View tracker

Projektet har legat lite på is på det sistone. Inte gjort något på nästan två månader. Vad jag inte berättat här är att vi varmtvättat halva bilen. Det mesta av den gröna "lacken" var rätt lätt att få bort, men på vissa ställen försvann även originallacken och på andra så hade man gjort ett så pass bra grundarbete att färgen fäst ordentligt. Vi har hittat ännu mer rost, och hål, och under tvätten försvann spacklet som tidigare ägare har lagat bakskärmarna med. Bilderna är lite halvkassa, tagna med mobilen från facebook.

Vi bröt oss in i handskfacket med, och hittade lackstift och gamla besiktningspapper och instruktionsbok. Inget knark eller massa pengar ;)

Imorse hittade jag en snubbe på YouTube som fixar i ordning en e30. I just det avsnittet fixade han lite rost och grund/förarbete inför wrappning tror jag. Länkar den ifall någon är intresserad ( https://youtu.be/3TqeYWwb5S4 )


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ställde på och försäkrade honom idag, så det bar av till stan och där pillade vi en massa med finbilen. Alla gick loss på lacken, så den är inte lika snygg längre. Får bli varmtvätt så snart som möjligt, helst imorgon, för att se om den gröna lacken försvinner. Originallacken ser fin ut under, så jag håller tummarna!

Fick hjälp med förarsidans ruta som inte velat gå ner, sen beställde Johan hem typ alla slangar då allt var sprucket. 😩 Trehundra kilo eltejp senare så vågade vi i alla fall starta bilen igen, nu med sportluftfilter från biltema med 😂 när vi lyfte upp bilen hittade vi massa rost. Det är rätt vanligt att golvet/underredet rostar då det läcker in från rosthål vid A-stolpen, och så hade det gjort på den här. Så det får Jonas hjälpa mig svetsa iordning.

Alla som va här försökte även bryta sig in i handskfacket, men ingen lyckades. Tänk om det ligger världens skatt där? Eller i alla fall ett schema över säkringar så vi kan kolla om det är det som gör att centrallås och dimljus inte funkar.

Likes

Comments

View tracker

I full färd i letandet efter större fälgar. De som sitter på nu är 14" och det sitter vinterdäck på, så lika bra att köpa nya fälgar om man ändå behöver nya däck, eller? Sugen på 17" och har kommit över typ de som på första bilden, om de nu inte är alldeles för breda/konstig ET. ET är alltså måttet på hur långt ifrån centrum som själva fälgen sitter fast i bilen, haha. Pedagogiska Elin är i farten. Jag har bestämt mig för att slänga på skärmbreddare med, då bakskärmarna är typ enbart spackel. Och silver kanske inte hade varit så illa? Hade varit kul med en bil man kan putsa lite på, matt grön lack som trillar av när man tittar på den är inte så tacksamt att jobba med ;) 
​Det är många tankar som snurrar och jag har ingen plan. Hm.  Verkar som att jag ska få högtalare, och en enklare bas billigt. Förstår mig inte alls på ljud, så vi får se hur det går. :) Coils verkar jag iallafall inte ha tålamod att spara till.  Slänger in lite bilder på e30 med skärmbreddare... 


Likes

Comments

Så, det hela började väll med att en kompis hittade en Facebook-annons på en e30 och visade den för mig. Jag som alltid har velat ha en e30, i alla fall i hela mitt "billiv", det vill säga typ ett år, skrev direkt till snubben som sålde. Han va schysst, sa att han skulle spara den till mig och va öppen med diverse fel och brister, som t.ex. kapade fjädrar fram och att bilen va rollad. När vi såg bilen såg vi att den va rätt bucklig, och den ditkladdade färgen hade släppt lite här och var även om det var snyggt gjort för att va rollat. Men eftersom den va så trevlig att köra (förutom då att man fick en massage av alla organ pga kapade fjädrar) så var det inget direkt snack om saken, jag skulle ha bilen. Så nu är jag ägare av en e30 318iS -90! 


Planen för hela det här projektet är väll först och främst att jag ska lära mig en jävla massa. Jag är extremt ny på det här med motorer och bilar så e30in blir min väg in i den här världen. Tidigare har jag ägt en BMW e39a, som jag med hjälp av sambo+vänner gjort lite småfix på innan jag sålde till en kompis, och har nu även en Audi A6 1,8tQ som jag hade tänkt hålla som daily. För att lyckas med det så tänkte jag lägga alla mina pengar på min nya bema ;)

Första steget kommer bli att fixa fläkten + service. Det är helt otroligt hur irriterande ett gnisslande kan vara?! Halvljuset behöver justeras lite också och sen behöver jag kolla upp varför dimljusen inte funkar. Alla lås och handtag behöver ses över, och helst ska centrallåset igång och handskfacket behöver man bryta sig in i och se vad som är fel för just nu går det inte att öppna. Förarsidans vindruta går inte att hissa ner, och larmet eller vad det nu är ska ur.

Sen ska jag spara alla mina pengar till coilovers. Har tittat på D2, verkar vara ett av de vanligare och lite bättre? Funderar även på BC och XYZ, får läsa på lite mer och se, men hade tänkt att lägga minst 8000kr på det, vill ha något som håller och är fullt justerbart för det har jag förstått att man ska ha. Eller ska man skaffa slutsteg+bas först? Hur mycket tålamod har jag?

Likes

Comments