Nu är det nära! Vi står just nu i kön för att boarda flyget. Vi har checkat in våra ryggsäckar och kommer inte att behöva bära på dem mer förutom en kort sträcka i Sverige. Det ska bli väldigt skönt att inte behöva bo i resväska!

Vi har även försökt handla upp våra sista kontanter, det var ingenting att spara på nu. Jag skojar inte om jag säger att halva min ryggsäck är full av sånt jag handlat, både till mig själv och till andra. Ser fram emot att ge bort alla julklappar!

Flyget tar ca 12 h och 45 min, mer än ett halvt dygn. Men det ska bli skönt att komma hem. Vi hörs i Sverige!

Jag har just lagt mig i sängen för att sova min sista natt här i Asien. Sjukt!! Det känns ändå som att det var nyss vi kom med flyg till Singapore. Det är med blandade känslor jag lämnar Asien och denna resa bakom mig imorgon. Som jag nämnt tidigare har jag haft rätt mycket hemlängtan och känt mig klar med resan sen ett tag tillbaka, och det ska därför blir en lättnad att komma hem. Samtidigt vet jag ju vad jag lämnar bakom mig. Friheten, alla nya platser, människor, upplevelser, och inte minst mina två reskamrater. De lämnar jag inte bakom mig, men vi kommer ju troligtvis aldrig mer göra en sån här resa tillsammans igen. Jag är otroligt tacksam för att jag har haft möjlighet att göra detta och för allt vi varit med om!

För att få några timmars sömn är det nog dags art släcka lampan nu. Nedan följer lite bilder från de senaste dagarna. Godnatt! Vi ses imorgon Sverige!

Japp, det är en svensk flagga av Fjällräven ryggsäckar.

Dagens frukost. Vi tänkte att sista dagen måste vi fira lite extra!

Igår kom vi fram till vår sista destination för resan; Bangkok! Det tog ca 3 h med taxi från Hua Hin, och vi var framme runt 13-tiden. Vi checkade in och letade sedan upp en restaurang för att äta lunch, hungriga som vi var. Därefter tog vi oss till Central World, ett av alla gigantiska shoppingcentrum här. Där hade jag nämligen bestämt träff med Linnea (!!), som var i Bangkok för att hälsa på sin morfar. Det var såå kul att ses, som jag saknat den tjejen.

Resten av dagen spenderades sedan med en massa shopping, fikapaus på Starbucks och middag från en food truck längs gatan. Bra början, Bangkok!

Som jag nämnde tidigare så spenderade vi två av våra dagar i Hua Hin på en beach club; Sanae Beach Club. För 300 baht (ca 75 kr) per person fick vi upphämtning vid Village Market, solstol, handduk, en gratis drink, wi-fi samt tillgång till båda poolerna. Lyxigt värre! Här kommer lite bilder.

Här kommer lite bilder från hostlet vi bodde på när vi var på Koh Samui (Hello Backpackers) samt det i Hua Hin (Must Room). Det förstämda trivdes jag inte alls på... Det luktade konstigt och på vissa ställen fruktansvärt illa, mitt lakan kändes bokstavligen som sandpapper (som tur var är man ju utrustad med reselakan) och badrummen var otroligt mögelangripna. Hello Backpackers är nog faktiskt det stället jag trivts sämst på under hela resan. Det enda bra med det hostlet var läget; det låg nära allt vi behövde utan att ligga mitt i smeten.

Det var därför en lättnad att komma fram till Hua Hin och få checka in på Must Room! Det stället hade också sina nackdelar, som under all kritik stenhårda sängar samt en rätt illaluktande doft i badrummen, men i jämförelse med Hello Backpackers kändes det som rena himmelriket. Hostlet låg nära havet, men den stranden var ej lämpad för bad. Istället tog vi de gånger vi ville bada en tuktuk 10 min bort till Hua Hin Beach.

En tavla som satt nere vid lobbyn. Det måste nog vara den skevaste världskarta jag någonsin sett haha...

Utsikten från balkongen i hallen. Svårt att se på dessa bilder, men bakom träden skymtar havet. Den dagen jag var sjuk och hade feber satt jag i dörröppningen ett tag och svalkade mig i vindarna från havet och tittade på favoritserien på Netflix.

Nu såhär nära inpå hemresan har vi börjat rensa våra väskor på sådant vi inte längre behöver och som vi ej vill släpa på hem. På vänstra bilden kan ni därför skymta en hel drös med bindor på en av badrumshyllorna. Jag tyckte det var synd att kasta dem så jag ställde de där i förhoppning om att någon annan kan få nytta av dem. Man kan ju alltid hoppas!

Inläggen här på bloggen har minst sagt sinat, och motivationen för att skriva likaså. Det beror till största del på att hemlängtan tagit ett stadigt tag om mig och på att jag faktiskt kände mig rätt klar med att resa redan för ett par veckor sedan. Varje dag sen dess har jag kämpat med motivationen och mycket tankar, vissa dagar lättare än andra. Jag har verkligen försökt jobba med huvudet och få mig att njuta till max av den lilla tid som nu är kvar!

För nu är det inte långt kvar. På onsdag, om fyra dagar, åker vi tillbaka till Sverige. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte längtar. Men jag ser även fram emot vårt nästa stopp, Bangkok. Jag har hört så blandat om den staden; vissa hatar den och andra älskar den. Är nyfiken på vad jag själv tycker och hur vi upplever den i jämförelse med de andra städerna vi besökt här i Sydostasien. Jag ser även fram emot att få fylla mig väska ännu lite mer med den sista shoppingen samt att slänga all skit jag inte längre kommer behöva. (Ja, med mållinjen så nära börjar man nu bli trött på att leva i ryggsäck..)

Jag ska ändå försöka ta mig i kragen och skriva lite de sista dagarna som nu återstår. Dels för er som läser, dels för mig. Den här bloggen kommer vara ovärderlig för mig sen om x antal år när jag vill återuppleva resan lite. Bäst att ta vara på den tid som är kvar!

Här kommer en hel radda bilder från de senaste veckorna. Efter Phuket åkte vi som sagt till Koh Samui där vi stannade i fyra nätter. Tanken var att vi sedan skulle vidare till Koh Phangan och Koh Tao, men då det var så dåligt väder ändrade vi oss och åkte istället till Hua Hin, en lite "större" stad närmare Bangkok. Här har vädret varit bättre! Stränderna däremot var sådär... Med mycket blåst och rätt höga vågar spenderade vi ett par dagar på stranden, och sedan har vi åkt till en beach club, vattenpark, gått i shoppingcenter och legat sjuka en hel dag alla tre. Sju nätter kommer vi att ha sovit här (i STENHÅRDA sängar, jag överdriver inte), när det imorgon bär av till Bangkok. Jag känner mig redo.

Här kommer en bildbomb!

Vi vaknade en dag på Koh Samui till en smärre översvämning och hällregn. Det dröjde dock inte länge innan det började sjunka undan, och under dagen var vägarna körbara igen.

Sista dagen på Koh Samui tittade solen fram och vi lyckades få lite D-vitamin.

Från Koh Samui tog vi en båt i ca fyra timmar som passerade både Koh Phangan och Koh Tao på väg till fastlandet, och därifrån åkte vi med buss i nästan fyra timmar upp till Hua Hin.

Hua Hin. Uppe till höger ser ni en av många uppspolade maneter vi såg på stranden. Blev förvånad över hur stora de var!

En kväll var vi så trötta att vi inte ens orkade gå ut för att äta middag. Tack och lov för onlinepizza!

Två middagar har vi ätit på den lilla food courten utanför shoppingcentrumet Marker Village. Supermysig stämning med uppträdanden och mat som tillagas framför näsan på den.

De sista bilderna är från dagens äventyr på Black Mountain Water Park! När vi kom tid runt 11-tiden var det nästan bara vi där. Det fylldes på med lite folk under dagen, men parken kunde ändå beskrivas som folktom. Skönt för oss! Ingen väntetid för vattenrutschkanor och hur många solstolar som helst att välja på.

Nu lägger vi oss för att sova vår andra natt här på ön Koh Samui. Regnet smattrar mot plåttaket utanför fönstret och vi har idag bokat om vår resrutt lite. Då vädret ser ut att vara rätt dåligt här kring öarna framöver, bestämde vi oss idag för att skippa Koh Phangan (och därmed Full Moon Party) och Koh Tao, och åka upp till Hua Hin istället. Där uppe ska det vara bättre väder, och det blir därmed vårt sista stopp innan Bangkok.

Även om jag inte är så stor fan av solsemester, så känns det ändå bra att vi ändrade vår rutt som vi gjorde. Det innebär bland annat väldigt mycket mindre kringresande, och vi behöver bara ta en färja en gång istället för tre. Får jag välja släpar jag helst runt på min ryggsäck så lite som möjligt, då den börjar bli rätt tung nu...

Ovan: Det lilla flygplan vi flög med till Koh Samui. Notera propellerna vid vingarna!

Ovan: Någon som lyckas hitta elkablar på denna bild? Trodde väl det.

Igår och idag har vi fördrivit tiden med att strosa runt här i Chaweng (på Koh Samui). Gått i butiker och på små marknader, fikat, ätit mat och spelat spel. Vid gårdagens middag fick vi låna spel utav restaurangen (vilket vi faktiskt varit med om en gång tidigare); ett bra tidsfördriv i väntan på maten. Vi fortsatte dock att spela även efter maten, och snart fick vi sällskap av en tysk kille som gärna ville vara med. Tappade räkningen på hur många omgångar vi körde den kvällen, men kul hade vi i alla fall!

Nedan följer lite bilder från igår och idag, på när vi åt glass på Swensen's, tog en liten promenad längs stranden igår kväll samt från dagens frukost/lunch.

Nu ska jag ta och försöka sova trots en speciell doft i rummet och lika speciella grannar här i sovsalen. Men men, det är en del av resan! Om två nätter till bär det ändå av norrut (Hua Hin), och sedan ännu längre norrut (Bangkok), och sist men inte minst väldigt långt åt nordväst hem till lilla Sverige.

Här kommer lite bilder från vårt fina hostel här i Kata, Phuket! Förutom vår första natt här då vi inte fick bo i det rum vi faktiskt bokat, så har vår vistelse här varit superbra. Vi bor i sovsal, men det är endast 4 bäddar. De tre första nätterna delade vi rummet med en tjej från Holland, men sedan dess har vi bott här själva.

Hostlet är väldigt nytt och väldigt fräscht. Vi alla älskar duscharna! Det är dusch och toalett i kombinerat utrymme, och vill man skulle man därför nästan kunna duscha och sitta på toa samtidigt. Och det är varmvatten!! En sådan lyx.

Här har vi även haft tillgång till kylskåp och det bästa wi-fi hittills, vilket uppskattas mycket. Kylskåpet har till exempel gjort att vi kunnat köpa kylvaror till frukost, och inte enbart behövt äta mackor med jordnötssmör och marmelad varje dag!

Sammanlagt kommer vi imorgon (då vi flyger till Koh Samui) att ha bott här i tio nätter. Tiden har gått så fort!! Det känns snarare som fem nätter.

Reception kombinerat med plats för lunch/frukost (då det finns kylskåp, diskbänk, tallrikar, glas mm). På väggen hänger även en stor tv för den som behöver lite tidsfördriv. Hostlet är dessutom kombinerat med en turistbyrå och ett växelkontor. Allt man som turist behöver!

Hela stället har en modern stil men det känns ändå väldigt hemtrevligt. På bilden ovan till vänster syns dörren in till vårt rum, och bilden till höger visar utsikten från vårt rum ut i korridoren.

Vårt lilla mysiga rum!

Ett absolut perfekt ställe för backpackers! Sino Hostel for the win.

Tiden bara swishar förbi! Imorgon är vår sista heldag har i Phuket innan vi flyger till Koh Samui. Då har vi sovit här totalt tio nätter. Sjukt! Dagarna bara flyter ihop. Vi orienterar oss efter aktiviteter och datum då vi har exempelvis flyg inbokade. Veckodagar har vi inte haft någon koll på sedan vi åkte från Sverige!

Vädret har varit rätt dåligt de senaste dagarna, och det har därför inte blivit så mycket strandhäng för någon av oss. En dag bokade vi en utflykt och tog oss iväg för att åka zipline (linbana). Det var sjukt roligt! Högt upp bland träden var vi, och gled fram med vinden i håret. En riktigt skön känsla! Helt klart något jag vill göra igen.

I zipline paketet ingick även en promenad längs en skywalk; gångbroar även de en bra bit över marken. Med oss hade vi en guide som berättade lite om träden vi passerade samt bjöd oss på färsk frukt och provsmakning av juice.

Nedan är två bilder från en dag då solen faktiskt höll sig framme och regnet borta (i alla fall på dagen). Vi låg på stranden några timmar, badade i det 30°-iga vattnet, jagade skugga och åt lunch på en mysigt belägen restaurang på stranden.

Idag har det varit mulet och regnat av och till hela dagen, och vi bestämde oss därför för att ta en tuk tuk in till Patong där vi spenderade dagen med shopping på ett shoppingcenter. En tuk tuk är en liten bil med säten bak på sättet ni ser på bilden, och det är ett litet billigare sätt att ta sig fram kortare sträckor. I de flesta tuk tuks är även högtalare installerade, och på kvällen utnyttjas de därför flitigt av partysugna människor på väg till klubbar och barer runt om i Phuket. Lite försiktig får man dock vara då "dörren" in till sittplatserna snarare är utgörs utav avsaknaden av en dörr, det vill säga ett öppet "hål". Dessa tuk tuks körs dock dagligen, och jag tror därför inte att olyckor är särskilt vanligt förekommande (vad jag hört om i alla fall!).

Japp, chill mode on. Ligger här på min sarong på vår fjärde dag här i Phuket och känner att vi nu är på riktig semester. En av anledningarna till att uppdateringen här på bloggen har varit (och kanske kommer fortsätta vara?) lite sämre är för att vi inte gjort så mycket! Vaknat, ätit frukost, gått till stranden, ätit lunch, ätit middag, kikat i några butiker. Ungefär så! En annan anledning är att jag varvat ner och gått in i ett riktigt semesterlunk, och motivationen och orken till att skriva har därför sjunkit lite. Kanske också för att vi går in i slutspurten nu. Bara tre veckor kvar av resan!

Idag bokade vi flyg från Phuket till Koh Samui den 28:e november, en ö i södra Thailand ca 55 min flygtid bort. Där ska vi vara i fyra nätter, och sedan ta båten till Koh Samuis grannar; Koh Phangan och Koh Tao. Där ska vi bo i tre respektive fyra nätter. På Koh Phangan ska vi bland annat gå på det välkända Full Moon Party den 3:e december. Efter att ha bott på den sista ön avslutar vi med färja och buss upp till Bangkok, där vi sover fyra nätter innan vi åker tillbaka till Sverige igen. Det känns faktiskt skönt att ha en klar plan för hur de sista veckorna ser ut!

Vi vaknade imorse till att regnet vräkte ner, och det var därför ett bra tillfälle för att ta tag i att söka flygbiljetter, hotell osv. När solen sedan kom fram igen spenderades resten av dagen på stranden, och kvällen här på hostlet med mys och serietittande (för min del i alla fall). Har tittat på två avsnitt av serien Outlander, och ska strax sätta på ett tredje. Det börjar bli spännande!!

Här kommer lite blandade bilder från de senaste dagarna!

Häromkvällen strosade vi runt en stund längs en kvällsmarknad här i Kata. Här såldes allt från souvenirer, kläder, leksaker och hudvårdsprodukter till frukt, grönsaker, fisk, skaldjur och varm mat. Allt mellan himmel och jord med andra ord! (Det rimmade, jag vet)

Igår morse köpte vi frukost på stranden! Färskt frukt och crepes, mmmm.

Bilderna ovan är från igår kväll när vi tog en taxi in till Patong (ett annat område i Phuket), och åt på en restaurang som serverade sushi! Wow va gott det var. Och dyrt! I alla fall i jämförelse med andra priser här. Men det var värt det, för oj vad jag hade längtat efter sushi haha!

Bilden nedan är från idag, när vi gick ifrån stranden och solen börjat sjunka lågt på himlen. Jag tycker verkligen havet är som vackrast i soluppgång och solnedgång.