Jag har bestämt mig för att bloggandet tar slut när jag reser till Sydney för jobb. Bloggen blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Det här resan är och har varit så mycket mer än fina bilder på en strand. Jag ville dela med mig av det i text, men det har inte funnits tid till det så därför har jag valt att avsluta bloggen här. Jag kommer att jobba som au pair i tre månader i Sydney och därefter kommer jag hem igen. Tack till er som följt mig och ni som kikat in någon gång då och då. Det kanske har varit lite intressant får jag hoppas.
Kram på er!

Jag har precis kommit fram till Rainbow beach där min tripp till Fraser Island utgår. Jag ska campa med Pippies i tre dagar och det kommer bli grymt kul tror jag! Positivt är att jag kommer att börja utflykten imorgon istället för på lördag så jag hinner ned till Brisbane en dag i förväg innan flyget går. Det betyder shopping, shopping, shopping! Jag bokade ett femstjärnigt hotellrum för den natten och jösses vad jag ser fram emot det. En hel king size säng för mig själv, en rain shower, badkar, utsikt över staden, frukostbuffé, gym och grym shopping!! Att bo på hostel har inte varit så flashigt och jag ryser lite när jag tänker tillbaka på hur ofräscht det varit emellanåt, men snart så.. ett hem, en familj och trygghet. En till natt på hostel och sen tre dagar camping. Det ska jag nog klara av!
Vi hörs på söndag igen för tydligen finns det inte uppkoppling alls på Fraser Island, men ska det campas ja då ska man göra det på riktigt!

Stannade till i Agnes Water i en natt för att surfa för en billig peng. Det var bara fyra i gruppen varav två var barn så jag hade i princip en lärare för mig själv i tre timmar för 160 kr. Samtidigt var det en annan surfskola bredvid oss som kanske hade 20 deltagare och en lärare. Jag surfade med Lazy Lizard och han var toppen. Det var kul att stå upp på brädan igen då senaste gången var för fem år sedan. På kvällen unnade jag mig en god ceasarsallad och dessert som avslut.

Titta så långt jag har kommit. Jag har klarat av hela 2 veckor i Australien. Det känns dock som om jag har varit här i flera månader för att jag varit med om så mycket, så många intryck! Jag mår toppen (några bekvämlighetsbekymmer bara) men annars känns det här så rätt. Jag är precis där jag borde vara och att jag flyger till Sydney om en vecka känns ännu bättre.
Jag har precis varit på en tre dagars äventyrlig segling och det var underbart. Jag vill göra det igen. Besättningen var grym, maten var hur bra som helst, vädret var bäst, Whitsundays var fantastiskt, snorklingen från båtkanten också, alla fiskar, sköldpaddor, och en val var också hur coolt som helst att se på nära håll, solned- och uppgångarna var helt otroliga ute på havet. Jag hade kul och det finns mycket att minnas från den lilla resan. Jag tycker om när man får vara med samma personer i ett par dagar och lära känna varandra. Jag fick lära känna två tjejer och båda reser ensamma som mig. Deras slutdestination är också Sydney. Vi alla hade i princip samma reseplan så vi kommer att träffas i Sydney och hänga for sure! Jag har fått med dom på ett träningspass ikväll så vi ska ut och springa sen köra hiit på stranden tror jag!
Imorgon tar jag nattbussen till nästa ställe vilket är Agnes Water. Tänkte surfa där och kanske hitta på något mer skoj.
Ha det bäst!

Jag är så glad just nu. Det var när jag satt på bussen påväg till fallskärmshoppningen som jag gick in på Facebook för att fördriva tiden. Jag snubblade över en annons i gruppen au pair i Sydney där en mamma, en pappa och fyra pojkar sökte en live-in au pair fram till slutet av året. Det var just det där med att dom bara sökte någon till slutet av året som fick mitt intresse samt att dom verkade vara en härlig familj. Eftersom jag förmodligen kommer att åka hem före julafton för att börja studera i januari kunde det inte bli mer passande och jag fick även stanna längre om jag ville. Jag skrev iaf ett PM på Facebook och hon svarade efter ett par timmar och verkade vara intresserad av mig så jag mailade mitt cv och senare på kvällen hade vi FaceTime videosamtal. Allt klickade verkligen bra, både med mamman, pappan och de fyra pojkarna som är tvillingar 7 år, 4 år och 2 år. Dom bor i ett jättefint hus i Bondi Junction som pappan ritat själv då han är arkitekt. Mamman jobbar med marknadsföring och public relations. Det passar mig superbra då båda deras professioner är stora intressen hos mig själv. Vi kommer att hålla kontakten framtill det att jag anländer till Sydney vilket är den 26:e september. Jag blir upphämtad på flygplatsen i Sydney.
Jag kommer nästan aldrig vara själv med barnen utan jag och mamman kommer att teamworka för att få vardagen att gå ihop. Jag är taggad deluxe på det här för det ska bli så skönt att packa upp backpacker väskan och bo på ett och samma ställe samt att uppleva och bo mitt i smeten i Sydney!! Jag får bo och leva gratis i deras hushåll plus att jag får en lön varje vecka.

Nu till det jag gjorde igår... Fallskärmshoppningen igår var riktigt häftigt och definitivt en av höjdpunkterna under dessa två veckor. Jag betalade för att bli filmad från avstånd så det var en kille som hoppade samtidigt som mig och filmade hela vägen ned till stranden. Jag har både en film och massor av bilder som kostade skjortan, men dom ligger tyvärr på ett USB. Jag ska försöka lösa det så att ni kan få se!
Nu sitter jag på nattbussen påväg till Airlie beach. Jag har en timme kvar av de totala 10. Det har varit en riktig obekväm natt, men jag sparade iaf pengar genom att inte sova på hostel.

Jag måste ha varit på turistbyrån i minst 1,5 timme imorse. Det resulterade i en reseplan för de närmsta två veckorna. Jag bokade greyhound busspass ned till Brisbane, fallskärmshoppning imorgon, tre dagar segling på Whitsundays, surfing lesson på beach 1770 och tre dagars camping på världens största sandö, Fraser Island. Min reseplan tar slut i Byron Bay så därefter kommer jag nog antingen göra en Roadtrip ned till Sydney eller ta flyget till Melbourne. Det återstår att se... Först mitt fallskärmshopp som är imorgon!!

Idag har jag även hunnit med att gymma, gå på stan, laga mat och äta glass! Det var min dag lite kort och gott:)

Fitzroy Island. Definitionen av paradisö. Det var en otroligt vacker ö med ett enda resort, snorkling, kayaking, paddle board, Australiens näst finaste strand, djungel, berg, sjukhus för sköldpaddor, ja allt man kan tänka sig. En riktigt lugn och skön dag fysiskt, men väldigt rörigt i huvudet eftersom jag inte visste vad jag skulle göra/ta vägen dagen efter. Nu har jag gjort en reseplan! Mer om den i nästa inlägg:)

Jag trodde inte att jag var sjösjuk, men när vi väl kom ut på öppet vatten och vågorna var meterhöga var det svårt att koncentrera sig. En efter en gick bak och spydde i små bruna kompostpåsar och dörren var vidöppen så alla som satt inne i båten hörde. Jag spydde aldrig för jag lyckades somna som tur var.
Det tog ungefär 1,5 timme att komma till platsen där vi skulle dyka och snorkla. Jag kan säga att det var mycket blandade känslor i vattnet. Panikartade känslor blandat med fascination, men på något vänster lyckades jag behålla lugnet hela tiden. Numera är inte barriärrevet lika färgglatt som förut, men det var rätt så häftigt ändå. Något som var riktigt häftig var att dyka ned till åtta meters djup. Jag såg både Nemo och Doris!
Vi fick lunch och dryck på båten och därefter åkte vi vidare till nästa ställe som var en vit liten sandö mitt ute i havet. Väldigt många snorklade över till ön och gick i land, men jag kände att utsikten från däck dög gott och väl. Blåa läppar, frusna fingrar, bortdomnade tår och en blöt våtdräkt lät inte så lockande i stunden, så jag låg kvar och solade med en tjej från Holland. Vi hade hela fören för oss själva:)
Hemvägen var inte lika hemsk... den var helt underbar. Jag stod som i Titanic hela vägen hem med vinden i håret och solen som reflekterade i vattnet. Då mådde jag bra kan jag säga!

Nu är vår två dagars roadtrip förbi och det har varit superduperkul. Första dagen besökte vi stränder norrut uppemot Cape Tribulation och andra dagen åkte vi söderut till olika vattenfall. Nu bjuder jag på många bilder :)

Vi hyrde den billigaste bilen i två dagar och det blev en väldigt söt liten röd bil.

Cape Tribulation beach

Funny trees and crocodiles.

"Let's do split!"

Port Douglas beach där vi badade i de höga vågorna tills vi såg en brännmanet.

Josephine falls där vi åkte ned för vattenfallet. Vi filmade med Go pro så det kommer videos inom kort!

Lunch mitt ute i ingenstans, Innisfail, så det blev lite smått och gott från Coles som vi åt på en parkbänk utanför matbutiken.

Paronella park, tydligen framröstad som bästa attraktionen här runtomkring och det var en intressant historia bakom, men förväntade mig lite mer. Dom hade iaf hemmagjord glass!

Millaa Millaa falls. Inga turister förutom vi och bästa tillfället att flippa med håret som i reklamen, men det var alldeles för kallt!

På tal om serpentinväg...Vilken otrolig utsikt och vilken otrolig väg. Jag tror det höll på i minst 2 mil upp och ned för bergen.

Det blev svettigt när vi insåg att det inte skulle finnas en bensinmack på 3 mils avstånd, men vi hade tur... vi stannade och frågade i ett hushåll som skickade oss vidare till deras granne som hade bensin på tomten och öppet på en söndag dessutom!

Godaste burgaren jag ätit for sure.

Det finns så mycket att berätta om varje bild, men alldeles för lite tid till att skriva. Just nu sitter jag och skriver med ett öga öppet och ett öga stängt för att jag är så trött. Igår och i förrgår somnade jag med kläder och smycken på... Jag ska försöka hinna skriva ned allt någon dag för det finns så himla mycket kul bakom varje bild.