I lördags sprang jag Women's health halvmaraton. Mitt mål var under två timmar, men tyvärr blev det inte riktigt så. Efter 18 kilometer högg det till i baksidan och början på en bristning eller liknande var ett faktum. Jag joggade långsammare ytterligare en kilometer, innan det gör riktigt ont och jag blir tvungen att gå. Jag går fram till 20 km och joggar sedan sista kilometern in i mål och klockan stannar på 2.04.44. Jag var lite missnöjd, eftersom jag inte kom under två, som var mitt mål. Men nu några dagar senare har jag låtit det sjunka in och fan hörrni, 2.05 på min första halvmara är inte så illa pinkat ändå.

Nu ska jag anmäla mig till Stockholm Halvmaraton i september, och då ska jag under två timmar. Perioden fram tills dess ska jag framför allt fokusera på först och främst rehab av min baksida och därefter prehab för att verkligen förebygga skador och vara bättre förberedd styrkemässigt. Löpningen tror jag inte blir så stort problem, jag var ju trött på loppet utand et gjorde ju ont och därför drog tiden över. Så, håller jag igång konditionen och har liknande upplägg för den till Stockholm halvmara, tror jag mitt mål nås. Det får tiden visa!

Här hade jag precis kommit i mål och fått en fin medalj av Elina och Julia som de pysslat på tekniska museet medan jag sprang.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

04.50 ringde klockan imorse. Då blev det 45 min promenad och därefter ett "Power Hour"-pass hemma med fokus på ben och mage. Därefter cyklade jag till skolan för laboration. Det känns så himla bra att jag tycker det är roligt att laborera inom galeniska området. Då vi blev klar lite tidigare än 17 satte jag mig i solen ett tag, innan jag cyklade på Pharmen och pluggade lite. Så skönt att kunna tanka lite D-vitamin och energi. Jag tror jag drivs av solenergi..

Nu: Sammanställa kursutvärderingsrapport. Därefter: Paradise Hotel.

God natt!

Likes

Comments

Jag är en människa som påverkas så otroligt mycket av solen. Är det fin väder mår jag så mycket bättre. I måndags var det ju helt fantastiskt. Efter att jag och Julia var supersnabba på laborationen, då det var en enklare uppgift och uppföljningen var vi nästan klar med innan, så cyklade jag hem i solen, fixade två matlådor och mötte upp Bella på skolan igen. Jag hade även med min longboard så jag åkte runt på den, medan Bella cyklade. Så härligt att åka första turen på våren! Vi åkte runt lite innan vi rörde oss mot stan och satte oss på en av bryggorna vid Fyrisån och käkade. Därefter tog vi en promenad till Ekoparken där vi satte oss på en filt och åt glass. Så härligt att få lite solljus, även om vi blåste bort ett tag nästan.

Spontanitet likt detta är något jag verkligen uppskattar. Sen har jag insett hur mycket jag tycker om att vara utomhus när det är bra väder. Fler kvällar likt denna TACK!


Likes

Comments

Vardag, Apotekarprogrammet

Det har varit någonting konstant nu känns det som. Igår kände jag att det verkligen blev för mycket. Där av bestämde jag mig att idag efter plugget inte göra någonting. Fast, jo det blir ju någonting ändå.

I måndags var det först skola med seminarium och föreläsningar. Efter det gick jag till Pharmen och satte mig där och pluggade innan det var dags för studieråd. Vid 19 när det var slut gick jag till gymmet och körde ett snabbt överkroppspass. När jag sedan kom hem strax efter 21 var det bara att äta något och gå och lägga sig direkt.

Tisdagen började likt måndagen med seminarium och därefter föreläsning. Jag var kvar ett tag och pluggade, innan vi hade lite planering inför 150-poängsfesten som är på lördag (dvs fest för att vi nu har kommit halvvägs i utbildningen, YEY!). Jag åkte inte från skolan förrän halv åtta och när jag kom hem körde jag ett pass likt Power Hour här hemma. Styrka med kroppsvikt med mycket ben och mage. Vid 21 när jag var klar var det bara att äta något och sova igen.

Det var när jag skulle sova som jag kände att det har varit väldigt mycket nu ett tag och jag behöver verkligen göra ingenting ett tag. Att göra ingenting för mig betyder pyssla med lite småsaker här hemma så som att diska, städa lite lätt och så. Därför bestämde jag mig idag att åka hem när föreläsningen var slut idag. Det var dessutom mer än välbehövligt då jag under lunchen idag även klämde in en informationsföreläsning. Jag började alltså dagen med att plugga själv i bibblan, därefter en föreläsning, kastade i mig lunchen för att hinna till en lunchföreläsning och direkt efter det hade jag min sista föreläsning för dagen. PUH, hjärnan var rätt slut där vid halv tre kan jag lova.

Just nu sitter jag och skriver en text inför RefSa och dricker cappuccino. Det är ett seminarium i olika grupper som består av studenter från både apotekar- och receptarieprogrammet från alla olika terminer. Terminens tema är samhällets kunskaper om våra yrkesroller. Jag kanska ska ställe frågan här:

Vad vet du om apotekare och receptarier??

Likes

Comments

Vardag

Första söndagen i mars, det vill säga Vasalopps-söndagen. Då är det obligatoriskt att ta med täcket från sängen och lägga sig i soffan och kolla på försnacket och starten. Därefter fixade jag lite frukost och passade även på att stryka lite skjortor med skidorna i bakgrunden. Efter målgången tog jag bussen till stan där det vankades brunch med några från klassen för att fira två födelsedagsbarn.

Jag rullade ifrån Clarion och satte mig proppmätt hemma och klurade på veckans seminarieuppgifter. När de var klara fixade jag lite matlådor, genom att göra en kylskåpsrensning. Det är ju perfekt ibland. Idag slängde jag ihop lite pasta och baconsås med lite grönsaker i.

Nu skall väskor packas för imorgon då det är skola, möte och träning på schemat, innan jag ska lägga mig i sängen och titta på Innan vi dör.


Det mörker du ser, gör att stjärnor märks lite mer

Likes

Comments

När allt helt plötsligt raserar, ännu en gång. Jag som för ett och ett halvt år sedan, aldrig haft en motgång i hela mitt liv. Mycket har förändras senaste året, och oj så mycket jag lärt mig och så mycket jag kommer att lära mig. Vad är det de brukar säga, inget ont som inte har något gott med sig. Jag har så otroligt fina vänner, att jag knappt vet vad jag ska ta mig till. Så otroligt många, fina människor runt om mig som bryr sig och som faktiskt visar att de finns där och lyssnar.

Jag har lärt mig otroligt mycket, och det finns saker jag absolut ska ta med mig. Framför allt, att inte glömma bort alla dessa fina personer omkring mig. De ska jag värdera högt och mycket, och det ska jag visa för dem. Från och med nu ska jag ska lägga så mycket tid på mig, så mycket energi på bara mig. Ett tag framöver ska jag prioritera mig själv högst, jämt för det är jag så jävla värd.

Likes

Comments

Träning
Jag har anmält mig till ett lopp 2017. Jag ska anmäla mig till iallafall ett till, men det kan vara 10 km, 21 km eller ett hinderbanelopp. Det återstår att se. Annars ska jag försöka träna minst 5 dagar i veckan, året runt.

Ekonomi
Jag har satt som mål att försöka spara ihop till en satt summa. Det innebär att jag måste dra ihop min budget en del, vilket framför allt innebär att jag ska försöka spontan-shoppa, verkligen tänka om jag behöver det jag köper, undvika små inköp i kafeterior och liknande. Framför allt kanske att inte ge tillbaka min lön till apoteket i sommar, haha.

Kost
Jag ska försöka att bara äta chips, godis, kakor och glass eller liknande två gånger i månaden. Vegetariskt två gånger i veckan siktar jag också på.

Vardagligt
Mer promenader, och öka min vardagsmotion över lag. Det ger även att jag vill försöka nå 100 % på min pulsklocka varje dag. Jag vill även försöka bli bättre på att vara här och nu, gör en sak i taget. När jag tittar på tv ska jag liksom titta på tv, och inte samtidigt scrolla instagramflödet, läsa massa bloggar eller liknande.

Likes

Comments

För ungefär en månad sedan tog jag ett, för mig, stort beslut i mitt liv. Egentligen har jag tagit beslutet tidigare, men i slutet av september blev det verklighet eller vad man ska kalla det. Då jag har tyckt att fotbollen tagit mer och mer tid och samtidigt måste jag lägga mer tid i skolan finns inte riktigt tiden jag behöver för att satsa fullständigt så som jag vill på fotbollen.

Däremot har jag anmält mig till Women's health halvmaraton, på grund av att jag vill ha ett mål att träna mot som jag alltid haft när fotbollen funnits där. Jag märkte nu under två veckor att jag verkligen behöver något att sträva mot och även en planering att följa. Det här med att känns varje dag hur jag vill träna fungerar inte för mig.

Förra veckan drog jag därför igång med ett mer planerat tränande. Då såg vekan ut så här:
Måndag: Power Hour
Tisdag: 5 km löpning
Onsdag: Spinning Spurt
Lördag: Skivstång/Intervall

Igår kickade jag igång veckan med ett Power Hour pass igen.
Nu: Mot Pharmen för lite tentaplugg!

Likes

Comments

Fotboll och träning, Träningsdagbok

I helgen avslutade jag ett kapitel i mitt liv och påbörjade ett annat. I lördags spelade jag min sista fotbollsmatch, och därefter åkte fotbollsskorna i soptunnan. I söndags åkte jag ner till Stockholm och Lidingö RosaBandetlopp med två kusiner. Det var mitt första, men absolut inte sista, lopp. Det var så roligt att springa med allt folk och allt som hände runt omkring. Som om inte det vore nog, så klarade jag mitt mål med över 1 minut. Under 55 minuter tyckte jag var ett hårt mål då det var som sagt första gången jag sprang med så mycket människor och jag inte visste hur jag skulle reagera, plus att banan är extremt kuperad.

Därefter åkte vi in till söder där vi duschade och åt. Jag hade länge sett framemot den där oxfilébiten och jag blev inte besviken. Så fort jag kom hem sen så anmälde jag mig till ett nytt lopp. Det blev Women's health halvmara i april. Nu är det bara att börja träna för det!


Likes

Comments

​Den här veckan har inte inte blivit så mycket träning. Välbehövligt ibland.

Men igår gav jag mig ut på ett intervallpass. Körde uppvärmning 2,5 km, 40/20 x 10 intervaller och sedan nedjogg i 10 min. Skönt efteråt och tyckte jag höll ett hyfsat tempo under intervallerna. Det var någon där kring 7-8 då tempot kanske var lite långsamt, men jag märker att det går snabbare nu under intervallerna om man jämför med i somras. Kul att se förbättring!

Likes

Comments