel där balineserna tvättar sig för att få en fin själ som jag förstod det. Jag har bilder därifrån men min dator samarbetar inte nu, så jag slänger upp bilder från det imorgon. Det var också fint men himlen öppnade sig och vi var tvungna att fly fältet innan vi alla smälte bort i regnet.

Efter en kort lunch åkte vi till en kaffeplantage, och det var inte vilken som helst! Här produceras bland annat världens dyraste kaffe, nämligen Kopi Luwak. Kaffebönorna matas till Luwak djuret och efter att kattdjuret bajsat ut dom rengörs och rostas dom. Vi fick smaka nio olika sorters kaffe de gjorde där, de odlade även andra saker där till exempel tobak och en massa frukt. Kaffet var grymt, men bäst var såklart Kopi Luwak! Vi fick se hela processen och det bästa av allt var att vi fick träffa en liten Luwak, så otroligt söt, den hamnade nästan också i resväskan.

Sedan var det dags för vattenfall, har också bilder från kameran där så det kommer fler imorgon. Det var fint och vattnet skönt, men vi var inte där allt för länge då klockan började bli hemdags. Vi sitter nu på vår balkong med varsin dator eller telefon, och har nyss bokat en hög med flygbiljetter. Imorgon tar vi det bara lugnt här, men natten till söndag ska vi vandra upp för den aktiva vulkanen Mount Batur, det blir riktigt häftigt!

So long!

Det är en sjuk Moa som skriver idag, en magsjuk en. Jag vaknade tidigt imorse och kräktes och har efter det mått riktigt riktigt illa. Det är sådana här dagar som man helst av allt bara ligger hemma i sängen. Men icke sa nicke! Idag satte vi oss nämligen i en bil och åkte till Ubud, och det lilla jag har sett är så vackert. Ubud känns verkligen så som man föreställer sig att Bali ska vara! De har tre dagarna har jag eget rum i villan vi hyrde via airbnb, och det är så fint! Här kommer jag hålla mig instängd resten av kvällen. På min toalett har jag ett stort fönster, eller ja ett fönster utan glas, där jag kan blicka ut över risfälten. Vi bor på vischan nu! Jag hoppas verkligen att jag mår bättre imorgon så att jag kan ta mig ut och se grejer och fota lite. Här får ni i alla fall tre bilder från mitt rum. Håll tummarna att jag blir bättre till imorgon, så utlovas ett mycket mer intressant inlägg då. Kram!

Min fina Empis

I ungefär två och ett halvt år har jag hängt ihop med den här snyggingen nu, och under den tiden har vi varit ifrån varandra otaliga månader och jag får ofta frågan hur vi klarar av det. Eller ja egentligen får jag oftare frågan hur jag klarar av det, eftersom att Emil varit borta ungefär fyra månader varje år, även om jag också farit och flängt en hel del. Men första året var hemskt, vi hade bara varit tillsammans i några månader och självklart cirkulerade en massa orosmoln över huruvida vi skulle klara det eller inte. Fyra månader är en lång tid.

Jag ska inte ljuga och säga att det gick snabbt, men det var enkelt, för det kändes så himla rätt ändå. Jag har nog aldrig varit så nervös som när jag i februari åkte till Stockholm för att möta upp honom, han som hade varit borta längre än vi känt varandra. Men vad härligt det var att få hem honom. Och jag vet att jag tänkte att ''aldrig igen'' men några månader senare satt han på ett flyg igen, och andra gången var så många visor värre. För andra gången hade vi mer av ett liv tillsammans, vi hade ju bott tillsammans i flera månader och det var mycket svårare att vänja sig att vara utan honom. Jag hade det också ganska tungt i skolan och så vidare så andra gången mådde jag inte så bra. Men jag fick ju spendera en månad med honom i Filippinerna så det gjorde det ju såklart enklare. Och när jag sedan mötte honom i Stockholm kändes det som en stor lättnad!

I år är vi bara borta från varandra tre veckor, och det känns som ingenting! Den här gången är jag dessutom också på resa hela tiden så veckorna kommer att gå fort. Men jag längtar efter honom, och tänker i allt jag gör att det hade varit så mycket roligare om han också var med. För det är härligt att dela fina stunder med någon man älskar.

Men summan av kardemumman är nog att; man klarar det, om man vill, om det är värt det. Distans är bra, det är fantastiskt att kunna sakna någon. Jag tror att de månader vi haft ifrån varandra verkligen gjort oss säkrare i vårt förhållande och lärt oss att uppskatta tiden vi har tillsammans. Han är världens bästa och även om vi tjafsar om de töntigaste sakerna och stör oss på varandra så kommer jag aldrig ångra att jag väntade. För ibland bara vet man! Han kom in i mitt liv när jag minst anade det och när jag som mest behövde honom. Jag är så tacksam över att jag har dig

Hej alla! idag har jag haft en riktigt mysig dag medans resten av gänget varit på vattenland. Jag gick upp vid åtta för att gå och äta frukost på cafe organic i vanlig ordning. Jag åt en Acaibowl som var supersmarrig. Efter det smet jag hem en sväng och låg och läste fram till tio då jag gick till en studio i närheten och testade bikram yoga. Alltså yoga i ett rum på ungefär 40 grader. Det var det svettigaste jag någonsin varit med om, jag visste inte ens att jag var kapabel till att utsöndra så mycket vätska. Det var riktigt jobbigt, men också häftigt och jag var både vigare och hade mer kontroll över min kropp än jag själv trodde. Men kommer nog inte göra ''hotyoga'' mer utan i ubud kommer jag nog satsa på ''vanlig'' yoga.

Efter det slängde jag mig i poolen och simmade av svetten innan jag duschade och la mig för att läsa ännu några sidor i Shantaram. Efter det hade jag en tid bokat på ett spa i närheten, jag fick manikyr, pedikyr och massage samtidigt. De var superduktiga och kunde tämja mina oerhört fula tår och tånaglar och jag ser nu ut som en vanlig människa. Supernöjd, efter det avslutades Moadagen med en jättegod lunch på Organic. Jag åt Quinoasushi och nån sorts falafel och hashbrown med avokad och svamp, fantastiskt gott.

När jag kom hem tog jag en powernap och skrev lite med Emil, kunde alltså inte sluta bättre innan kompisarna kom hem ungefär klockan sex. Nu är det snart dags för middag och packning då vi lämnar Seminyak imorgon och åker till Ubud, jag är så taggad!