View tracker

För ungefär en månad sedan tog jag ett, för mig, stort beslut i mitt liv. Egentligen har jag tagit beslutet tidigare, men i slutet av september blev det verklighet eller vad man ska kalla det. Då jag har tyckt att fotbollen tagit mer och mer tid och samtidigt måste jag lägga mer tid i skolan finns inte riktigt tiden jag behöver för att satsa fullständigt så som jag vill på fotbollen.

Däremot har jag anmält mig till Women's health halvmaraton, på grund av att jag vill ha ett mål att träna mot som jag alltid haft när fotbollen funnits där. Jag märkte nu under två veckor att jag verkligen behöver något att sträva mot och även en planering att följa. Det här med att känns varje dag hur jag vill träna fungerar inte för mig.

Förra veckan drog jag därför igång med ett mer planerat tränande. Då såg vekan ut så här:
Måndag: Power Hour
Tisdag: 5 km löpning
Onsdag: Spinning Spurt
Lördag: Skivstång/Intervall

Igår kickade jag igång veckan med ett Power Hour pass igen.
Nu: Mot Pharmen för lite tentaplugg!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Fotboll och träning, Träningsdagbok

I helgen avslutade jag ett kapitel i mitt liv och påbörjade ett annat. I lördags spelade jag min sista fotbollsmatch, och därefter åkte fotbollsskorna i soptunnan. I söndags åkte jag ner till Stockholm och Lidingö RosaBandetlopp med två kusiner. Det var mitt första, men absolut inte sista, lopp. Det var så roligt att springa med allt folk och allt som hände runt omkring. Som om inte det vore nog, så klarade jag mitt mål med över 1 minut. Under 55 minuter tyckte jag var ett hårt mål då det var som sagt första gången jag sprang med så mycket människor och jag inte visste hur jag skulle reagera, plus att banan är extremt kuperad.

Därefter åkte vi in till söder där vi duschade och åt. Jag hade länge sett framemot den där oxfilébiten och jag blev inte besviken. Så fort jag kom hem sen så anmälde jag mig till ett nytt lopp. Det blev Women's health halvmara i april. Nu är det bara att börja träna för det!


Likes

Comments

View tracker

​Den här veckan har inte inte blivit så mycket träning. Välbehövligt ibland.

Men igår gav jag mig ut på ett intervallpass. Körde uppvärmning 2,5 km, 40/20 x 10 intervaller och sedan nedjogg i 10 min. Skönt efteråt och tyckte jag höll ett hyfsat tempo under intervallerna. Det var någon där kring 7-8 då tempot kanske var lite långsamt, men jag märker att det går snabbare nu under intervallerna om man jämför med i somras. Kul att se förbättring!

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

​Igår gjorde jag något som jag inte brukar. Jag sprang ett långpass som inte var på en lördag eller söndag, och jag sprang min hittills längsta distans. Efter skolan tog jag med mig Felix och sprang dessutom i ett nytt område. Vi sprang runt lite här och var, tills vi fått ihop 15 km. Det gick inte särskilt fort, men under 6.00 min/km, vilket är mitt mål när jag springer längre distanser "utan press". Jag har verkligen blivit nykär i löpning, och det är ju bara så sjukt kul och härligt. Igår när vi sprang med djur och åkrar runt oss, solen började gå ner och höstvärme. FANTASTISKT!

Nu sitter jag på skolan och ska precis börja skriva min del av en vetenskaplig artikel.
​Jag tror det låter med professionellt än vad det egentligen är.  

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

Rubriken här ovan måste vara min mest använda. Men som jag skrivit om mig själv här till vänster, jag är en periodare när det gäller det mesta. Kan nog skriva till att blogga på den listan också.

Hur som, en sommar med mycket jobb och fotboll har passerat. Hösten har kommit och jag älskar det. Tillbaka till Uppsala och rutiner igen. Skolan startade väldig hektiskt med alla föreläsningar intryckta på 3 dagar, 8-16 och sedan skulle en försöksplan till en laboration in. Den här veckan har bestått av 3 dag inne på labbet 9-17 så huvudet och även kroppen är rätt trött. Trots det har jag tagit mig iväg på träning faktiskt varje dag efter labben. I onsdags var jag på Spinning spurt vilket var superkul och framför allt jobbigt. Igår stressade jag iväg på fotbollsträning med Bälinge och idag cyklade jag till gymmet för lite armar/axlar innan jag landade här i soffan.

Dagens pass:
Bred rodd med stång x 10
Bicepscurl x 10
Axelpress x 10
x 3, ca 1 min vila

Smal rodd med stång x 10
Hantellyft med böjda armar och rotation x 8​
Tricepsmaskin i kabelmaskin x 10
x 3, ca 1 min vila

Fötterna på pilatesboll, dutta på sidorna x 10
Fötterna på pilatesboll, indragning av knäna mot bröst x 10
Rygglyft x 10
x 3, ca 1 min vila

Avslutade med att hänga lite i en stång och övade på att aktivera axlar/skulderblad och även bara börja känna in att hänga igen. Jag är alldeles för svag i händerna för då, det är något nytt för mig. Händerna används ju inte så mycket i fotboll...


Likes

Comments

7 km morgonpromenad i strålande sol och klarblå himmel. Den bästa årstiden börjar nu!

Likes

Comments

Träningsdagbok

Måndag: Korta intervaller.
15 min uppvärmning, 15 st 60/30 sek intervaller, nedjogg.
Tisdag: Långa intervaller + core.
4 x 2min i 4:30 min/km, vila 30 sek mellan varje.
3 min vila, sedan 6 x 1 min i 4:20 min/km, vila 30 sek mellan varje.
Onsdag: Rehab, ben.
Torsdag: Långa intervaller.
4x4 min i 4:50 min/km, 4 min joggvila mellan.
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Distans.
60 min i 6:00 min/km tempo. 

Måste lägga upp veckan så här, då jag ska tillbaka till kiropraktorn på fredag. Nu hoppas jag verkligen få ordning min höft, som egentligen berodde på svag bål och dålig rörlighet.

Likes

Comments

Träningsdagbok

​Förra veckans träning blev verkligen inte som planerat. Då skolan tog mycket tid och att jag besökte en kiropraktor i helgen resulterade i en hel del förändringar. Istället blev veckan såhär:

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Cirkelfys för löpare
Intervaller:10-15 min uppvärmning, 40 sek/20 sek x 15, 10 min nedjogg.
Torsdag: Gym armar, axlar, rygg
Fredag: Distans, 50 min i 6.00 min/km tempo. 
Är som sagt dålig på att hålla det här tempot, när jag vet att jag orkar springa snabbare. Blev därför 5:18 min/km tempo, vilket gav 10 km under 53 min.​
Lördag: Vila
Söndag: Rehab rörlighet

Likes

Comments

Apotekarprogrammet

​I torsdags var det Pharmada på skolan. Företag där farmaceuter arbetar kommer och visar upp sig, min kan fylla i lite kontaktformulär inför sommaren och sen delas det ut goodie-bags helt vilt. Jag gick mest runt och kollade lite, då jag redan har sommarjobb. 

Apoteket AB, Apotea, Apoteket hjärtat, Kronans apotek och apoteksgruppen hade fyllt sina goodie-bags med detta. Schyst med lite påfyllning av vardagsgrejor!

Likes

Comments