Vi åkte iväg från Maori byn och alla var väldigt nöjda med allting. Vi åkte in mot Rotorua och där hoppade väldigt många av bussen för att stanna flera nätter. Var lite tråkigt men var många nya som hoppade på så blev bra ändå. Innan vi lämnade Rotorua så hade man möjlighet att välja mellan några korta aktiviteter. Man kunde gå runt i staden lite, besöka ett vulkaniskt område, eller åka till The Redwoods. Jag hade redan besökt ett vulkaniskt område på resan med mamma och pappa i närheten av Rotorua så jag valde att besöka The Redwoods istället. Har velat åka dit förut så var väldigt glad att jag nu fick chansen. Var en ca 45 minuters promenad och jag gick med två danskar som hade hoppat på bussen så det var trevligt. :) Innan vi klev på bussen igen så köpte jag lite vykort samt träffade en från Sverige, Stina. Var skönt att höra ett namn som jag vet hur man uttalar och kan komma ihåg.

The Redwoods var jätte vackert verkligen! :) Träden var så höga och stora och var verkligen röda i barken. Rotorua har verkligen varierande naturmiljöer omkring sig.

Sen bar det iväg mot Taupo. Vi kom först fram till Haka falls. Var lika stort och häftigt som senast jag var där. Om inte det var ännu mera vatten. Kanske bara känns så. Är stort!

Vi sov på X-Base i Taupo. Egentligen skulle det bli Tongariro crossing för de som ville de dagen efter men det blev inställt blev vi informerade om under bussresan. Var en del som var riktigt besvikna över det. Men blev en båt tur på Lake Taupo som alla var med på. Har varit på sjön två gånger tidigare och denna gången var det på kvällen. Man fick ha med sig sin egen dricka och så bjöd de på pizza på båten. Var väldigt chill och skönt. De hade musik där också och på våran båt ( vi var så många så åkte ut med två identiska båtar) så hade vi en äldre förare runt ca 60 skulle jag gissa som var väldigt skön. Dansade vid styret til musiken och tjötade med alla :). Var en jättehärlig båttur. Mycket skratt och Titanic scener. Vi seglade till Maori carving och tillbaka. Fick se solnedgången och på vägen tillbaka så seglade vi under stjärnorna. Var helt underbart. :)

Kvällen avslutades med nattklubben som var precis bredvid hostelet. Mycket dans och skratt. Var väldigt härligt. Blev rätt sent dock men eftersom vi skulle stanna i Taupo två nätter så var det bara att sova ut.

Bar iväg från Waitomo rätt tidigt mot Hobbiton. Ville gärna göra det igen men kände inte att jag hade ekonomin för det. Finns så mycket att se här i NZ och mycket som kostar pengar så valde att åka in till Rotorua istället, och ta det lugnt ett litet tag. På eftermiddagen bar det sedan iväg till en Maori by för en kvälls upplevelse samt övernattning.

Började med att vi blev välkomnade in i byn av två killar som kom och mötte oss. Vi fick en "chef" utvald från vår grupp, en av killarna och gick sedan in. De ropade något när vi gick in vilket tydligen var en välsignelse av våra fötter då vi gick in på deras mark. Hade en kort liten ceremoni, där de sjöng för oss på Maoir och vi sjöng för dem. Vi hade valt att framföra Wonderwall som vi hade övat en gång på bussen på väg dit. Gick rätt bra ändå. :) Vi fick sedan hämta våra saker och välja en sovsal att sova i. Alla var helt olika och helt unika. Väldigt speciella och fick veta deras historia och vad de olika konstverken och sakerna inne i huset man bodde i stod för. Jag bodde i ett hus som var med en gud som var "protector of the forest" som jag förstod det. Sen fick vi eftermiddags fika, scones och kakor. ^^

Huset jag bodde i. :)

Sedan körde vi tre olika aktiviteter. Vi fick lära oss en sång. Köra lite ice breaker lekar samt en övning där man använde pinnar och rop och skulle kasta de tillsammans samtidigt. Var rätt komplicerat och roligt på samma gång. Skapade många skratt. :)

Sedan fick vi gå på den mer officiella välkomst ceremoni. Var inte bara vi där då utan även de som bara skulle vara med på kvällsunderhållningen. Så var ca tre, fyra turist bussar med andra människor som också var med och representerade sin egna grupp och även de fick en "chef". Maori krigarna kom i en båt och utförde en sorts dans med en massa läten och utrop till. Vi hade blivit tillsagda att det inte var tillåtet att skratta eller le då de skulle uppfattas som respektlöst så alla stod med pokeransikten och kollade på. Efter ceremonin fick vi le igen. Vi följde med in till ett område där de hade olika små stationer där de visade oss olika maori traditioner eller berättade något. En station var där alla killar fick lära sig att göra en Haka. En annan berättade de om sina tatueringar och på en annan visade två maori kvinnor hur de gjorde med sina instrument och vad man sa till det. Var kul att se och väldigt vackert då allting var mitt i naturen samt att alla maori människor hade på sig sina officiella klädnader. Vi fick även se när de tog ut våran mat från marken. De har grävt två jättestora hål i marken och har metal ringar i dem och lägger maten i dem och sedan så steks maten naturlig med värmen från marken. Så ugnsbakad det kan bli med andra ord.

Men innan vi fick äta så fick vi se en maori uppvisning med olika sånger och danser de hade både med tjejerna och killarna. Var så otroligt vackert och väldigt häftigt att se. Fick se hur en verklig haka skulle se ut samt en kärlekssång tror jag det var som en maori kille utförde som var så fin att det kändes som att håren på mig ställde sig upp. Förstod ingenting av vad de sa (var nog ingen förutom maori folket som gjorde det) men behövdes inte var så fint att se och höra det ändå. :)

Till sist blev det äntligen middag. Var buffe' med lam, kyckling, potatis, sötpotatis, fisk, musslor, morötter samt en del till som jag inte kommer ihåg. Var iallafall jättegott! Åt alldeles för mycket och alla var i en matkoma efteråt. De serverade även efterträtt: någon maräng grej.

Tunnorna vi badade i på kvällen.

Killarnas Haka på kvällen efter middagen.

När middagen var slut så skulle vi alla från Kiwi experience utföra vår sång vi lärt oss tidigare under kvällen. Gick bra och var rätt roligt att göra. Killarna fick visa upp en Haka för alla också. Personalen hade ett litet tack och adjö framförande med sång och lite dansrörelser och sedan gick de andra bussarna. Vi som skulle stanna över natten gick till våra hus och bytte om och gick sedan till de varma tunnorna de hade gjort i ordning. De hade en bar i anknytning från det så vi satt och tjöta i det varma vattnet och njöt, jag köpte en öl. Var helt underbart. Var även stjärnklart så satt och kollade på stjärnorna. :) Blev en väldigt lång men bra dag. :)

På morgonen så fick vi frukost och sedan var upplevelsen slut och vi fick samla ihop vårt pick och pack och gå till vår buss igen. Var en väldigt häftig upplevelse och mycket häftigare än vad jag trodde det skulle vara.

Bar iväg från Coromandel och iväg mot Waitomo. På vägen så stannade vi vid samma gruvplats som jag varit på i Oktober. Men var mycket varmare nu och var inte riktigt samma väg vi gick denna gången. Var en skön bensträckare iallafall, efter att sitta på bussen ett tag.

Vi kom till sist fram till Waitomo och många hade bokat in sig på att köra black water rafting med dem. Jag har redan gjort det tidigare så valde att inte göra det igen. Kostar en hel del och behöver lägga pengarna på något annat. Men jag hade lite huvudvärk och var rätt trött så använde tiden till att sova lite, vilket var jätteskönt och behövt. Vaknade efter en timma eller två och var utvilad och huvudvärks fri. :D Åt middag och hade sällskap av andra resande och sedan på kvällen gick jag och några andra ner till puben de hade i bara ca 200 meter från hostelet. Blev riktigt trevligt och fick träffa en hel del nya personer från Kiwi bussarna som jag inte fått möjlighet att prata med än. :)

Puben vi gick till :)

Kiwi Experience

Jag hade en till veckas ledigt nu i januari/februari så jag bokade in mig på en Kiwi Experience Northerns Roundup. Är en nio dagars bussresa på nordön. Konceptet är att du åker runt med andra ungdomar och sover på hostel och har möjlighet att skriva upp sig på aktiviteter. Är väldigt praktiskt. Man är garanterad att få boende när man kommer fram samt vid 99% av fallen finns det plats på aktiviteten man vill göra också. Så man slipper själv leta efter hostel, förboka aktiviteter utan de ser till att platser finns för det, vilket gör det väldigt smidigt! :) Är samma företag som jag gjorde Bay of Island helgen med. :) Sedan när jag jobbat färdigt som au pair ska jag resa runt på syd ön med dem också.

Så första dagen bar det av till Coromandel. Har varit här två gånger tidigare nu och har fått frågan om jag tröttnat på att komma till samma ställer igen, trodde att jag skulle göra det på vissa platser men det är så vackert här att jag gärna åker till flera ställen igen. Finns alltid något nytt, nytt väder, klimat, nya människor att åka med etc. Vi hade en verkligt fantastisk dag också! Helt underbart! Så vi gick bort och fick nu äntligen bada vid Cathedral Cove. Var helt underbart. Vi simmade runt udden jag och två andra och klättrade upp på en klipp i vattnet och hoppade i. Var flera som gjorde det. hoppade totalt i tre gånger. Var en tjej som inte vågade så alla peppade och hejdade och till sist så vågade hon hoppa och alla blev glada och hurrade :) Väldigt härlig stämning i gruppen.

Klippan som vi hopade från :)

Blev middag sedan, alla lagade mat i på hostelet, fanns inte riktigt något alternativ heller. Efter middagen var vi ett par stycken som gick ner till Hot water Beach, vi hade varit där nere innan Cathedral cove men endast ett kort besök. Var trevligt och kul att prata med alla då jag inte kände någon och de flesta var nya för varandra. När vi kom tillbaka till området så hade det dans och musik igång så vi dansade lite och sen satt vi i närheten av köket på bänkar och bort och körde olika ice braker lekar och allmänt prat. Var väldigt trevligt faktiskt! :)

Sov i ett tält den natten. De hade vita tält utomhus med sängar i och eluttag och allt. Var väldigt mysigt! :D Som att tälta men lite lyxigare :) ^^

I veckan kom Aida på besök från Sverige. Hon ska vara i Nya Zeeland i ca en månad. Vi träffades på onsdagen inne i stan, barnen var på förskola och tennis då. Var kul att ses igen efter allt tid jag varit borta. Var ändå ett par månader sedan jag var hemma nu.

Lördag

Aida sov hos mig i två nätter. Hon kom hit i fredags kväll. Vi drack te och tjötade. På lördagen gick vi upp och tog bussen ner och åkte färjan över till Waiheke island. Där träffade vi Klara en annan kompis från Sverige. Aida och Klara ska resa tilsammans på NZ, hon bor hos en familjevän på Whaikie, Aida och jag fick också sova där en natt då vi åkte ut till ön. Vi gick på en promenad på dagen på lördagen så man fick se Palm Beach från avstånd och gick sedan ner till stranden. Det var tänkt att vi skulle bada men blev lite för kallt för det. Tog och gick och köpte fish and chips och åt det istället :) Var gott.

Senare på eftermiddagen gick vi och handlade. Blev tacos på kvällen. Kyckling Tacos. Vi åt och var med yngsta tjejen i familjen där också och spelade brädspel. Ösregnade utomhus så var rätt skönt att bara vara inne och slappa. :)

Söndag

Hade en väldigt lugn morgon, vilket var väldigt skönt. Men sen kom vi iväg till stranden. Var väldigt stora vågor och blev att åka med. Var lite läskigt då jag några gånger fick vågen över mig och kom under ytan men var häftigt också. Fick pröva att duka under vågorna när de kom. Rätt häftigt att pröva på. Har inte gjort det tidigare, Sverige har inte så höga vågor om man säger så, inte haft tillfälle förut i NZ tidigare. Blev en bara vara och tjöta eftermiddag sen och regnande av och från hela tiden.. Så blev att vara inomhus för det mesta. Jag och Aida tog färjan hem till Seacliffe och åt mat och kollade på serier. På måndagen åker Klara och Aida vider i NZ. :) Varit kul att träffa någon hemifrån som jag känt från gymnasiet. Waiheke var jätte vackert också. Är en väldigt fin ö. Kommer åka ut dit igen tänker jag innan ajg lämnar NZ.

I september var jag ute med en kompis i Auckland och så gick vi runt i stan och fastnade vid ett stånd där det var reseinformation etc. Fick då veta mer om Kiwi Experience och vad de var och köpte ett pass hos dem som gör att jag kan åka runt med deras bussar på NZ.

Så när jag planerade min semester så bokade jag in mig på en tre dagars resa upp till toppen av NZ som avlutning på min semester. Åkte på fredagen och återvände på söndagen.

Fredag

Fick gå upp väldigt tidigt och skulle ta bussen in till stan. Missade den då jag läst fel vilken hollplats bussen skulle stanna på men det löste sig ändå då jag fick skjus av en elektriker ner till färjan. Så jag han med bussen iallafall :) Kom in till stan och fick stå och vänta med andra människor och till sist kom vår buss och vi fick kliva på. Åkte hela vägen upp (med ett kort stopp på vägen) till Paihia där vi skulle sova i två dagar. :) Satt bredvid en som hette Charlotte från England på bussen och började prata med henne. När vi kom fram så fick vi boka in oss på olika aktiviteter om vi ville det och jag bokade in mig på en Dolphine Cruse på söndagsförmiddagen.. När jag kom fram till hostelet sen så var jag så trött att jag sov i ca en timma. Sen gav jag mig ut i det lilla samhället och kollade. Åkte färjan över till gran byn Russel och gick runt där och återvände sen. När färjan skulle åka så var det en båt där men en kvinna som hade fångat en jättestor fisk. Vägede typ 100 pounds eller något sådant. Såg ut som en svärdsfisk tyckte jag men vet att det inte var det. Var med på en gemensam BBQ på kvällen med alla. Var en trevlig dag men var väldigt trött bara.

Russel
Paihia
Lördag - Dagstrip till Cape Reinga

Blev att gå upp tidigt igen och ta bussen upp till Cape Reinga. Stannade på olika ställen på vägen. Åkte på 90 mile beach eller vi fastnade först och alla fick kliva ur och förska hjälpa till med att putta bussen men det hjälpte inte ett skit. Till sist fick vi draghjälp av en mindre buss och kom loss. Åkte med bussen på stranden och fick även gå runt lite själva. Var så vackert och så otroligt långt. Fanns tydligen någon vandringsled man kunde göra från toppen av NZ till längre söderut som skulle ta fem dagar att fullfölja och någon annan som var ännu länge som skulle ta typ två månader. . Var vissa som gick med ryggsäckar och då tuta chauffören på den som ett heja rop eller något.

Sen åkte vi upp till Cape Reinga. Parkerade bussen och fick sen gå en liten promenad till en fyr som stod där. Var så vackert. Gick med några från bussen som jag träffat. Blev att stanna och fota en del. :)

Hav som möts - Tasman Sea och Pacific Ocean.

Sen bar det av till Sand boarding. Har aldirg prövat det och visste inte att det ingick. Var väldigt kul att pröva men blev väldigt sandig dock. Fick gå upp för en brant sanddyn och sen åka neråt. Gjorde det tre gånger. Blev rätt blöt och sandig men roligt var det :D

Vi stannade på en rast plats och där hade de en butik med massa föremål som såldes och hade massa dyra möbler gjorda av unika träd. Hade en fin tron som jag gillade, var rätt dyr dock..

Sista stoppet innan vi åkte tillbaka till Pahia var vid en skog ungefär med en massa gamla och höga träd. Tydligen hade drottning Elizabet den andra varit där på 90 talet och de hade byggt en speciell gångväg så man kunde gå in bland träden.

På kvällen tog jag det lugnt och kollade på film med några andra och gjorde popcorn :) Var skönt. Enda dåliga med dagen var att jag lyckades glömma min mysa långa röda halsduk vid sanddynerna då jag tagit med mig den ut för att lägga kameran på. Irriterande men får la ta och skaffa mig en ny. :)

Söndag

Ännu än tidig uppgång och utcheckning från hostelet. Fick lämna ryggsäcken i deras förvaringsrum över dagen dock. Gick till hamnen med två andra och vi åkte med på en delfin båt tur för att kolla på delfiner bland öarna. Var väldigt fin där ute dock var vädret mycket sämre än senare dagarna och inte mycket sol så blev rätt kallt ute till havs när det blåste. Först såg vi inga delfiner alls bara en keps som flöt omkring typ men till sist så såg vi dem och fick gå loss med våra kameror. Skulle egentligen ha badad med dem men eftersom de var delfinungar med bland dem vi såg fick vi inte det. Tydligen så äter en delfin unge var tredje minut och om folk badar med dem bli mammorna distraherade och kan glömma bort att mata sina barn och de kan dö då de inte får tillräckligt med mat i längden. Var gulligt att se dem ändå och kul att se dem på så nära håll! :D Första gången jag sett vilda delfiner!

Efter båt turen blev det att gå tillbaka till hostelet och äta lunch. Senare kom vår buss som skulle ta oss tillbaka till Auckland. Somna lite på bussen på vägen hem sen. När jag kom hem sen till Belmont så fick jag en kram av Anja så fort jag kom innanför dörren, var mysigt och även en senare av Natalja. Kändes skönt att var tillbaka och få börja jobba igen. Varit en jättefin senaste och sett väldigt många fina platser och träffat och varit med många härliga människor. :D

Fick gå upp tidigt för att köra dem till flygplatsen med hyrbilen. Deras flyg gick vid tio ungefär så vi var vid flygplatsen redan strax innan halv åtta. Var inte så mycket trafik som vi räknat med. Fick säga hejdå till mamma och pappa igen på en flygplats men med omvända roller. Var min tur att stanna kvar. Var lite tråkigt, varit väldigt kul att ha dem här och prata om Sverige och familjen, släkten och alla jag känner hemma. Men jag får ju se dem igen i juli :)

Efter att jag släppt av dem så var jag lite deppig men botade det med att dra på med min egna spotify lista på hög volym och åka på en mina utflykt :D Behövde inte lämna tillbaka bilen försen vid klockan två så hade ca sex timmar på mig. Så åkte upp till ett naturreservat där de hade en liten vandring till ett vattenfall. Tog ca en timma att gå hela slingan men bar 10 min till vattenfallet,och när jag sen kom till själva vattenfallet fick jag klättra på stenar och sådant för att faktiskt få en glimt av det. Man kunde höra det väldigt tydligt men var skumt av sten och annat, hade fått råd av en bakom en informations disk att inte klättra då det var halt men sket i det och tog det försiktigt och fick se det till slut. :)

Många skyltar i NZ ger en väldigt skev tidsbild. Ofta står det dubbla tiden. 15 minuter för ca 500 m. Tog några minuter att komma dit.

Sånna här små städställ är väldigt vanliga här, när man går in i en park eller natur reservat så måste man tvätta sina skor. För att förebygga att bakterier eller småkryp som är farliga för naturens ekosystem kommer in. Många platser runt om i NZ har stora problem med skadedjur/insekter i deras skogar, så är för att bevara naturen i NZ.

Efter min fina vandring så blev det ett kort besök till Piha beach. Var så vacker där. Jättestora vågor. Gick ut på stranden och tog av mig skorna och kände på vattenet.. Var jätteskönt. Var ingen som simmade dock typ och fick förklaringen att det var förbjudet vilket jag upptäckte på en skylt när jag åkte. När jag skulle gå tillbaka till bilen så gick jag barfota och fick snabbt hoppa och springa då sanden var så väldigt varm att jag brände mig på den. Efter mitt korta strandbesök var jag tvungen att åka in till Auckland igen för att lämna tillbaka hyrbilen. Men var en väldigt fin mini dagstrip ändå. ;)

Auckland- bild tagen tillbaka in mot staden.

Vår fina lilla hyrbil som körde oss runt NZ i tio fina dagar :)

Väl hemma igen blev det att pusta ut lite och sedan att packa om igen för att be ge sig ut på tre dagars äventyr i norr över helgen. :) Har ändå utnyttjat mina semesterdagar väldigt bra resmässigt. Jul, iväg nio dagar med päronen, en dag hemma med mini utflykt och sedan iväg tre dagar till Northlands. :D

Gick upp och kom iväg lite sent- mest mitt fel och åkte till Mount Maunganui vi Tauranga. Hade inte så mycket tid men vi gick upp och mama och pappa gick ungefär drygt halvvägs och jag sprang typ upp och han se toppen och utsikten därifrån också. Var jättefint verkligen! Blir hela tiden förvånad över hur vackert Nya Zeeland är. Känns som att man kollar på fotografier ibland.

Foto tagit ifrån där mamma och pappa vände och gick neråt igen.

Vid toppen, fotograf: okänd gubbe.

Blev att springa ner för berget sen och köra mot Waitomo då vi hade en tid att passa för vår båttur. Blev en 45 minuter lång båttur. Fick inte ta bilder där inne. Men vi hade en grottvisning först och sen fick man åka but under lysmaskarna. Väldigt kort men fint också. Skönt att ingen tog kort då då det hade förstört hela upplevelsen, ens mörkerseende.

Tog bild på hur det såg ut där vi kom ut från grottan och när vi gick upp tillbaka till bilen, parkeringen.

Sen bar det av tillbaks till Auckland igen. Var inget speciellt som hände. vi stannade och åt i Hamilton på en Tahi restaurang, det var gott. :) Kom tillbaka till Auckland vi åtta på kvällen. Fick träffa barnen igen som precis skulle sova, Anja fick snabbt berätta för mig om alla julklappar hon fått hos farmor. Var så gulligt. Sen satt vi och pratade allihop, mamma och pappa samt Patrycja och Andrew innan det blev dags för oss att sova.

Vi gick upp rätt tidigt och åkte ner till Wai-O-Tapu Wonderland. De skulle ha uppvisning av Lady Knox gejsern med ett utbrott kl 10.15 så vi åkte rätt tidigt för att hinna i tid. Nog var vi i tid. Var där ca en timma för tidigt. Tror det var rekord på hela resan. Jag passade på att sova lite i bak i bilen :D Var skönt, sen vid kl 10 gick vi bort till själva gejsern. Var inte så häftigt men ändå kul att se. Var mycket folk och kameror och sen gubbe som stod och pratade och berättade om platsen och vad som hände. Sen släppte de ner en påse med två och efter ca 5 min så spruta det ut vattenånga. Höll på ett bra tag ändå. Var inte en explosion utan den stod och spruta ut vatten rätt länge. Höll fortfarande på när vi gick därifrån dock inte lika högt längre. Tydligen hade några kommit på att gejsern fick "utbrott" när de försökte tvätta sina kläder i de varma källorna runtomkring och använt två för länge sedan. Var ungefär det man fick veta av guiden iallafall och lite om hur den blivit större genom åren etc etc.

Sedan åkte vi inte till själva parken och gick in på deras vandringsled. Gick hela vägen runt. Tog ca 1,5-2h skulle jag tro och pratade samt fotade. Var rätt varmt där med alla ångor och varma källor.

Fanns en grön liten sjö på leden. Den gillade jag :)

När vi kände oss nöjda där och efter att ha köpt lite vykort och annat så åkte vi till Tauranga- vårt sista övernattning på vår resa tillsammans. Vi kom fram till hostelet och mamma och pappa gick och sov lite och jag satt och prata med två tjejer från Mexiko samt Skottland. De hade nämligen flera påsar med "FREE CLOTHES" på hostelet så jag satt och kolla igenom dem med mina nya mode experter. Slutade med att jag hade en helt egen påse med kläder som följde med hem till Auckland. Hihi. Men var jättenöjd, hade ändå tänkt leta efter lite nya kläder då jag haft lite ont om saker och vissa börjat bli slitna. Så passade väldigt bra att jag hittade dem där samt att de var gratis. En glad plånbok och Miranda :)

Efter mina modefynd gick vi ner till havet och jag bjöd mamma och pappa på indiskt middag som avslutning på vår resa.. Var väldigt gott, åt på little India, samma restaurang finns i Auckland så ville kolla om de var lika bra där. Var jättegott smyg fotade även mitt favorit recept ur deras kokbok de hade där. Får se om jag lyckas återskapa den en dag. Sen gick vi längs stranden och mamma försökte hitta ett badställe men fanns inget bra. Blev ett stopp på en bar också innan vi gick hemåt. Blev öl/vin/cafe och tjöt. När vi kom tillbaka till hostelet så blev det en omgång 500 innan vi gick och la oss och jag van rätt stort :D. Så jag var glad över att jag van och mamma var glad över att pappa inte van. :p Så 2/3 nöjda :)

Vi åt grattis frukost på hostelet och åkte sedan till Napier Aquarium. Där fick jag äntligen se KIWIS! :D

Var väldigt svårt att få en bra bild på dem, då de har det väldigt mörkt i rummet där Kiwisen var i. Var en hona och en hane. Kiwis är vakna på natten så de har ett mörker rum så att kwisarna är vakna på våran dag. Var jättekul att få se dem och de var mycket större än vad jag trodde att de skulle vara.

De hade även en massa andra djuVr där. Till exempel pingviner som hade något typ av skada och blivit omhändertagna och bodde där.. Såg en pingvin med endast en vinge. Kunde även läsa om Pingviner som var blinda eller hade andra skador som gjorde att de inte skulle kunna överleva på egen hand i det vilda. Var fint att se ändå, den envingade pingvinen kunde simma trotts allt :). Fanns även sköldpaddor, de hade ett akvarium med massor i och ett med en gigantisk. Tyckte den stora sköldpaddan hade lite för lite utrymme dock.

Sen åkte vi till en vingård strax utanför Napier där mamma och pappa köpte och smakade vin så jag fick köra resten av dagen. Blev att köra mot Rotorua där vi skulle stanna över natten. På vägen körde vi in till samma fors som jag och Janine var vid i oktober. Var värmare nu och vi fick se när forsen skulle öppnas. Vi hade turen att precis när den öppnades så börjar det ösregna och alla som står där och kollar blir helt genomvåta inklusive oss. Blev att springa efter regnjacka, det började lätta efter ca 10 min eller så. Forsen blev väldigt stor eftervattenutsläppet och var väldigt häftigt att se.

Vi kom till Wai-o-Tapo Wonderland senare men det var nära stängning så vi köpte biljetter för morgondagen och kollade på en mud pool som var nära, där man kunde se kokande lera på nära håll. Var häftigt men luktade en del.