Sverige - Norge - Finland - Grekland - Estland - Turkiet - Cypern - Storbritannien - Spanien - Italien

Sverige: Mitt hemland. Platsen jag föddes och bor i. Så det är givet att jag har varit i detta land.

Norge: Jag bor ganska nära den norska gränsen, så jag har varit i Norge många gånger. Dock aldrig i någon stor stad. Första gången jag var i Norge var ganska roligt - det var vinter, jag var kanske 9 år och jag ville så gärna åka till ett annat land. Så när vi var i en stuga i fjällen åkte mina föräldrar med mig över gränsen med skotrarna. Väl där så var jag extatisk och gjorde snabbt en snöboll innan vi åkte tillbaka till stugan. Framme i stugan så la jag snöbollen i frysen för att spara på min norska snö, och den fick även fraktas hem i en frysbox så jag kunde lägga den i frysen hemma. Till slut så smälte den bort, men det är ett roligt minne jag minns än idag. En annan gång åkte jag och min familj till Rørvik vid havskusten i nordliga Norge för att havsfiska - detta var innan jag blev vegan. Men jag tyckte att det var en överlag hemsk upplevelse.. Vyerna var såklart jättefina och mäktiga, men fisket tyckte jag var dramatiskt och jag låg mest på golvet av båten och knaprade på knäckebröd för att försöka bota sjösjukan. Sen efter fisket följde jag med dom andra som gick in i en stor carport såg det ut som, vilket visade sig vara "rensarstugan".. Snabbt gick jag därifrån och utforskade istället området kring stugan. Men då märkte jag av ett slakthus några hundra meter bort och blev ännu mer ledsen. Sen som grädde på moset blev jag serverad norska frikadeller i en buljong. Nä, fy. Det var inte en plats för mig.

Finland - Jag åkte med min familj med Finlandsfärjan från Stockholm till Helsingfors för att heja på min syster som tävlade i Ungdomsfinnkampen i slägga.

Grekland - Min första "riktiga" utomlandsresa när jag var ca 12 år. Jag fick presenten i julklapp tillsammans med min syster och styvsystrar - vi öppnade varsitt paket med en gummianka, armpuffar och simglasögon. Sen berättade pappa och min styvmamma att vi skulle åka till den grekiska ön Zakynthos sommaren därefter. Jag blev så lycklig att det sprutade glädjetårar ett bra tag. Det var en mäktig upplevelse för mig. Att kliva av flygplanet och mötas av en 35-gradig hetta, bada i turkost vatten och få uppleva en semester som man bara sett på TV förut.

Estland - Familjen åkte till Tallinn för att heja på min syster i ett annat mästerskap i friidrott. Jag, pappa, min faster och farmor flög dit från Umeå. Det var nog den härligaste flygturen jag haft nånsin. Den var så kort och ingen turbulens alls. Det var häftigt att få ta del av alla de gamla byggnader som täcker Tallinn, men maten var jag inte imponerad på.

Turkiet - Dit åkte jag på klassresa i 9:an. Det var chockerande billigt att handla där och härliga stränder och vatten. Vi bodde mitt i Alanya. En dag skulle jag och en tjejkompis utforska staden lite. Men efter ett tag visste vi inte alls vart vi var och helt plötsligt var vi i ett slumområde kan man nästa kalla det, med fattiga människor som satt och låg i smutsiga gränder. Sen blev min kompis övertalad att köpa en "äkta" skinnjacka, så jag var ju bara tvungen att följa med henne in. Efter en lång diskussion övertygade jag henne om att det var dumt för oss att vandra omkring i det här området i bara korta shorts och linne, så vi skyndade oss ut och försökte hitta tillbaka till vårat hotell. Vi frågade taxichaufförer och poliser efter hjälp, men dom skrattade bara åt oss och betedde sig väldigt olämpligt. Till slut frågade jag en man som stod med sin mobil om han kunde hjälpa oss. Då frågade han "Sprechen Sie Deutsch?" Och jag sa försiktigt att jag kunde lite tyska. Men det gick bättre än jag trodde och han berättade hur vi skulle ta oss tillbaka. Då var jag sjukt tacksam över tyskakurserna jag läst.

Cypern - Jag åkte dit 2012 med min dåvarande pojkvän. Det var typ 40 grader i skuggan hela veckan, så jag brände mina ben alldeles förskräckligt. Vi landade i Larnaca och bodde i Fig Tree Bay.

Storbritannien - Jag åkte till London med min dåvarande pojkvän julen 2013. Vi var där i en vecka och besökte allt från London Eye, Madame Tussauds och Buckingham Palace till Warner Bros. Studio Tour London - The Making of Harry Potter.

Spanien - Det var min första riktiga utomlandsresa med min mamma. Vi var 20+ som åkte från våran släkt i början av januari 2015 för att fira min styvpappas 50-årsdag. Vi var dock inte i själva Spanien, utan i Kanarieöarna som hör till landet. Vi var i Playa del Inglés i Maspalomas i Gran Canaria. Det var en riktigt rolig resa och jag fick bocka av en sak från min bucket list - att gå barfota på en öken. Åhh, vad det var underbart!

Italien - Det bar av till Rom med min sambo, hans bror och deras gemensamma kompis i maj i år. Det var en obeskrivligt vacker stad men mycket historia. Det var häftigt att få gå in i Colosseum och upptäcka Forum Romanum. Maten som jag åt får både ris och ros - jag fick ju kanske inte uppleva den "riktiga" italienska maten, eftersom jag äter veganskt. Pizzorna var en stor besvikelse, även för dom som äter ost. Och det godaste jag åt var faktiskt en minestronesoppa och deras tomat- och basilikabruschettas! YUM!

Nästa gång jag åker utomlands är den 25 december i år, då åker jag, min sambo och hans familj till Toronto i Kanada för att titta på World Junior Championship i Hockey! What?! Vi ska eventuellt åka till Montréal, Niagarafallen och till Buffalo i USA för att kika på någon NHL-match också. Resan till och från Kanada blir lite knepig: Vi flyger först från Arlanda till Frankfurt, från Frankfurt till Köpenhamn och från Köpenhamn till Toronto. Sen på hemresan flyger vi från Toronto till Chicago, från Chicago till Amsterdam och från Amsterdam till Arlanda.

Jag kan egentligen ingenting om bloggbranschen, men jag tänkte att jag ville ha en blogg där jag kan skriva ner mina tankar och roliga saker som händer i mitt liv, för att sedan kunna gå tillbaka och minnas den känslan. If that makes sense.

Som det står i min presentation så älskar jag djur och natur (ugglan får agera profilbild tills vidare). Det är nog min största passion än så länge. Jag har alltid tyckt att det har verkat häftigt att jobba med vilda djur och med miljön, men det var nog i början av 2013 som jag började koppla ihop saker och passionen växte sig större. Då var jag 17 år och hade min första "aha!-upplevelse" och blev vegetarian på sekunden. Tre månader senare hade fler polletter trillat ner och efter att ha tittat på ett känslosamt YouTube-klipp blev jag vegan över natten. Men men, mer om detta i ett annat inlägg.

Jag vet att jag vill arbeta med det i framtiden, jag vet bara inte som vad än så länge. Därför känns kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap som en bra start och hjälp för att få in en fot i branschen. Men jag är inte där än och vägen dit har varit, eller är, annat än lätt. Jag är 21 år i skrivandets stund, men har inte lyckats få en gymnasieexamen än. Du som läser detta höjer kanske på ögonbrynen eller skakar på huvudet, men ibland händer saker som man inte räknat med. I mitt fall var det panikångest, vilket jag kan skriva mer om sen. Det är viktigt att inte skämmas över det bara för att vissa kanske inte förstår vad man går igenom. Nu har jag i alla fall så gott som kommit över ångesten och lever ett mycket friskare liv, så förutsättningarna för att jag ska klara skolan är mycket bättre nu. Det är min självdisciplin som det hänger på.

Det får räcka så länge, nu ska jag och sambon äta lasagne innan han åker på hockeyträning.