Då har dagen kommit vi inte har längtat efter. Dagen vi måste åka tillbaka till kalla Sverige. Vi kan bara säga att dessa veckor har varit lärorika, utmanande, roliga & helt fantastiska! Vi har jobbat med underbara människor som har tagit väl hand om oss. Bjudit hem oss till deras hem och tagit med oss ut för att fira Moa och för att gå ut och dansa!

I början var det pirrigt och lite jobbigt att vara hemifrån tyckte i alla fall jag (matilda). Enligt Moa så har hon inte varit "homesick" en enda gång, men de tror jag nog. Men vi har fått varit med om saker som många kanske aldrig får vara med om! Vi har skaffat nya vänner och en ny förståelse för hur det ser ut i världen, utanför Sverige!

Vi avslutade i alla fall denna resa på ett bra sätt! Vi gick ut för att fira Fernanda som fyller år idag! 🎉 Här går man inte hem före kl 5 på morgonen dagen efter så vi har fått ungefär 3h sömn inatt, men vad gör de? När vi fick ha otroligt roligt igår och vi kan sova på planet.

Vi hoppas att vi kan besöka våra nya vänner i framtiden & kommer definitivt besöka Brasilien fler gånger! Till nästa gång ska vi lära oss portugisiska bara så vi förstår någonting i alla fall.

Hoppas ni som har läst vår blogg under denna resa har tyckt att vi har varit duktiga med att uppdatera och verkligen skrivit så ni nästan hade varit här med oss. Detta är vårt sista inlägg och vi tackar för oss!

Kramis!

Hello

Dagarna fortsätter att flyga iväg och det är redan torsdag vilket betyder att vi har enbart en heldag kvar i Rio och sedan måste vi vidare till Sverige.. Väldigt ledsamt är det men denna underbara resa måste också ha ett slut & vi måste komma tillbaka till verkligheten igen.

Så jag ska berätta vad vi gjorde igår, vi hängde med Fernanda hela dagen! Hon visade oss runt & vi hade väldigt roligt! En helt underbar människa med en massa energi! När klockan var runt 16 så skulle hon till stranden och träffa sina vänner. Moa följde med men eftersom jag har bränt mig rejält så lära jag gömma mig på hotellrummet. Det är inte bara mina ben som var brända utan ögonlocken med.. Men de är mycket bättre idag som tur är!

Moa var hemma runt 20.15 och då beställde vi roomservice för vi orkade inte gå ut och äta. Som vanligt får vi vår extra energi runt 23 när vi egentligen borde sova och tack vare det är vi extremt trötta varje morgon när larmet går för frukost. Vi lär oss aldrig! Det är ju ändå semester ;)

Dagen har varit väldigt händelserik! Gud! Vi skulle ta en taxi för att åka runt och kolla lite, vi hamna i en svart taxi och chauffören kunde inte engelska så vi satt där rädda och trodde vi skulle dö för han körde som en idiot. Vi blev helt förstelnade och visste inte vad vi skulle göra! Tillslut stanna taxin och vi sprang ut, fick betala runt 100 real = 300kr. Men vi brydde oss inte för han stannade efter ungefär en livstid, kändes det som i alla fall. Panikslagen som vi var började vi gå nånstans. Tillslut var vi tillbaka på hotellet och vi lämnade aldrig rummet resten av dagen..

Tyvärr hände inte riktigt detta utan Det gick till såhär; vi har absolut inte gjort något fram till kl 15.30 för då kände vi att vi hade för mycket energi i kroppen och jag blev hungrig. Så vi gick och käka lunch vid 16.. Haha en helt normal tid att käka lunch på. Efter lunchen gick vi till köpcentrumet och Moa shoppade loss. Inte en krona kvar på kortet!! Efter nån timme med att se Moa shoppa så blev jag trött och ville åka tillbaka. Vi tog en taxi och åkte tillbaka till hotellet för att det regnade ute. Efter ungefär en 30 min bestämde vi oss för att gå till affären och köpa middag! Glas och chips + vatten blev det! Moa var extremt sugen på brigaderos men tyvärr hittade vi inga på denna utflykt vi hade. Men imorgon är vårt mission att hitta dem! Brigaderos är en brasiliansk "tryffel" som är gudomligt goda! Som vi rekommenderar starkt att prova!

Nu är vi på hotellet och har varit de ett tag, Moa fortsätter kolla på youtube videos och skrattar medan jag kollar på Netflix.

Imorgon är det sista dagen vilket är otroligt sorgligt men som jag skrev tidigare så måste detta också ha ett slut..

Godnatt och ta de lugnt i snön! Kramis

Godkväll!

Idag har vi haft en riktig slappdag, vilket har varit oerhört skönt! Började dagen med att tvinga sig (Matilda) upp ur sängen vid 8 då Moa var redo för frukost som vanligt varje morgon. Vi var helt klara och nere på stranden vid 9.40. Inte så mycket sol den första timmen men sen så blev det varmt. Efter 3 timmar på stranden kände vi att det behövdes fylla på med energi och gömma sig från den stekande solen en stund så vi gick till hotellet för att duscha av oss all sand och sedan åt vi lunch där.

Vi fortsatte efter lunch med att slappa i solen, fast nu vid hotellets pool på takvåningen! Där låg vi i x antal timmar och simmade lite i poolen och drack en Pina Colada i det underbara vädret vi hade idag!

När klockan började närma sig 17 så kände vi att vi var nöjda med solandet och det var absolut våra kroppar också! Illröda även om vi smörjt in oss med solkräm ett flertal gånger. Vi bestämde oss för att duscha och åka till köpcentrumet en liten sväng på kvällen. Vi gick där i cirka 2-3 timmar och eftersom jag (Matilda) hade bränt mig lite mer än Moa så kunde jag inte gå nå mer eller snarare att Moa är mer tålig än jag?(trots att hon ej har anlag för att klara av sol) Vem vet. Kan säga att jag inte ska vitas i solen imon.

Så nu ligger vi i våra sängar, Moa kollar på youtube och skrattar? Trodde hon skulle plugga körkort? Och jag smörjer in mig med aloe vera och har blöta handdukar (som har legat i kylskåpet för att få ner svullnaden och värmen en aning) på mina ben så jag kanske får sova lite!

Men vi lever och är väldigt glada över vädret och att få vara här så hoppas ni har det bra hemma i Sverige med all snö ;)

Godnatt från oss!

Oi!

Idag har vi varit riktiga turister! Vi började dagen med att vakna upp till strålande sol och inte ett moln på himlen. Runt 9 gick vi och åt frukost & sedan upp på hotellrummet för att göra oss klar för dagens äventyr.

Vi kom iväg runt 11 för Moa är väldigt seg! ;) Vi började med att åka till Sugarloaf och åka upp i den tänkte vi men då blev vi stannade av en väldigt trevlig man som började prata portugisiska med oss bara för att jag(Matilda) såg brasiliansk ut såklart inte Moa ;) Men när han såg att vi stod som två frågetecken så bytte han till engelska. Han var en turist guide och erbjöd sig att ta med oss till Jesus statyn och sedan Sugarloaf för ett bra pris och det gick vi med på eftersom vi sparade inte pengar och tid på att åka runt i en taxi en heldag.

Och vilka vyer vi har fått sett idag! Verkligen fina utsikter och härligt väder. En helt underbar dag har de varit! Vi var klara med båda sevärdheterna till kl 17 ungefär.

När vi kom tillbaka från vårt turistande så bytte vi om till badkläder och gick upp till poolen för att sola lite. Lär ta vara på den sol som ges de sista dagarna. Efter ungefär 30 min tröttnade jag(Matilda) och vi gick ner till stranden istället!

Vi blev som småbarn! En helt underbar strand och underbart vatten men väldigt höga vågor! Kallt var det men det blev varmare efter en stund. Var där i någon timme innan vi gick vidare till affären för att handla lite gott och vatten till strandhänget som vi ska göra imån. Vi ska spendera en heldag på stranden för det kommer var den sista dagen med sol för oss här. Resten av veckan ska det bli molnigt och regn. :(

Vi behöver fortsätta jobba på vår bränna ;)

Håll er uppdaterade för att se vår sista vecka här i Brasilien! Vi är inte riktigt redo att åka hem på lördag men vi ska ta vara på all tid vi har kvar här!

Puss & kramis från oss

Oi!

Igår kom vi fram till vårt hotell vi ska bo på de här dagarna som är kvar. Hotellrummet var inte så jättestort men vi överlever i några dagar. Vi började med att checka in och bytte kläder för att sedan gå runt Copacabana beachen. Den är ca 4km lång så vi gick ungefär 8km igår eftermiddag. Det var väldigt mycket folk på stranden även om vågorna var så höga att man inte kunde bada. Många spelade volleyboll eller fotboll. Minst varannan människa vi mötte när vi gick var solbrända. Det var runt 25 grader och molnigt igår så vi trodde väl inte att solen var så stark men tydligen så är den det.

När vi kom tillbaka till hotellrummet bytte vi ytterligare om och gick ner till hotellets resturang för att se vad de hade för mat. Vi åt en väldigt god hamburgare och drack ett glas öl. Efter maten gick Moa upp och tränade en stund & jag slappa på rummet. Väldigt trött men kom ändå inte i säng före 12, har ingen aning vart tiden tog vägen?!

Idag gick vi upp kl 9 och åt frukost, väldigt god frukost. Nu ska vi förmodligen ta ett träningspass och sedan vänta på Fernanda om hon hör av sig, så ska vi åka till sockertoppen (Sugar loaf). Vädret är mindre roligt idag, det blåser och är bara molnigt och runt 20 grader.

Vi hoppas på bättre väder i veckan!

Kramis

Idag är ser officiellt vår första dag på semestern här i Rio! Men vi tycker vår dag började igår med att vi fick vara lediga från jobbet. Så igår kväll efter att Andre, Alan & de andra blev klar på mässan åkte vi till en resturang och åt god mat. Vi åt inte så mycket pga värmen och att vi var helt solbrända gjorde satt i alla fall jag(Matilda) inte var så hungrig. Men åt i några timmar, drack eller försökte dricka deras brasilianska drink men det har en väldigt konstig smak så då drack vi inte den så mycket. Vi snackade lite om barer i Gävle/Sandviken och vi frågade om de hade provat MoraNisse. Men de hade de inte och efter en stund så kommer det in likör 43 shots, rent. Haha jag fick två och Moa ville inte ha ;)

Sedan tog vi några kort och åkte tillbaka till hotellet, där vi trodde att vi skulle säga hejdå till alla och gå o lägga oss eftersom klockan var ändå 00.38. Men icke, de frågade om vi ville hänga med och dansa? Haha varken jag eller Moa är så bra på att dansa men varför inte? Det kan väl vara kul, en sista gång. Så vi skulle bara åka upp och byta om och så fastnar jag (Matilda) i hissen i ungefär 15-20 min tills jag fick hjälp så det gick bra.

Bytte om och gick ner till lobbyn igen så åkte vi iväg till dansklubben ( om man säger så)
Såklart hade jag glömt mitt leg på hotellet men Leandro(chef till Alan & Andre) hjälpte mig så jag kunde komma in ändå.
Jag kan säga att vi hade det super roligt, kan inte ha blivit en bättre kväll! Vi åkte därifrån runt 06.23 och jag tyckte inte att klockan var så mycket när det var dags att åka hem, det var ljust ute! Jag hade svårt att sova så jag har inte fått många timmar denna "morgon" men eftersom vi är lediga idag så kan jag slappa på rummet & sova lite. För imorgon åker vi vidare till vårt hotell vi ska bo på i Rio, Leme. Det ska bli spännande och roligt att få vara där i Rio en vecka och bara ta det lugnt och åka och kolla på några sevärdheter som är ett måste ;)

Godnatt!

Igår onsdag, åkte vi till Rio! Vi åkte ifrån Penedo ca 9:30 och var i Rio runt 12. Vägen dit påminde extremt mycket om vägarna i Nordnorge, skarpa kurvor åt alla håll upp och ned för berg, mest nedåt faktiskt. Väl framme i Rio hann vi endast lämna av våra resväskor innan det vi åkte mot Olja & Gas mässan. Där fick vi hälsa på alla från Sandvik som var där och alla var supertrevliga! Det var folk från Brasilien och även några från andra delar av världen. Vi stod i montern i ca 30 minuter innan vi gick och åt lunch, pastéis en Brasiliansk pirogliknande friterad maträtt, väldigt gott faktiskt.

Efter det gick vi runt lite på mässan för att sedan gå tillbaka till sandviksmontern och stå där i ganska många timmar. I montern fick vi prata lite med alla som kom dit (iallafall de som kunde engelska) det var väldigt intressant att lyssna på alla olika människor som jobbar med så olika saker inom ett och samma område. Vi lämnade mässan runt 20:30 och var på hotellet och fick checka in strax efter 21. Vid 22 gick vi och Clarisse ut och åt en supergod pasta. Clarisse är en av tjejerna vi har jobbat med i Itatiaia!

Idag fick vi ledigt för att våra handledare tyckte vi var så duktiga igår! Det var väldigt snällt tycker vi! Så idag passade vi på att prova poolen på hotellet! Vi kom fram till att det var första gången vi badade på denna resa! Vi solade i ca två timmar och båda två är just nu illröda, tydligen är solen mycket starkare här än i Sverige! Efter att vi solat och badat gick vi till hotellrummen och fixade oss lite snabbt för att gå till ett köpcentrum, jag är dock väldigt osäker på om vi hittade rätt då alla sa att det skulle vara extremt stort och det vi hittade var inte stort för fem öre!

Nu är vi bara på hotellrummen och väntar på att vår handledare ska höra av sig för en sista middag innan de far tillbaka till Itatiaia imorgonbitti och vi stannar här i Rio de Janeiro för den efterlängtade semesterveckan!

Ha det gött!

​Godmorgon!

Idag är det tisdag och vår sista dag här på Sandvik, vår sista dag i lilla Penedo också. För imorgon åker vi vidare till Rio de Janeiro! Vi ska på en stor olja och gas mässa, största mässan som finns här. Vi blir upphämtad att taxi kl 10 imån och så tar det runt 2 timmar att komma fram. När vi kommer fram ska vi checka in på ett hotell och sedan göra oss klara för mässan. Vi vet inte exakt vad vi ska göra, tror att vi ska få gå runt och kolla och se hur det går till. Mässan håller på mellan 12-20 och vi ska vara där onsdag och torsdag. På fredag så blir vi kvar på hotellet när alla andra åker hem, fast kommer nog bli att vi utforskar lite runtomkring. Det ska bli riktigt roligt och spännande att få möjligheten att vara med på mässan!

Så jobbet idag är väldigt lugnt, vi finslipar det sista inför redovisningen i eftermiddag för Andre. Hoppas han blir nöjd ;) Ikväll så måste vi packa våra väskor och vi började lite igår så jag tror det kommer gå fort ikväll. Det ska bli skönt att få ett annat hotell och en annan miljö att bo i nu tills vi ska flyga hem till kalla Sverige igen. Förhoppningsvis får vi vädret på vår sida och inte vad vädret på internet säger.

Ha en trevlig tisdag så hörs vi!

Ledsen för dålig uppdatering från helgen men igår gjorde vi ingenting och det var ingen sol ute så vi slappade mest på hotellrummet och senare mot kvällen fick vi skjuts till affären för att köpa lite godsaker till de två dagarna som vi har kvar här i Penedo. Mer info kommer sedan men nu till lördagen.

Ja, det var ingen vanlig dag utan Moas 18 års dag! Vi började med frukost, sedan present öppning då jag tog med min present hit, hon älskar avokado så ett gulligt litet halsband med en halv avokado fick hon. Glad så jag lyckades väl ;) Sedan åt vi en liten bit av tårtan, slappade framför något portugisiska tv-program och sedan gick vi en liten promenad i byn och när vi kom tillbaka till hotellet gjorde vi oss klar för 18.30 kom Virginia och hämtade oss. Vi åkte till deras köpcentrum, ingen höjdare i jämfört med São Paulo men vi gick där i en timme ungefär och kollade lite. Vi åkte hem till Virginia så hon fick byta om för sedan skulle vi träffa Alan och Andre samt deras fruar på en bar vid namn Coronel.

En väldigt mysig bar med väldigt mycket folk. Vi hade inte ätit någon lunch för vi har inte varit så sugen på mat de senaste dagarna men när det klockan började närma sig 20 så blev vi väldigt hungriga. Så när vi kom till baren beställde de in massa olika små rätter, Hot wings, friterad ost, ribs och fries och allt var väldigt gott! De beställde in en Brasiliansk drink som var väldigt poppis där, kan då säga att den inte var så värst god, för mycket smak av alkohol. Sedan efter den första drinken kom det bara fler och fler. De bjöd på shots from hell! De eldade upp dem och sedan fick man dricka dem ur ett sugrör? Väldigt konstigt och inte särskilt goda, men det fanns tre st och vi provade alla. Det kom in supergoda efterrätter och de sjöng för Moa! Vi hade en supertrevlig kväll med mycket skratt och prat.

Kommer sakna alla!

​Vi fortsätter med att det är måndag idag och vi går in på vår sista jobbvecka här för nästa vecka har vi semester i Rio. Det är en väldigt kort vecka, vi är på Sandvik måndag och tisdag eftersom vi åker på mässan som är i Rio denna vecka, men vi kommer bara vara där onsdag och torsdag. Fredagen vet vi inte riktigt vad vi ska göra men vi kommer i alla fall stanna kvar i Rio för på lördag transporterar vi oss till Leme, Rio där vårt hotell ligger och där ska vi vara i en vecka.

Ha en trevlig måndag och håll er uppdaterade för vi ska försöka uppdatera så mycket som möjligt från mässan!

Idag är det ingen vanlig dag för de är Moas födelsedag! En av mina allra närmaste vän blir äntligen 18 år! Som hon har längtat. Jag har känt henne i snart 2 år och det känns som om vi känt varandra hela livet. Kunde ha varit 3 år men av nån konstig anledning umgicks vi inte första året på GS utan det blev när vi kom tillbaka från sommarlovet och skulle börja tvåan som vi klickade direkt! Man kanske inte vet alla gånger vad hon tänker eller känner men oftast gör man det. Hon har sina humörsvängningar och dem måste man vara beredd på att hänga med på annars är det bara att gå av bergodalbanan av hennes humörsvängningar, för de kan sluta illa 😉 Tänk om jag inte fick lära känna denna solstråle, vem skulle då kunna stå ut med henne här i 5 veckor i ett främmande land? 😉
Jag fick den äran i år att fira hennes 18 års dag här helt själv. Så nu ska man lyda allt hon säger så hennes dag blir bäst!
Du är en underbar människa och dessa två år med vår vänskap har varit lärorika 😉
Love you finaste! ❤️

Så de första man måste göra en lördagmorgon är att kliva upp före halv 10 och äta frukost, för hon är en morgonmänniska & då ska man äta frukost i tid 😉