Everything always comes to an end..

Har nu nåt slutet på livets resa! Är lyckligt lottad över att få uppleva allt detta! Tack alla fantastiska människor från världens alla hörn, för att ni har förgyllt mina dagar!

En tuff start och ett fåtal dippr, men i sin helhet - helt fantastiskt! Jag ångrar inte en sekund att jag tog beslutet att resa till dessa land helt ensam. Tack till världens bästa sambo, familj och vänner för att ni tror på mig, stöttar, peppar och alltid finns där! Ni har varit med mig hela vägen. Längtar efter att få krama om er. Efter den här resan vet jag att jag klarar allt jag tar mig an!

Nu ska jag njuta min sista dag på Nya Zeelands sista stopp, soliga Auckland!

4,5 timmes busstur från Auckland till Paihia - Bay of Island uppe i norr.

Simning med vilda delfiner stod på schemat, något som dock uteblev för att delfinerna hade en unge med sig. För att inte riskera att stressa mamman eller ungen, fick vi avstå från att simma med dem. Däremot fick vi se dem på nära håll då dem simmade runt båten i stort sätt hela tiden!

På kvällen var det Bbq och Bingo på hostelet! Det krigades om priserna och vår roomie vann prissumman, tjoho!

Åkte ca, två och en halv timme från Auckland till Waitomo. På plats fick vi våtdräkter, jackor, skor och hjälmar och sele.

Åkte med shuttlebus till grottorna där vi fick öva på att ta oss ner o grottan. Det var bland det häftigaste och absolut läskigaste jag gjort! Inget fan av varken mörker, vatten eller trånga utrymmen.

Hissade mig när till botten av grottan som var cirka 40 meter djup. Åkte zipline i mörker vidare till en annan plats. För varm choklad för att fylla på energin. Hoppade i 10 gradigt vatten och i i gummiringar och släckte våra lampor. Gled längs grottan i totalt bäckmörker i våra gummiringar, med glowworm i taket som lös upp hela grottan som en stjärnklar himmel.

Simmade, kröp, krälade mellan avsatser, gled längs en rutschekana och upp genom två vattenfall för att ta oss ut ur grottan .

Var lycklig när jag äntligen såg ljuset efter några timmar i mörker och kyla. Glad att jag fick uppleva det! Men kommer nog hålla mig några meter över mark framöver!

Idag har jag besökt Te Puia. Tog en guidad tur i parken. Fick se hur Maorerna karvade fram sina konstverk från ett stort träblock och hur dem tillverkar sina kläder.

Tittade på geisrar och lerpooler och förundrades vilka krafter naturen har. Så olikt från hemma.. Såg också en "Kiwifågel" som är en vinglös fågel och även nationalsymbolen på Nya Zeeland. Då vädret visade sig från sin bästa sida, äntligen!!! Spenderade jag eftermiddagen vid poolen med två svenska tjejer.

På kvällen var det "Carols Candlelight" i parken nedanför hostelet. Jag och två tyska tjejer gick ned och satte oss på en filt. Hela parken var fylld med familjer som satt på sina filtar med ljus i händerna och hade picknick. Syftet med eventet var att samla in pengar till Rotoruas sjukhus och genom att köpa ett ljus, bidrog man med en slant. Det sjöngs julsånger och barnen sprang runt och lekte. Så annorlunda att vänta i julen samtidigt som sommaren precis har anlänt. Kände att hemlängtan börjar komma mer och mer och nu är det bara några enstaka dagar kvar tills jag får krama om alla där hemma igen!

På kvällen åkte jag till Tiamaki Māori Village där man fick se hur Māori-folket levde.

Krigsdansen "Haka" visades.. Det vrålas, ögonen är uppspärrade och tungan utsträckt. Svårt att hålla sig för skratt när dem grimaserar som dem gör.

Dem lagar mat under jorden på ångan från vulkaner och det fick vi såklart smaka på. En hel buffé med bland annat lamm, kyckling, sötpotatis, sallader och såser dukades upp. Till efterrätt blev vi serverade den berömda Nya Zeeländska Pavlovan. Oförskämt gott!

Som att besöka en sagovärld. Hobbiton i Matamata är Peter Jacksons mästerverk. Uppbyggt för Hobbiton filmerna och han lyckades verkligen hitta den absolut bästa platsen. Kullar, berg, grönska, åar, får och kossor. Jag och en tjej från USA Strosade omkring i byn i ett par timmar, fascinerades och fotograferade. Allt är i miniatyr, perfekt anpassat för en liten dvärg. Krigade utanför Bilbo's hus för att få en bild och avslutningsvis dracks det öl på "Red Dragon" innan vi tutade tillbaka till Rotorua.

Befinner mig i Rotorua, en liten stad ungefär i mitten på nordön. Här luktar det allt annat än rosor... mer eller mindre ruttna ägg. Mudpools bidrar till stanken över staden. Jag antar att man vänjer sig.

Onsdagen bestod av Whitewater Rafting hos Katiaki. Fick låna våtdräkter, våtskor och hjälm. Delades upp i grupper på 5-6 personer och hoppade i båtarna med varsin guide.

Paddlade så armarna värkte, försökte få båten dit vi ville och åkte ner för mindre vattenfall. Avslutade med det sista och högsta - 7 meters vattenfallet! Trodde båten välte när vatten forsade in i min näsa och jag fick världens kallsup... dock var det bara vattnet från vattenfallet som dränkte båten. Vi lyckades ta oss ned med rätt sida mot himlen! Wiho.

Här har vi badat i varma naturliga källor från vulkanerna i Lake Taupo. Där satt vi ångorna och hade vårt egna lilla spa. Blev man för varm var det bara att förflytta sig ut mot sjön, där vattnet var betydligt mer uppfriskande!

Kom fram till Wellington på förmiddagen och vandrade upp mot Mount Victoria, utsiktsplatsen. 360 graders utsikt över staden, mäktigt!

Vinden slet kartan ur min hand och jag tog mig nedåt mot centrum. Mot Cubastreet, hipster-stråket med vitage-butiker, mysiga butiker, restauranger och caféer. Wellington är faktiskt känt för sin kafékultur och sitt handgjorda kaffe. Jag kunde självklart inte åka därifrån utan att prova. En cappuccino och en caramel slice senare och ja - kaffet är faktiskt i en klass försig.

Här har dem också världens enda bucket fontän som byggdes 1969 är stadens mest unika och udda landmärke!

Begav mig till Te Papa, nationalmuseumet i några timmar... så så mycket historia. Lagade nyttig mat och spenderade kvällen med att prata med familjen. Välbehövt - som jag saknar er. <3

Tillbaka där jag började för en natt.

Har rest i en cirkel på sydön och ska nu ta mig upp på nordön. Christchurch är en stor byggarbetsplats efter jordbävningen 2011 och i år 14 november. Det finns ett par äldre byggnader kvar, förövrigt är det nybyggt eller i uppbyggnadsskedet.

Jag och Hanna, en svensk från bussen strosade längs gatorna och in i Botanic Garden och insåg att en natt här definitivt räckte. Pasta bolognese och häng på hostelet ägnade vi kvällen åt.

Planen var att jag ännu en gång skulle åka 12 timmar upp mot Nelson, spendera en natt där, för att sedan ta färjan i 3 timmar över till Nordön och Wellington dagen därpå. Tog mitt förnuft till fånga och bokade istället ett flyg till Wellington i 50 min. Dubbla priset, men så värt!

Imorgonbitti åker jag till Huvudstaden!