Hej allihopa! 120 dagar har passerat sedan vi lämnade svensk mark och vi är nu återigen tillbaka! Under vår tid har vi tagit oss igenom 6 olika länder, stannat till i/på 38 olika städer/öar och sovit i 48 olika sängar​. Resan har varit spännande, händelserik och fantastisk rakt igenom! Det är omöjligt att värdesätta hur mycket roligt vi har haft och vad bra allt har gått, inga stölder, inga problem och inga besvärliga sjukor som har tagit vår tid och ork ifrån oss! Även fast vi gärna hade velat stanna kvar längre och utforska mer så känns det bra att få ett slut på det, man ska sluta när man är på topp och det har vi verkligen gjort! Detta var definitivt bara startskottet för kommande äventyr.

Nu är det lördag kväll och om 48h har vi stigit på planet som tar oss hem till kylan! Så nu är det inte mycket kvar av vår stora resa men den har minst sagt varit fantastisk rakt igenom!
Vi uppdaterade ju senast när vi var i Uluwatu och kan säga att där nere åkt vi runt på vår moped mellan de olika stränderna och kollade på ett tempel som låg på klippkanten 70m över havet, vi såg även på solnedgången där ifrån och en liten teater.
Efter att vi känt oss färdiga med denna vackra delen av Bali åkte vi upp i smeten igen till ett område som heter Seminyak där vi hade bokat in oss på 2 nätter i en egen lyxvilla med privat pool!!! Det var riktigt gött rent ut sagt, vi gjorde ingenting mer än att slappa vid poolen och ta igen oss. Idag flyttade vi ut och tog oss tillbaka dit vi började våran rutt på Bali, i Kuta och nu återstår bara massa shopping och annat roligt som vi har längtat för att verkligen sätta pricken över i:et!

Thjolahopp! Dålig uppdatering senaste tiden och snart drar det ihop sig för hemresa så därför försöker vi njuta så mycket vi bara kan.
Men här kommer en uppdatering från senaste veckan. Vi lämnade ön Gili Trawangan i torsdags och begav oss då tillbaka till Ubud för att möta upp två kompisar vi träffade på Borneo. Dagen därpå hyrde vi fyra en chaufför för en dag för att åka och besöka lite olika platser kring Ubud. Vi besökte två tempel, en kaffeplantage och några varma källor. Vi avslutade kvällen med italienskt och goda drinkar. Efter en kort visit i Ubud packade vi våra väskor i lördags och sa hejdå till Simone och Fredrik och påbörjade resan till nästa stopp, en annan ö nära Bali som heter Nusa Lembongan. Vi stannade bara där i två nätter men vi hann se det mesta eftersom vi hyrde moppe över dagen och tog oss runt ön. En väldigt fin ö med mycket vacker natur. Idag har vi förflyttat oss ännu en gång och nu är vi tillbaka på Bali men denna gången på öns södra del, Uluwatu. Strålande sol och klarblå himmel har vi haft idag så då passade det väldigt bra att beta av två av ca sex stränder här i närheten. Nu ska vi ta moppen och leta upp något matställe :)

En vecka har snart redan gått här på gili men snart bör det av mot fastlandet igen. På torsdag åker vi tillbaka till Ubud för att träffa våra Borneo kompisar, ska bli roligt!
Vi har under de senaste dagarna haft hur kul som helst när vi har gått vår dykarutbildning, 3 intensiva dagar med en grupp bestående av oss och 2 andra svenska tjejer. Vi har totalt gjort 4 dyk i havet med kompletta utrustningar med en toppen lärare samt lite träning i poolen första dagen och för att inte glömma lite teori om hur allt funkar. Det har varit så himla intressant och roligt så detta är vi väldigt glad och stolt över att vi gjorde. Detta kommer vi utnyttja många gånger om!
Gili kan ha ett av världens klaraste vatten med en klar sikt på ca 20 meter så det gjorde upplevelsen allt bättre, många färger och fina fiskar, bland annat såg vi många sköldpaddor, bläckfiskar, muränor (lång ål), en del giftiga fiskar och bäst av allt EN STOR VALHAJ!!
Tyvärr fick Jonatan väldigt ont i öronen efter utbildningen och fick gå till en doktor, det var som tur var bara vaxproppar som irriterade lite så det åtgärdades enkelt med en spolning men nu efter detta tillkom även inflammationer så som idag har han inte varit särskilt pigg och glad... Rebecka mår däremot toppen så det är skönt! Nu ikväll blir det väl inget gjort så får istället hoppas på att allt känns bättre imorgon! Kram på alla där hemma

Godmorgon!
Från vårt senaste inlägg kunde man läsa att vi tagit oss till Lovina men nu har vi även tagit oss bort från Lovina och ut på havet till Gili-öarna.
Här har vi spenderat 2 nätter och vi stortrivs, vi har blivit väldigt positivt överraskade jämt emot våra förväntningar och det är alltid kul när det blir så! Igår gottade vi oss på del härliga stranden och snorklade ganska mycket vid reven som ligger bara några meter ut och det är helt klart den bästa snorklingen på resan än så länge. Kristallklart vatten och många färgglada fiskar och som grädde på moset kom det 3 havssköldpaddor som man kom tillräckligt nära att om man bara hade velat hade man kunnat klappa dem! Det är synd att vi inte har några möjligheter att ta kort i vattnet...
Gili består av 3 små öar varav vi är på den största. Vi ska senare idag försöka hyra cyklar och ta oss runt ön och se vad som finns mer än "centrum" det ska gå på någon timme har vi hört så det är ju inte stort här!
Här är någon bild från våran delfinsafari i Lovina och lite utfyllnader från Monkey Forest!

Idag gick bussen mot Lovina som definitivt inte var en buss, utan en helt vanlig personbil med en grinig chaufför som inte var så nöjd med att bara behöva skjutsa 2 turister till andra sidan Bali! Man får vara glad för det lilla tyckte vi och så bar det iväg. Visade sig att vägen dit bara bestod av att köra upp och ner för bergen och den lite lätt stressade och irriterade chauffören var lite för glad i gasen så det blev snabbt väldigt obekvämt och vi kände illamåendet komma krypandes men som tur var kom vi fram lagom innan det blev värre!
Lovina är väldigt litet och nu när det är lågsäsong är vi väldigt attraktiva för alla sorters försäljare allt från de som vill sälja frukt till de som vill sälja dagsturer... Som tur är så är de väldigt trevliga och förstår ett nej! Vi hittade ett riktigt stort, fräscht och mysigt boende som ligger nära havet och har pool för 175kr natten. Detta är vad vi kallar billig lyx! Imorgon ska vi upp i ottan för att ge oss ut på havet och se när delfinerna leker av sig i soluppgången samt snorkla, hoppas det blir lika trevligt som det låter. Vi hörs!

• Bail

Nu tar det lite tid mellan uppdateringarna men det kan bero på att vi har dåligt med internet och vi gör faktiskt inte så mycket som är värt att nämna, vi har tagit det väldigt lugnt vid poolen många dagar.
Men sen några dagar tillbaka så befinner vi oss i Ubud som är en liten stad längre in i "landet". Vädret har varit ganska dåligt det senaste så vi har inte kunnat göra så många aktiviteter på dagarna men igår hade vi bra tur med vädret så då kom vi iväg på en downhill tripp med cyklar ner för ett berg! Det var riktigt härligt när vi cyklade igenom landsbygden och alla risfälten. Vi stannade även till på en kaffeplantage och smakade på 15 olika sorter av kaffe och te varav en var världens dyraste och mest exklusiva! För den som inte vet så framkallas det genom att ett rävliknande djur (civet) går runt och väljer ut de bästa bönorna och äter sedan upp dem. När dessa bönor sedan kommer ut igen tvättar man dem och rostar dem så har man en produkt som folk betalar ca 6000kr/kg för! Vi kan väl tillägga att svenskt kaffe alltid kommer vara godast!!!! Annars dessa dagar har vi testat på balinesisk massage vilket var välbehövligt, kostar skit och ingenting så det var inte sista gången! Just nu äter vi frukost och ska sen gå till monkeyforest och se på apor.

• Bail

Nu är det som så att vi har varit på Bali i 2 dagar redan och här trivs vi lika bra som vi gjort på alla ställen hittills. Vi landade i kuta som verkar vara den största staden på ön men den är ändå väldigt liten, små och trånga gator men ändå ganska charmig med sina små butiker och dylikt! Vi hade ganska låga förväntningar då många andra hade sagt att bland annat stranden skulle vara jätte smutsig och äcklig vilket vi inte riktigt har upplevt än, dock har vi inte varit där mer än på kvällen för att se solnedgången för vi har en väldigt bra pool på vårt boende! Imorgon checkar vi ut och då tror vi att vi drar till Ubud som ligger en timme längre in på ön. Vi mår toppen här i värmen och klagar definitivt inte på något!!!
Vi får dock höra många dåliga nyheter från Rebeckas vänner som gör en liknande resa... Vi hoppas tror och vill att du blir frisk från parasiter och denguefeber så fort som möjligt Jessica!! Styrkekramar till dig!

De godaste pannkakorna vi någonsin ätit!!!!!!!

I förrgår började vi med att åka till gardens by the bay som är en gigantisk trädgård som hänger ihop med det stora hotellet. Vi är väl inte jätte intresserade av blommor och träd men det var väldigt fint att gå där ändå. Sen på kvällen kikade vi på ännu en ljusshow och åkte till china town för att äta lite på en "food court" som är ett måste om man besöker Singapore! Det är som ett stort öppet garage med nästan 100 olika små restauranger/matstall längst väggarna och alla säljer sina egna specialiteter från deras hemland medan alla vi gäster får sätta oss i mitten och gå runt till de olika stånden och köpa det vi är sugna på!
Igår var det ju alla hjärtans dag och den dagen spenderade vi på shoppinggatan till en början. Rebecka fick ihop några påsar så hon blev nöjd!
Sen på kvällen lyxade vi till det med italiensk restaurang och supergoda pizzor...!!! Det blev även en drink och öl uppe på Marina Bay hotellet med en vy från 57e våningen över staden. En helt fantastisk kväll tycker vi!
Ja och idag är det ju vår sista dag här innan vi flyger till Bali imorgon så det ända vi har planerat är en sista lunch på Ikea igen haha!

Igår var en dag med väldigt mycket tittande på olika saker, bland annat så var vi i ett 6 våningar högt köpcenter med endast teknik. För skoj skull skulle vi kolla på ett objektiv till vår kamera vilket fanns i överflöd! Vi fick testa dem med vår kamera och killen i affären var jätte hjälpsam men ett "nja vi är nog inte intresserade" vägrade han ta. Han stod och tjata på oss i flera minuter om att vi nästan var tvungna att köpa men vi sa nej nej och nej, det slutade med att han gick från sitt startpris på 270 dollar till 80. Vi köpte ändå inget men det är ju helt sjukt vilka priser de sätter från början som förmodligen många turister nappar på!
Efter detta drog vi utanför stan en bit för att åka till Ikea och äta lite köttbullar med potatismos, lingon och brunsås vilket var den absolut bästa lunchen på hela resan!!!
Sen blev det hem till boendet och vila/byta om för kvällens bravader som bestod av att vi åkte och kollade på en ljusshow vid världens största fontän och sedan gick till det hotell och den baren där drinken "Singapore sling" uppfanns en gång i tiden. Det var en riktigt fin och mysig bar och alla som var där drack denna drink, de hade även en annan tradition som innebar att man kastade alla skal från sina jordnötter på golvet. Det krasade verkligen under fötterna när man gick över golvet! Sen bar det av hem till vår säng i sovsalen!