Hej på dig! Mellan omgångarna i tvättstugan tänkte jag passa på och uppdatera dig om Grekland-resan. Vi bokade in oss på hotell Naias som ligger i byn Hanioti på halvön Halkidiki, eller som grekerna själva kallar det Chalkidiki. Som alltid när vi åker på solsemester så är närheten till stranden ett krav från min sida. Även det här hotellet hade tillgång till stranden direkt från hotellområdet.

Hotell Naias

Hotellområdet var väldigt avlångt och bestod av två byggnader, i huvuddelen fanns receptionen och ett stort antal med rum. På andra sidan vägen fanns det ytterligare en byggnad med ett mindre antal rum och det var självklart där vi fick vårt rum. Rummen var stora och rymliga och vi hade lätt kunnat bo 4 i rummet eftersom det fanns två soffor som gick att bädda om till sängar förutom dubbelsängen. Varje rum var utrustat med ett litet kök också så vi hade kunnat laga lunch på rummet om vi hade velat. Men på semestern vill vi göra så lite som möjligt så vi valde att käka på hotellets restaurang istället.

Frukostbuffén var helt okej, det fanns standard utbudet med mackor,pålägg, äggröror och bacon samt lite frukt och yoghurt. Inget speciellt med andra ord och efter fem dagar hade vi tröttnat på vad som erbjöds. Hotellet är med andra ord ett fräscht standardhotell vilket vi visste om när vi bokade då det hade 3 stjärnor på Airtours hemsida. Servicen vi fick var helt fantastisk för att vara ett standard hotell. Jag som har så mycket allergier märkte redan första kvällen att hotellet tvättade sina sängkläder starkt parfymerat vilket resulterade i att jag fick astma första natten. Vi sa till om det i receptionen och de löste problemet snabbt och enkelt. De valde att tvätta om sängkläderna utan parfymerat tvättmedel och löste det redan samma eftermiddag. Även servicen i baren och restaurangen har varit helt fantastisk vilket vi inte alls hade räknat med. Överallt var personalen sjukt måna om mina allergier.

Det som dock var dåligt var att det var en stenstrand samt att solstolarna på stranden kostade 5€ per dag, då fick man två solstolar och ett parasoll. Detta var en extra utgift som vi inte hade räknat in när vi bokade hotellet men med tanke på vilka dåliga solstolar (kostnadsfria) de hade vid poolen så var det något som vi snällt fick betala. På stranden springer det en hel drös med försäljare som försöker sälja på dig saker vilket jag tycker stör stämningen ganska mycket. Det är inte bara en person som skriker att hen säljer donut utan snarare tio.

Men på det stora hela är jag sjukt nöjd med hotellet.

(C)Hanioti

Själva byn Hanioti var inte så mycket att se. Hela byn är uppbyggd kring ett torg, tänk dig en rondell med sex utfarter, så det var lätt att lokalisera sig runt byn redan första kvällen. En av dessa tvärgator ledde ner till stranden där det fanns en hel del restauranger att välja bland. Samtliga restauranger hade servering mot havet men serverade tyvärr färsk fisk och skaldjur. Vi fick tipset att gå och äta på restaurangen på hörnet som ligger mot Grand Hotell då deras skaldjur var fantastisk, men eftersom jag är allergisk mot det så passade det inte oss. Därför tänkte jag tipsa dig om det istället. Eftersom vi åkte dit på försäsongen så var det inte speciellt mycket människor i rörelse där på kvällarna. Men vi fick höra att under högsäsongen så brukar det vara smockfullt på hela torget på kvällarna.

På torget hittar man en hel del restauranger som serverade traditionell grekisk mat. Så det fanns gott om restauranger att prova, men en restaurang jag rekommenderar dig att undvika är Spyros. Det kändes som om maträtterna vi fick in hade värmts i mikrovågsugn samtidigt som de var väldigt smaklösa. Så det är absolut ingen restaurang jag rekommenderar. Förutom restauranger så finns det ett litet utbud med shopping och några souvenirbutiker. Fördelen med att åka till en mindre by var att restauranger inte drog in en, vi kunde lätt strosa runt och kolla menyerna. Självklart kom det fram personal som skulle prata med oss men när vi förklarade att vi bara ville kika på menyn lät de oss vara.

Det var det jag hade om hotellet och det här resmålet. Får du möjlighet kan jag varmt rekommendera ett besök på halvön Halkidiki, men kanske att bo i en större by. Dock är jag väldigt sugen på att åka tillbaka redan i Augusti men mer om det i ett annat inlägg. Kram!

Hej på dig! Nu är jag tillbaka hemma i Gävle igen vilket känns otroligt skönt samtidigt som jag saknar semestern. Vi landade lite senare än beräknat på Arlanda igår och då hände det något sjukt. När skylten för säkerhetsbältet släcks börjar alla försöka ta sig ut, du vet ju själv hur det är när man har suttit alldeles för länge på ett flygplan. Alla är lika stressade över att komma av. Igår fick vi dock inte kliva av planet, istället kom kaptenen ut och bad alla sätta sig på sina platser igen. Förklaringen vi fick var att myndigheterna hade sagt åt dom att hålla kvar oss på planet. Första tanken var att något allvarligt hade hänt inne på Arlanda och att det var anledningen till varför vi inte fick gå av. En minut senare fick vi svar på varför vi var tvungna att sitta kvar. In klev två poliser som eskorterade en passagerare och hans kompis av planet. Efter det fick vi andra kliva av.

Jag har aldrig varit med om något liknande och ska jag vara ärlig så var jag sjukt rädd ett tag. Tänk om någon hade bombhotat Arlanda eller liknande? Det är lite sjukt att världen ser ut som den gör idag, terrorattentat hit och dit. Senast igår hände det något i både London och Paris. Som tur var så var det antagligen ett missförstånd igår men det var ändå en händelse som skapade oro bland många passagerare. Jag ska inte spekulera i vad som hade hänt men när vi klev av planet hade två poliser förhör med en flygvärdinna medan två andra poliser pratade med killen som blev eskorterad ut från planet. Så något stort måste det vara eftersom vi blev kvarhållna på planet.

Vi landade som sagt efter beräknad tid igår och kom hem till Gävle strax innan midnatt. Efter en hel dag med resor så var det skönt att bara slänga sig i sin egen säng och få en god natts sömn. Jag ställde inte ens en klocka imorse utan gick upp när jag kände för det. Sen dess har hela förmiddagen gått åt till att göra ärenden. Jag var förbi biblioteket för att lämna tillbaka lite böcker, hämtade upp nyckeln på jobbet och åkte förbi Mekonomen för att fixa backspegeln som hade gått sönder. Nu landar jag lite hemma innan jag ska ta tag i att packa upp resväskan och åka iväg och fylla på kylskåpet. J är hos sin klasskompis och skriver klart kompletteringen på C-uppsatsen. Vet inte riktigt när han kommer hem men jag håller mig sysselsatt. Ikväll väntas även middag hos mamma, vilket ska bli en skön omväxling från maten som vi käkade i Grekland. Återkommer med inlägg om Grekland när jag har fört över bilderna från kameran och mobilen, för tro det eller ej så har jag varit flitig med kameran denna resan. Kram!

Hej på dig! Påbörjade detta inlägg nere i Grekland med lyckades inte komma överens med internet så det blev att jag fick avsluta det här hemma istället. Tänkte ifall göra en uppdatering om överraskningen J fick i examenspresent.

Fredag: Jag började dagen med en tenta i beskattningsrätt som jag klarade galant! Tentan lämnades in 12.29 och cermonin började 12.30 så det blev lite stressigt däremellan, men jag hann dit för att se J få sitt diplom. Efter cermonin började problemen, hur ska jag underhålla J fram tills middagen 19.30. Js klasskompis löste problemet med att bjuda med oss på hans mottagning och det slutade med att jag fick stressa på J för att vi skulle hinna hem innan middagen. Vi hade med andra ord en väldigt trevlig eftermiddag tillsammans med ett par vänner.

Vi kom hem vid 19 och Mickan kom hem till oss samtidigt. Eftersom grabbarna var sena så fick jag snällt ställa mig och fixa håret för att dra ut på tiden. Väl framme på Kalles märkte man hur J blev allt mer nervös. Han hatar överraskningar och hade inte en susning om vad jag hade planerat. Vanligtvis sitter vi i matsalen på övervåningen, den här gången fick vi gå ner i källaren vilket gjorde honom extra nervös. Tyvärr fick jag inte se hans min då kompisen som skulle filma blev så exalterad att han filmade bordet istället. Men jag kan säga att det var första gången på 5 år som jag fick min pojkvän mållös och tårögd. En riktigt lyckad överraskning med andra ord!

Kvällen fortsatte i en dimma, vi åt trerätters och drack massa drinkar både till maten och efteråt. Så minnet är ganska suddigt från den kvällen. Kul hade vi iallafall!

Lördag: På lördagen åkte hälften av gänget hem och de som stannade startade dagen med två flaskor bubbel. Vi mötte upp grabbarna på Brända vid lunch för att fortsätta firandet av Js examen. Efter lunch slockande alla grabbarna i soffan och jag tog en tupplur i sängen. Det var ett gäng slitna grabbar som vaknade upp vid 19 och då blev det full fart igen. Vi möttes upp på Helt enkelt 21.00 för en sen middag. Under middagen började Eva och Kerstin 60 år ragga på grabbarna. Fyfan vilket skratt det bjöds på, 60 åringarna visste fortfarande hur man festade.

Kvällen avslutades med biljard, boule och bubbel på Interpool. Tyvärr blev det väldigt dåligt med bilder från denna helg, varken jag eller grabbarna hade någon tanke på att ta massa kort. Jag antar att alla hade för kul för att komma ihåg att dokumentera det.

Söndag: Tanken var att starta dagen med hotellfrukost på hotellet där grabbarna hade rum. Men vi som sov i lägenheten var alldeles för trötta så när vi vaknade så var de andra grabbarna redan på väg hemåt. För vår del blev det att städa upp det sista innan vi hoppade in i bilen och åkte ner till Södertälje.

I Södertälje firade vi J med en liten middag med hans familj, kvällen blev lugn och vi alla var slitna efter de andra två dagarna. Jag svängde förbi Emmelie en sväng på kvällen och det slutade med att vi satt och pratade om allt och inget i över 2 timmar. Den kvällen somnade jag innan klockan ens hade slagit tio. När vi vaknade på måndagen var det bara att hoppa in i bilen och åka mot Arlanda.

Det var nog en av de bästa helgerna i Js liv enligt han själv, jag har nog aldrig sett honom så lycklig. Även när vi pratar om det så lyser han upp vilket innebär att det blev en riktigt lyckad present. Kram!

Hej på dig! Internet här nere är inte det bästa, det är knappt så att man kan kolla Facebook eller Instagram på dagarna. Vi i Sverige är alldeles för bortskämda med att kunna vara uppkopplade hela tiden. Trots bristen på sociala medier så går det ingen nöd på oss. Som rubriken lyder så är det enbart lata dagar på stranden som gäller. J ligger och läser medan jag lyssnar på poddar och löser korsord. Vi passar på att umgås med varandra istället. Allt annat får vänta tills uppkopplingen tillåter eller t.o.m. tills vi kommer hem till Sverige igen.

Vi har haft en alldeles underbar vecka här nere, välbehövlig om inte annat. Tyvärr börjar den lida mot sitt slut och jag börjar känna en hemlängtan. Att få komma hem och påbörja vardagen igen, komma in i rutiner och landa lite hemma. För efter ett par intensiva veckor i skolan och överraskningen för J så känner jag ett stort behov att få landa och bara vara hemma lite.

Tänkte slänga in en recension om både byn vi bott i och hotellet när jag kommer hem. För trots allt så har den här resan motsvarat alla förväntningar om inte mer än det. Så kram på dig så länge!

Hej på dig! Efter en fullspäckad helg så var det bara att slänga in resväskan i bilen och åka iväg mot Arlanda för att hoppa på planet till Grekland. Här borta har vi det helt fantastisk och jag tänker njuta av varje minut jag har tillsammans med J. Vi hörs när jag kommer hem igen. Kram!

Hej på dig! Hoppas att allt är toppen med dig, själv känner jag att jag typ går på moln just nu. De senaste dagarna har enbart bestått av plugg vilket har lönat sig. Idag känner jag mig rätt säker på att jag kommer klara tentan imorgon vilket är en otroligt skön känsla. Jag förstår inte hur tiden har kunnat gå så fort, det kändes som om det var ett år sen vi flyttade upp för att J skulle börja plugga. Imorgon tar han examen vilket innebär att vi har varit här uppe i sex hela terminer. För min del är det minst en termin kvar, har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill läsa ett halvår till efteråt eller inte. Det återstår att se helt enkelt.

Annars har det inte hänt så mycket, J var borta hela tisdagen och kom hem igår så vi passade på att umgås lite på kvällen. Idag blir det att sitta i skolan och nöta in lite till men förhoppningsvis räcker kunskaperna jag har till ett E iallafall. Ambitionsnivån är med andra ord inte speciellt hög inför den här tentan. Det enda jag vill är att klara mig, resten spelar inte så stor roll. Jag önskar dig en trevlig torsdag iallafall, kram!

Hej på dig! Den här helgen har varit händelserik med en riktigt oväntad händelse. I fredags arbetade jag som sagt på Dressmann här i Gävle, inget nytt och inget speciellt. Tanken var att hitta på något med Mickan efteråt men vid 17 fick jag ett oväntat samtal. En bekant till mig ringde och frågade om jag kunde hoppa in och jobba lite extra bakom baren på Slick. Tydligen var det brist på personal som kunde stå i baren den kvällen. Jag måste erkänna att jag var väldigt tveksam till det i början, jag har inte jobbat bakom baren på riktigt på nästan 5 år. Jag anser inte att barkunskaperna från diverse kårkvällar räknas. Men efter en viss tveksamhet så bestämde jag mig ändå för att ge det en chans. Det var nog något av det roligaste jag gjort på länge!

Jag kom dit vid 21 för att få en genomgång, när dörrarna slog upp klockan 22 var jag riktigt nervös. Som väntat dök det inte upp något folk förrän vid 23, då kom ett stort lass med studenter från Tierp och kaoset var igång. Jag kände mig awesome bakom baren hela kvällen och det gick förvånansvärt bra för att inte ha jobbat aktivt med det under flera år. Dock så är jag ändå riktigt glad över att jag kommit bort från den branschen, att stupa i säng klockan 3 är ingenting för mig. Någon enstaka gång kan det vara roligt.

Annars har det inte hänt så mycket, gårdagen spenderades på jobbet. Fick jobba en extra timma eftersom D ville sluta tidigare, för mig spelar en timma hit eller dit ingen större roll och med tanke på att det blev en extra timma med dubbelt betalt så var det ännu bättre.

Idag har jag suttit i skolan hela dagen med Mickan, det tog oss nästan 6 timmar att komma igenom en tenta. Det var första tentan som vi gick igenom så förhoppningsvis blir det bättre med lite övning. Kom hem strax efter sex och har i princip bara hunnit få i mig lite middag. Tanken är att gå igenom lite finslip inför morgondagens opponering och sen gå och lägga mig. J är så nöjd över att han inte har något kvar i skolan förutom avslutningscermonin på fredag. Själv sitter jag med tentaplugg upp över öronen. Vi hörs när vi hörs helt enkelt, kram!

Hej på dig! Idag går vi officiellt över till sommaren, dock lyser värmen med sin frånvaro här i Gävle. För mig spelar vädret inte någon större roll eftersom jag har fullt upp med skolarbete. Nu på förmiddagen satt jag och Mickan och knåpade ihop en opponering till på måndag. Det känns skönt att vi är så effektiva som vi är för den blev klar vid lunch. Det blev därför en kort dag i skolan idag, vi bestämde oss för att äta lunch ihop och sen åkte jag hem. Så nu sitter jag hemma i sängen och bloggar. J är klar med sitt sista moment i skolan och firar lite med grabbarna ute i vardagsrummet. Själv har jag lovat att ta tvättstugan idag så att han kan få njuta lite. Tänkte varva skolarbete med tvättstugan så jag har i princip spritt ut mig i hela sängen.

Annars händer det inte så mycket idag, ville mest in och säga hej till dig. Den närmsta veckan kommer fortsätta i samma stuk så vi får se om jag hittar på något kul att blogga om. Annars vet du vart du har mig! Ha en fin dag så hörs vi, kram!

Hej på dig! Idag bjuder vädret på någorlunda bra väder vilket resulterade i att jag fick för mig att ta en morgonpromenad till skolan. I öronen har jag Paula och Hugos podcast och jag traskar i den takt jag känner för. För J tar det 20 min till skolan men för mig brukar det ta ca 30 min. Ett perfekt sätt att få in vardagsmotion på 30 min som det hela tiden pratas om. Som du har märkt så har jag inte tagit mig iväg till gymmet senaste två veckorna. Istället får jag försöka få in motionen i vardagen istället.

Klänningen köpte jag förra sommaren på lager157 för en ynka 100-lapo. Köpte på mig ett par stycken i lite olika färger, det är min dra på mig outfit när jag inte vet vad jag ska ta på mig. Snyggt men ändå så enkelt!

Det jag ville visa var iallafall mina nya ballerinaskor, DinSko hade erbjudande för medlemmar så jag köpte dessa för 99:-. De var sjukt mycket mer bekväma än H&Ms skor, jag är tyvärr för snål för att köpa dyra ballerinaskor eftersom de håller max en säsong för mig. Nu ska jag ladda upp inför frågestunden. Vi hörs, kram!

Hej på dig! De senaste veckorna har jag uppdaterat min garderob rejält. Som jag skrev tidigare så var jag och hämtade ut ett paket igår. Paketet innehöll dessa tre klänningar som jag hade klickat hem från members.com. Klänningarna kommer egentligen från Nelly.com men jag har märkt att kampanjerna på members är mycket bättre. Klänningen till vänster kostar på Nelly.com 799:- men är nu nedsatt till 400:-, jag klickade hem den för 239:- via members.com. Dock är den kampanjen tyvärr över nu men det finns en massa andra kampanjer på klänningar. De andra två kostade mig 139:-/st därför kände jag att jag kunde klicka hem båda två färgerna. På Nelly.com ligger dom nämligen på ordinarie pris dvs. 699:-.

Tanken är att använda någon av de rosa på bröllopet i Augusti. Förhoppningsvis kommer det även andra tillfällen i sommar som kräver att jag klär upp mig. Just nu äger jag flera fina långklänningar som behöver komma till användning. Jag har inte enbart köpt finklänningar, i helgen när jag jobbade passade jag på att ladda upp med lite basklänningar också. Dessa fyra kommer från Bikbok och kostade inte alls mycket. De två översta ligger på 149:-/st och de två nedre kostar 99:-/st. Nu får vi bara att sommaren kommer tillbaka så att klänningarna kan komma till användning. Den här omgången blev det mycket rosa, ska försöka bli lite mer äventyrlig när det gäller färger. Är lite sugen på att köpa en gulklänning i sommar, får se om jag vågar ta steget.

Har även köpt in lite annat skoj men det orkar jag inte visa, det blev ett par toppar och två par ballerina. Nu tänkte jag sätta igång med middagen för ikväll behöver jag läsa ikapp lite beskattningsrätt så att jag kan ställa frågor på frågestunden imorgon. Kram!