Vardag, Apotekarprogrammet

Det har varit någonting konstant nu känns det som. Igår kände jag att det verkligen blev för mycket. Där av bestämde jag mig att idag efter plugget inte göra någonting. Fast, jo det blir ju någonting ändå.

I måndags var det först skola med seminarium och föreläsningar. Efter det gick jag till Pharmen och satte mig där och pluggade innan det var dags för studieråd. Vid 19 när det var slut gick jag till gymmet och körde ett snabbt överkroppspass. När jag sedan kom hem strax efter 21 var det bara att äta något och gå och lägga sig direkt.

Tisdagen började likt måndagen med seminarium och därefter föreläsning. Jag var kvar ett tag och pluggade, innan vi hade lite planering inför 150-poängsfesten som är på lördag (dvs fest för att vi nu har kommit halvvägs i utbildningen, YEY!). Jag åkte inte från skolan förrän halv åtta och när jag kom hem körde jag ett pass likt Power Hour här hemma. Styrka med kroppsvikt med mycket ben och mage. Vid 21 när jag var klar var det bara att äta något och sova igen.

Det var när jag skulle sova som jag kände att det har varit väldigt mycket nu ett tag och jag behöver verkligen göra ingenting ett tag. Att göra ingenting för mig betyder pyssla med lite småsaker här hemma så som att diska, städa lite lätt och så. Därför bestämde jag mig idag att åka hem när föreläsningen var slut idag. Det var dessutom mer än välbehövligt då jag under lunchen idag även klämde in en informationsföreläsning. Jag började alltså dagen med att plugga själv i bibblan, därefter en föreläsning, kastade i mig lunchen för att hinna till en lunchföreläsning och direkt efter det hade jag min sista föreläsning för dagen. PUH, hjärnan var rätt slut där vid halv tre kan jag lova.

Just nu sitter jag och skriver en text inför RefSa och dricker cappuccino. Det är ett seminarium i olika grupper som består av studenter från både apotekar- och receptarieprogrammet från alla olika terminer. Terminens tema är samhällets kunskaper om våra yrkesroller. Jag kanska ska ställe frågan här:

Vad vet du om apotekare och receptarier??

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Vardag

Första söndagen i mars, det vill säga Vasalopps-söndagen. Då är det obligatoriskt att ta med täcket från sängen och lägga sig i soffan och kolla på försnacket och starten. Därefter fixade jag lite frukost och passade även på att stryka lite skjortor med skidorna i bakgrunden. Efter målgången tog jag bussen till stan där det vankades brunch med några från klassen för att fira två födelsedagsbarn.

Jag rullade ifrån Clarion och satte mig proppmätt hemma och klurade på veckans seminarieuppgifter. När de var klara fixade jag lite matlådor, genom att göra en kylskåpsrensning. Det är ju perfekt ibland. Idag slängde jag ihop lite pasta och baconsås med lite grönsaker i.

Nu skall väskor packas för imorgon då det är skola, möte och träning på schemat, innan jag ska lägga mig i sängen och titta på Innan vi dör.


Det mörker du ser, gör att stjärnor märks lite mer

Likes

Comments

När allt helt plötsligt raserar, ännu en gång. Jag som för ett och ett halvt år sedan, aldrig haft en motgång i hela mitt liv. Mycket har förändras senaste året, och oj så mycket jag lärt mig och så mycket jag kommer att lära mig. Vad är det de brukar säga, inget ont som inte har något gott med sig. Jag har så otroligt fina vänner, att jag knappt vet vad jag ska ta mig till. Så otroligt många, fina människor runt om mig som bryr sig och som faktiskt visar att de finns där och lyssnar.

Jag har lärt mig otroligt mycket, och det finns saker jag absolut ska ta med mig. Framför allt, att inte glömma bort alla dessa fina personer omkring mig. De ska jag värdera högt och mycket, och det ska jag visa för dem. Från och med nu ska jag ska lägga så mycket tid på mig, så mycket energi på bara mig. Ett tag framöver ska jag prioritera mig själv högst, jämt för det är jag så jävla värd.

Likes

Comments

Träning
Jag har anmält mig till ett lopp 2017. Jag ska anmäla mig till iallafall ett till, men det kan vara 10 km, 21 km eller ett hinderbanelopp. Det återstår att se. Annars ska jag försöka träna minst 5 dagar i veckan, året runt.

Ekonomi
Jag har satt som mål att försöka spara ihop till en satt summa. Det innebär att jag måste dra ihop min budget en del, vilket framför allt innebär att jag ska försöka spontan-shoppa, verkligen tänka om jag behöver det jag köper, undvika små inköp i kafeterior och liknande. Framför allt kanske att inte ge tillbaka min lön till apoteket i sommar, haha.

Kost
Jag ska försöka att bara äta chips, godis, kakor och glass eller liknande två gånger i månaden. Vegetariskt två gånger i veckan siktar jag också på.

Vardagligt
Mer promenader, och öka min vardagsmotion över lag. Det ger även att jag vill försöka nå 100 % på min pulsklocka varje dag. Jag vill även försöka bli bättre på att vara här och nu, gör en sak i taget. När jag tittar på tv ska jag liksom titta på tv, och inte samtidigt scrolla instagramflödet, läsa massa bloggar eller liknande.

Likes

Comments

För ungefär en månad sedan tog jag ett, för mig, stort beslut i mitt liv. Egentligen har jag tagit beslutet tidigare, men i slutet av september blev det verklighet eller vad man ska kalla det. Då jag har tyckt att fotbollen tagit mer och mer tid och samtidigt måste jag lägga mer tid i skolan finns inte riktigt tiden jag behöver för att satsa fullständigt så som jag vill på fotbollen.

Däremot har jag anmält mig till Women's health halvmaraton, på grund av att jag vill ha ett mål att träna mot som jag alltid haft när fotbollen funnits där. Jag märkte nu under två veckor att jag verkligen behöver något att sträva mot och även en planering att följa. Det här med att känns varje dag hur jag vill träna fungerar inte för mig.

Förra veckan drog jag därför igång med ett mer planerat tränande. Då såg vekan ut så här:
Måndag: Power Hour
Tisdag: 5 km löpning
Onsdag: Spinning Spurt
Lördag: Skivstång/Intervall

Igår kickade jag igång veckan med ett Power Hour pass igen.
Nu: Mot Pharmen för lite tentaplugg!

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

I helgen avslutade jag ett kapitel i mitt liv och påbörjade ett annat. I lördags spelade jag min sista fotbollsmatch, och därefter åkte fotbollsskorna i soptunnan. I söndags åkte jag ner till Stockholm och Lidingö RosaBandetlopp med två kusiner. Det var mitt första, men absolut inte sista, lopp. Det var så roligt att springa med allt folk och allt som hände runt omkring. Som om inte det vore nog, så klarade jag mitt mål med över 1 minut. Under 55 minuter tyckte jag var ett hårt mål då det var som sagt första gången jag sprang med så mycket människor och jag inte visste hur jag skulle reagera, plus att banan är extremt kuperad.

Därefter åkte vi in till söder där vi duschade och åt. Jag hade länge sett framemot den där oxfilébiten och jag blev inte besviken. Så fort jag kom hem sen så anmälde jag mig till ett nytt lopp. Det blev Women's health halvmara i april. Nu är det bara att börja träna för det!


Likes

Comments

​Den här veckan har inte inte blivit så mycket träning. Välbehövligt ibland.

Men igår gav jag mig ut på ett intervallpass. Körde uppvärmning 2,5 km, 40/20 x 10 intervaller och sedan nedjogg i 10 min. Skönt efteråt och tyckte jag höll ett hyfsat tempo under intervallerna. Det var någon där kring 7-8 då tempot kanske var lite långsamt, men jag märker att det går snabbare nu under intervallerna om man jämför med i somras. Kul att se förbättring!

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

​Igår gjorde jag något som jag inte brukar. Jag sprang ett långpass som inte var på en lördag eller söndag, och jag sprang min hittills längsta distans. Efter skolan tog jag med mig Felix och sprang dessutom i ett nytt område. Vi sprang runt lite här och var, tills vi fått ihop 15 km. Det gick inte särskilt fort, men under 6.00 min/km, vilket är mitt mål när jag springer längre distanser "utan press". Jag har verkligen blivit nykär i löpning, och det är ju bara så sjukt kul och härligt. Igår när vi sprang med djur och åkrar runt oss, solen började gå ner och höstvärme. FANTASTISKT!

Nu sitter jag på skolan och ska precis börja skriva min del av en vetenskaplig artikel.
​Jag tror det låter med professionellt än vad det egentligen är.  

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

Rubriken här ovan måste vara min mest använda. Men som jag skrivit om mig själv här till vänster, jag är en periodare när det gäller det mesta. Kan nog skriva till att blogga på den listan också.

Hur som, en sommar med mycket jobb och fotboll har passerat. Hösten har kommit och jag älskar det. Tillbaka till Uppsala och rutiner igen. Skolan startade väldig hektiskt med alla föreläsningar intryckta på 3 dagar, 8-16 och sedan skulle en försöksplan till en laboration in. Den här veckan har bestått av 3 dag inne på labbet 9-17 så huvudet och även kroppen är rätt trött. Trots det har jag tagit mig iväg på träning faktiskt varje dag efter labben. I onsdags var jag på Spinning spurt vilket var superkul och framför allt jobbigt. Igår stressade jag iväg på fotbollsträning med Bälinge och idag cyklade jag till gymmet för lite armar/axlar innan jag landade här i soffan.

Dagens pass:
Bred rodd med stång x 10
Bicepscurl x 10
Axelpress x 10
x 3, ca 1 min vila

Smal rodd med stång x 10
Hantellyft med böjda armar och rotation x 8​
Tricepsmaskin i kabelmaskin x 10
x 3, ca 1 min vila

Fötterna på pilatesboll, dutta på sidorna x 10
Fötterna på pilatesboll, indragning av knäna mot bröst x 10
Rygglyft x 10
x 3, ca 1 min vila

Avslutade med att hänga lite i en stång och övade på att aktivera axlar/skulderblad och även bara börja känna in att hänga igen. Jag är alldeles för svag i händerna för då, det är något nytt för mig. Händerna används ju inte så mycket i fotboll...


Likes

Comments