Har nu varit här i Auckland i över 7 månader. Insett att jag inte skrivit så mycket om mitt au pair liv så tänkte skriva om hur en vanlig dag kan se ut med barnen.

Mitt schema har sett ut så här:

Måndag, torsdag: 7am-6pm

Tisdag,onsdag och fredag: 7am-9am samt 2pm-6pm.

Så jag har två dagar i veckan då jag är med Anja hela dagen och gör olika aktiviteter. Vi har varit uppe på North Head och Mount Victoria. Vi har bakat tillsammans, lekt, haft mysiga hemma dagar. Dagar då vi går iväg till olika parker. Vi har tränat Svenska tillsammans, gått till biblioteket, simmat i simhall/ hav och besökt ett museum inne i Auckland. Samt massa andra små äventyr som jag inte kan komma ihåg.

De tre dagarna i veckan då jag jobbar på morgonen och eftermiddagen så får jag upp dem och vi gör oss ordning tillsammans och jag går med dem till skola/förskolan. Sedan har jag en timma på dagen då jag gör olika hushålls sysslor samt gör middag. Vid klockan tre så hämtar jag Natalja från skolan och Anja från förskolan, vi går hem och äter mellanmål och senare middag och runt klockan sex ungefär då kommer föräldrarna hem.

En vanlig dag:

Jag går upp och är redo att börja klockan sju på morgonen. Om barnen inte är uppe så börjar jag förbereda Nataljas lunchlåda för skolan. När barnen vaknat av sig själva eller när jag väckt dem så äter vi frukost tillsammans. Sedan plockar jag undan i köket och de klär på sig, jag kommer och hjälper till om det behövs. Det blir att klä på sig, borsta håret, packa väskan, borsta tänderna, ta på sig skorna, ta på sig solkräm och keps ( iallafall nu under sommar månaderna) och sedan faktiskt få ut barnen ur huset och komma iväg. Antingen så går vi eller så tar barnen och cyklar/ åker sparkcykel. Det vanligaste har varit att de åker på sina sparkcyklar.

Jag lämnar dem vid dagis/förskola och har min egen tid- om det inte är en Anja dag. Vid tre så är jag tillbaka och hämtar dem igen, vi går hemåt äter mellanmål. Natalja måste göra sina läxor och tre gånger i veckan har vi "baddagar" då barnen tar ett bad efter att vi kommit hem. Vi äter middag vid fem tiden och brukar prata om dagen som har varit eller prata Svenska tillsammans för att träna. Efter middagen plockar vi tillsamman undan och sedan när allt är färdigt så blir det lek tills föräldrarna kommer hem.

Enda dagen som ser lite annorlunda ut är på torsdagar då Natalja har tennis så då går vi direkt dit. När Natalja spelar så är jag med Anja och göra något som att rita till exempel och efter Nataljas lektion går vi hem och äter middag.

Alla dagar är inte perfekta- har haft få perfekta dagar och det finns knappt något sådant.. Det finns alltid små konflikter eller stress moment under dagen som måste lösas. Att ta han om en fyraåring och en sjuåring är också ett ganska stressigt jobb då det har sin egen åsikt om väldigt många saker. Men det kan också vara det bästa jobbet någonsin! Det har sina stunder.. I ena stunden kan man vara super frustrerad över att de inte lyssnar eller gör som man säger och i nästa har man världens mysigaste dans stund eller kittelmatch tillsammans.

Under mina sju månader kan jag säga att jag blivit väldigt tajt med barnen, vi har roligt och mysigt tillsammans men finns även stunder då de bråkar eller då jag är "the worst au pair ever" då de inte får göra något precis som de vill med andra ord. Jag har fått travar av teckningar från tjejerna, några har jag satt upp i mitt rum. Anja brukar rita något till mig på förskolan och Natalja ger mig något ibland hon med. De får mig att skratta och är väldigt mysiga. :)

Så för att jobba som au pair krävs det att man har rätt mycket tålamod med barn. För det kan bli väldigt frustrerande och stressigt ibland. Som när de börjar kivas och gråta på morgonen när man måste iväg eller när det inte vill.

Jag gillar verkligen mitt jobb och är jätteglad över att jag har valt att göra det här. Är verkligen en helt underbar upplevelse. Jag är också glad att jag valt att vara här just 9 månader med barnen och sedan få resa på egen hand. Jag skulle inte rekommendera att jobba ett helt år som au pair då även om det är ett väldigt mysigt jobb så blir de flesta som jag känner inklusive mig själv lite trötta på det och vill komma igång och göra andra saker också, men det är ganska individuellt hur man känner också.

Att vara Au Pair i NZ är helt underbart dock, ångrar inte en sekund att jag valde att komma hit över USA. Det är så vackra naturlandskap och härliga människor. Känner sig så trygg här, ser ingen vandalism eller bråk. Har inte ens hört om något inbrott eller något sådan sen jag flyttade hit. Det enda som är jobbigt är att det är så långt bort från Sverige så svårt för vänner eller familj att komma och hälsa på då det är väldigt dyrt. Är helt underbart att åka på roadtrip här då varje ställe man besöker har något att bjuda på. Har rest en hel del redan och ser fram emot att få resa mera. :)

Au Pair link körde Color run som aktivitet och jag lyckades få ihop ett gäng tjejer som vill hänga med. Vi var totalt sex stycken men på plats var det även flera andra som var med via Au pair link. Var även en massa andra människor där med. Vi fick skjuts av Heather värdmamma upp til Albany där evenemanget tog plats. Kom fram och fick vänta på att de skulle komma med våra T-shirts etc. Kom till slut och vi bytte om under en trappa då det började regna rätt kraftigt. Men när vi alla bytt om och skulle börja så hade det slutat regna :)

Vi körde Auckland Color run 5 km och som de sa " happiest run on the planet". Skulle inte säga att det är ett lopp man springer. ingen sprang. Vi sprang kanske 500 m av hela loppet. Men det gick knappt att springa då alla gick och det inte fanns någon gå/spring fil eller något. Men det gjorde inte så mycket. Vi gick och tjöta och fick färg på oss vid varje km. Vädret var mulet men det regnade inte. ^^ Hade köpt ett bar billiga second hand leggins så var helt vit, men de var inte så vita vid slutet av loppet längre. När vi kom fram så fick vi alla färgpåsar,vattenflaskor samt medalj. De hade ett "afterparty" med musik och alla kastade upp färg i luften och dansade. Var jättekul! :D Vi stannade inte till slutet dock då vi skulle bli hämtade men kände ändå att det räckte. Speciellt när det började regna igen så fort vi satte oss i bilen. :p Kom hem och var helt färgig. Fick duscha av mig och färgen försvann nästen helt. Hade dock helt rosa tånaglar. Mina skor förblev lite färgade dock. Men gör inte så mycket, hade ett väldigt kul första men förhoppningsvis inte sista Color run! ^^

Så blev ännu än tidig morgon, helt okej dock. Åkte iväg vid nio tiden. Blev att åka via Rotorua på vägen upp till Auckland, var kul ändå då vi stannade vid Rainbow Springs och hade ett Kiwi encounter. Var så kul, fick se kiwi ägg i kuvös samt en två dagar gammal kiwi som sov i en kuvös. Fick även så två kvinnor som matade små söta kiwi ungar. Var så gulliga. De tar äggen från hanarna ute i det vilda ( hanarna som ruvar äggen) och låter dem växa upp där och sedan släpps det ut i det vilda igen. Anledningen är att ca 95% av alla kiwi fåglar som föds inte når ett års ålder då rovdjur som vi från Europa har tagit med oss dödar dem. Rätt ledsamt. Men tydligen så knyter inte Kiwis an till människor alls och klara sig jättebra sen när de släpps ut i de fria igen. Så är väldigt bra att de hjälper till så kiwi fågeln inte dör ut.

Alla biljetter de tar betalt för går till att hjälpa kiwi fåglarna och de får donationer från olika företag samt Kiwi Experience. Privat personer kan också lämna donationer och om man är en sån person som bara har 1000 NZD över för någon anledning så kan man donera det till dem och få bestämma namnet på en nyfödd Kiwi fågel. Så om någon har ca 6500 kr och känner att de vill ha en kiwi fågel med sitt namn på, go for it! :D En kiwi fågel där hette Marshmallow, det var någon som hade betalt för det. :)

Så efter det så bar det till sist tillbaka till Auckland kom fram på eftermiddagen, gick och hämtade en bok som var min och tog sen bussen hem till Seacliffe avenue och möttes i hallen av två glada tjejer som skrev "MIRANDA" och fick två enorma kramar, sen ville de bära alla mina väskor till mitt rum och satt säkert där i en timma tillsammans och pratade om allt möjligt, vad jag har gjort och varit och vad de hade gjort när jag var borta. Var väldigt gulligt. Anja sa " You been gone so long so it was like the first time I saw you in Sweden" Gullunge! <3 Var jättemysigt att se dem igen och få mycket kramar och kärlek. De blev besvikna när jag sa att jag skulle packa upp och inte kunde leka mera. Men tog det lugnt på kvällen.

Måndag 6

Sista dagen på min andra semester. Var public Holiday så jobbar inte. Använde dagen till att ta det lugn, få sova ut lite och bara lata mig och återhämta mig från min vecka av omkring åkande. Var väldigt skönt att ha en lat dag innan arbetet drar igång igen. Så nöjd med min vecka dock. Varit helt underbart, sett så mycket fina nya platser och fått återuppleva de platserna jag redan sett. :)

Blev att komma iväg tidigt från Wellington. Jag va rätt seg så jag trodde jag skulle vara tvungen att skippa min frukost men tydligen så hade jag hört tiden fel så bussen skulle gå 7.50 och inte 7.20 så hade tid att äta frukost :) Vi åkte iväg med vår gröna kiwi buss och på bussen så är Stephanie med, en av tjejerna jag träffade på Bay of Islands tre dagars resan i början på januari. Var en väldigt rolig slump. Hon var på väg upp mot Auckland igen för att sedan ta flyget hem till Australien. Men var väldigt kul att ses igen. Bussresan gick bra, bara några kortar stop på vägen. Vi kom fram vid två tiden typ.

Vi kom fram och checkade in till slut och hamnade i en 16 sängs sovsal, var billigt och jag störs inte av andra när jag sover ändå så länge de inte ställer sig på mitt ben mitt i natten så jag vaknar. Men Var våningssängar denna gången så funkade bra. Sedan mötte jag upp Stephanie, Judit ( en tjej från Schweiz) och vi gick ner till sjön. Badade där för första gången. Var jättehärligt, inget saltvatten men ändå vågor och sand. Blev att hänga och tjöta om allt möjligt och ta bilder. :) Sedan gick vi och handlade och åt middag tillsammans. Vi åt vid Stephanies hostel då hon bode någon annan stans än oss, var finare där och väldigt trevligt. Vi gick till hennes rum efteråt och pratade och hamnade i en diskussion men en annan som var där, Dennis från Kanada och pratade om resor, världen, politik och allt möjligt.

Vi Lake Taupo med mount Ngauruhoe ( Mount Doom) i bakgrunden! <3

Till slut gick vi ner till sjön och kollade på solnedgången, var så fint! Sen gick vi tillbaka till vårt hostel och sa hejdå till varandra. Stephanie gick tillbaka till sitt hostel och Judit gick och la sig då hon skulle gå Tangoriro Alphine crossing dagen efter och skulle upp super tidigt. Så jag såg att de skulle köra en film- Sagan om de två tornen. Så bestämde mig för att joina dem men gick först ner till sjön igen och kollade på stjärnorna och vattnet och tog lite bilder. Var så vackert! Sen när jag kom tillbaka till hostelet så poppade jag popcorn och kollade på sagan om de två tornen med några andra. Var väldigt mysigt och perfekt avslutning på min sista kiwi experience kväll.

Vi började rätt tidigt. Fick instruktioner och jag bytte om till min baddräkt och fick sedan både undertröja, fleece tröja, våtdräkt och speciella skor att ta på sig. Fick även ett regnskyddströja och en hjälm. Sedan blev det att sätta sig i en mini buss och köra ca 20 minuter tror jag det var tills platsen vi skulle till. Där fick vi ännu mera instruktioner och information om hur vi skulle paddla, dra upp någon ur båten i fall hen föll ur, hur vi skulle flyta i vattnet om vi föll i. Hur vi skulle sitta och olika kommandon som vi behövde kunna när vi paddlade. Vi var fyra i varje båt + vår guide. I min båt var vi jag, Stina från Sverige samt de två Danska tjejerna som jag gått med i The Reedwood forest :) Så vår guide kallade oss sina vikings hela tiden hehe.

Vi gick ner till floden och fick hoppa i båten och öva på de olika kommandon igen, så bar det iväg. Var så vackert. Regnet från gårdagen var som bortblåst och vi hade en jättefin solig dag och vattnet var så klart och i massa olika nyanser av blått. Kunde se ner till botten utan problem och se alla stenar som låg där. Var helt underbart!!

Vi var ca 7 båtar tror jag och två stycken som åkte i singelbåtar. Den ena var en fotograf som åkte och fotade oss på olika ställen och den andra var en tjej som var med och paddlade bra för att som jag förstod det som var från ett annat företag. Vid en fors så fastnade hennes kajak in under vattnet och satt fast då forsen höll den nedanför ytan hela tiden. Så vi fick stanna till och flera guider hoppade ur båtarna och ställde sig i forsen och försökte dra loss den med rep. Gick till slut men var rätt dramatiskt då det var rätt starka vågor. Ena guiden tappade sin sko på något sätt och den flöt iväg och fångades upp av en båt. Tjejen fick simma och kravla upp i sin kajak till sist iallafall. Fotografen som satt uppe på en klippa älskade det, såg hur han log och tog massor av bilder på allt i hoppa, tråkigt nog så fick vi inga bilder på det. En gång välte en annan grupps båt när de skulle ner för en fors så de alla föll ut. Ingen skadades eller så, de tykcte det mest var kul :)

Var en jättehäftig upplevelse iallafall. Helt olikt black water rafting i grottorna i Waitomo. Vi fick åka igen en massa forsar vilket var väldigt kul och blött ibland. Var väldigt mycket paddling från vår sida också och inte bara vår guide som paddlade. När han blev frustrerad på att vi inte paddlade tillräckligt mycket så sa han " Come on now my vikings, you have to paddel so I hear you raw at the same time" så vi fick paddla så att vi vrålade ibland. Var att både paddla bakåt, framåt, samt luta sig åt höger, vänster samt kasta sig åt höger/vänster eller sätta sig i båten och hålla i paddeln. På slutet så fick vi även hoppa i vattnet och flyta med strömmen. Vi började var tillbaka vid River valley och vårt boende vid ca kl 12 med våra båtar och allt. Så vi paddlade från dit vi körde och paddlade hela vägen tillbaka. Tror vi paddlade i ca 2,5 h eller något. Men tiden gick väldigt snabbt. Fick ta en varm dusch och han äta lite lunch innan vi sedan skulle med våran buss igen. Checkande ut och betalade för allting och även för bilderna för bilderna. Var 80 dollar för ett usb så vi alla tjejer gick ihop och betalde 20 dollar var så var inte så farligt och var fina bilder.

Tillbaka på bussen bar det iväg till Wellington! Vi kom fram rätt sent vid ca 6 tiden. Checkade in och åt middag. Man fick gratis middag vid ankomst, men var endast en liten portion av spaghetti och köttfärssås så var fortfarande hungrig och gjorde lite mera mat till mig själv också. Sedan duschade jag och gick sedan med Stina, Sally och en tjej som hette Natalia ner till baren där man fick en drink. Vi hängde där och gick sedan till en annan bar som hette The fat angel där de hade live musik. Var där och njöt av min sista kväll med dessa trevliga människor. Kändes väldigt tråkigt att inte fortsätta resa med dem men lade till varandra på facebook iallafall. Gick med två tjejer från Nederländerna tror jag de var från som var med på kiwi bussen tillbaka till hostelet. Men stannade och köpte mat på vägen, de köpte hamburgare och jag pommes frites. Blev väldigt nöjd med min sista kväll i Wellington. Träffat väldigt många trevliga och schysta människor. Det som är annorlunda på kiwi (jämfört med hur det är bland au pairer) är att majoriteten är från Storbritannien så det är aldrig att man pratar något annat än engelska. Så har upptäckt att det är väldigt många som backpackar i Nya Zealand som är från Storbritannien. En del Svenska också, vilket är kul. Tror att det är ganska många från Storbritannien då man får ett 23 månaders arbetsvisum istället för 12 månader som de flesta andra länder får. Så de kan stanna mycket längre.

Det bar iväg från Taupo tidigt på morgonen. Vi satte oss på vår gröna buss igen. Åkte ner till Tongariro national park och skulle egentligen ha gått en promenad. Men vädret var rätt dåligt, regn och sånt så det blev inget av det. Gjorde inget för mig dock då det visades sig vara exakt samma promenad som jag och mamma och pappa gick när vi var där. Så hade redan sett det, var rätt skönt att inte gå det igen i regnet och allt.

Så blev bara ett kort stopp istället och så åkte vi vidare. Kom till sist på eftermiddagen fram till River Valley. Jättefint ställe mitt ute i ingenstans så fanns ingen teckning eller någonting. Men vi kom fram och var väldigt mysigt. Bussen parkerades och sedan fick vi gå ca 200 meter ner för en backe då det var för brant för bussen att åka ner därifrån. De som jobbade där kom med en liten bile med släp som fylldes med all vår packning så vi slapp gå med det nerför iallafall. Var rätt skönt. När vi kom fram så fick vi all information om stället och mat etc. Flera av oss skulle köra White water rafting dagen därpå, inklusive mig så vi fick information när och var vi skulle mötas etc. De skulle ha en buffe' på kvällen för de som skrivit upp sig på det. Jag hade inte gjort det då det var rätt dyr och jag redan hade mat att äta.

Vi var några stycken som gick en kort promenad til lett vattenfall. Var inte långt, lite blött bara då det var en stig och alla buskar och träd runtomkring som man passerade var blöta. Men var väldigt fint och rent efter regnet. Var inte mycket till vattenfall dock. Kunde knappt se det då det var för långt borta och för att komma närmare så var man tvungen att gå på en ganska tveksam väg ca 100 m precis vid ån. Men var en å där som flöt som var väldigt fint. Var även en massa stenar där med så flera körde "kasta macka", jag prövade en gång och misslyckades totalt och gav sen upp.

Åt sedan midadg på kvällen med andra som inte åt deras buffee. Sedan anslöts vi med dem i matsalen och då de hade bar där så blev det väldigt livad atmosfär. Vi körde någon lek med en av tjejerna som jag hänge med: Sallys mobil då det var som charader typ men med olika teman och man skulle hålla upp mobilen i pannan och få saker beskrivna för en. Blev även att köra ring of fire med ett ganska stort gäng. Drack själv inte så mycket då jag skulle vara med på white water rafting dagen efter, kostade en del och ville inte försova mig eller var ur stånd att vara med, hehe. Var med ett tag och gick sedan och la mig. Vaknade dock mitt i natten av att någon stod på mig.. suck. Jag hade valt det billigaste sovalternativet där det var ca 18 sängar i ett rum, madrasser som låg bredvid varandra i en nedre plan och en övre plan som nåddes med en stege. Så jag sov på övervåningen och de som sov bredvid mig hade haft en del att dricka och ja ställde sig på mitt ben så jag vaknade i... Var as irriterande eftersom jag när jag vaknade insåg att jag behövde gå på toaletten och inte kunde somna om..Så fick snällt kravla ut ur min varma säng..När jag kom tillbaka höll de fortfarande på och kom tillbaka till min säng med tills jag blev så irriterad att jag röt till dem att hålla sig undan. Lyckades somna om igen efter det iallafall. Kom upp på morgonen sen och allt var bra. :)

Blev att sova ut ordentligt vilket var väldigt skönt. Var lite bakis men det försvann efter att jag fått duscha och fått i mig mat. Vi var några stycken som sedan på eftermiddagen gick till några varma källor som låg ca 30 minuter från hostelet. Var i anknytning till Haka falls floden, där ran det ut varmt vatten så var bara att hoppa i och ha en naturlig varmvattenpool. Var väldigt skönt, vi var där ett bra tag, stannade och handlade mat på vägen tillbaka.

Blev sedan att chilla och ta det lugn. Lagade en jättegod kyckling curry gryta i köket på hostelet. Fick messa rester också att ta med mig.

Vi åkte iväg från Maori byn och alla var väldigt nöjda med allting. Vi åkte in mot Rotorua och där hoppade väldigt många av bussen för att stanna flera nätter. Var lite tråkigt men var många nya som hoppade på så blev bra ändå. Innan vi lämnade Rotorua så hade man möjlighet att välja mellan några korta aktiviteter. Man kunde gå runt i staden lite, besöka ett vulkaniskt område, eller åka till The Redwoods. Jag hade redan besökt ett vulkaniskt område på resan med mamma och pappa i närheten av Rotorua så jag valde att besöka The Redwoods istället. Har velat åka dit förut så var väldigt glad att jag nu fick chansen. Var en ca 45 minuters promenad och jag gick med två danskar som hade hoppat på bussen så det var trevligt. :) Innan vi klev på bussen igen så köpte jag lite vykort samt träffade en från Sverige, Stina. Var skönt att höra ett namn som jag vet hur man uttalar och kan komma ihåg.

The Redwoods var jätte vackert verkligen! :) Träden var så höga och stora och var verkligen röda i barken. Rotorua har verkligen varierande naturmiljöer omkring sig.

Sen bar det iväg mot Taupo. Vi kom först fram till Haka falls. Var lika stort och häftigt som senast jag var där. Om inte det var ännu mera vatten. Kanske bara känns så. Är stort!

Vi sov på X-Base i Taupo. Egentligen skulle det bli Tongariro crossing för de som ville de dagen efter men det blev inställt blev vi informerade om under bussresan. Var en del som var riktigt besvikna över det. Men blev en båt tur på Lake Taupo som alla var med på. Har varit på sjön två gånger tidigare och denna gången var det på kvällen. Man fick ha med sig sin egen dricka och så bjöd de på pizza på båten. Var väldigt chill och skönt. De hade musik där också och på våran båt ( vi var så många så åkte ut med två identiska båtar) så hade vi en äldre förare runt ca 60 skulle jag gissa som var väldigt skön. Dansade vid styret til musiken och tjötade med alla :). Var en jättehärlig båttur. Mycket skratt och Titanic scener. Vi seglade till Maori carving och tillbaka. Fick se solnedgången och på vägen tillbaka så seglade vi under stjärnorna. Var helt underbart. :)

Kvällen avslutades med nattklubben som var precis bredvid hostelet. Mycket dans och skratt. Var väldigt härligt. Blev rätt sent dock men eftersom vi skulle stanna i Taupo två nätter så var det bara att sova ut.

Bar iväg från Waitomo rätt tidigt mot Hobbiton. Ville gärna göra det igen men kände inte att jag hade ekonomin för det. Finns så mycket att se här i NZ och mycket som kostar pengar så valde att åka in till Rotorua istället, och ta det lugnt ett litet tag. På eftermiddagen bar det sedan iväg till en Maori by för en kvälls upplevelse samt övernattning.

Började med att vi blev välkomnade in i byn av två killar som kom och mötte oss. Vi fick en "chef" utvald från vår grupp, en av killarna och gick sedan in. De ropade något när vi gick in vilket tydligen var en välsignelse av våra fötter då vi gick in på deras mark. Hade en kort liten ceremoni, där de sjöng för oss på Maoir och vi sjöng för dem. Vi hade valt att framföra Wonderwall som vi hade övat en gång på bussen på väg dit. Gick rätt bra ändå. :) Vi fick sedan hämta våra saker och välja en sovsal att sova i. Alla var helt olika och helt unika. Väldigt speciella och fick veta deras historia och vad de olika konstverken och sakerna inne i huset man bodde i stod för. Jag bodde i ett hus som var med en gud som var "protector of the forest" som jag förstod det. Sen fick vi eftermiddags fika, scones och kakor. ^^

Huset jag bodde i. :)

Sedan körde vi tre olika aktiviteter. Vi fick lära oss en sång. Köra lite ice breaker lekar samt en övning där man använde pinnar och rop och skulle kasta de tillsammans samtidigt. Var rätt komplicerat och roligt på samma gång. Skapade många skratt. :)

Sedan fick vi gå på den mer officiella välkomst ceremoni. Var inte bara vi där då utan även de som bara skulle vara med på kvällsunderhållningen. Så var ca tre, fyra turist bussar med andra människor som också var med och representerade sin egna grupp och även de fick en "chef". Maori krigarna kom i en båt och utförde en sorts dans med en massa läten och utrop till. Vi hade blivit tillsagda att det inte var tillåtet att skratta eller le då de skulle uppfattas som respektlöst så alla stod med pokeransikten och kollade på. Efter ceremonin fick vi le igen. Vi följde med in till ett område där de hade olika små stationer där de visade oss olika maori traditioner eller berättade något. En station var där alla killar fick lära sig att göra en Haka. En annan berättade de om sina tatueringar och på en annan visade två maori kvinnor hur de gjorde med sina instrument och vad man sa till det. Var kul att se och väldigt vackert då allting var mitt i naturen samt att alla maori människor hade på sig sina officiella klädnader. Vi fick även se när de tog ut våran mat från marken. De har grävt två jättestora hål i marken och har metal ringar i dem och lägger maten i dem och sedan så steks maten naturlig med värmen från marken. Så ugnsbakad det kan bli med andra ord.

Men innan vi fick äta så fick vi se en maori uppvisning med olika sånger och danser de hade både med tjejerna och killarna. Var så otroligt vackert och väldigt häftigt att se. Fick se hur en verklig haka skulle se ut samt en kärlekssång tror jag det var som en maori kille utförde som var så fin att det kändes som att håren på mig ställde sig upp. Förstod ingenting av vad de sa (var nog ingen förutom maori folket som gjorde det) men behövdes inte var så fint att se och höra det ändå. :)

Till sist blev det äntligen middag. Var buffe' med lam, kyckling, potatis, sötpotatis, fisk, musslor, morötter samt en del till som jag inte kommer ihåg. Var iallafall jättegott! Åt alldeles för mycket och alla var i en matkoma efteråt. De serverade även efterträtt: någon maräng grej.

Tunnorna vi badade i på kvällen.

Killarnas Haka på kvällen efter middagen.

När middagen var slut så skulle vi alla från Kiwi experience utföra vår sång vi lärt oss tidigare under kvällen. Gick bra och var rätt roligt att göra. Killarna fick visa upp en Haka för alla också. Personalen hade ett litet tack och adjö framförande med sång och lite dansrörelser och sedan gick de andra bussarna. Vi som skulle stanna över natten gick till våra hus och bytte om och gick sedan till de varma tunnorna de hade gjort i ordning. De hade en bar i anknytning från det så vi satt och tjöta i det varma vattnet och njöt, jag köpte en öl. Var helt underbart. Var även stjärnklart så satt och kollade på stjärnorna. :) Blev en väldigt lång men bra dag. :)

På morgonen så fick vi frukost och sedan var upplevelsen slut och vi fick samla ihop vårt pick och pack och gå till vår buss igen. Var en väldigt häftig upplevelse och mycket häftigare än vad jag trodde det skulle vara.

Bar iväg från Coromandel och iväg mot Waitomo. På vägen så stannade vi vid samma gruvplats som jag varit på i Oktober. Men var mycket varmare nu och var inte riktigt samma väg vi gick denna gången. Var en skön bensträckare iallafall, efter att sitta på bussen ett tag.

Vi kom till sist fram till Waitomo och många hade bokat in sig på att köra black water rafting med dem. Jag har redan gjort det tidigare så valde att inte göra det igen. Kostar en hel del och behöver lägga pengarna på något annat. Men jag hade lite huvudvärk och var rätt trött så använde tiden till att sova lite, vilket var jätteskönt och behövt. Vaknade efter en timma eller två och var utvilad och huvudvärks fri. :D Åt middag och hade sällskap av andra resande och sedan på kvällen gick jag och några andra ner till puben de hade i bara ca 200 meter från hostelet. Blev riktigt trevligt och fick träffa en hel del nya personer från Kiwi bussarna som jag inte fått möjlighet att prata med än. :)