Bali, Lombok & Gili öarna

BÄSTA:
1. Gili Trawangan. Där stannade vi i en vecka, bodde på ett hotell värt varje peng! Verkligen super rolig vecka med god mat, bra umgänge, soliga dagar, regniga dagar och fest varje kväll!

2. Canggu. Alla matställen är det som gjorde canngu till ett favoritställe, stranden var vi inget fan av då det är skräp i vattnet och på stranden..

3. Skygarden. Haha här gick vi ut två gånger och hade riktigt roligt, därav hamnar Kutas nattklubb på nr 3. Olika våningar med olika musik, mycket folk och här serverar de även en god buffé på eftermiddagarna/kvällen!

SÄMSTA:
1. Häst och vagn. Här tar de verkligen inte hand om hästarna och det är så hemskt att se. Vi är helt emot att man väljer att färdas med häst och vagn i Indonesien, snälla gör inte det!

2. Hostlet Puji bungalows i Ubud. Värsta vi varit med om på hela våra 4 månader utomlands.

3. Lortigt. Skräp överallt, på stränderna, i havet, gatorna. Så tråkigt att se verkligen..

Under vår resa i Indonesien på 1 månad så hann vi till 8 ställen! Listar de här nedan samt med lite info om varje.

1. Kuta, Bali. Här bodde vi på hostlet tz party hostel för 60kr/ natten. Då bodde vi i ett rum med fyra sängar men vi hade turen att få sova där själva alla nätter utom en! Gratis pannkakor till frukost, två fräscha pooler och typ 200m till klubben Skygarden. Köpcentrum med butiker som HM, zara, pull&bear mm, stor gatumarknad och lortig strand.

2. Seminyak, Bali. Här bodde vi på taman rosani hotel & villa, betalade runt 100kr/natten och frukost ingick. Stranden här var inte najs, dock finns det en beach club Potato head som kan vara värt ett besök! Matställen och butiker påminner om Australien och priserna är ganska höga. En kväll gick vi ut på mirros, som är en nattklubb i en kyrka. Sååå häftigt!

3. Canggu, Bali. Här bodde vi på ett homestay lite längre bort från centrum. Jättefräscht, bra internet och mysigt, dock gillade vi inte ägaren så mycket. Det vi älskade med canggu var alla matställen 😍 De finns ett svensk ställe, FIKA som vi åt köttbullsmacka och andra goda svenska rätter (hemlängtan delux).

4. Ubud, Bali. Bodde på Puji Bungalows, ofräschaste stället där vi för första gången kände behovet att använda vårt myggnät. Hade en kackerlacka och myror på rummet. Bortsett från dåligt boende så gillade vi Ubud. Här finns det massa aktiviteter, som hiking upp på berg, besöka ricefield, kaffeodling, monkey forest och vattenfall.

5. Gili Trawangan. Bästa hotellet vi bott på under denna resa var här, villa phy phy 2. Just för personalen var så hjälpsamma (ställde sig & lagade mat åt fyra fulla tjejer vid 03-tiden säger ju en hel del) Sen var rummen, poolen riktigt fräscha! Även här så finns det bra matställen, och bra fest. Stränderna var mycket finare än på Bali, vi tog oss en cykeltur runt ön och såg massa fina resorter och stränder!

5. Gili Air. Bodde på ett homestay, rival village som ägdes av en fransman som var jätte trevlig! Gratis pankaksfrulle var det bästa med stället, det sämsta var ute badrummet (jobbigt då det regnade mycket när vi var där) Även här njöt vi av god mat på flera olika ställen, gick runt ön och njöt av den fina stranden!

7. Senggigi, Lombok. Bodde på hostlet salesar i ett eget fräscht rum. Även här ingick gratis frukost och vi betalade runt 100kr/natten. Fanns inte så mycket att göra här, gick till ett vattenfall som tog oss runt 2h, spenderade dagarna på stranden som var helt okej eller så satt vi och kolla på när folk surfade. Fanns inga speciella matställen, mycket dyra resturanger..

7. Kuta, Lombok. Ett av de bättre ställen som vi var på! Kuta beach var sååå fint, och de andra stränderna vi besökte var lika fina! Vi hyrde moppe och besökte mawun beach, jättefint, inte mycket folk dock fanns det bara en resturang (som såg lite skum ut) så ett tips är att ta med något att äta. Sen åkte vi vidare till tajung aan där vi avnjöt en sån fin utsikt över stranden och havet! I kuta finns det riktigt bra matställen, åt den godaste vegetariska burgaren 😍 (vet ej vad stället hette, men hittade det på tripadvisor)

Vi båda tycker att Bali är överskattat, det finns så mycket finare, renare stränder och ställen i tex Filippinerna och Thailand. Men allt som allt hade vi en riktigt bra månad i Indonesien!

• Bali

Här på Bantayan bor vi i byn Santa Fe, vilket är vanligast som turist. De två första dagarna har vi inte orkar tagit oss längre än de 5 minuter gång till stranden. Vilket har varit otroligt avslappnande. Sanden är så vit och fin och vattnet är kristallklart, vi är verkligen i paradiset!
Idag skulle vi egentligen åka till Virgin Island som sägs vara otroligt vacker. Men eftersom det kändes som att det var överdrivet dyrt så åkte vi till Paradise Beach istället vilket räckte gott och väl för oss. Det var den vackraste strand vi någonsin sett!! Plus att det knappt var några folk där heller. Så nu sitter vi här på hotellet nöjda efter att ha ätit lite vattenmelon och ska snart fräscha till oss lite och äta på vårt favorit matställe som serverar extremt god mexikans mat!! (Svar ja, vi är trötta på asiatisk mat. Haha) De två kommande dagarna vi har kvar här kommer vi spendera på stranden och bara njuta. På fredag åker vi till nästa ö, Malapascua som även den sägs vara ett paradis!

Första dagen i cebu var vi extremt sega och låg i sängen på förmiddagen och kollade på Harry Potter innan vi gjorde oss i ordning och tog oss till Ayala mall. Vilket var den största galleria vi någons sett med affärer från H&M till Guess. Väldigt nice men vi gick vilse ett antal gånger också... Vi kollade på 50 shades darker för ynka 40kr, åt billig mat och var överlyckliga. I Filippinerna är det tydligen typ en hobby att gå runt och kolla i gallerior fick vi höra senare. Detta eftersom det är så himla varmt under sommaren så det är det behagligaste stället att vistas på (fun fact 😋) Just nu är det deras vinter och det är över 27 grader varje dag, tänk er då sommaren här!!
Även andra dagen var vi sega och spenderade förmiddagen med att försöka planera våran rutt i Filippinerna, det gick sådär och tillslut åkte vi till gallerian igen. Åt god mat och åkte sedan tillbaka till hotellet och kollade på Dear John och Harry Potter. Nästa dag gick vi upp tidigare än vanligt, åt frukost, packade våra väskor och tog en Uber till buss stationen. Där väntade vi en timme på bussen som tog oss till Bantayan Island. Det tog omkring 5 timmar och väl framme runt 18.00 åt vi middag och la oss sedan för att kolla på Harry Potter (jaa vi har haft film marathon, hehe)

Våran chaufför plockade upp oss kl 8.00 vilket var väldigt tidigt med tanke på att vårat flyg gick 12.40. Men detta pga det skulle vara en stor marknad efter vägen vid 9.00 och mycket trafik. Det gjorde oss inte så mycket för vi ville ha chansen att fråga om vi möjligtvis kunde ta ett tidigare flyg från Lombok till Jakarta, och även där ta ett tidigare för att få längre mellanlandningar. Men det gick icke så vi fick ställa in oss på att ha 2 h 15 min (ännu mindre då flyget var 30 min försenat) på oss i Jakarta att hämta våra väskor, åka buss till den internationella terminalen, checka in våra väskor, gå igenom migrations diskarna och sedan skynda oss till gaten. Vi trodde aldrig att vi skulle hinna men det gjorde vi! Även på våran andra mellanlandning på 1h 45 min i Singapore hann vi (detta flyg var också försenat)! Där behövde vi dock inte byta till internationella terminalen men var lika stressigt ändå eftersom flygplatsen är gigantisk! Vi åkte med skytrain till terminal där vi fick fylla i ankomst till Singapore, plockade upp våra väskor, letade rätt på skytrain som skulle ta oss till terminal 2, checkade in väskorna och sedan köpte lite mat och skyndade till gaten. Efter denna mellanlandning var vi helt slut, men så himla nöjda att vi klarade de stressiga mellanlandningarna utan några som helst problem! Väl framme i Cebu klockan halv 2 på natten åkte vi taxi till vårat hotell och somnade ganska snabbt.

Vi tog smidigt en taxi till Kuta och kom fram till vårt homestay som låg en bit från startanden, med allt ifrån kossor till höns som rörde sig omkring. Första dagen tog vi det lugnt och gick ner till den otroligt fina stranden köpte ananas och bara njöt. Vår andra dag i Kuta bestämde vi oss för att se flera stränder och mer av landskapet så vi hyrde en moppe och åkte ungefär en halvtimme till ännu en vacker strand Mawun Beach. Först när vi kom fram regna det men efter ett tag sprack det upp och vi låg där i kanske 4 timmar innan vi började bli hungriga. Vi bestämde oss att åka till ett annan fin strand 45 min bort som vi hört talas om. Tajung Aan visade sig vara mer än en vacker strand. Den var omgiven med flera gröna och fina klippor. Så värt att åka hit!! Dock gick det runt läskiga kor där på berget men vi undvek dom ganska bra haha. Innan det blev mörkt åkte vi till en restaurang vid stranden och kollade på solnedgången därifrån. Mycket mysig och härlig dag som verkligen fick oss att gilla Kuta till 100! Våran sista dag tillbringade vi ännu en gång på kuta beach (de finaste dagarna var just här i Kuta Lombok, eftersom det låg i syd) och förberedde oss inför morgondagens flygning som vi var sååå nervösa inför.

G I L I T R A W A N G A N

Det har nu gått 1 och en halv vecka sen vi kom till Gili T och vi har hunnit med en del under den tiden.
Egentligen var det planerat att vi skulle stanna 5 nätter på Gili T men eftersom vi gillade det så mycket förlängde vi en natt till (vilket var mycket värt) Gili T har utan tvekan varit det bästa stället i hela Bali. Vi älskade vårat hotell, stranden och utelivet. Sen var det extremt skönt att få packa upp alla kläder och få stanna på ett och samma ställe i några dagar. Även om det är regnperiod så fick vi några fina dagar och på kvällen festade vi ändå så då brydde vi oss inte om regnet. Här hängde vi även med Hanna och Sofia några dagar, super kul att få träffa dem och kändes så sjukt att se Hanna igen efter en månad!

G I L I A I R

Till Gili A åkte vi slowboat vilket gick väldigt bra och väl framme var inte långt till vårat homestay som var helt okej. Vi stannade 3 nätter på Gili A och kände oss väldigt "klara" med ön när vi åkte därifrån. Det fanns inte mycket på den lilla ön som för oss tog knappt en timme att gå runt. Vi fick två dagar med sol då vi låg och stekte sen åt vi god mat på bra restauranger. Drygast tyckte vi att kvällen och natten var då vi hade strömavbrott varje natt = dö varmt i rummet utan ac och vi fick underhålla oss själva med kortspel. Sen har vi inte varit allt för förtjusta i att se folk åka häst och vagn på båda Gili öarna. Visst det är det, cykel eller gå att välja mellan, men vi kan inte förstå hur man kan vilja åka med en häst som t.ex. är halt och lider. Var riktigt jobbigt att se...
Efter många om och men åkte vi med slowboat till Lombok, även den resan gick smärtfritt men vi hade egentligen betalt för fastboat och shuttle från hamnen till vårat hotell. Men pga för höga vågor gick inte de båtarna och vi fick betala extra för taxi till Senggigi. Sånt här blir man galen på här, de ska verkligen tjäna minsta lilla krona på vad som går.

S E N G G I G I

Här i Senggigi bor vi på ett hostel men har ett eget rum, vilket är skönt. Vi bor centralt och nära stranden, super nice. Igår tog vi oss en promenad till en av vattenfallen här, det tog oss 2 timmar och det var inte det finaste vattenfall vi sett men det var skönt att få se och göra något. Idag är planen att smått ta tag i vårat liv i Sverige och börja söka jobb i Stockholm (sååå taggade) eftersom det regnar. Få se om det kanske spricker upp mot eftermiddagen så gå vi nog och kollar på när de surfar och sedan äta någon god middag.

Imon åker vi till sista stoppet här i Bali, vilket är Kuta! Vi hoppas på lite bättre väder där så vi kan hitta på ner saker!

See ya!

Det är detta☝🏼️ vi gjort de tre senaste dagarna här i Ubud.

I lördags efter vi legat och degat i soffan ett tag gick vi till vårt älskvärda rum och duschade & fixade oss. Sen blev det sushi (vegetarisk då vi inte vågar oss på rå fisk) och sedan ett par öl på två olika barer här. Vi träffade på ett gäng killar som vi hängde med, två svenska, en tysk och en från Australien och alla var jättetrevliga och kvällen var riktigt rolig! Det blev hemgång runt 04, då sista baren stängde.

Söndagmorgon gick vi till Monkey Forrest som låg 15min från vårt hotell. Vi betalade 26kr för att gå in, (Vi har alltid varit emot sådana ställen som zoo och andra djurparker men här är de inte instängda utan kan ta sig utanför entrén och röra sig fritt överallt) och vi fick se många söta apor!
Andra aktiviteten vi gjorde denna dag var att åka till Air Terjun Tegunungan waterfall. Då vi inte vågade oss ut med moppe så hade vi en taxi som körde oss dit, väntade och sen körde oss hem. Väl där så var det smockat med folk och självaste vattenfallet var inte det vackraste vi sett men roligt att se ändå! Kvällen avslutades med helkroppsmassage och sen läggdags då alarmet stod på 01.30.

Idag vaknade vi taggade på mountaintrekking, vi blev hämtade från vårt hostel vid 2-tiden sen körde bilen oss & fem andra till vulkanbeget Batur 🔺1717m där vi tog oss upp till toppen på ca 2h. Tanken var att se soluppgången på toppen, men då det var så molnigt så var det bara moln vi såg. Tråkigt men det var ändå en skön tur upp (tränar ju aldrig här så det behövdes) Väl där uppe var det svinkallt och allt vi hade på oss var cykelbyxor, linne, munktröja och en regnponcho. (Vi blev tillsagda av chauffören att ta med tröja, vi själva trodde det skulle vara såååå varmt men det behövdes verkligen!) Så vi blir inte förvånade om vi blir sjuka efter att ha både svettas och frusit i regn och rusk. Efteråt var tanken att vi skulle åka förbi kaffeplantaget och rice field men hela våran grupp var för trötta för det så vi åkte hem istället. Sen dess går vi sovit i 4h, avnjutit en avokadomacka & oreomilkshake, gått runt och kollat på marknaden och senare lite mer mat. På något sätt känner vi oss otroligt bakis så denna dag blev det mycket mat och snacks 👅

I skrivande stund sitter vi nu på det nya hotellet här på Gili T. Precis ätit en av de godaste fried rice på denna resa och snart väntar poolen (men först ska vi lämna in en hög med tvätt)

• Bali

Rainbow beach: Fraser on Rainbow. Helt okej fräscha sovrum, bra sällskapsrum, litet men mysigt poolområde. Det negativa var att det inte fanns ett kök och maten som serverades i baren var smaklös.

Airlie beach: Magnum. Här bodde man i stugor så känslan blev lite att man bodde i skogen och det var mysigt! Två kök, bra tvättstuga, låg nära barer, Woolworths och BWS.
Men det var inte det fräschaste rummen, klotter på väggen och så

Cairns: Gilligans. Bästa fräschaste hostlet vi bott på. Det var 4 våningar och kök på varje våning som var stort och fräscht. Rummen var jättebra också, fräsch dusch & toa, balkong och sköna sängar! Sen var det najs att Gilligans klubb låg precis bredvid så det var chill att gå ut och festa där sen ha nära hem.
Det enda negativa var att det inte fanns någon tvättställning vid tvättstugan men det löste vi med att hänga allt på våra sängar.

Melbourne: Nomads. Vi gillade rummen och det fanns fräscha duschar & toaletter. Det fanns en bar som också var najs. Men köket var alldeles för litet och sååå äckligt, mat överallt och folk lämnade disk överallt. Fanns knappt ett matbord heller. Så vi bestämde oss för att byta hostel efter 3 nätter.

Flinders backpackers. Här fanns det 10 våningar varav våning 1 var deras bar. Det var stort och vi trivdes här mycket bättre än på nomads. Rummen var okej och samma med toalett och dusch. Köket var stort och rymligt. Första kvällen vi kom dit hade dem gratis tacokväll och det vart ett stort + för oss!

BÄSTA:
1. Fraser Island. Helt klart bästa och mycket beror på det härliga gäng vi var! Vi träffade personer som vi fortfarande har kontakt med, så kul verkligen! Sen åkte vi med ett bra bolag (dingos) så campingplatsen var bra!

2. Cairns. Vi spenderade en vecka där och det var en av de bästa veckorna vi haft! Vi hann med skydive, barriärrevet, vattenfall och fest nästan varje kväll med de härliga människorna vi träffat under resans gång!

3. Whitsundays. Man blev helt tagen av hur vackert det var! Vi fick besöka witheaven beach, snorkla och sova under stjärnorna och hur otroligt låter inte det? Vi hamnade på en bra båt (tongarra) som bjöd på god mat och bra häng!

SÄMSTA:
Här kunde vi verkligen inte komma på mycket negativt, det enda är några hostel vi bott på. Men allt om hostel får ni läsa här nedan 👇🏼

Sydney: The funk house. Det enda positiva var att vi bodde i ett eget rum. Sen det vi klagar över är att det fanns kackerlackor, det var ett stökigt litet kök, dammigt och det låg i ett sämre område.

Arrawarra: Spot X. Här bodde vi i baracker på en camping, med 4 Bunk beds och en liten toa med halvbra dusch. Inte det fräschaste men eftersom det var ett surfcamp så gjorde det inte så mycket för att det kändes ännu mera laidback att "campa".

Byron Bay: The arts factory. Vi uppskattade så mycket att det fanns en minivan som körde ca var tjugonde minut ner till centrum. Det mer negativa var köket, det var stort men det kom in djur som fåglar & stora geckos.

Surfers Paradise: Bunk paradise. Ett av det bästa! Finns bara positiva saker som stort och bra kök, fräscha rum, nice pool och uteplats. Sen även nära till busstationen och stan.

Brisbane: Summer House Backpackers. Vi fick inte så stort grepp om detta hostel då vi spenderade 1 natt där, sen hade BWT bokat fel så vi fick sova i tre olika rum. Det gick bra men alltid roligare att va tillsammans självklart! Så inte bästa upplevelsen. Vi gillade deras rooftop men tyckte köket var alldeles för litet!

Noosa: Noosa flashpackers. Gillade detta såå mycket, när vi skulle lämna sa vi att vi lätt hade kunnat stannat längre pga det var så bra så även här finns det inget att klaga på! Poolen var najs, bra kök, bra sällskapsrum och även här fanns det en minivan som körde ner till stan ofta.

Nu ligger vi här i en ganska skabbig soffa på en uteplats på vårat hotell/ hostel & är inte alltför nöjda. Vårt rum är det äckligaste vi bott på hittills och det är så illa att vi har undersökt hela sängen efter bed bugs och vägglöss (och vi hittade inget). Men grejen är att vi har haft ganska hög standard och speciellt efter Abalihouse där vi trivdes så bra.
Vi bor som tur är bara här i 3 nätter och var för lata att ens gå och begära pengarna tillbaka för det finns inte direkt något att klaga på. Och det är sånt här man får stå ut med ibland som backpacker. Så vi står ut och planen är att göra så mycket som möjligt för att slippa spendera tid i rummet. Så ikväll är planen att gå ut och ta en öl och försöka komma hem sent. Imon ska vi kanske till monkey forest och antingen till vattenfall eller risfält, eller båda. Och på måndag är planen att gå upp kl 02.00 och sedan bestiga en vulkan för soluppgången. Och på tisdag flyr vi fältet till Gili T!!
Vi är taggade för att få se mer av Ubud för vi har hört mycket bra om det, så det kommer bli roliga dagar!!