Hjemme hos oss er det så mange grønne planter at en skulle tro en var på Plantasjen. Både kjæresten og jeg er utrolig glad i planter og at det er litt grønt rundt oss. Det gjør noe for psyken også. Jeg leste denne artikkelen for litt siden og skjønte effekten av grønne planter. Det står blant annet dette:

🌿 De gir deg mer energi. Forskere har funnet at menneskets energinivå øker betraktelig når vi ser noe vakkert. Adrenalinet stiger i kroppen og vi føler oss kvikkere.

🌿 Tørr inneluft tilføres fuktighet. Mange stueplanter er kjent for å tilføre innemiljøet naturlig fuktighet. Særlig om vinteren er dette nødvendig.

🌿 Suger til seg allergifremkallende og giftige stoffer. Mange planter er kjent for å suge til seg allergifremkallende partikler, f.eks støv. Undersøkelser viser også at skadelige stoffer i luften begrenses, takket være inneplanter.

🌿 Farger gjør oss kreative. I følge Goodhousekeeping gjør fargerike blader oss mer kreative og oppfordrer oss derfor til å kjøpe fargerike planter.

🌿 Planter redder deg fra å sovne på jobben. Planter gir energi til et rom, men få kan leve med lite lys.

🌿 Stimulerende effekt. Rødt har en gunstig effekt på den menneskelige psyke. Vi blir rett og slett mer våkne og energiske av den. Plasser f.eks en rød plante på badet for å gi deg ekstra kick om morgenen.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

I dag våknet jeg ufattelig sent. Etter en liten tur ut i går med noen venner våknet jeg faktisk ikke før klokken bikket tolv. Da var det rett på sofa, brødskive og Friends. Elsker søndager.
Etter å ha sløvet en stund på sofa, dro jeg og kjæresten på oss en jakker og kamera på slep og gikk en tur. Høsten er så fin. Så utrolig mange fine farger og luften er så frisk og deilig.
Etter å ha gått litt så vi plutselig loppemarked. Der endte vi opp med 17 bøker for 60 kroner. Både politiske og krimbøker. Etter at jeg flyttet inn hos ham har vi fått betraktelig mange flere bøker, haha. Så nå driver vi ig kikker litt på hyller.

Det var virkelig hardt å komme tilbake fra Italia. Å komme tilbake fra 25 varmegrader til regn og det som føles minus ti var ikke noe særlig.

Men til tross for at det er kaldt og jævlig så er jeg veldig glad i høsten. Jeg liker å komme hjem etter jobb, tenne på stearinlys, ha på «koseklær» og sette på en god film.

Favoritt-ting å gjøre om høsten:

💗 Se på TV-serier. Mine favoritter denne høsten er Game of Thrones, Love and Hip Hop, Stranger Things, Slasher, Vikings, Jane The Virgin, Friends (aldri lei) og Modern Family.

💗 Turer. Hver søndag pleier jeg og kjæresten å gå tur i skogen. Dette har blitt en slags rutine og jeg syns det er en skikkelig koselig start på dagen. Når Rocky er hos oss er det enda koseligere.

💗 Lage middag. Syns det er skikkelig koselig å sette på musikk mens jeg bruker lang tid på middag. I går Prøvde jeg noe nytt og laget en utrolig god gryte.

💗 Trene. Trening er bra for kropp og sjel. Prøver å skvise inn tre økter ukentlig, blir gjerne mange flere enn det også. Trener mye mer om høsten enn sommeren- da vil jeg være mest mulig ute.

💗 Lese bøker. Jeg elsker lukten av ny bok. Prøver å lese så mye som mulig. Akkurat nå leser jeg en bok om menneskerettigheter, men til vanlig leser jeg krim-bøker.

💗 Gå på kino. Ingenting slår popcorn, Pepsi Max og en god film på storskjermen.

💗 Store gensere. Jo større, jo bedre.

💗 Ellers ta godt vare på hverandre.

På lørdag bestemte vi oss for å se Vatikanstaten. Lite visste vi at akkurat den dagen skulle vi også se paven Frans. Det var tydeligvis noe som skjedde på lørdag(jeg vet fortsatt ikke hva det var), men vi så ham i hvert fall.
Senere dro vi ut for å spise og ta et glass vin på kvelden. Jeg tror jeg aldri kommer til å bli lei maten her nede.

• Reise

Vi var innom en øy som kun hadde 11 innbyggere. Øya var ganske koselig med masse hyggelige restauranter og ikke minst den kjente katedralen Santa Maria Assunta.

Altså. Ord kan ikke beskrive hvor fint det er i Burano. Vi fikk bare vært der i en time, men jeg skulle ønske vi kunne ha vært der i en hel dag.
Burano er en øy utenfor Venezia. Alle husene ble malt i forskjellige farger på 50-tallet for en filminnspilling og siden har de beholdt fargene og man må faktisk ha godkjenning for å male huset.

Uansett. Dette er den fineste byen jeg har sett i mitt liv. Her vil jeg flytte som pensjonist og lære meg å male. Fy søren alle bør dra hit.

Øya Murano er en av øyene utenfor Venezia (Laguna di Venezia) og er også byen som kanskje er mest kjent for å produsere glass.
I sin tidligere tid var byen en fiskerlandsby, men glassmakerne flyktet til øya etter brannfare i Venezia.

• Reise

Shit dette er en fin by!
Nå har vi kun sett en nokså liten del av Venezia, men det vi har sett er uten tvil noe av det fineste jeg har sett noensinne.
Vi tok toget fra Roma i dag tidlig som varte i ca. fire timer. Billettene kostet ca 1700 kroner tur/retur for en person. Er litt dyrt, men togturen er ganske behagelig.
Vi bor på et sted som heter Zattere og her kan man enten velge å ta ferjen over til San Marco eller gå. Vi valgte sistnevnte og kom til der jeg tipper «alt» skjer. Her finnes det masse restauranter, cafer og ikke minst utrolig mange merkebutikker. Alt fra Chanel til Bvlgari.
Vi endte opp på en koselig restaurant der vi bestilte pasta og lasagne, var vitne til noen som stakk fra regningen og servitøren som ropte «mama mia».
Etter spaserturen og mange inntrykk gikk vi tilbake til hotellet for å slappe litt av før vi endte opp på en restaurant ved havet og ved siden av noen brautende svensker. Hadde så lyst å filleriste dem og forklare hva folkeskikk er, men lot være og gav dem heller noen heftige blikk.

• Reise

Jeg kan ikke engang beskrive hvor hjemme jeg føler meg i Roma. Ikke bare er Roma en helt fantastisk by, men italienerne er utrolig hyggelige og ikke minst høyrøstede så en kan si jeg føler meg hjemme, haha.
Første dagen fikk vi både sett Colosseum, Trevifontenen, Den spanske trappen, Altare della Patria, Piazza Navona og og spist pizza i Trastavera-området.

• Reise

Tenkte jeg skulle starte å blogge igjen og hva er bedre enn å begynne å blogge igjen fra Roma?
Nå har vi akkurat kommet hjem etter en dag ute på sight seeing. Er så mye å se i Roma og Colosseum stod selvsagt på listen. Jeg ble lurt til å ta et kleint bilde så der sto jeg da og var...klein...