Gårdagen blev inte riktigt som planerad. Istället för att dra till potato head åkte vi till Sky Garden och resan dit var minst sagt intressant... Vi började med att dricka lite vin på hotell rummet och runt kl 1 gick vi till närmaste Mini Mark där vi köpte cider för att göra oss redo inför taxi turen till Kuta. Problemet var att det verkligen spö regnade så vi fick dricka inne på affären och på något vis försöka få en taxi att stanna genom att sträcka ut en arm genom dörren, 3 meter från vägen. Omöjligt tänkte vi men vi lyckades tillslut! ✌🏽 Väl framme i Kuta och på bar gatan var bilkön till Sky Garden minst 300 m lång och det skulle ta oss 1 timme att komma fram, så vi tyckte att ett bättre alternativ var att springa genom ös regnet. Väl framme såg vi ut som dränkta katter och var definitivt inte de vassaste knivarna i lådan. Men inte gjorde det oss något utan vi gick all in och hade den roligaste kvällen på mycket länge och vi somnade inte förens halv 7 imorse. Det var mindre kul imorse när klockan ringde 10 och det var dags för frukost. Resten av dagen har vi spenderat på stranden och i sängen tills vi mötte upp Ebba och Becka för lite middag. Nu är vi tillbaka på hotellet och tänkte gå och lägga oss så vi kan ta igen alla sovtimmar vi förlorat de tre senaste festkvällarna.
Imon drar vi vidare till Canggu, ska bli så kul!!

• Bali

Nu har vi tagit oss vidare till Seminyak! Vi checkade ut från vårat hostel klockan 12 igår, helt döda och bakis efter gårdagens bravader på Sky Garden där vi för första gången på den här resan träffade 6 svenska killar som vi hängde med. Super kul!
Eftersom det enda vi suktade efter var en säng och sömn så tog vi första bästa taxi till nästa hotell som ligger 10 min från Kuta men pga trafik tog det 40 min. Väl framme åt vi och sedan däckade vi i 3 timmar. Kl 18 var vi piggare och gjorde då iordning oss och mötte upp Ebba och Becka, som vi senast träffade i Byron Bay. Så himla kul att ses igen! Vi åt middag, drack öl, rökte vattenpipa och senare köpte vi med oss cider och hängde på deras hotell innan vi gick till the mirrors. Vilket var en gammal kyrka som gjorts om till en nattklubb, sjukaste vi sett! Tyvärr var inte musiken och dansgolvet så nice så vi drog hem ganska tidigt och sov istället.
Idag vaknade Mickan upp med knappt någon röst (skönt för Magda tänker ni nu...😏) och snuvig men trots det gick vi först till ett köpcentrum i Seminyak vilket var way too fancy för våra plånböcker så därför åkte vi till Kutas shopping mall istället som var 👌🏽 (Där finns Mango, Pull and Bear, HM, ZARA m.m)
Nu har vi tagit en tupplur och bara chillar så är planen att senare dra till klubben potato head beach club som tydligen ska vara nice!

• Bali

Checkade ut vid 10 och tog sen en promenad med våra feta väskor (väger just nu runt 13,5kg! 👏🏼) till southern cross station där vi tog skybus till flygplatsen. Förvirrade letar vi efter incheckning och får som tur hjälp av en sån snäll man! Han kollar igenom vår flygbokning och när han ser att vi har 1h 25min mellanlandning i Sydney (tydligen var det stressigt? Jag & mickan har så dålig uppfattning om detta) så byter han åt oss så vi får flyga med ett tidigare flyg från Melbourne. Älskar personer som honom, som hjälper och ser till att allt löser sig på bästa sätt!
Efter detta börjar dock paniken över vårt flyg mellan Bali - Filippinerna, då vi har två mellanlandningar (2h 45min & 2h 10min) OCH vi ska checka om vårt bagage på båda ställena... Men vi ska ringa till flygbolagen imorgon och höra hur läget ser ut.

Flyget mellan Sydney - Bali spenderades med att äta mat och kolla på tre filmer (War drogs, bridget jone's baby och central intelligence) sen efter att fått våra väskor går vi till en ATM där vi försöker i 40 min utan att lyckas få ut pengar. Tillslut inser vi att vi låst kortet i alla Asiens länder.. Haha efter det så fixade en taxi som tog oss till hostlet, så nu sitter vi här och kollar runt på sociala medier innan vi ska lägga oss och sova. Hostlet ser fräscht ut, med bra sovrum och naaajs pool 👏🏼 (tror vi betalar runt 60kr/natten) Sen bor vi även i ett fest kvarter, precis bredvid skygarden så imorgon vankas det utgång! 💃🏼

Kom ihåg att följa oss på snapchat där vi håller oss uppdaterade; Magdasundell & mickansundell 👻

Hostlet (bild från hostelworld)

• Bali

Då så är det bokat och klart. På onsdag åker vi till Bali och stannar där en månad. Sedan reser vi vidare till Filippinerna ännu en månad och tillsist Vietnam i 3 och en halv vecka. Så Sverige vi ses igen den 10onde april!!! Känns så otroligt skönt att ha det bestämt och planerat allt nu och slippa den ångesten och stressen som vi känt enda sen vi kom till Melbourne. Vi har velat fram och tillbaka om hur vi skulle göra. Vi var och kollade på två jätte fina lägenheter där vi kunde hyra ett rum och vi fastande speciellt för ett i St Kilda vilket vi också sa att vi ville ha. Vi översatte våra cv redo för att gå runt och dela ut dem. Men under tiden som vi väntade på svar om rummet så kände vi oss inte helt nöjda eller taggade. Det vi längtar efter är vårat eget space och vi är extremt trött på hostel, men samtidigt känner vi oss inte redo för att börja ta ansvar och jobba riktigt än.
Därför tänkte vi om och bestämde oss för att resa till Asien igen. Vi kommer spara in pengar, se mer länder och endast sola och bada. Vilket låter mycket mer drömlikt än att stanna i Melbourne och jobba. Så just nu är vi extremt nöjda och taggade för de kommande 3 månaderna!! Och efter de, väldigt redo och taggade på att komma hem! 😍😍
Vi är också väldigt nöjda över våran vecka i Melbourne, det är verkligen en underbar stad!

Vi var och kollade på en riktigt rolig match mellan Melbourne Victory och Brisbane. Slutade 3-2! 👏🏼

Joggingtur i en av alla fina parker här i närheten av Flinders station och Elisabeth street där vi bor just nu.

Ett besök till Brighton Beach där vi kollade in de färgglada Bathing Boxes och även till Luna Park som ligger i St Kilda.

Nu har vi varit i Melbourne i 6 dagar och vi älskar det! Först när vi kom bodde vi på Nomads som var helt okej förutom köket som var super litet och ofräscht samt matplatsen. Efter 4 nätter där bestämde vi oss för att byta till Findlers backpackers som ligger på Elizabeth street och är super nice! Vi har hunnit gått på Victoria street marker 2 gånger och det är verkligen så mysigt!
I tisdags (10/1) åkte vi och hälsade på Cassandra och hennes familj i Frankston. Vi åkte på en liten roadtrip till en fin strand där det vart en power nap, sen till ett super mysig café/restaurang och även till en fin utsiktsplats. Var så kul att få se mer av Melbourne och även få umgås med Cassandra och hennes super gulliga familj. På kvällen blev vi bjudna på grillad fisk och kyckling med sallad, pommes och beasås. Som vi har längtat efter den maten och det var så himla gott! Efter en trevlig middag gick vi och la oss och sov som stockar enda tills klockan 10. Vid 11 åkte vi till ett brunch ställe och åt oss mätta och belåtna innan de lämnade av oss vid stationen och vi åkte tillbaka till stan. Vi uppskattade verkligen att få komma och hälsa på dem, det var så otroligt skönt att få vistas i ett hus med en trevlig familj istället för ett hostel med främlingar.
Sen vi kom tillbaka har vi börjat känna stressen med att hitta jobb och lägenhet, och helt ärligt har vi funderat på att åka hem eller till Asien. Men eftersom vi inte gått in fullhjärtat för att hitta jobb så ska vi göra ett försök i någon mer vecka. Det som tär på oss mest är att bo på hostel och inte få ha vårat eget space. Efter 2 & en halv månad är vi otroligt trötta på att leva i en väska och flytta runt varannan dag. Men det är ju också livet som backpacker och även vitsen med det. Men det har fått mig att uppskatta allt jag har där hemma så himla mycket!

Vi kommer hålla er uppdaterade hur det går med jobb och lägenhet. Och hur våra planer ser ut framöver, för just nu vet vi inte ens det själva...

Har så svårt att hinna med bloggen, men nu tar vi tag i det! Här kommer ett inlägg med vad som skett sen den 31 december!

Nyår

Efter utcheckning var det dags för en av de längsta bussresor hittills, 10h tog det oss från Airlie beach till Cairns. Inte det roligaste sättet att spendera nyårsdagen på men vi gjorde det bästa av dagen och höll fokus på kvällens planer! Klockan 19.30 skulle vi komma fram till busscentralen och vid 20.00 skulle vi checka in vid hamnen för att senare åka båt ut till fitzroy Island.
Med så lite tid fick vi lov att fixa oss på bussen, klädbyte och sminkningar.
Vi hade turen att komma fram vid 19.15, då beställde vi taxi som tog oss till hostlet gilligans där vi dumpade våra väskor, hoppade in i taxin och var framme vid hamnen strax innan 20. Väl ute på Fitzroy träffade vi två tjejer som vi hängde med på whitsundays och alla vi 5 dansade, drack goda drinkar och firade in 12-slaget tillsammans. Runt 13 tiden tog vi färjan tillbaka till Cairns och fortsatte festen på Gilligans klubb fram till 06. Ett av de bättre nyårsfirandet faktiskt! (mycket för att vi var i Australien)

1/1
Vaknade upp runt 8.30 av att våra roomies pratade så HÖGT, och då det var omöjligt att somna om så passade vi på att skriva till familj och vänner hemma och önska de gott nytt år. Vi firade även in nyår tillsammans med pappa via FaceTime, och det tillförde en bra start på januari. Resterande dag hade vi en chill, bakisdag vid poolen och sen njöt vi av tacos till middag! 😍

2/1
Uppstigning kl 07 för att vara redo inför waterfall & rainforest tour. Vi var taggade på att se det omtalade vattenfallet millaa millaa och på att komma hem vid 16-tiden för att ladda om för fest (Då de två killarna vi träffade på fraser Island, Craig och Kieran skulle komma till Gilligans så hade vi planerat in en partykväll) men när vi satte oss i minivanen berättar vår guide (som för övrigt var så hyperaktiv) att vi skulle komma hem runt 19-20 och där sjönk vårt taggarhumör... Men dagen rullade på och vi fick se både wallabys, fina utsikter, regnskog och vattenfall och vi var supernöjda! Vi kom tillbaka vid 19-tiden, fixade oss och sen mötte upp killarna och Finn&Elly och hade en såå rolig kväll/natt!

3/1
Bakisdag deluuuxe. Gick och kollade runt i Carins shoppingmall och resterade tid var vi vid poolen eller åt mat. På kvällen gick jag Mickan och Hanna och hade en "avskedsmiddag" för Hanna då hon åker till Nya Zeeland den 5:e. Efter det träffade vi på killarna och men det blev en lugn kväll för att vara redo inför morgondagens planer.

4/1
Tidig uppstigning igen för att denna gång åka till barriärrevet för scuba drive och snorkling. Det var verkligen sååån rolig utflykt, vi hamnade på samma båt som de två tjejerna från Skottland Becky&Becky som vi också träffade på Fraser Island. Vi var på en najs båt där vi fick jättegod lunch bestående av räkor, kyckling med olika tillbehör och sedan frukttallrik samt ost och kex. (Nöjda backpackers var vi då) Dagens aktiviteter var scuba dive, snorkling och glas-boat tour. Snorklingen var lika rolig som i whitsundays och båtturen var inget speciellt men Scuba dive var såå kul att få testa! Vi fick en 30 minuters introduktion om hur vi skulle använda utrustning, olika tecken att använda för att kommunicera under vatten och lite knep ifall man fick vatten i cyklopet eller tappade mun tuben.(Genom min beskrivning här kan ni nog lägga märket till att vi inte hade någon större koll på hur allt funkade) Sen var det dags att hoppa ner i vatten, jag och mickan fick ha en "dyklärare" mellan oss som höll hårt i våra (speciellt mina) händer. Så fort jag kom under djupare vatten fick jag panik över hur jag andades genom masken, men efter två uppgångar till vattenytan kunde jag hålla mig nere i vattnet och njuta av allt vi såg (Koraller, nemos och andra fiskar samt en barracuda. Hade viljat sett en haj men sån tur hade vi inte)
Jag skulle lätt kunna tänka mig dyka igen men då vill jag ta ett dykcertifikat först då jag tyckte det var läskigt när man inte hade koll på hur allt funkade.

Runt 16-tiden var vi hemma igen, och det var dags för ännu en festkväll. Denna kväll var det vi tre, Craig & Kieran, Becky & Becky och Finn & Elly och vi festade enda tills Hanna skulle åka med bussen vid 4.30. Det kändes så konstig att säga hejdå när vi varit tillsammans varje dag i 2 månader.. Efter det gick vi ledsna och la oss för att sova.

5/1
Vid 10 checkade vi ut (för att sedan checka in igen vid 14, detta pga vi bara bokat till 5:e med Hanna men sen förlängde vi till den 8:onde)
Under tiden vi väntade på att få ett nytt rum så tvättade vi och sen låg vi i sofforna och kollade på Skam. Dagen rullade på och på eftermiddagen gick vi till Woolworths för att köpa ingredienser till tacos som vi lagade till oss och killarna. Medan vi åt fick vi även sällskap av två svenska tjejer som vi klickade direkt med, och efter en stund hade vi planerat en festkväll dagen efter. Sedan blev det filmkväll och vi somnade ganska tidigt.

6/1
Glada och nervösa gick vi upp vid 06.00. Nu var det dags för fallskärmshoppning!!! 😁😁 Vi åt frulle sen begav vi oss till incheckningen för skydive, väl framme gick allting fort, vi fick ta på oss byxor och sele, sen blev vi ihop parade med den vi skulle hoppa med och sen tog vi bussen ut till flygplatsen. Vi var sååå nervösa och det syns tydligt i videon, men oj va roligt det var! Vi båda vill lätt göra om det!!
Efteråt kände vi av adrenalinkicken och blev yra och mådde lite illa men det botade vi med att gå till ett svenskt café vi hittat. Där avnjöt vi en skagenröra macka och en köttbullsmacka samt köpte lite svenskt godis och Leksands knäckebröd 😍😍 Vid kl 9-10 gick vi tillbaka till hostlet för att sova lite mer innan vi skulle hänga med Craig och Kieran. Dagen rullade på och vid 16-tiden började jag och mickan fixa oss för kvällen, väl då upptäckte vi även att tre av våra roomies var svenskar så vi bjöd med dem ut. Så det blev ett stort gäng på 7 svenskar och 6 britter som gick ut tillsammans och vi hade ännu en super rolig kväll!

7/1
Jag och mickan vaknade upp, gick till Woolworths för att köpa sushi att ta med oss till lagunen. Sen chillade vi där nästan hela dagen. På kvällen gick vi ut och åt med Craig och Kieran då det var vår sista kväll tillsammans med Kieran. Vi åt på Nando's vilket var min och Mickans första gång, vi delade på paella och det var så gott 😍 Sen gick vi hem och kollade på film, gick och la oss för att sen gå upp 02.45

8/1 MELBOURNE ✈️

Här kommer inlägget om de tre underbara dagarna på Whitsundays!! 🐠🌴☄️
Den 28onde december checkade vi ut kl 10 på morgonen, och planerade att gå och hänga vid airlie lagoon men så blev det icke eftersom det började regna. Istället gick vi och shoppade vilket vi varit alldeles för bra på i Australien... haha. Klockan 14.00 samlades vi vid hamnen och 14.30 seglade vi ut mot havet på Tongarra. Det tog oss ca 3 timmar att komma till den plats som vi skulle övernatta på. Under den tiden solade och sov vi på däck och bara hade det allmänt mysigt. På kvällen åt vi super god grillad fisk, hemmagjord potatismos och coleslaw drack lite goon och bara myste. Sov gjorde vi uppe på däck, men eftersom det regnade väldigt mycket den natten så hade vi ett stort tält uppe. Hade gärna sovit under bar himmel men detta var minst lika mysigt!

29onde december vaknade vi 06.00 år frukost och sedan var det dags att besöka whiteheaven beach och oj va vackert det är!! Sanden är så vit och ren att man kan skrubba hela kroppen, håret och även tänderna, vilket vi såklart gjorde! Efter det sken vi som diamanter 💎 Efter att ha avnjutit 3 timmar så var det dags att åka tillbaka till båten där vi åt hamburgare med tonfiskröra till lunch. Och sedan åkte vi vidare till nästa stopp där vi snorklade. Sååå himla fantastiskt och häftigt att få se koraller och många olika fiskar så nära en. Vi flöt runt på så kallade "noodles" och bara njöt! Efter dessa äventyr var vi väldigt trötta men vi höll igång ändå, åt god spagetti och köttfärssås till middag och drack ännu lite mera goon, kollade på den mäktiga stjärnhimlen och bara älskade livet. Vi körde även en slags 5 kamp på båten, super kul och bra sätt att få umgås 24 personer tillsammans!

30onde december var det uppstigning kl 06.00 igen och sedan hoppade vi ganska snart i vattnet igen för att snorkla på ett annat ställe där chansen att se en sköldpadda var stor. Magda och Hanna lyckades se en men annars var det inte så mycket mer att se, men det gjorde oss inget för det var nice ändå!
Efter detta började vi åka tillbaka till land vilket tog 3 timmar. Nästan framme fick vi sällskap av 4 delfiner som simmade mitt framför båten och som hoppade och snurrade runt, så häftigt att få se de i det vilda!

Vi kom tillbaka till airlie beach vid ca 12 då skyndade vi oss till lagoonen tog ett välbehövligt dopp resten av dagen chillade vi, tog någon öl och gick sedan och la oss riktigt nöjda över dagarna på Whitsundays! Som tillsammans med fraser Island toppar listan på bästa ställena i Australien!

Vi kom tillbaka till Rainbow beach och hostlet runt kl 15. Sen hängde vi vid poolen hela eftermiddagen och på kvällen gick vi tre för att äta ute på resturang dagen till ära. Men det enda som var öppet var en pizzeria så det fick duga som julmat. Mätta och trötta gick vi tillbaka och sov.

Juldagen blev mer julkänslor för oss då alla andra firar den 25:e. Vi åt julbord som hostlet anordnade som bestod av skinka, rostbiff, olika sallader som äggsallad, pastasallad. Vi fick även olika sorters melon och kaka till efterrätt och vi var mer än glada och nöjda!! Resten av dagen chillade vi vid poolen fram tills kl 17 då vi gjorde oss redo för bussresan till Airlie beach. Den tog oss 14h men kändes mycket snabbare då man sov mestadels av färden.

Vi var framme vid 09.30 vid Airlie, checkade in på hostlet magnums och sen spenderade vi dagen vid en lagun och gick och kollade i affärer. Vi trivs riktigt bra här, det är en mysig stad med bra badplatser och mysiga resturanger/barer!

Idag tog vi en lång sovmorgon till 10 (välbehövligt!!), åt frulle och sen var det dags att ta tag i tvätten. Sen dess har vi varit förbi BWT (resebyrå) och bokat skydive i Cairns!!!! Jag och mickan är så exalterade över detta!! Så den 6:e januari är det dags (dagen efter Hanna lämnar oss så vi kände att vi behövde något att längta efter för att dämpa separationsångesten) Efter det gick vi till lagunen för att ha picknick och sola, men gick hem då det började regna och vi behövde kolla tvätten som hänger ute. Nu ska vi antingen gå och kolla i fler affärer eller sätta oss vid wi-fi hörnan och kolla skam.

Hoppas ni alla har en bra dag, vi hörs imon då vi slänger in ett snabbt inlägg innan vi åker till whitsundays 😍😍 Puss från twinsen!

MACHENO WRECK. ETT SKEPPSBROTTS FRÅN ANDRA VÄRLDSKRIGET (?) VI FICK INTE RIKTIGT GREPP OM HISTORIEN DÅ JONSEY VAR GANSKA OKLAR.

INDIAN HEAD. ETT HÖGT BERG MED SÅN FIN UTSIKT, HÄR KUNDE MAN HA TUR ATT SE DELFINER OCH SKÖLDPADDOR MEN DEN TUREN HADE INTE VI.... MER BILDER FRÅN DENNA PLATS KOMMER KOMMA UPP PÅ HANNAS BLOGG DÅ HON TOG ALLA BILDER!

TAGGADE ÖVER JUL, TAGGADE ÖVER CAMPING LIVET OCH BILD PÅ FINA MICKAN & HANNA

LAKE WABBY

BILD PÅ VÅR GRUPP OCH SEN PÅ ALLA FYRA GRUPPER TILLSAMMANS. SÅ HÄRLIGA PERSONER HELA BUNTEN!

FRASER VAR VERKLIGEN SÅ UNDERBART, HELT KLART DE BÄSTA TRE DAGARNA UNDER HELA VÅR RESA!