Äntligen har Anna blivit utskriven från sjukhuset. Allting började med att vi blev lite smått sjuka på Bali, det blev värre och morgonen till Annas födelsedag så ville hon bara ligga kvar i sängen. Jag tog mig ut på en runda sightseeing själv men upptäckte rätt fort att jag heller inte mådde särskilt bra. När jag kom tillbaka till hostelet så får jag reda på att hon vart med om en olycka.
Hon har alltså svimmat inne på toan och slagit i huvudet, ett djupt jack i pannan fick de sy igen på sjukhuset och sedan har de också tagit en CT, massa blodprover, avföringsprover osv. Idag fick hon äntligen lämna.

Jag själv gjorde en checkup på sjukhuset och fick med mig ej jäkla massa mediciner, några timmar efter jag börjat ta dem kräks jag mitt i natten. Eftermiddagen där på kräks jag ändå till 11 på kvällen. Nu har jag slutat ta medicinen och kräkningarna har slutat. Vi båda mår fortfarande inte helt hundra och kommer stanna i Singapore tills Anna kan ta bort stygnen på lördag och tills vi känner oss tillräckligt bra för att fortsätta vår resa!

Vi hade iallafall en underbar vistelse i/på Bali, träffade superhärliga människor som vi reste med. Började i Kuta på Funkey monkey, vi festade ett stort gäng ihop i sådär 2 dagar och sedan bestämde sig 11 utav oss att resa vidare till Ubud. Där hade vi 2 hyffsat lugna dagar då vi bara åkte runt och såg massa grejer. Vi gjorde Riverrafting, hyrde mopeder till att se risteraserna, testade luwakcoffe och besökte monkeyforest.

7 utav oss åkte vidare till Gili trawangan och spenderade några dagar där, tillslut skildes vi åt och vi saknar redan många av dem!

Anna och jag har dock inte hunnit göra något i Singapore ännu eftersom vi mest bara sett insidan av sjukhuset. Så har inte så mycket att säga om det ännu. Det enda jag sett är gardens by the bay, helt ok men tror det är finare på kvällen.

Dagarna på El nido var väldigt lugna och sköna, reste mest till lite olika stränder, åt mat och umgicks med härliga människor från vårt hostel. Nu är vi i Puerto princesa och har vart här i 2 dagar nu. Igår låg vi i skuggan på en dålig strand här och idag har vi besökt underground river vilket är en av världens 7 naturliga underverk. Jag och Anna tyckte helt klart det var värt pengarna och väntetiden fastän vi hade fått höra att det inte var värt det från andra.

Nu ska vi snart åka till flygplatsen, vårt flyg går 18.30 nånting till Manilla och sedan går inte flyget till Bali förens vid 04.00 i morgon bitti..
Segt att vänta men vad ska man göra.

Vi har verkligen haft dåligt internet sen jag skrev senast så har inte haft tålamodet att sätta mig och skriva på bloggen.
Just nu är vi på El nido i Filippinerna, vi bor på ett hostel där vi delar rum med 4 andra människor, det sjukaste är att vi hamnade i ett rum med 2 andra svenskar. Under vår resa har vi inte träffat en enda svensk och igår träffade vi 4 stycken som bor på samma hostel.
Så skönt att inte behöva tänka på engelska för en kort stund.

Igår gjorde vi också lite Island hopping, gjorde tour A här på el nido, var väldigt fint och vi hade ett gott gäng i vår båt så det blev en lyckad hel dag när vi åkte runt och fick se lite av ön.

Innan vi kom till El nido var vi i Manilla och bodde på en barnmission. Annas familjevänner jobbar som chefer där och vi fick under en heldag följa med och se vad de sysslar med. det var väldigt intressant och en riktig eyeopener. Vi åkte med medicinteamet till en soptipp för att göra checkups på alla barn och gravida kvinnor. Det var hemskt att se och man ville bara ta med alla barnen hem och ta hand om dem.. Samtidigt som dem var väldigt glada, jag menar barn vet nog inte mycket bättre.
Vi var också på en av skolorna som dem anordnar för barn, en skola med praktiska kurser så att de ska kunna få ett jobb. Vi gick till skönhetsavdelningen och lät dem öva på oss, så vi fick manikyr, fotspa och pedikyr. Dem var supertrevliga och väldigt duktiga.

Nu måste vi gå upp, ska resa till en strand idag som tydligen ska vara väldigt fin.

Sedan jag skrev senast har vi blivit lite sjuka, haft en hemskt jobbig resa till Filippinerna och äntligen landat i Boracay.
Jag börjar äntligen må lite bättre från vad det nu är jag har.

Första dagen på Boracay var inte så jätte lyckad, vi kom fram till ett boende som vi inte alls trivdes på, och som låg på ett väldigt obehagligt ställe. Det regnade dessutom hela dagen. Vi sov där en natt och bytte till ett lite dyrare hotell, vi kände att det var värt att lägga lite mer pengar på detta boende eftersom vi inte heller är helt krya. Det är heller inte särskilt dyrt ändå.

Maten är superbillig här så det går lite på ett ut. Gårdagen spenderades på stranden, vi har tyvärr bränt oss en hel del, kanske inte var så smart att ligga i solen i typ 6 timmar första dagen. Stranden är verkligen fin, en av världens finaste stränder, vilket man helt förstår när man är här.

Idag är det skuggan som gäller, läsa, lyssna på musik osv. Vi har dessutom frukost som ingår på hotellet, inte direkt svensk frukost men mmmh vad vi har saknar frukost haha.

Vi har alltså gått 7 mil sedan 1a februari när resan började. Igår mötte vi upp gänget som vi träffade ute i tisdags och promenerade upp för the peak. Det tog cirka en halvtimma och vi svettades galet mycket.

Idag började vi dagen med att ta båten över till central, vi tyckte inte det var mycket att ha, lite för mycket människor och typ bara massor av butiker. Vi tog sedan tunnelbanan till causway bay där prio 1 låg på att hitta något att äta. Sedan letade vi upp Flower market men eftersom det var så mycket folk där bestämde vi oss snabbt för att vi inte orkade detta. Vi köpte dock lite asiatiskt godis/snacks, testade frysta jordgubbar med sockerglasering och rispudding. Dock räckte det med 1 bett på puddingen sen slängdes den i soptunnan, det kändes som att man åt snor.. Ingen god smak heller. Jordgubbarna var goda men lite för söta.

Vi åkte sedan hem och vilade en stund, sen tog vi tunnelbanan till mong kok för att äta gods nuggets vi hade ätit första dagen. Vi åkte alltså bara dit för nuggetsen, så himla värt!
Vi åkte sedan till nightmarket (kommer ej ihåg vad stället det ligger i heter) Anna hittade en liten väska och sedan tog vi oss tillbaka till rummet igen. Här har vi bara ätit gotte och myst, nu är det sovdags.

Igår besökte vi wong thai sin som är ett tempel här i Hong kong, det var verkligen super fint. Sedan gick vi också till Ladies-market och kikade på lite prylar. Prutade ner lite grejer och sedan tog vi oss tillsist tillbaka till Tsim sha tsui.

Vi tog oss senare på kvällen till Wan chai där det fanns gator fulla med barer och clubar. Vi tog en drink på Joe bananas och sedan dryg vi oss till Carnigues där det var ladies night med gratis champagne till alla tjejer hela kvällen!

Idag vaknade vi tyvärr väldigt sent, åt lite frukt till frukost sen tog vi tunnelbanan mot tung Chang som vi sedan tog bussen mot Big Buddha (Ngong Ping) från.

Nu ska vi snart dra oss mor Victorias peak med några tjejer vi träffade på baren igår.

Galet att jag i skrivande stund sitter i vårt lillalilla hostelrum i Asien. Vi har haft en lång resa och varit ganska nojiga över saker som våra väskor och att vårt flyg blev försenat med en timma. Vi hann dock till Istanbul till vårt nästa flyg, så det var superskönt!

Nu har vi precis utforskat lite av Hong kongs gator och ätit på en liten asiatisk restaurang. Väldigt starkt men gott!

I denna stund sitter vi och planerar morgondagen och snart är det nog sovdags för två trötta tjejer.

I fredags hade jag födelsedagsfirande med mina nära och kära. Började med middag med tjejerna och sedan fick grabbarna komma runt halv 9.
Kunde inte haft en bättre kväll med så fina vänner. Och fick dessutom massa fina presidenter av dem! Vi avslutade kvällen på grace med massa dans, jag och Simon åkte sedan hem till mig och nanade.

Gårdagen spenderades med Simon och familjen, var väldigt jobbigt att säga hejdå till Simon idag när man vet att det är 2 månader tills vi ses igen, men det kommer nog gå mycket fortare än vi tror.

Idag har jag också träffat Sara och Rebecca och Saras lilla valp, älskar verkligen franska bulldoggs, så jädra söta.

Imorgon går tåget mot Köpenhamn vid 07.10 och sedan går flyget runt 17. Ja vi är ute i god tid men vi tänkte bättre det haha.
Jag kommer försöka uppdatera lite här på bloggen så fortsätt läsa även om jag kanske inte kommer vara superaktiv.

Öppnade min present utav min syster och bror och där låg träningskläder som jag önskat mig från ami'n. Ska ha med mig de till Asien.
Sedan fick jag presentkort av Simon och en jätte fin lampa av hans föräldrar. Vi åt supergod mat på fyra krogar och bara umgicks i flera timmar.
Nu är jag ute hos Simon och vi kollar på lite serie, imorgon är det jobb som gäller, men inte förens 16.00.

Idag vaknade jag som vanligt innan familjen kommer in och sjunger för en. Fick en massa grejer till min servis så nu har jag 8 av allting, perfekt till när man flyttat hemifrån.
Mina syskons present har jag inte fått ännu men den blir nog minst lika bra.

Efter frukosten var det dags att ta sig in mot stan för att färga ögonfransarna och ögonbrynen inklusive vaxa och plocka dem. Blev väldigt nöjd med resultatet och sedan har jag köpt ännu mer grejer till resan, sa ju att man hela tiden kommer på saker man behöver.
Har också växlat lite pengar Idag, vi tänker att vi växlar lite här hemma så får man ta ut när man är där, man kan ju inte veta i förväg hur mkt man kommer spendera.

Jag har också såklart varit på systemet idag då, fyller man 20 så ;) Köpte lite gott inför fredagens firande.

Ikväll ska familjen (utom Andreas) + Simon och hans föräldrar ut och äta på fyra krogar. Ska bli supermysigt.

På bilden ser ni vad jag köpte idag, ett träningslinne, trosor, necessär och solglasögon.