Ciao!
Sitter just nu i ett väldigt varmt Italien, cirka 23 garder. I fredags (5/10) var vi på en guidad tur på Museo del Vino a Garda, Zeni. Där vi fick lära oss lite om hur dem tillverkar vin och dess historia, otroligt fint och lärorikt! Trodde dock att vi skulle få prov smaka några av deras viner men det fick tyvärr inte. Men det är kul att få komma iväg och upptäcka det saker som är speciellt för Italien, lära känna landet mer! Efter visiten på vin destilleriet åkte vi vidare till våran lärares grönsaks och krydd odling. Där smakade vi på olika grönsaker och kryddor som till exempel timjan, rosmarin, fänkål m.m. Han hade även hönor som vi gick in och kollade på! Sen senare på kvällen gick jag ut och åt middag med Anna som var här i Italien förra året. Det var mysigt och skönt att får prata lite svenska!

I lördags var vi på en nöjespark, Garda land som Liseberg hemma i Sverige. Där spenderade vi ungefär hela våran dag och åkte sedan hem och grillade hamburgare! Dagen där på alltså söndag blev det tysk frukost,tillsammans allihopa och bara slappa i solen. Senare den kvällen gick jag + fyra andra ner till hamnen för att kika runt lite och ta en drink! Det vart en väldigt trevlig och rolig helg, att få komma ifrån boendet, speciellt att få prova på ett annat lands nöjespark men som sagt så är Liseberg ganska svårt att toppa!

Kram J

Hola!
Idag har varit en väldigt händelserik dag. Vi har allihopa varit i Venedig eller som man säger på italienska Venezia! Bussen gick från Bardolino 8.00, och resan tog ungefär två timmar. När vi kom fram var vi tvungna att gå en bit för att komma in i själva staden för bussen stannade utanför. Vi gick över massa fina broar, åkte Gondola, vilket är långsmala båtar som åker runt i alla dess kanaler. Canal Grande var vi också vid, vilket är den längsta, bredaste och djupaste kanalen,.Detta är bara några av det få grejer vi kollade på och gjorde.

Efter att vi fått denna guidade tur av vår koordinator Tiziana fick vi två timmars "free time" innan det var dags att börja gå tillbaka till bussen, klockan 17.00. Det första vi gjorde då var att gå och käka för vi alla var hungriga som aldrig förr. Jag åt en pizza med stark salami och det var nog den godaste pizzan jag ätit hittills, fy sjutton vad god den var!! Man får dock tänka på att det är lite dyrare än andra städer för att det är så himla populärt ställe att besöka, och även att hålla i sina värde saker för att det föregår väldigt mycket stöld. Sen gick vi runt och kollade affärer och köpte lite saker.

Rekommenderar verkligen er att besöka denna fina stad om ni är i Italien. Den är helt fantastisk med alla dessa broar som korsar alla kanaler. Otroligt vackert!! Är helt slut efter denna långa men fantastiska dag! Sovgott så hörs vi snart igen!

Kram J <3

Buonanotte!
Idag söndag har varit en ganska lugn dag. Jag + fem andra gick ner till centrum för att handla på Lidl och kolla runt lite i små affärerna. Vi gick även in i en stor fin kyrka som ligger här i närheten.

Det är väldigt mycket folk här i Bardolino nu för det är en vin festival som har vart igång från i torsdags till idag. Det är stånd som säljer mat och man får smaka på massa olika viner. Man får som en liten väska där man kan lägga ner glaset som man också får. Hela festivalen avslutas med fyrverkerier nere vid hamnen klockan elva, så dem har vi precis kollat på från balkongen! Hoppas ni har det bra hemma i Sverige eller vart ni än befinner er!! :)

Här kommer lite bilder från fantastiska Italien:

Jag har nu varit här i Bardolino i fyra dagar. Det är mycket nya intryck och nya rutiner. Vi alla Erasmus + studenter bor i ett residence som heter Montefelice, jag bor med tre andra tjejer och under oss bor tre tjejer och killarna bor en liten bit bort.

Skola har vi måndag-fredag oftast 9-17. Då har vi praktiska lektioner och även italienska lektioner, plus att vi gör lite utflykter lite då och då. Som idag 28/9 var i ett shopping center tio minuter från Bardolino och även på en marknad som är här varje torsdag.

Detta land är helt fantastisk, maten, naturen, kulturen m.m. Ser verkligen fram emot att spendera resterande månader här i Italien!!

Hoppas ni alla har det fint!!