Tiden går så extremt snabbt, jag kan inte fatta att det redan är fjärde veckan som jag är här. Men jag försöker se till att njuta av varenda sekund för till hösten så är det tillbaks till Sverige och tillbaks till högskolan och vardagen.

Måndag: I måndags tog jag sovmorgon, gick upp för att käka frukost och sen gick jag och la mig igen. När jag vaknade så pratade jag med Timmy och sen så hade jag lektioner på eftermiddagen. På kvällen så stack jag, Ellinor och Amanda och spelade basket. Det var så skönt att röra på sig, dock jobbigt att springa i denna värmen.

Tisdag: Hade lektioner mellan 08.00 och 14.00, va på stranden på lunchen och vid poolen på eftermiddagen. Sen så pratade jag med Timmy ett tag innan jag skulle ner och käka middag. Efter middagen så stack jag och Amanda ner till havet igen och vågorna var gigantiska (igen). Ellinor kom ner efter en timme eller något och senare på kvällen så spelade jag, Mariana och Ellinor monopol. Vi gav dock upp efter en timme då vi kände att sängen kallade.

Onsdag: Idag var första lektionen inställd så istället för att börja 09.15 så började jag 11.15 vilket var väldigt skönt. Dock hade jag lektioner ända fram till 17.00. Käkade en snabb middag efter lektionen och sedan så drog jag och Ellinor ner till havet men det var för mycket sjögräs så vi bestämde oss för att gå till poolen istället. På kvällen så drog jag, Ellinor och Mariana till Ocean Drive för att kolla upp hur mycket det skulle kosta att åka på en kryssning till Bahamas, det var ett helt okej pris men jag sparar nog hellre pengarna tills när Timmy kommer ner så att vi kan lyxa till det den veckan! Innan vi stack hem så käkade vi middag på ett italienskt ställe som vi förmodligen kommer gå tillbaka till. Förutom att äta så hann vi även in en sväng på Victoria Secret, jag köpte mig 3 olika läppglans så nu hoppas jag att dem är bra! Nu är klockan halv 1 på natten här så det är dags för mig att sova och för er hemma i Sverige är det snart dags att gå upp om ni inte är lediga ;)

Måndag: Lektioner mellan 14.15 och 17.00. Blev en tidig läggdags då var vi trötta efter helgens äventyr.

Tisdag: Lektioner mellan 08.15 och 14.00. Gjorde inget speciellt på tisdagen heller då min förkylning jag åkt på blev värre.

Onsdag: Lektioner mellan 09.45 och 17.00 med en timmes lunch emellan. På onsdagen blev det även en spontan utgång vilket jag och Ellino ångrade på torsdag morgon då vi började 08.15...

Torsdag: Lektioner mella 8.15 och 14.00, var en väldigt seg förmiddag då vi kom till sängs lite för sent, menmen vi är ju faktiskt i Miami. På eftermiddagen gick vi till stranden då det äntligen var fint väder igen efter en himla massa regn dem senaste dagarna och jag fick också äntligen lite färg på kroppen. När vi vart vid havet en stund så var det dags att käka middag och efter middagen så bestämde jag och Ellinor oss för att se solnedgången vid south point, dock hittade vi inte till rätt ställe och sen var det väldigt molnigt på den västra sidan av Miami Beach. Vi fick oss dock en rejäl promenad på cirka en timme och på vägen hem stannade vi till på Starbucks, Victoria Secret och H&M. Sen blev det hem och ta igen lite sömn från föregående natt.

Fredag: Fick äntligen lite sovmorgon igen då jag hade lektioner mellan 11.15 och 17.00 vilket var väldigt skönt. Det regnade dock hela förmiddagen (igen) så blev till att stanna inne och kolla på film. Kvällen spenderades med att spela wii med Ellinor och när hon vill sova så bestämde jag och Amanda oss för att spela kort och beställa McDonalds till skolan.. Börjar känna mig lite som en amerikan när allt ska bli hemkört, men det är dock väldigt bekvämt. Kvällen avslutades med att jag och Amanda tog en promenad vid stranden.

Lördag: I lördags så skulle Ellinor och Mariana och två kompisar till henne åka iväg till Fort Lauderdale, men på grund av lite krångel så bestämde sig Ellinor för att komma tillbaka till skolan. Jag och Ellinor passade då på att ta en cykeltur bort till Ocean Drive och köpa glass på Pinkberry, såå gott! Glömde dock ta kort på glassen så ni kunde få se hur den såg ut, men var typ frozen yoghurt med en massa färska bär och chokladbitar. Sedan tog vi oss till ett nagelställe som ligger nära Collins Avenue och fixade  våra naglar, dem växer med en himla fart här nere. På kvällen blev det utgång på Club Space som ligger i Downtown Miami. Det är en stor fördel med att vara tjej här i Miami, vi tjejer betalar endast 10$ för inträde och fri bar medan killarna behöver betala 40$ för samma sak.

Söndag: Söndagen blev en väldigt lugn dag inomhus dels då vi var trötta efter utgången på lördagen och dels för att det regnade och blåste en massa så det var riktigt stora vågor på havet.

Jag ska försöka bli bättre på att uppdatera, dock så fungerar ju internet lite som det vill här så det är inte alltid det går att uppdatera heller!

Hoppas ni har bra väder hemma i Sverige!

Så efter en hemsk natt på "hotellet" som var ett motell och en massa krångel så var det dags för mig, Ellinor och Mariana att åka till Island of Adventure. Där besökte vi Hogsmeade som även det är ifrån Harry Potter. Vi åkte världens roligaste bergochdalbana, tycker man att dem i Sverige är läskiga så är bergochdelbanorna i USA mycket värre. Vi åkte även här olika 4D attraktioner. Förutom Harry Potters värld så besökte vi även Jurassic Park, Skull Island, Superheroes och några andra ställen som jag inte kommer ihåg namnet på.

Lördag: Kvart i sex på lördag morgon så blev vi upphämtade utanför skolan av bussen som skulle ta oss till Orlando. Resan dit var helt okej, fick två säten för mig själv så kunde sova hyfsat bekvämt en stund i alla fall. Vi kom fram till Orlando runt 11. Jag och Ellinor var på Universals Studios hela lördag. Världarna var väldigt fina och välgjorda, i nästan alla världar så fanns det 4D karuseller, vilket var en väldigt häftig upplevelse. Den bästa världen var självklart Diagon Alley ifrån Harry Potter!

Okej, så... jag har varit väldigt dålig på att uppdatera bloggen. Har lite för mycket att göra hela tiden, vilket i för sig är en positiv sak.

Måndag: Så förra veckan i måndags hade jag lektioner mellan 14.00 och 17.00 och efter det så käkade vi middag och på kvällen så stack vi ner till stranden för att spela lite strandfotboll. Kvällen avslutades med att spela Mariokart, och jag förlorade varenda gång.

Tisdag: På tisdagen hade jag lektioner mellan 09.00 och 12.30. Tog en powernap mitt på dagen, käkade middag runt 17.00 och tog en promenad på stranden och gick och lade mig tidigt.

Onsdag: Även på onsdagen så hade vi lektioner mellan 09.00 och 12.30 då de skulle testa brandlarmet på eftermiddagen. Jag, Ellinor och Mariana bestämde oss för att boka en resa till Orlando. Senare på kvällen så tog jag, Ellinor, Mariana, Anouk och Huiwei en promenad. Först så gick vi till Starbucks på Lincoln Road, sedan till Marshalls där jag hittade ett par Michael Kors skor som jag självklart var tvungen att köpa. Sedan gick vi även till Holocaust Memorial som är en minnesplats för alla de som dog i olika koncentrationsläger under andra världskriget, väldigt fint ställe och en massa känslor. Kvällen avslutades med middag och kortspel.

Torsdag: Hade lektioner mellan 08.15 och 14.00 med en timmes lunch. Efter lunchen så pratade jag med mitt hjärta och tog en promenad bort till Wahlgreens för att inhandla lite förnödenheter inför helgen. På eftermiddagen så var det äntligen fint väder igen efter flera dagar av regn. På kvällen så hängde ja, Mariana och Roberta vid poolen.

Fredag: Lektioner mellan 9.45 och 17.00, hade dock en och en halv timmes rast, dock var det fint väder så det sög att vara inne hela dagen. På kvällen så gick jag, Ellinor, Anouk och Mariana ut och åt då det var Anouks sista kväll innan hon skulle åka hem. Det blev dock en tidig kväll då jag skulle upp 05.00 på lördag för att åka till Orlando. Mer om resan till Orlando kommer i nästa inlägg.

I lördags så var jag, Ellinor, Anouk och Mariana på Sawgrass Mills som är ett stort shoppingcenter nordväst om Miami. Vi åkte ifrån skolan vid 09.00 och kom tillbaka runt 18.00. Vi besökte en massa butiker bl.a. Gucci, Prada, Calvin Klein och Michael Kors. Självklart gick jag inte tomhänt därifrån. Plånboken är ledsen men jag är glad. Jag köpte en väska och en plånbok ifrån Michael Kors, två parfymer ifrån en butik som heter Perfumania och ett par flipflops ifrån Hawaiiana.

Igår, söndag så passade jag på att tvätta på morgonen då det ändå regnade och sen tillbringade jag resten av dagen i sängen tittandes på serier. En helt okej dag ändå dock så saknar jag solen och hoppas att den kommer tillbaka snart.

So this weekend was nice but rainy. Last saturday I was at Sawgrass Mills which is a big shoppingcenter. I bought myself a new bag, wallet, two pefumes and a pair of flipflops. My wallet is sad but I'm happy. The weathe has been quite bad but I hope that the sun will come back soon.

Hope you all had a good weekend!

Söndag: Nu så har det gått ett tag sedan jag skrev sist. Nu har jag varit i Miami i snart en vecka. I söndags så fick jag ställa klockan på 04.00 då jag skulle möta upp Ellinor 04.45 på flygplatsen och checka in vid 05.00. Vi flög först till London där vi sedan bytte till flyget till Miami. Flygresan från London till Miami var lång, men helt okej. Vi funderar dock på att uppgradera våra biljetter tills när vi flyger hem.

När vi kom fram till Miami så hämtade vi ut vårt bagage och sedan så mötte vi upp vår transfer. Vi väntade sedan på ytterligare två tjejer som också skulle med till campuset, det tog ungefär en timme och sen så var äntligen på väg. När vi kom fram så fick vi våra tillfälliga id-kort och vår nyckel till rummet, vi fick även våra sängkläder och handdukar. Eftermiddagen och kvällen bestod av att packa upp mina saker och sen så gick vi ner till havet en stund.

Just nu så bor jag ihop med Ellinor - som är svensk, Roberta - som är italiensk och Huwei - som är kinesisk. Jag har tyvärr en överslaf och längtar tills Huwei åker hem så jag kan få en underslaf, haha!

Måndag:
I måndags var det Memorial Day vilket innebar att vi var lediga, dagen spenderades vid havet och poolen. På eftermiddagen så gick jag, Ellinor och två andra tjejer till en restaurang/ bar där vi beställde in varsin drink som var gigantisk och tyvärr var den dyr också.. Eftersom tidsskillnaden fortfarande var märkbar så blev det läggdags tidigt

Tisdag:
I tisdags så var det dags för introduktionsdagen. Morgonen började med att vi fick information om skolan, dess regler och om hur det funkar. På eftermiddagen så var vi en grupp på ungefär tio EF-studenter som åkte iväg på "Miami to the MAX tour". Vi besökte South Beach och Art Deco området, Ocean Drive - en gata full med restauranger, Wynwood Walls - ett område med en massa grafittimålningar, Little Havanna - är ett kvarter med kultur ifrån Kuba där vi även fick smaka på kubansk glass och till sist så åkte vi till Bay Side Marketplace som är ett område med en massa souvenirbutiker. När vi var på Bay Side Market så besökte vi även Hard Rock Café och tog en drink medans vi väntade på att bussen skulle gå tillbaka.

Onsdag:
I onsdags hade jag mina första lektioner, jag hade lektioner hela dagen vilket var lite tråkigt när det var så himla fint väder. I min klass som heter proficiency så har jag hamnat i helt rätt grupp. Jag klarar av uppgifterna men det är fortfarande utmanande vilket är precis det jag är ute efter. I min Debates and Discussions grupp så har jag hamnat bland studenter som ligger på en lägre nivå, då jag kände att jag inte kommer att utvecklas där så har jag nu från och med nästa vecka bytt till en annan grupp, så jag hoppas att det blir bättre. Jag gillade dock läraren, men man kan inte bara utgå ifrån det.

Torsdag:
I torsdags så hade jag lektioner från 08.00 till 14.00. Det blev en lugn eftermiddag då jag var rätt trött efter alla nya intryck och efter att haft lektioner och varit väldigt fokuserad. Vi käkade middag runt 17.00 på skolan och sen var vi ett gäng som gick iväg till Divine, där jag och Ellinor va i måndags, för att att en drink och bara sitta och prata. Det blev dock en rätt så tidig kväll, men när vi kom hem och jag precis hoppat in i duschen så var det någon som tyckte att den var extremt rolig och satte igång brandalarmet så det var bara för mig att springa ut ur duschen, sätta på mig kläder och gå ut. Sen var vi tvungna att sitta ute i cirka en timme så att vakterna kunde kolla igenom rummen så att det inte var någon brand.

Fredag:
Igår så hade jag lektioner ifrån 11.00 till 17.00 så tog det lugnt på förmiddagen. Det blev en lugn innekväll då det regnade hela kvällen, och när det regnar här så regnar det verkligen ordentlig, sen så skulle vi även åka till Sawgrass Mills som är ett stort shoppingcenter på lördagen. Kommer skriva mer om Sawgrass Mills och mina fynd i nästa inlägg.

Nu är det dags för mig att sova, imorgon söndag ska det regna hela dagen så då ska jag tvätta samt uppdatera er om min lördag.

Saknar er där hemma!

So, I'm gonna write in English too, so all my international friends can understand.

Me and Ellinor arrived to Miami last sunday around 5pm. We got our keys, blankets and towels at the reception and then we went upstairs to our room to unpack our things and then we went down to the Cafeteria to get some dinner. We went to bed quite early due to the time difference. We hade no classes this monday because it was the Memorial Day so we spent the day at the ocean and the pool. In the evening we went out for a drink, a huge drink, that was a little to expensive but at least we have tried it.

On tuesday we had orientation day, so we got a lot of information about the school and the classes and in the afternoon we went on a Miami to the MAX sightseeing tour. We visited South Beach, Ocean Drive, Wynwood Walls, Little Havanna and Bay Side Marketplace. It was a nice afternoon. On wednesday I had my first classes, it was okey but I'm gonna change one of my classes because the level was to easy but my other class was just perfect. On thursday I hade classes from 8am to 2pm, the afternoon was nice and calm and on the evening a group of us went out for a drink.

On friday I hade classes from 11am to 5pm so it was a long day. It rained the whole day and the rain has continued ever since. Today, saturday, I spent on the Sawgrass Mills shoppingmall but I'm gonna write more about that tomorrow.

I miss my boyfriend, family and friends at home but beside that, I love Miami!

Redan på fredagen samma vecka som jag hade min intervju på ambassaden så kom mitt pass med posten med min visumstämpel i, så skönt att ha det hemma.

De senaste två veckorna har jag haft tandvärk from hell. Först så fick jag en inflammation vid en visdomstand som håller på att växa ut och när infektionen väl försvunnit så var det dags att operera ut den. Så nu sitter jag hemma med värk och svullnad igen, förhoppningsvis så försvinner det snart så jag äntligen kan gå och jobba. Jobbigast av allt är nog att jag inte kan äta mat då det gör ont så fort jag öppnar munnen.

Nu när jag ändå har vart hemma så har jag försökt att plugga lite samt städa i ordning. Jag har även hunnit skriva ner en packningslista tills jag åker.Här kommer den.

I Handväskan

Liten handduk
Duschhandduk
Badhandduk

Vissa saker kommer kanske att strykas, och om jag har glömt någonting så får ni gärna kommentera det. Hoppas att någon annan kan få användning av denna listan.

Igår så åkte jag och Natasha upp till Stockholm med tåget, vi kom fram vid 16.30 och fyfan vad mycket folk det var på centralstationen. Det tog en liten stund innan vi hittade ut och fann rätt hållplats som skulle ta oss till vandrarhemmet där vi skulle sova. Efter att vi installerat oss i vårt rum så bestämde vi oss för att ta oss ut på en promenad och se vart ambassaden låg, så vi skulle slippa stressa med det dagen efter. Tog typ 30 minuter att gå dit men efter att ha suttit på ett tåg i totalt 4 timmar så var det rätt skönt att sträcka lite på benen.

Igår så passade vi även på att gå till TGI Fridays, vi käkade varsin dessert och båda var såå goda och sen tog vi självklart varsin drink också, var ju tvungna att fira våran dag ;)

Imorses var det sedan dags för min intervju på ambassaden, hade tid klockan 10 men efter rekommendation från ambassaden själv så var jag där redan vid 20 i 8 typ. Fördelen med att vara där var att jag dels fick stå inne i den "kuren" som finns och slapp stå utanför och få regn på mig samt att jag var bland dem 10 första som fick komma in. Vid 8 började de släppa in folk, en och en.

Det första man fick göra var att visa upp sitt pass, sedan innehållet i väskan. Sedan fick man även ta av sig jackan så de kunde se att man inte bar på någonting och till slut fick man visa upp sina skosulor. Efter det fick man gå in genom första dörren. Väl där inne så fick man lägga fram alla sina grejer i en korg som sedan skickades genom en röntgenapparat. Mobiltelefonen fick man även lämna ifrån sig, man får inte ha med sig någon typ av elektronik in. Efter det fick jag ta resten av mina saker och gå in till själva ambassaden/ konsulatet. Där inne fick jag sedan anmäla mig och lämna in alla mina papper jag hade med mig samt passet och sen var det bara att sätta sig ner och vänta på att de ropade upp mitt namn. När dem ropade upp mitt namn fick jag gå fram till en lucka och väl där frågade dem några frågor. De frågade vad jag skulle göra i USA, vad det var jag skulle plugga, vart jag skulle bo och hur jag skulle finansiera min resa. Sedan fick jag också ta fingeravtryck på alla fingrarna och därefter så sa hen bara "your visa is approved" och jag kunde gå därifrån. Passet behöll dem så de kan sätta in min visumstämpel och sedan så kommer de att skicka det hem till mig.

En sån himla skön känsla att ha det avklarat. Nu är det bara att boka flygbiljetterna, vilket jag kommer att göra genom EF, samt att skriva en packlista och börja packa. NU är jag så redo jag kan bli tror jag!